Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"73a598cf-0d39-4a99-a72b-4dd2dab1eb2c","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"tudomany","description":"Landolás közben a Hold felszínébe csapódott a japán ispace magáncég leszállóegysége – közölte pénteken a vállalat. A küldetést sikertelennek nyilvánították.","shortLead":"Landolás közben a Hold felszínébe csapódott a japán ispace magáncég leszállóegysége – közölte pénteken a vállalat...","id":"20250606_ispace-resilience-szonda-holdra-szallas-meghibasodas-becsapodas-urkutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73a598cf-0d39-4a99-a72b-4dd2dab1eb2c.jpg","index":0,"item":"5d395ae6-2a5a-45b1-8626-786d03f8db20","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_ispace-resilience-szonda-holdra-szallas-meghibasodas-becsapodas-urkutatas","timestamp":"2025. június. 06. 11:15","title":"A Holdnak csapódott a japán űrszonda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639","c_author":"BrandLab","category":"brandcontent","description":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítást a Hungexpo-n. A pavilon csaknem 80 százaléka már foglalt, így mindenki, aki kilátogat az eseményre számos újdonságra és érdekességre számíthat. Baranyai Gergő kiállításigazgatóval beszélgettünk.","shortLead":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary...","id":"20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639.jpg","index":0,"item":"8eaadd89-916d-4ebc-8e6b-b8d792ee3357","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","timestamp":"2025. június. 07. 11:30","title":"Kíváncsi, hol tart az autóipar?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19727309-47bc-44fb-bdf4-8f08d16c4c38","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Nyugta vagy számla sem kell, elég, ha a terméket viszik vissza valamelyik áruházba, és a teljes vételárat megkapják a vásárlók. ","shortLead":"Nyugta vagy számla sem kell, elég, ha a terméket viszik vissza valamelyik áruházba, és a teljes vételárat megkapják...","id":"20250606_ikea-termekvisszahivas-spatula","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19727309-47bc-44fb-bdf4-8f08d16c4c38.jpg","index":0,"item":"82709043-0334-4d8c-8c75-931382f79711","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250606_ikea-termekvisszahivas-spatula","timestamp":"2025. június. 06. 11:08","title":"Konyhai spatulát hív vissza az IKEA","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f78877a4-c5cc-404d-b405-726721273efb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az iskolák e-mailben kaptak fenyegető üzenetet.","shortLead":"Az iskolák e-mailben kaptak fenyegető üzenetet.","id":"20250606_Bombariado-volt-harom-dunaujvarosi-iskolaban-is","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f78877a4-c5cc-404d-b405-726721273efb.jpg","index":0,"item":"a8f3111f-e6f4-418d-934f-7ffccb2e94c8","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_Bombariado-volt-harom-dunaujvarosi-iskolaban-is","timestamp":"2025. június. 06. 13:22","title":"Bombariadó volt három tiszaújvárosi iskolában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a12629d-1ed4-4554-b2e8-7ec504fd7739","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A támadás oka az volt, hogy a férfi 34 év házasság után el akart válni. Az ügyészség súlyosbításért fellebbezett.","shortLead":"A támadás oka az volt, hogy a férfi 34 év házasság után el akart válni. Az ügyészség súlyosbításért fellebbezett.","id":"20250606_elso-fok-itelet-keseles-testi-sertes-hazaspar-ugyeszseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a12629d-1ed4-4554-b2e8-7ec504fd7739.jpg","index":0,"item":"5b754072-9bd2-472f-a761-6bf3ce5584b8","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_elso-fok-itelet-keseles-testi-sertes-hazaspar-ugyeszseg","timestamp":"2025. június. 06. 