![Erősebb, gyorsabb, halkabb, de szerethetőbb? Teszten a legújabb Toyota Yaris Cross](https://img.hvg.hu/Img/da658e97-86c0-40f3-acd3-b0a850f32c30/560acb19-19b3-4278-988d-a7879c3d6517.jpg)
Erősebb, gyorsabb, halkabb, de szerethetőbb? Teszten a legújabb Toyota Yaris Cross
A bestseller japán kompakt crossover külseje mit sem változott, a műszerfal azonban modernebb lett, tovább okosították a vezetéstámogató rendszert és egy új 130 lóerős hibrid hajtás is feltűnt a színen. Kipróbáltuk az elődjénél halkabb és már-már pofátlanul keveset fogyasztó 2024-es új Toyota Yaris Cross-t.
2019-ben nagyot szólt, amikor a Toyota bemutatta a vadonatúj Yaris-t, ami villámgyorsan be is seperte magának az Év Autója díjat, és amely egy évvel később a széria több évtizedes történetében első alkalommal divatterepjáró testvérmodellt kapott.
A 2021 őszén Franciaországban sorozatgyártásba került Yaris Cross még a Yaris-nál is nagyobb sikert aratott, hiszen a szabadidő-autók mostanság eleve sokkal keresettebbek a hagyományos kisautóknál, és akkor a nagyobb csomagtér és az opcionális összkerék-hajtás előnyeiről még nem is beszéltünk.
A Yaris Cross-ból tavaly már több mint 200 ezer darab fogyott, és nem mellesleg ez a japán gyártó legnépszerűbb európai modellje, illetve a B-SUV szegmens abszolút bestsellere. Magyarországon is jól szerepel a típus, de nálunk azért a többféle karosszériaváltozatban kapható Corollát még mindig jobban viszik.
Rohan az idő, és 2024 már a felfrissített Yaris Cross-ról szól, melyet elsőként a mallorcai nemzetközi menetpróbán volt szerencsénk kipróbálni.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/92b08245-ae3c-4d0a-ac1e-941e00787258.jpg)
Minek változtatni?
A frissítés előtti és utáni változatokat nem könnyű megkülönböztetni egymástól.
Jött például egy új fényezés, az Urban Khaki, illetve egy új 18 colos könnyűfém-felni is feltűnt a kínálatban, de a legkönnyebb a hátsó feliratról megismerni a 2024-es verziót: míg eddig Hybrid, addig mostantól HEV logó feszít jobb hátul.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/03248c67-174f-4ab7-ace5-a41f4d0c72dd.jpg)
A bevált recepten felesleges változtatni, így többek közt a fényszóró, a hűtőrács, a lökhárító és a hátsó lámpatestek is változatlanok maradtak. Mint ahogy értelemszerűen a méretek sem változtak.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/5b72d369-2753-46e1-a5d8-41523fb2de28.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/ff5c46fc-1cc6-4404-bde7-f355cabf7e3b.jpg)
Jött egy új csúcskivitel, a Premiere Edition, melybe lényegében minden földi jót alapáron belepakolnak, illetve megmaradt a kínálatban a 2022-ben debütált GR Sport, a maga némileg sportosabb kormányművével, felfüggesztésével és utasterével, de változatlan teljesítményével.
Érkezett továbbá egy bohókás különleges kivitel, melyet egy portugál designer páros alkotott, és amely egyesek bánatára sajnos nem lesz elérhető a kereskedelmi forgalomban. Íme:
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/f1b5e573-7db9-4ea7-813f-5505b2118f96.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/a9f06f5c-c2fe-4c85-a1b9-65c033ff2046.jpg)
Milyen belül?
A magasabb felszereltségű Yaris Cross-ok a szélvédőre vetítő HUD mellett mostantól személyre szabható 12,3 colos digitális műszeregységet vonultatnak fel, ami mellé 10,5 colos infotainment érintőképernyő társul (Lexus LBX: 12,3+9,8 col). A nagyfelbontású kijelzők jó minőségűek, a felhasználói felület egész könnyen áttekinthető, azért viszont kár, hogy a tolatókamera még mindig igen gyatra minőségű.
Az 1,5 colt növekedett érintőkijelző két oldalán nincsenek nyomógombok, viszont a hangerő és a klíma továbbra is hagyományos kezelőszervek révén szabályozható, ami mindenképpen jó hír, és régivágású USB-A helyett immár újfajta USB-C portokat kapunk.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/f9b74fbe-2ad6-4120-9140-443d68478be3.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/8a1d5fe3-f4c3-4ad4-8c91-e1090b72ec3b.jpg)
Kár, hogy a régivágású hatalmas mechanikus váltókar maradt a régi, a hasonlóan tágas LBX és az eggyel magasabb méretkategóriában focizó UX már sokkal modernebb, kisebb karocskával bír.
