Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"339a2886-8860-4891-a8d8-4de0cc852b38","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A Keleti pályaudvarról Temesvárra tartó Béga InterCity ütött el egy embert a Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei Kétpónál. A szerelvény utasai a Békés IC-re tudnak átszállni.","shortLead":"A Keleti pályaudvarról Temesvárra tartó Béga InterCity ütött el egy embert a Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei Kétpónál...","id":"20250511_Halalra-gazolt-a-vonat-egy-embert-Ketponal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/339a2886-8860-4891-a8d8-4de0cc852b38.jpg","index":0,"item":"cecd0ada-8d49-43cf-aa72-9da317aa7c49","keywords":null,"link":"/itthon/20250511_Halalra-gazolt-a-vonat-egy-embert-Ketponal","timestamp":"2025. május. 11. 16:59","title":"Halálra gázolt a vonat egy embert Kétpónál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"644d9e60-dff9-40c1-89a5-477542c6ed03","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy ukrán katonai elemző szerint személyesen Volodimir Zelenszkij adta ki a parancsot a kémek letartóztatására.","shortLead":"Egy ukrán katonai elemző szerint személyesen Volodimir Zelenszkij adta ki a parancsot a kémek letartóztatására.","id":"20250512_ukrajna-kemek-megnevezes-ujsagiro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/644d9e60-dff9-40c1-89a5-477542c6ed03.jpg","index":0,"item":"05b7e256-fa2e-4f49-bbff-8f19385edaf8","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_ukrajna-kemek-megnevezes-ujsagiro","timestamp":"2025. május. 12. 17:25","title":"Egy ukrán újságíró megnevezte a két lebukott magyar kémet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a90001cc-f977-4664-9024-0eae038f236a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Hétfőre egyeztetésre hívta a kormányhivatal az érintetteket.","shortLead":"Hétfőre egyeztetésre hívta a kormányhivatal az érintetteket.","id":"20250511_Eddig-igeret-maradt-a-kormanyzati-segitseg-a-szaj--es-koromfajas-virus-utan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a90001cc-f977-4664-9024-0eae038f236a.jpg","index":0,"item":"da7a6728-7dda-495b-abdc-44b787fc69af","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250511_Eddig-igeret-maradt-a-kormanyzati-segitseg-a-szaj--es-koromfajas-virus-utan","timestamp":"2025. május. 11. 21:28","title":"Eddig ígéret maradt a kormányzati segítség a száj- és körömfájás vírus után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbbd6632-6b05-436b-8fd3-a25f46fdcbad","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az új cég neve vérvirágot jelent. Véletlen? Aligha.","shortLead":"Az új cég neve vérvirágot jelent. Véletlen? Aligha.","id":"20250511_elizabeth-holmes-theranos-billy-evans-cegalapitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbbd6632-6b05-436b-8fd3-a25f46fdcbad.jpg","index":0,"item":"c0c6b280-e875-4702-85ac-a5d639750fea","keywords":null,"link":"/kkv/20250511_elizabeth-holmes-theranos-billy-evans-cegalapitas","timestamp":"2025. május. 11. 18:27","title":"Emlékszik még a világ legnagyobb kamustartupjára? A börtönben ülő alapító társa most ugyanolyan céget gründol","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0d3b937-9c1d-4912-811c-0d19dea0fece","c_author":"Kovács István","category":"elet","description":"Ha kiszabadulunk a magyar konyha Bermuda-háromszögéből, már fontos lépést tettünk azért, hogy a szerveink lassabban öregedjenek. ","shortLead":"Ha kiszabadulunk a magyar konyha Bermuda-háromszögéből, már fontos lépést tettünk azért, hogy a szerveink lassabban...","id":"20250512_oregedes-etrend-mozgas-egeszseg-alvas-tarsasag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0d3b937-9c1d-4912-811c-0d19dea0fece.jpg","index":0,"item":"47cd45b9-cfcc-4fa0-a50d-1b3d776a9a1e","keywords":null,"link":"/elet/20250512_oregedes-etrend-mozgas-egeszseg-alvas-tarsasag-ebx","timestamp":"2025. május. 