10:56","title":"Első fokon felfüggesztett szabadságvesztésre ítélték azt a nőt, aki késsel támadt az alvó férjére, mert az el akart válni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9205b8c9-e443-46a0-88fe-2eb695ccaeb1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Hawaii Egyetem csillagászai az Európai Űrügynökség Gaia missziójának adatait vizsgálták, amikor egy óriási robbanásra lettek figyelmesek.","shortLead":"A Hawaii Egyetem csillagászai az Európai Űrügynökség Gaia missziójának adatait vizsgálták, amikor egy óriási robbanásra...","id":"20250606_osrobbanas-szupermassziv-fekete-lyuk-csillag-energia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9205b8c9-e443-46a0-88fe-2eb695ccaeb1.jpg","index":0,"item":"f9abf689-75b7-444f-b4f7-0f4cba108225","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_osrobbanas-szupermassziv-fekete-lyuk-csillag-energia","timestamp":"2025. június. 06. 13:03","title":"Akkorát robbant valami az űrben, hogy csak az ősrobbanás volt annál nagyobb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4255125b-c2d9-4594-bfb0-3d18f20ee40d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"„Mindenki éljen úgy, ahogy szeretne, és ahogy tud” – mondta nemrég Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke, amikor kormányközeli emberek luxus életviteléről kérdezték. Az urizálás nem most kezdődött, egyedül méregdrága táskákból egy hosszú idővonalat lehet felrajzolni, amit a Duma Aktuál csapata, pontosabban Ceglédi Zoltán meg is tett. Árpád fejedelemig persze nem lehet visszamenni, csak Habony Árpádig, akinek sokszázezres Gucci-táskáját éppen a szociális megszorítások ellen tüntető aktivisták előtt lóbálta. Kész szerencse, hogy nem maradt a villamoson, ahogyan Orbán Ráhel mai árfolyamon számolva 19 milliós Hermès-táskája sem. Ez KAP-nél kiverte a biztosítékot, és a java csak ezután jött. ","shortLead":"„Mindenki éljen úgy, ahogy szeretne, és ahogy tud” – mondta nemrég Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke, amikor...","id":"20250607_duma-aktual-kormanyzati-luxizas-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4255125b-c2d9-4594-bfb0-3d18f20ee40d.jpg","index":0,"item":"c287501c-baef-4cb6-a0cb-51afca37c029","keywords":null,"link":"/360/20250607_duma-aktual-kormanyzati-luxizas-video","timestamp":"2025. június. 07. 19:30","title":"„120 millió forintból egy egész falut kapok” – a kormányközeli luxustáskák története","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b3ae8661-52b7-4887-82ff-686623ec596c","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Már több mint két magyarországnyi területen égett le az északi vadon.","shortLead":"Már több mint két magyarországnyi területen égett le az északi vadon.","id":"20250606_kanadai-erdotuzek-fust-europa-felett-klimavaltozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b3ae8661-52b7-4887-82ff-686623ec596c.jpg","index":0,"item":"3cc8064b-7e35-4d8f-8c58-aa97b3291c63","keywords":null,"link":"/zhvg/20250606_kanadai-erdotuzek-fust-europa-felett-klimavaltozas","timestamp":"2025. június. 06. 13:05","title":"Európát is elérte a kanadai erdőtüzek füstje, ezért lehetnek extravörösek a naplementék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Barcelonában testközelből ismerkedtünk meg a Seatból kivált almárka, a Cupra Magyarországon gyártott új szabadidő-autójával, a többféle belső égésű motoros hajtással készülő és akár 272 lóerős Terramarral.
Az Autódromo de Sitges-Terramar a világ egyik legrégebbi versenypályája, mely tavaly ünnepelte 100. születésnapját. A 2 kilométer hosszú, hányatott sorsú oválpályánál csak a brooklandsi, az indianapolisi és a monzai aszfaltcsík tekint vissza hosszabb múltra.
A Terramar pályát egykoron mindössze 300 nap alatt építették meg, aminél jelentősen több időbe telt a Seatból 2018-ban kivált almárka, a Cupra erről a versenypályáról elnevezett legújabb modelljének elkészítése.
A Cupra Terramar első prototípusát már 2022 júniusában leleplezték, és most hivatalosan is bemutatkozott a külsejét tekintve lényegében változatlan, sorozatgyártásba küldendő verzió, mellyel Barcelonában, a nemzetközi sajtóbemutatón találkoztunk először.
Wayne Griffiths cégvezér mutatta be a legfrissebb Cuprát
László Ferenc
Cupra Terramar
László Ferenc
Spanyol–magyar koprodukció
A Cupra Terramart designt és technikát illető fejlesztései Barcelonában zajlottak, vagyis elvileg egy hamisítatlan spanyol produktumhoz van szerencsénk. De gyorsan hozzá kell tennünk, hogy természetesen ez a modell is a VW-konszern technológiáira épül, nem mellesleg pedig Magyarországon hagyja el a gyártósort.
