Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"84917c79-e052-4b07-bb2b-983422f30d3e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A hétvégén razziáztak a budapesti éjszakában.","shortLead":"A hétvégén razziáztak a budapesti éjszakában.","id":"20250120_Megarazzia-2100-autossal-fujatott-szondat-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84917c79-e052-4b07-bb2b-983422f30d3e.jpg","index":0,"item":"38e6aeb9-eb40-412f-b0a7-8ff6842d1288","keywords":null,"link":"/cegauto/20250120_Megarazzia-2100-autossal-fujatott-szondat-rendorseg","timestamp":"2025. január. 20. 15:46","title":"Megszállták a hidak budai lehajtóit a rendőrök: 2100 autóssal fújattak szondát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0522fa81-85e7-4a55-b624-7d2b3de48f23","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Valótlan tartalmú vényekkel kiváltott gyógyszerekkel üzleteltek. ","shortLead":"Valótlan tartalmú vényekkel kiváltott gyógyszerekkel üzleteltek. ","id":"20250122_Gyogyszerhamisito-halozatot-szamolt-fel-a-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0522fa81-85e7-4a55-b624-7d2b3de48f23.jpg","index":0,"item":"6fdebb76-03ae-47c1-9b76-260529805320","keywords":null,"link":"/itthon/20250122_Gyogyszerhamisito-halozatot-szamolt-fel-a-rendorseg","timestamp":"2025. január. 22. 08:42","title":"Lezárult a nyomozás a gyógyszerhamisító hálózat ügyében, tizenkét gyanúsítottat azonosítottak és hallgattak ki a rendőrök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b78085d6-31cc-454e-8a9d-2d5d6dc507a9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Összetört autóval és bevont jogosítvánnyal zárta a napot. ","shortLead":"Összetört autóval és bevont jogosítvánnyal zárta a napot. ","id":"20250121_BMW-s-rombolas-hiaba-probalt-eltunni-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b78085d6-31cc-454e-8a9d-2d5d6dc507a9.jpg","index":0,"item":"9790a002-e649-4eac-abd7-1ce89603927e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250121_BMW-s-rombolas-hiaba-probalt-eltunni-video","timestamp":"2025. január. 21. 11:07","title":"Végig vették a térfigyelő kamerák egy BMW-s rombolását, hiába próbált eltűnni – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f5f8d96-ba46-4ec1-9899-9b0214f9ae7a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Bóka sérelmezi, hogy az Európai Bizottság szerinte nem azonos mércével ítéli meg a magyar és a lengyel jogállamiságot.","shortLead":"Bóka sérelmezi, hogy az Európai Bizottság szerinte nem azonos mércével ítéli meg a magyar és a lengyel jogállamiságot.","id":"20250120_Marcin-Romanowski-valami-nagyon-nyugtalanitot-mondott-Bokai-Janosnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f5f8d96-ba46-4ec1-9899-9b0214f9ae7a.jpg","index":0,"item":"b1b43357-da22-4727-bb8d-5292f1e5971d","keywords":null,"link":"/itthon/20250120_Marcin-Romanowski-valami-nagyon-nyugtalanitot-mondott-Bokai-Janosnak","timestamp":"2025. január. 20. 18:43","title":"Marcin Romanowski valami nagyon nyugtalanítót mondott Bóka Jánosnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a52d9ca8-13ba-4243-a3a5-ae5c8a43d9a7","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Újabb közéleti személyiségek, politikusok mondták el véleményüket a rapper friss klipjéről.","shortLead":"Újabb közéleti személyiségek, politikusok mondták el véleményüket a rapper friss klipjéről.","id":"20250121_Toroczkai-a-zsidozo-sorokat-udvozli-Majka-uj-klipjeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a52d9ca8-13ba-4243-a3a5-ae5c8a43d9a7.jpg","index":0,"item":"7b73ef96-0723-4159-a05b-937ceb178290","keywords":null,"link":"/elet/20250121_Toroczkai-a-zsidozo-sorokat-udvozli-Majka-uj-klipjeben","timestamp":"2025. január. 