Az olcsóbb példányokban 7 colos a műszeregységben található kijelző, az infotainment panel pedig 9 colos képátlójú.
A felhasznált anyagok közepes minősége nem igen változott, az ajtókon lévő könyöklők továbbra is kőkemények, a középkonzol hátulján sem légbefúvó, sem pedig töltőport nincs – ez még nem a drágább LBX ligája. Viszont legalább tárolózseb mindkét első ülés hátuljára került.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/bff06d34-f4b3-408e-96ff-e53a2315cda6.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/ad3c035f-11b7-4264-86b4-1e71b594663e.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/0709e0ee-c3c4-4956-aa72-6ca3da50b694.jpg)
Említést érdemel továbbá a vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto támogatás, az OTA frissítési lehetőség, a továbbfejlesztett hangvezérlés, illetve a mobilra telepíthető digitális kulcs, mely csak a magasabb felszereltségi szinteken érhető el.
Vezetéstámogatás fronton újdonság az alacsony sebesség melletti véletlen gyorsítást megakadályozó rendszer, a proaktív lassítási asszisztens, illetve a vészhelyzeti automata megállás.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/fb49376b-370d-40e9-a954-8501d75375cd.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/9cd606b4-56e1-481e-8169-a4babe36bb23.jpg)
Ezek mind az alapfelszereltség részét képezik, és felár ellenében arra is képes figyelmeztetni a kocsi, hogy egy hátulról érkező bringás miatt inkább kicsit később nyissuk ki az ajtót. Szintén opciós tétel a holttérfigyelő, illetve az automatikus fékezéssel megspékelt hátsó keresztirányú forgalomérzékelő.
Nem tudjuk, hogy a 6 hangszórós fapados hi-fi hogy szól, de a kettővel több hangszórós komolyabb JBL rendszerben nem sok kivetni valót találtunk (LBX: 13 hangszóró).
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/47f17b89-b098-46f2-ab04-35a5fa90df9b.jpg)
A külsőhöz hasonlóan értelemszerűen a belső méretek sem változtak. Egy 1,84 méter magas sofőr mögött egy hasonló méretű utas úgy fér el, hogy a térde épp hozzáér az első ülés háttámlájához, a feje felett pedig 4-5 centiméternyi légrés marad.
Az ötszemélyes utastér mögötti 320-397 literes csomagtér megfelel a kategóriaátlagnak. Viszonyításképp, a Yaris csomagtartója 286 literes, az LBX puttonya pedig 253-332 literes.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/494e447c-a504-4d8b-bbfa-43d4a4094d32.jpg)
More power!
Az eddigi 115 lóerős hibrid hajtáslánc változatlan maradt, de érkezett fölé egy 130 lóerős kivitel. Ezek közös vonása az 1,5 literes 3 hengeres szívómotor, mely 92 lóerőt és 120 Nm-t szabadít rá az első kerékre.
A gyengébb verzióban lévő villanymotor 80 lóerős és 141 Nm-es produkciót ad elő, az erősebb új verzióban lévő társa viszont már 83 lóerőre és 185 Nm-re képes. Ennek köszönhetően 11,2-ről 9,7 másodpercre olvadt a 0-100-as szintidő, a végsebesség viszont változatlanul 170 km/h maradt.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/97f992f6-e538-430d-8182-7fb9c9e7ff41.jpg)
A kicsit nagyobb tömeg ellenére a gyakorlatban is némileg fürgébbnek érződik a 130 lovas Yaris Cross, mely 80-ról 120-ra az eddigi 9,3 helyett 8,9 másodperc alatt pattan fel.
Sportkocsi az erősebb hajtástól és a szélesebb tartományban elérhető nagyobb nyomatéktól sem lett a kompakt crossover, az előzések azonban kicsit gyorsabban, biztonságosabban letudhatók vele.
Érdekesség, hogy míg a gyengébb verzió gyári fogyasztási értéke 4,5-5,1 liter, addig az erősebb is beéri alig 4,5-5,2 liter benzinnel 100 kilométerenként.
A városi szakaszokat, dugót és autópályás szekciót egyaránt tartalmazó menetpróbán nekünk 4,4 literre jött ki az átlagfogyasztás, vagyis a gyakorlatban is simán hozhatók a gyári értékek, vagy akár kicsit jobbak is.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/0de6ec08-a20a-4c70-a448-8c5abb03f521.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/1238ccd8-cbd3-4d1c-8198-fa7c78b25d0c.jpg)
A feláras AWD-i rendszer a 115 és a 130 lovas teljesítményszint esetén is elérhető, és nem oldschool kardántengely, hanem egy a csomagteret némileg csökkentő kis villanymotor révén biztosítja a hátsó kerekek meghajtását.
