Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"05b3b4a3-e267-4008-9ba5-eb898b44f0b2","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Elkezdték visszacsinálni a cégkavarásokat.","shortLead":"Elkezdték visszacsinálni a cégkavarásokat.","id":"20250321_mnb-optima-hegedus-jegybank-alapitvany-asz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05b3b4a3-e267-4008-9ba5-eb898b44f0b2.jpg","index":0,"item":"e234277a-a1f6-4898-8510-deef8869674f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250321_mnb-optima-hegedus-jegybank-alapitvany-asz","timestamp":"2025. március. 21. 20:57","title":"Varga Mihály közbelépett: mégsem kerül egy magántőkealaphoz az MNB alapítványok vagyona","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5de56898-22df-44af-abff-563c8bc0dd68","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Míg Donald Trump első mandátuma idején a tulajdonos Jeff Bezos az ellenállás fészkévé tette a patinás The Washington Post napilapot, most kitűzte a megadást jelentő fehér zászlót.","shortLead":"Míg Donald Trump első mandátuma idején a tulajdonos Jeff Bezos az ellenállás fészkévé tette a patinás The Washington...","id":"20250321_hvg-atallitott-the-washington-post-trump-bezos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5de56898-22df-44af-abff-563c8bc0dd68.jpg","index":0,"item":"34686e25-7092-484d-94d1-271e0faad058","keywords":null,"link":"/360/20250321_hvg-atallitott-the-washington-post-trump-bezos","timestamp":"2025. március. 21. 11:40","title":"Kiheréli a The Washington Postot Trump kedvéért Jeff Bezos, az Amazon vezére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fea927da-be07-4a92-8a38-04317b3ab687","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A legújabb kormányzati ígéret szerint a kisvállalati adó (kiva) igénybevételét meghatározó értékhatárok megdupláznák. Ezt hozná a változás.","shortLead":"A legújabb kormányzati ígéret szerint a kisvállalati adó (kiva) igénybevételét meghatározó értékhatárok megdupláznák...","id":"20250321_kiva-ado-csokkentes-kkv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fea927da-be07-4a92-8a38-04317b3ab687.jpg","index":0,"item":"e0dbeee1-97f0-41c0-a089-dd9948fce95c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250321_kiva-ado-csokkentes-kkv","timestamp":"2025. március. 21. 07:47","title":"Mire elég a magyar kormány legújabb adócsökkentése?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3efa86d-f79e-4b99-a65e-f707a293f91c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A tűzoltóknak sikerült megfékezniük a tűz továbbterjedését. ","shortLead":"A tűzoltóknak sikerült megfékezniük a tűz továbbterjedését. ","id":"20250321_kigyulladt-mozdony-debrecen-vonat-mav-katasztrodavedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3efa86d-f79e-4b99-a65e-f707a293f91c.jpg","index":0,"item":"7f7cecc8-e45c-42ae-afbf-53968fa9c782","keywords":null,"link":"/itthon/20250321_kigyulladt-mozdony-debrecen-vonat-mav-katasztrodavedelem","timestamp":"2025. március. 21. 16:29","title":"Kigyulladt egy mozdony a debreceni vasútállomáson - videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"94604e8c-5b7d-4bbb-9ec8-fb57c2e91e06","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Sóskúton a helyiek megkerülésével akkufeldolgozó üzemet építene a szlovén Andrada cégcsoport. Tavaly a népharag elüldözte a regnáló polgármestert, helyébe civilekből álló képviselőtestület lépett. Az üzem mégis megkapta az engedélyeket, ezért az ellenállás folytatódik. Fáklyás felvonulással tiltakoztak a helyiek, és a környező települések lakói. Nem akarnak akkulebontót, azt üzenik, ha a kormány ragaszkodik a beruházáshoz, vigye