21. 16:00","title":"Toroczkai a zsidózó sorokat üdvözli Majka új klipjében, Pottyondy Edina pedig már csak egy dologra vár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"febacd42-e85e-456d-bd22-fa68f7b1e4e5","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A 67 éves Nael Bargúti 44 évet töltött izraeli börtönben.","shortLead":"A 67 éves Nael Bargúti 44 évet töltött izraeli börtönben.","id":"20250121_izrael-hamasz-gazai-ovezet-tuzszunet-fogolycsere-nael-barguti","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/febacd42-e85e-456d-bd22-fa68f7b1e4e5.jpg","index":0,"item":"15e9ce92-f678-4d30-9191-bd3d077ad8ad","keywords":null,"link":"/vilag/20250121_izrael-hamasz-gazai-ovezet-tuzszunet-fogolycsere-nael-barguti","timestamp":"2025. január. 21. 05:55","title":"Izraelben szabadon engedik a legrégebben börtönben ülő palesztint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0af51a9f-31c8-434b-9328-081f8d45f77e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Nemzeti Adó- és Vámhivatal két százmillió forint fölötti luxusautót hirdetett meg árverésre, amelyeket egy két évvel ezelőtti adócsalási ügyben foglaltak le.","shortLead":"A Nemzeti Adó- és Vámhivatal két százmillió forint fölötti luxusautót hirdetett meg árverésre, amelyeket egy két évvel...","id":"20250120_Husz-peldanyban-keszult-ritka-Ferrarit-arverez-el-a-NAV","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0af51a9f-31c8-434b-9328-081f8d45f77e.jpg","index":0,"item":"24ab11c3-cf5e-42ea-abee-3a19fb7f95c1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250120_Husz-peldanyban-keszult-ritka-Ferrarit-arverez-el-a-NAV","timestamp":"2025. január. 20. 20:28","title":"Húsz példányban készült, ritka Ferrarit árverez el a NAV","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"be354b55-3b06-45b2-bc43-75db50198e60","c_author":"Tornyos Kata","category":"itthon","description":"Még hátravan a középiskolai felvételi neheze, hiába van túl az írásbeli részen a diákok többsége. Az elkövetkező időszakban kell ugyanis eldönteni, milyen gimnáziumokba adjuk be a jelentkezést. Hogy gördülékenyebb legyen a folyamat, hasznos tudnivalókat szedtünk össze a leendő gimnazistáknak a legjobb alapítványi és egyházi iskoláktól kezdve a gimnáziumigazgatók jótanácsain át. ","shortLead":"Még hátravan a középiskolai felvételi neheze, hiába van túl az írásbeli részen a diákok többsége. Az elkövetkező...","id":"20250121_Kozepiskolai-felveteli-rangsor-oktatas-iskola-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/be354b55-3b06-45b2-bc43-75db50198e60.jpg","index":0,"item":"ff4c2834-560f-4910-9beb-1d1bedd37191","keywords":null,"link":"/itthon/20250121_Kozepiskolai-felveteli-rangsor-oktatas-iskola-ebx","timestamp":"2025. január. 21. 13:06","title":"Elit, egyházi, alapítványi? Milyen középiskolát válasszunk, és hol vannak a legjobb gimnáziumok?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Niónál nem annyira a hajtáslánc és a felfüggesztés kapcsán szólnak a fanfárok, hanem sokkal inkább a sok-sok milliárd tranzisztorról, a megannyi processzormagról és 8 megapixeles kameráról, a szuperügyes LiDAR-ról és persze a mesterséges intelligenciáról.
A napokban Berlinben jártunk, ahol az újhullámos kínai autógyártók között jegyzett Nio nemcsak a Biatorbágyon gyártott szupergyors akkumulátorcsere-állomását mutatta meg nekünk működés közben, hanem a vadonatúj okosvezetés technológiai központjába is meginvitált.