Nyílt titok, hogy ez esetben a tavaly debütált új VW Tiguan spanyol testvérmodelljéről van szó, azonban hangulatát illetően nem is lehetne ennél eltérőbb a két divatterepjáró.
Míg a Tiguan a konzervatív értékrend és maximális praktikum jegyében fogant, addig a Terramar sokkal inkább az érzelmekről és a vezetési élményről szól. A frontrészt a nemrég kijött újabb Cuprákról már jól ismert tripla háromszöges fényszórók, a karakteres hűtőrács és a duplán domborított gépháztető uralja.
Cupra Terramar
Cupra
A fődesigner és a Terramar
László Ferenc
Az autó nemcsak a saját logóját képes álló helyzetben a földre vetíteni, hanem a fényszórója is rendelkezik hasonló funkcióval: a szuperokos lámpa Mercedes módra a vezetést támogató vizuális információkat jelenít meg az úttesten.
Oldalt 18-20 colos egyedi felnikre, illetve teljesen hagyományos kilincsekre és visszapillantókra lehetünk figyelmesek, a hátsó fertályt pedig a fénycsíkkal összekötött lámpák, a világító logó, illetve a szemrevaló felső légterelő és diffúzor határozza meg.
Cupra Terramar
Cupra
Cupra Terramar
László Ferenc
Milyen belül?
Az MQB Evo platformra épülő, kilenc színben és kétféle matt fényezéssel rendelhető újdonság 2 centiméterrel rövidebb, 2 centiméterrel szélesebb és 6 centiméterrel alacsonyabb a hasonló tengelytávú Tiguannál. Helyhiánytól sem az első, sem a hátsó üléssorban nem kell tartani, a 7 ülésre vágyók viszont továbbra is csak a hosszabb Skoda Kodiaqban találják meg a számításukat.
A hátsó ülések sínen csúsztathatók mintegy 15 centimétert, a csomagtartó kalaptartóig pakolva maximum 602 liternyi cókmókot képes elnyelni. Nem rossz, de ez azért némileg elmarad a Tiguan 652 literes értékétől, illetve megjegyzendő, hogy a plugin hibridek esetében a csomagtér mérete 500 liter alatt alakul.
A sötétkék, sötétszürke és sötétvörös változatban rendelhető, rézszínű elemekkel ékesített utastér a külsőhöz hasonlóan sportos hangulatú. Az alul csapott kellemes fogású kormányon két szatellit gomb figyel, melyek közül az egyikkel a Cupra menü érhető el, a másik pedig Start/Stop funkcióval szolgál.
Cupra Terramar
Cupra
A kormányon lévő gombok sokunk örömére nem érintésérzékenyek, a mögöttes kis fülekkel pedig lehetőség van a manuális váltásra. A kiváló minőségű digitális műszeregység 10,25 colos, a HUD a szélvédőre vetít, az infotainment kijelző pedig 12,9 colos képátlójú.
Utóbbi a jobban felszerelt Tiguanokban 15 colos, vagyis a nagy mozira vágyók jobban járhatnak a VW-val, vagy a Cupra Tavascannal, bár ez utóbbiban a műszeregység mindössze 5,3 colos. A klíma és az akár 12 hangszórós 390 W-os Sennheiser hifi az érintőkijelző alatti megvilágított érintőcsíkok révén kezelhető, és természetesen hangulatvilágítással is szolgál a jelentős mértékben újrahasznosított anyagokat felvonultató utastér.
USB-portokból előre és hátulra is jutott, illetve jó hír, hogy a vezeték nélküli mobiltöltő 15 W-os, és mivel hűtött, a legnagyobb töltési teljesítményt tartósan képes leadni.
Cupra Terramar
Cupra
Ötféle hajtáslánc
A belépőszintet a 48 V-os lágyhibrid technikával kiegészített 1,5 literes 4 hengeres turbós benzinmotor jelenti, melynek 150 lóereje kizárólag az első kerekekre érkezik meg.
A 2 literes turbós benzinmotor kétféle változatban, 204 és 265 lóerővel érhető el, összkerékhajtással megspékelve.