azt Felcsútra vagy Hatvanpusztára. ","shortLead":"Sóskúton a helyiek megkerülésével akkufeldolgozó üzemet építene a szlovén Andrada cégcsoport. Tavaly a népharag...","id":"20250322_Mienk-ez-a-falu-nem-kell-ide-akku---folytatodik-a-soskuti-civil-ellenallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/94604e8c-5b7d-4bbb-9ec8-fb57c2e91e06.jpg","index":0,"item":"688cf611-3f71-4e7a-af55-7e5c1b84ba0e","keywords":null,"link":"/itthon/20250322_Mienk-ez-a-falu-nem-kell-ide-akku---folytatodik-a-soskuti-civil-ellenallas","timestamp":"2025. március. 21. 21:33","title":"Ha kell ásóval, kapával eltakarítjuk innen ezt a szemetet!- Videóriport a sóskúti akkufeldolgozó elleni tüntetésről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76e49341-23ae-43f6-bcb0-75ae9e0466c7","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Szerinte itt lenne az ideje törvényben betiltani a média külföldi finanszírozását. ","shortLead":"Szerinte itt lenne az ideje törvényben betiltani a média külföldi finanszírozását. ","id":"20250322_kocsis-mate-media-kulfoldi-finanszirozas-usaid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76e49341-23ae-43f6-bcb0-75ae9e0466c7.jpg","index":0,"item":"c0590933-ff94-4ddb-93d7-f9959a753b44","keywords":null,"link":"/elet/20250322_kocsis-mate-media-kulfoldi-finanszirozas-usaid","timestamp":"2025. március. 22. 12:20","title":"Kocsis Máté is hozzátette a magáét Orbán „húsvéti nagytakarításához”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57e40400-97db-4fab-a2ef-8ab13615df28","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A GVH szerint valószínűsíthetően visszaélt erőfölényével az érdi központú, összesen nyolc Pest megyei településen ivóvíz-, illetve szennyvízelvezetési szolgáltatást biztosító cég a mellékvízmérőkhöz köthető egyes szolgáltatások árazásának meghatározásakor.","shortLead":"A GVH szerint valószínűsíthetően visszaélt erőfölényével az érdi központú, összesen nyolc Pest megyei településen...","id":"20250321_gazdasagi-versenyhivatal-erd-ivoviz-versenyfelugyelet-vizsgalat-erofoleny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57e40400-97db-4fab-a2ef-8ab13615df28.jpg","index":0,"item":"f042624f-c518-4a3b-987e-18d74d6d49e3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250321_gazdasagi-versenyhivatal-erd-ivoviz-versenyfelugyelet-vizsgalat-erofoleny","timestamp":"2025. március. 21. 09:51","title":"Visszaélhetett erőfölényével, a versenyhatóság vizsgálja az érdi víziközmű-szolgáltatót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d704ca8-ae8c-4c38-96de-52386ec75155","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"360","description":"A tagállamok Magyarország nélkül fogadtak el egy 14 pontos állásfoglalást Ukrajnáról a csütörtöki EU-csúcson. Megismétlődött az a forgatókönyv, amit két hete a rendkívüli, Ukrajnáról és a közös védelemről szóló találkozón már teszteltek és működött.","shortLead":"A tagállamok Magyarország nélkül fogadtak el egy 14 pontos állásfoglalást Ukrajnáról a csütörtöki EU-csúcson...","id":"20250322_EU-csucs_Orban-Viktor_Europai-Unio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d704ca8-ae8c-4c38-96de-52386ec75155.jpg","index":0,"item":"c6689a8e-aa3f-4f32-9385-36bc12f3bde5","keywords":null,"link":"/360/20250322_EU-csucs_Orban-Viktor_Europai-Unio","timestamp":"2025. március. 22. 10:30","title":"Az új normalitás az EU-ban: Hogyan neveld az Orbánodat?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bivalyerős biturbó V12-es benzinmotor, zéró villany, látványosan hosszú karosszéria és barokkosan high-tech utastér. Testközelből ismerkedtünk meg a mindössze 5 példányban készülő Pagani Huayra Codalungával.