Az új központ ünnepélyes megnyitóján többek közt Hui Zhang, a Nio Csoport alelnöke, Junwei Bao, a Nio számára LiDAR-okat szállító Seyond ügyvezető igazgatója, illetve az a Mirko Reuter is jelen volt, aki korábban az Audinál és egy repüléstechnikai cégnél vezette az autonóm vezetéssel kapcsolatos fejlesztéseket.
Az új német központ ünnepélyes megnyitója
László Ferenc
A Magyarországon egyelőre még csak nem hivatalosan forgalmazott, de hamarosan várhatóan hivatalosan is megérkező prémium kategóriás Nio villanyautók agyát úgy hívják, hogy Adam, és ezt a kompakt szuperszámítógépet sikerült is kézbe vennünk.
Adam “lelke” négy darab Nvidia Drive Orin X chip, melyekben összesen 48 processzormag, 256 tensor mag, 8096 CUDA mag és nem kevesebb, mint 68 milliárd tranzisztor található.
Négy darab Nvidia chip
László Ferenc
Masszív hűtés
László Ferenc
A Nio azt állítja, hogy ez a másodpercenként több, mint 1 billió számítási művelet elvégzésére képes, 32 GB/s-os belső sávszélességű és igen komoly hűtőrendszer felvonultató mobil számítógép a legközelebbi riválisánál kétszer izmosabb.
Kell is a teljesítmény, mert a különféle szenzorokból másodpercenént mintegy 8 GB-nyi valós idejű feldolgozást igénylő grafikus adat érkezik. A Nio szerint ez körülbelül olyan, mintha két 4K felbontású filmet egyetlen másodperc alatt kellene betölteni.
Tajvanon készülnek a chipek
László Ferenc
És ez még nem minden, ugyanis a hamarosan piacra kerülő új csúcsmodell, a Nio ET9 még nagyobb teljesítményű számítógéppel bír. Ebben már nem amerikai, hanem kínai chip található, és ez az 5 nanométeres csíkszélességű Shenji NX9031 a maga 32 processzormagjával négyszer gyorsabb a fentebb említett Nvidia hardvernél.
Mivel az ET9-ben két kínai processzor rejtőzik, az új flagship összességében kétszer nagyobb számítási teljesítménnyel bír, mint az aktuális modellek.
A cég aktuális villanyautóin nem kevesebb, mint 12 ultrahangos szenzor, 5 radar, egy LiDAR, 7 darab 8 megapixeles kamera és 4 darab 3 megapixeles kamera található.
Nio ET5 villanyszedán
László Ferenc
Így fest a LiDAR modul
László Ferenc
A kamerák kiváló minőségűek, részletgazdag képet biztosítanak, de elvakíthatja őket a nap és sötétben is csak korlátozottan használhatók.
A 905-1550 nanométeres hullámhosszú LiDAR ezzel szemben fényviszonyoktól függetlenül kiváló minőségű 3D adatokkal szolgál, és bár nem olcsó, az összes Nio alapfelszereltségének részét képezi. A 4-12 milliméteres hullámhosszú radarok nem drágák és a szakadó eső sem befolyásolja a működésüket, de a felbontásuk nem az igazi.
A Nio erre a három fő technológiára és persze a GPS-alapú pozicionálásra építi fel vezetéstámogató rendszerét.
A mechanikusan mozgó, konkrétan nagy sebességgel forgó elemet is felvonultató LiDAR a szélvédő felett középen trónol. A 120 fokos látószögű modul 160 méterről kiszúr egy jelzőbóját, 220 méterről egy gyalogost és 680 méterről egy járművet.
A Nio szerint nincs ennél optimálisabb hely ezeknek az érzékelőknek
László Ferenc
A kamerákon sem spórololnak
László Ferenc
A rendszert élesben is kipróbáltuk, városban és autópályán egyaránt. A digitális műszeregységen egyszerre akár 4-5 sáv is megjelenik és autónk kicsinyített virtuális mása nemcsak az adott sávban látszódik, hanem a sávnak pontosan azon a részén, ahol a valóságban is áll/gurul.