Az elsőkerék-hajtású plugin hibrid Terramarok “szíve” egy 1,5 literes 4 hengeres turbómotor, mely az elektromos rásegítés révén kiviteltől függően 204, illetve 272 lóerős produkcióra képes.
Cupra Terramar
Cupra
Cupra Terramar
László Ferenc
A fejlett rekuperációs üzemmódú PHEV-kbe szerelt nettó 19,7 kWh kapacitású akkumulátor az ígéretek szerint 100 kilométert meghaladó elektromos hatótávot tesz lehetővé. A telep AC-n 11, DC-n maximum 50 kW-tal tölthető.
Kézi váltó nincs, az összes kivitel duplakuplungos DSG automata váltós: a lágyhibrid és 2 literes benzines példányok 7, a pluginek 6 sebességi fokozattal bírnak. A PRND bajuszkapcsoló mercis módra a kormány mögött jobb oldalt található.
Dízel nincs a kínálatban, pedig a Tiguan 150 és 193 lovas 2 literes TDI-vel is rendelhető. A Formentor VZ5-ben lévő 2,5 literes 5 hengeres Audi motort is hiába keressük a Terramarban, a 390 lóerős vérmes hangzású erőforrás megmarad a kisebb méretű Cupra kiváltsága.
Cupra Terramar
Cupra
Cupra Terramar
László Ferenc
Fókuszban a vezetési élmény
Vezetni még nem állt módunkban a legújabb Cuprát, mindenesetre a gyáriak azt ígérik, hogy a vezetési élmény több, mint rendben lesz. Erre többek közt a közvetlen kormányzás, a szokottnál alacsonyabbra és feszesebbre vett új generációs adaptív futómű, az akár 255 milliméteres széles sportgumik és a kellően erős fékrendszer jelenthet garanciát.
Menetüzemmódból alapvetően három áll rendelkezésre: komfort, teljesítmény és egyedi. Az összkerekes példányokban ezekhez csatlakozik az offroad üzemmód, a legsportosabb VZ kivitelekben pedig a leghegyesebb Cupra mód.
A 265 és 272 lóerős Terramar képviseli a VZ szintet, ezekben már teljesen kikapcsolható a menetstabilizátor, és opcionálisan 6 dugattyús, nagyobb teljesítményű Akebono fék is rendelhető.
A 37. Vitorlázó Amerika Kupa barcelonai versenyeinek farvízén különleges limitált szériás változatban is elérhető lesz a Terramar VZ, mely 1300 darabos mennyiségben gyártandó kivitel elsősorban mattszürke fényezésével, 20 colos fekete felnijeivel és vitorlás logós kagylóülései révén hódít.
Cupra Terramar
Cupra
Cupra Terramar
László Ferenc
Ide vele!
A Cupra Terramar az első nem Audi, mely az Audi Hungaria győri üzemében készül (Audik viszont már készültek a Seat spanyol gyártósorain). Ahhoz, hogy a sorozatgyártás az eredeti terveknek megfelelően a napokban megkezdődhessen, a karosszériagyárban, a lakkozóban és a szereldében már 2021 nyarán elindultak az előkészítő munkálatok, a munkatársak képzése pedig 2022 őszén kezdődött meg.
A 2018-as alapítása óta mintegy 700 ezer autót értékesített, 800+ “garázst” üzemeltető spanyol márka újdonsága csak és kizárólag Győrben készül, ellentétben a nemrégiben tisztán elektromos hajtással debütált 286-340 lóerős Tavascantól, mely Kínában látja meg a napvilágot.
Most már csak az a kérdés, hogy a kereskedésekbe novemberben begördülő Cupra Terramar mennyibe fog kerülni Magyarországon?
Erre egyelőre nem tudjuk a választ (mint ahogy még a Tavascan hazai ára sem ismert), az viszont némi támpontot adhat, hogy a testvérmodell VW Tiguan 150 lóerős alapmodellje 15 millió forinton nyit nálunk, a 204-272 lóerős plugin hibrideket pedig 17,5-20,7 millió forintos indulóáron jegyzik.
A Terramar 19 százalékos helyi adót tartalmazó német alapára 43 020 euró (17 millió forint). Viszonyításképp Németországban 37 150 eurón (14,6 millió forint) nyit a 130 lóerős Tiguan, melynek 150 lóerős változatáért alaphangon 41 655 eurót (16,4 millió forint) kérnek el.