A Pagani Automobili története 1992-ben kezdődött, amikor is az argentin-olasz származású Horacio Pagani megalapította ezt a kis modenai sportkocsi-gyártó manufaktúrát. A korábban többek közt a Lamborghininek és a Ferrarinak is dolgozott autótervezőnek 7 évébe telt kifejleszteni első saját kocsiját, a Zondát, mely végül az 1999-es Genfi Autószalonon mutatkozott be a nagyközönség számára.
A 6-7,3 literes hatalmas V12-es Mercedes motorokkal szerelt Zonda utódja, a Huayra 12 évvel később, 2011-ben debütált, és az egyik legkülönlegesebb és egyben búcsúzó változatával a Comói-tó partján kötöttünk szorosabb ismeretséget.
Ahol maga Christopher Pagani, a 67 éves cégalapító fia mutatta be nekünk részletesen a Huayra Codalungát.
Christopher Pagani és a Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2023-on designdíjat nyert Codalunga
László Ferenc
Honnan fúj a szél?
Míg a cég első modellje egy meleg argentin szélről kapta a nevét, addig a Huayra kecsua nyelven jelent szelet. Utóbbi szupersportkocsi egyedi Codalunga kivitelének alapötletével 2018-ban két lelkes Pagani gyűjtő rukkolt elő, akik azzal keresték meg Horaciót, hogy a 4,6 méteres Huayrából igazán készíthetne egy kecsesen nyújtott változatot.
A gondolatot tett követte és az első 1:4 méretarányú makett után egy már 1:1-es modell következett, majd pedig elkészült a szemet gyönyörködtető végeredmény, mely 36 centiméterrel hosszabb az alapmodellnél.
László Ferenc
László Ferenc
A remek aerodinamikai adottságokkal rendelkező Codalungát a 60-es évek Le Mans versenyautói, és kifejezetten a cégalapító kedvence, a Porsche 917 ihlette, a mai világból pedig talán a McLaren Speedtail vonalvezetése áll hozzá a legközelebb.
A szárnyas ajtók látványosan felfelé nyílnak és a vaskos küszöb leküzdését követően tudunk helyet foglalni a legkiválóbb minőségű bőrrel bevont, látványos varrású sportülésekben, melyek oldaltartása enyhén elmarad a várakozásainktól.
Pagani
László Ferenc
Barokk petrolhead templom
A műszerfalra tekintve egyetlen századmásodpercig sem pihenhet meg a szemünk, a barokkos high-tech hangulat igazi vizuális orgiával kényezteti a látószervünket. Egyeseknek ez már talán kicsit túl sok a jóból, az viszont tény, hogy kevés ennél részletesebben kidolgozott, valódi petrolhead szerelemmel megalkotott enteriőrrel találkozhatunk az iparágban.
A laikus szemlélődőnek konkrétan olyan érzése támadhat, hogy a Codalunga egyes apró alkatrészei több törődést élveztek a fejlesztés során, mint egy mai modern normál személyautó egésze.
László Ferenc
László Ferenc
Az alul csapott és megannyi kezelőszervet felvonultató kormány mögötti felületet analóg műszerek uralják, a középső panelen lévő kompakt érintőkijelző alatt és felett megannyi míves kapcsolóra lehetünk figyelmesek. Az ördögi hangú gépezet a méretes piros Start/Stop gombbal kelthető életre, melynek közelében ott a látványos váltókar, ezenkívül pedig a bőrrel borított padlóból kiálló fémpedálok is megérnek egy külön misét.
A minőségérzet a várakozásoknak megfelelően nem e világból való, nemcsak szemre, hanem tapintásra és szaglásra is földöntúli élményben lehet részünk.
Az oldaldobozokban méretre szabott kis bőröndök rejtőznek, melyeket ugyanolyan szuperkönnyű csavarok és karbonelemek díszítenek, melyekhez hasonlókkal magán a kocsi különböző felületein is találkozhatunk.