Városban nemcsak a gyalogosokat és a bicikliseket, hanem még az út szélén gazdátlanul pihenő bicikliket is remekül látja a technika, legyen szó egyenes útszakaszról vagy akár összetettebb kereszteződésről.
Autópályán az ET7 kicsit bizonytalanabbul tartotta a sávot, mint az ET5 Touring, ami vélhetően a szoftveres optimalizációk közötti különbségnek tudható be, hiszen elvileg a hardver mindkét autóban azonos.
Körülbelül fél perc után kezd el csilingelni a rendszer, hogy fogjuk meg a kormányt
László Ferenc
200-ra limitált végsebesség
László Ferenc
A táblafelismerés tapasztalatink szerint hibátlan és az adaptív tempomat is finoman végzi a rábízott feladatokat. És hogy mi a helyzet, ha szakadó esőben az előttünk haladó félrerántja a kormányt és hirtelen felbukkan előttünk egy álló jármű?
Nos erre a Lausitzringen a Dekra jóvoltából kaptunk választ. Íme, ahogy egy ET5 teljesen magától végez vészfékezést egy ilyen szituációban:
Hiába a megannyi csúcsmodern technika, a Niók is ugyanúgy a 2-es szintet ugorják meg az önvezető autók 5-ös skáláján, mint a legtöbb manapság kapható modern autó, így például a Teslák is.
A hardver persze simán tudja a Level 3-at, így már csak némi finomhangolásra és engedélyeztetésre van szükség annak hivatalos megugrásához, és onnantól a Niók is körülbelül ugyanazt fogják tudni, amit most még egyelőre csak az S-osztályos Mercedes és a 7-es BMW tud.
Igaz most még ezek a német luxusautók is csak egyes régiókban képesek Level 3-as önvezetésre, és csak itt engedhető el a kormányuk hosszabb időre, és csak itt nézhet a sofőr utazás közben YouTube-ot.
A Seyond ügyvezetője kérdésünkre elmondta, hogy a Level 3 után néhány évvel jöhet a Level 4, de a teljesen kormány és pedál nélküli Level 5 a korábbi várakozásokkal ellentétben továbbra is a távoli jövő sci-fi-je.
Junwei Bao, a Seyond első embere
László Ferenc
A cégvezér hozzátette, hogy a Nio hamarosan piacra kerülő új csúcsmodellje, az ET9 nemcsak a tetején, hanem a két oldalán is felvonultat egy-egy LiDAR-t, a jövő tehát már elkezdődött.
A Nio mesterséges intelligenciával megspékelt, de azért még nem éppen ChatGPT tudású digitális asszisztensét Nominak hívják, és az akár 1000+ kilométeres hatótávú ET7-ben egy teniszlabda méretű kis golyókijelző személyesíti meg.
Ez a high-tech golyóbis mindig azon utas irányába fordul, akitől éppen kérdést vagy hangparancsot hall, üljön az elöl vagy éppen hátul.
Tapasztalataink szerint a hangvezérlés az átlagnál gyorsabban és nagyobb hatékonysággal teszi a dolgát, magyarul persze még nem tud, de szerény angoltudással is egész jól kezelhető. Megkérdezhetjük például, hogy mennyi hatótáv maradt az aksiban, hogy merre vannak a legközelebbi éttermek és persze viccet is kérhetünk magunknak és az ülésmasszírozást is bekapcsolhatjuk.
Első körben ennyit az ET7-tel és az ET5 Touringgal szerzett személyes élményekről – hamarosan részletes tesztben is beszámolunk majd a Nio villanyautóiról.
Akár kis sapkát is húzhatunk Nomira
László Ferenc
Touring, vagyis kombi kivitelben is készül a Nio ET5