12. 17:29","title":"Nem kellenek csodaszerek, négy fontos dolgot kell betartani, hogy ne öregedjünk rohamléptékben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18b1df48-86d7-4c59-bc78-f1f2a4aa317e","c_author":"SPAR","category":"brandchannel","description":"Néhány alapszabály ismerete és betartása, egy kis odafigyelés és némi tudatosság szükséges csupán ahhoz, hogy fenntartható módon tudjuk le a heti nagybevásárlást. De mik ezek és hogyan érdemes őket a mindennapok részévé tenni? Cikkünkben ennek járunk utána.","shortLead":"Néhány alapszabály ismerete és betartása, egy kis odafigyelés és némi tudatosság szükséges csupán ahhoz...","id":"20250512_SPAR-Nestle-evtervezo-fenntarthato-bevasarlas-tippek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18b1df48-86d7-4c59-bc78-f1f2a4aa317e.jpg","index":0,"item":"4c4870b3-a9b9-46ec-aae2-8e2d8529c5a9","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250512_SPAR-Nestle-evtervezo-fenntarthato-bevasarlas-tippek","timestamp":"2025. május. 12. 11:30","title":"Fenntartható bevásárlás: így csináld, hogy valóban az legyen!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"SPAR Magyarország","c_partnerlogo":"9615d6e6-8d73-4e29-a76b-e36e534d9f8a","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"7007f679-7f96-4df7-8fd5-f163cc073bb3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nagyon kevés arany nagyon rövid időre, de ez így is nagyon nagy siker – komoly eredményről számolt be a CERN, melynek során ólmot sikerült arannyá „változtatni”.","shortLead":"Nagyon kevés arany nagyon rövid időre, de ez így is nagyon nagy siker – komoly eredményről számolt be a CERN, melynek...","id":"20250512_cern-nagy-hadronutkozteto-olom-atalakitasa-arannya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7007f679-7f96-4df7-8fd5-f163cc073bb3.jpg","index":0,"item":"97a8e77f-55d7-4b8b-8d6e-c7daac695ed3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_cern-nagy-hadronutkozteto-olom-atalakitasa-arannya","timestamp":"2025. május. 12. 11:03","title":"Áttörés a CERN-ben: sikerült aranyat csinálni az ólomból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e14f3f6-9415-4c40-a8f7-48f65643a3f0","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Románia északkeleti részén, Szucsáva megyében helyenként vastagabb, 10 centit meghaladó hótakaró alakult ki.","shortLead":"Románia északkeleti részén, Szucsáva megyében helyenként vastagabb, 10 centit meghaladó hótakaró alakult ki.","id":"20250511_Majusi-havazas-a-Keleti-Karpatokban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e14f3f6-9415-4c40-a8f7-48f65643a3f0.jpg","index":0,"item":"b5b7b7e5-a000-4f28-b7ec-f8798efe4e6f","keywords":null,"link":"/elet/20250511_Majusi-havazas-a-Keleti-Karpatokban","timestamp":"2025. május. 11. 18:26","title":"Májusi havazás a Keleti-Kárpátokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Niónál nem annyira a hajtáslánc és a felfüggesztés kapcsán szólnak a fanfárok, hanem sokkal inkább a sok-sok milliárd tranzisztorról, a megannyi processzormagról és 8 megapixeles kameráról, a szuperügyes LiDAR-ról és persze a mesterséges intelligenciáról.
A napokban Berlinben jártunk, ahol az újhullámos kínai autógyártók között jegyzett Nio nemcsak a Biatorbágyon gyártott szupergyors akkumulátorcsere-állomását mutatta meg nekünk működés közben, hanem a vadonatúj okosvezetés technológiai központjába is meginvitált.