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
Német szív
Az első és a hátsó karosszériaelemet is látványos bőrszíjak oldását követően lehet felnyitni. Utóbbi 3,7 négyzetméteres felülettel bír és alatta rejtőzik a Codalunga "szíve", mely egyenesen Németországból érkezik, de természetesen az olaszok szája íze szerint lett finomhangolva.
A Mercedes-AMG eredetű 6 literes és 60 fokos hengerszögű V12-es benzinmotor középen található és a biztonság kedvéért két turbó is került rá. Normál Mercedesekbe már nem szerelik ezt az erőforrást, mely egyedül a Mercedes-Maybach S-osztály legdrágább csúcsmodelljében érhető tetten.
László Ferenc
László Ferenc
A 840 lóerős csúcsteljesítényhez egészen 5900-ig el kell forgatni a főtengelyt, ellenben a szinte kamionnyi 1100 Nm-es nyomaték 2000-től egészen 5600-ig végig rendelkezésre áll. Nem árt némi vezetési tapasztalat, az erő ugyanis csak és kizárólag a hátsó kerekekre érkezik meg, még pedig egy hétfokozatú szimpla kuplungos szekvenciális váltón keresztül.
A dupla-kuplungos automata egyszerűen túl nehéz lett volna, így viszont sikerült 100 kilogramm alatt megúszni a brit Xtrac által szállított egység tömegét.
László Ferenc
László Ferenc
Míg ma már egyre több sportkocsi tömege is 2 tonna körüli, addig a karbont és titánt gazdagon felvonultató Codalunga mindössze 1280 kilogrammot nyom a mérlegen. Érdekesség, hogy a titánból készülő kipufogórendszer össztömege alig 4,4 kilogramm.
Az elöl 265/30 R20-as, hátul 355/25 R21-es Pirelli P Zero Corsa sportgumikkal szerelt Pagani kovácsolt könnyűfém felnijei mögött 410-390 milliméteres féktárcsákat felvonultató, 6-4 dugattyús Brembo fékrendszer rejtőzik.
László Ferenc
László Ferenc
Utópia
Christopher Pagani kérdésünkre elmondta, hogy a jelenlegi villanyautó technológiák egyszerűen nem felelnek meg a két éve arab tőkét kapott cég elvárásainak, és elsősorban a rendkívül nehéz akkumulátor miatt vetik el az elektromos sportkocsi ötletét. A távolabbi jövőben persze jöhet majd elektromos Pagani, addig azonban teljes vállszélességgel kiállnak a V12-es erőforrás mellett.
Utóbbi került bele a legújabb modellbe, a Huayra utódjának tekinthető Utopiába is, mely egyrészt kicsit könnyebb, másrészt némileg erősebb is lett a felmenőjénél. A 864 lóerős, 21-22 colos kerekű friss fejlesztés érdekessége, hogy nemcsak automata, hanem akár hétfokozatú manuális váltóval is rendelhető. A kupé első sorozatából 99 példányt terveznek gyártani.
A Huayra Codalungából viszont csak 5 példány készült, melyek közül mi konkrétan a másodikat fotóztuk körbe. Az árcédulán 7 millió eurós (2,7 milliárd forint) összeg szerepel, szemben a korábbi egyszerűbb kivitelű, és többek közt nyitható tetejű változatban is gyártott Huayrák potom 1-5 millió eurós árával.
A Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2023-on komoly feltűnést jelentett az igen ritka Pagani
László Ferenc
A Codalunga minden további nélkül rendszámozható, ellentétben a Huayra versenypályás használatára szánt, 30 példányban gyártott R verziójától, mely alig több mint 1 tonnás modellben egy 850 lóerős V12-es szívómotor és hatfokozatú szekvenciális váltó található.
Pagani kereskedés egyelőre még nincs Magyarországon, de Varsóban, Luganóban és Stuttgartban találhatunk helyi képviseleteket. Nemrégiben a német Pagani szalonban tettünk látogatást, ahol egy 1,4 milliárd forintos Huayra Roadstert fotóztunk körbe.