A hátsó motor mindössze körülbelül 5 lóerős és 50 Nm nyomatékú, vagyis a Yaris Cross ez esetben is alapvetően elsőkerék-hajtású, és a hátsó kerekekre csak akkor jut erő, ha arra a csúszós útfelület miatt ténylegesen szükség van.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/5a3f4ed9-fbb7-4d23-a342-f58613df7063.jpg)
Az AWD-i 90-100 kilogrammal növeli meg az amúgy kellemesen alacsony, 1,2 tonna körüli tömeget, ami miatt a 0-100-as szintidő 0,6 másodperccel rosszabb.
A tömeg alacsonyan tartásában komoly szerepet játszik, hogy a plugin hibridektől és a villanyautóktól eltérően a 48 cellás lítium-ion akkumulátor ezúttal mindössze 4,3 Ah-s, nagyon könnyű és kompakt.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/a51e29b0-aef1-4979-b89c-5aa88ca0b6f1.jpg)
Milyen vezetni, utazni benne?
A nemrég szintén felfrissített Yaris-hoz képes 3,5 centiméterrel magasabb futóműtől nem kell félni, a Yaris Cross egyáltalán nem imbolygós viselkedésű, ahogy egyébként eddig sem volt az. A felfüggesztést kiválóan eltalálták a japánok és a kormányzás is kevésbé szintetikus, mint a kategóriaátlag.
A fokozatmentes e-CVT erőátvitel továbbra is némi megszokást igényel, a szokásos “bégetés” szelidített formában, de sajnos továbbra is megmaradt nekünk. A rekuperáció kiválóan hangolt, az ötödik generációs hibrid technika szinte teljesen észrevétlenül teszi a dolgát, valamint az elöl-hátul tárcsás fékrendszer erejére és adagolhatóságára sem lehet panasz.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/497f8e29-b508-45b6-82ec-7ce070b5c2bd.jpg)
A szél- és útzajok elleni küzdelem jegyében 12 százalékkal vastagabb üveget használtak a szélvédőhöz, valamint az első és hátsó oldalablakokhoz, és ez alapáron jön az összes verzióhoz.
A bal oldali motortartóhoz dinamikus csillapítót építettek, a szívócsőre rezonátort szereltek, a műszerfal belső hangtompítóját egyrétegűről háromrétegűre cserélték, a motorháztető felső hangtompítóját pedig egy plusz filcréteggel látták el.
Az új Yaris Cross a gyakorlatban is kicsit halkabbnak érződik, persze nem állt módunkban decibelmérővel összehasonlítani a régi és az új verziót.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/effe1b40-c2b6-4b44-91d9-6e4b2be3a0a7.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/932e9d9f-ca21-494b-8ba8-bd22695983eb.jpg)
Konklúzió, árak
A Toyotának abszolút nem nem kellett megfeszülnie ezen facelift kapcsán, hiszen a nem túl rég piacra dobott Yaris Cross eleve egy alapvetően jól eltalált, az eladási listák élén tanyázó típus, melyen csak kisebb változtatásokat kellett végrehajtani ahhoz, hogy 2024-ben egy kicsit még nagyobb, újult erővel vegye célkeresztbe a vásárlók pénztárcáját.
A Yaris Cross maradt az, ami eddig is volt, egy divatos megjelenésű és szerény fogyasztású kompakt crossover, mely mostantól kicsit halkabb, erősebb és okosabb formában támad.
Igazán sportos persze a frissítéstől sem lett a Toyota bestsellere, és itt-ott továbbra is érződik a spórolás, de az irány mindenképpen jó.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/291b1373-e0b4-4bed-9fe9-4fc7cbfa10aa.jpg)
Minimum 9,24 millió forintos kiadásra kell számítani, ha egy ilyen felfrissített új Toyotára vágyunk, mely összeg ellenében azonban még csak egy 16 colos acélfelnis, halogén fényszórós példány lehet a miénk, természetesen 115 lóerővel és elsőkerék-hajtással.
A másik végletet a minden földi jóval felvértezett Premiere Edition jelenti, mely 130 lóerővel és összkerék-hajtással 14,5 millió forintot kóstál. Ugyanez a teljesítmény legolcsóbban 11,5 millió forintból kapható meg, a kizárólag 130 lóval és elsőkerék-hajtással elérhető GR Sport minimum 12,1 millió forintba kerül.
Viszonyításképp, az eggyel nagyobb Toyota C-HR 140 lovas 4 hengeres motorral 11,6 millió forinton nyit, a Yaris Cross prémium kategóriás testvérmodelljének tekinthető 136 lovas 3 hengeres Lexus LBX pedig alaphangon 12,3 millió forintot kóstál.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/601d4fa8-94b4-44db-a521-e1939d496aff.jpg)