Az új központ ünnepélyes megnyitóján többek közt Hui Zhang, a Nio Csoport alelnöke, Junwei Bao, a Nio számára LiDAR-okat szállító Seyond ügyvezető igazgatója, illetve az a Mirko Reuter is jelen volt, aki korábban az Audinál és egy repüléstechnikai cégnél vezette az autonóm vezetéssel kapcsolatos fejlesztéseket.
Az új német központ ünnepélyes megnyitója
László Ferenc
A Magyarországon egyelőre még csak nem hivatalosan forgalmazott, de hamarosan várhatóan hivatalosan is megérkező prémium kategóriás Nio villanyautók agyát úgy hívják, hogy Adam, és ezt a kompakt szuperszámítógépet sikerült is kézbe vennünk.
Adam “lelke” négy darab Nvidia Drive Orin X chip, melyekben összesen 48 processzormag, 256 tensor mag, 8096 CUDA mag és nem kevesebb, mint 68 milliárd tranzisztor található.
Négy darab Nvidia chip
László Ferenc
Masszív hűtés
László Ferenc
A Nio azt állítja, hogy ez a másodpercenként több, mint 1 billió számítási művelet elvégzésére képes, 32 GB/s-os belső sávszélességű és igen komoly hűtőrendszer felvonultató mobil számítógép a legközelebbi riválisánál kétszer izmosabb.
Kell is a teljesítmény, mert a különféle szenzorokból másodpercenént mintegy 8 GB-nyi valós idejű feldolgozást igénylő grafikus adat érkezik. A Nio szerint ez körülbelül olyan, mintha két 4K felbontású filmet egyetlen másodperc alatt kellene betölteni.
Tajvanon készülnek a chipek
László Ferenc
És ez még nem minden, ugyanis a hamarosan piacra kerülő új csúcsmodell, a Nio ET9 még nagyobb teljesítményű számítógéppel bír. Ebben már nem amerikai, hanem kínai chip található, és ez az 5 nanométeres csíkszélességű Shenji NX9031 a maga 32 processzormagjával négyszer gyorsabb a fentebb említett Nvidia hardvernél.
Mivel az ET9-ben két kínai processzor rejtőzik, az új flagship összességében kétszer nagyobb számítási teljesítménnyel bír, mint az aktuális modellek.
A cég aktuális villanyautóin nem kevesebb, mint 12 ultrahangos szenzor, 5 radar, egy LiDAR, 7 darab 8 megapixeles kamera és 4 darab 3 megapixeles kamera található.
Nio ET5 villanyszedán
László Ferenc
Így fest a LiDAR modul
László Ferenc
A kamerák kiváló minőségűek, részletgazdag képet biztosítanak, de elvakíthatja őket a nap és sötétben is csak korlátozottan használhatók.
A 905-1550 nanométeres hullámhosszú LiDAR ezzel szemben fényviszonyoktól függetlenül kiváló minőségű 3D adatokkal szolgál, és bár nem olcsó, az összes Nio alapfelszereltségének részét képezi. A 4-12 milliméteres hullámhosszú radarok nem drágák és a szakadó eső sem befolyásolja a működésüket, de a felbontásuk nem az igazi.
A Nio erre a három fő technológiára és persze a GPS-alapú pozicionálásra építi fel vezetéstámogató rendszerét.
A mechanikusan mozgó, konkrétan nagy sebességgel forgó elemet is felvonultató LiDAR a szélvédő felett középen trónol. A 120 fokos látószögű modul 160 méterről kiszúr egy jelzőbóját, 220 méterről egy gyalogost és 680 méterről egy járművet.
A Nio szerint nincs ennél optimálisabb hely ezeknek az érzékelőknek
László Ferenc
A kamerákon sem spórololnak
László Ferenc
A rendszert élesben is kipróbáltuk, városban és autópályán egyaránt. A digitális műszeregységen egyszerre akár 4-5 sáv is megjelenik és autónk kicsinyített virtuális mása nemcsak az adott sávban látszódik, hanem a sávnak pontosan azon a részén, ahol a valóságban is áll/gurul.
Városban nemcsak a gyalogosokat és a bicikliseket, hanem még az út szélén gazdátlanul pihenő bicikliket is remekül látja a technika, legyen szó egyenes útszakaszról vagy akár összetettebb kereszteződésről.
Autópályán az ET7 kicsit bizonytalanabbul tartotta a sávot, mint az ET5 Touring, ami vélhetően a szoftveres optimalizációk közötti különbségnek tudható be, hiszen elvileg a hardver mindkét autóban azonos.
Körülbelül fél perc után kezd el csilingelni a rendszer, hogy fogjuk meg a kormányt
László Ferenc
200-ra limitált végsebesség
László Ferenc
A táblafelismerés tapasztalatink szerint hibátlan és az adaptív tempomat is finoman végzi a rábízott feladatokat. És hogy mi a helyzet, ha szakadó esőben az előttünk haladó félrerántja a kormányt és hirtelen felbukkan előttünk egy álló jármű?
Nos erre a Lausitzringen a Dekra jóvoltából kaptunk választ. Íme, ahogy egy ET5 teljesen magától végez vészfékezést egy ilyen szituációban:
A LiDAR-os rendszer szakadó esőben is tökéletesen “lát”
Hiába a megannyi csúcsmodern technika, a Niók is ugyanúgy a 2-es szintet ugorják meg az önvezető autók 5-ös skáláján, mint a legtöbb manapság kapható modern autó, így például a Teslák is.
A hardver persze simán tudja a Level 3-at, így már csak némi finomhangolásra és engedélyeztetésre van szükség annak hivatalos megugrásához, és onnantól a Niók is körülbelül ugyanazt fogják tudni, amit most még egyelőre csak az S-osztályos Mercedes és a 7-es BMW tud.
Igaz most még ezek a német luxusautók is csak egyes régiókban képesek Level 3-as önvezetésre, és csak itt engedhető el a kormányuk hosszabb időre, és csak itt nézhet a sofőr utazás közben YouTube-ot.
A Seyond ügyvezetője kérdésünkre elmondta, hogy a Level 3 után néhány évvel jöhet a Level 4, de a teljesen kormány és pedál nélküli Level 5 a korábbi várakozásokkal ellentétben továbbra is a távoli jövő sci-fi-je.
Junwei Bao, a Seyond első embere
László Ferenc
A cégvezér hozzátette, hogy a Nio hamarosan piacra kerülő új csúcsmodellje, az ET9 nemcsak a tetején, hanem a két oldalán is felvonultat egy-egy LiDAR-t, a jövő tehát már elkezdődött.
A Nio mesterséges intelligenciával megspékelt, de azért még nem éppen ChatGPT tudású digitális asszisztensét Nominak hívják, és az akár 1000+ kilométeres hatótávú ET7-ben egy teniszlabda méretű kis golyókijelző személyesíti meg.
Ez a high-tech golyóbis mindig azon utas irányába fordul, akitől éppen kérdést vagy hangparancsot hall, üljön az elöl vagy éppen hátul.
Tapasztalataink szerint a hangvezérlés az átlagnál gyorsabban és nagyobb hatékonysággal teszi a dolgát, magyarul persze még nem tud, de szerény angoltudással is egész jól kezelhető. Megkérdezhetjük például, hogy mennyi hatótáv maradt az aksiban, hogy merre vannak a legközelebbi éttermek és persze viccet is kérhetünk magunknak és az ülésmasszírozást is bekapcsolhatjuk.
Első körben ennyit az ET7-tel és az ET5 Touringgal szerzett személyes élményekről – hamarosan részletes tesztben is beszámolunk majd a Nio villanyautóiról.
Akár kis sapkát is húzhatunk Nomira
László Ferenc
Touring, vagyis kombi kivitelben is készül a Nio ET5