Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"06df2bc1-a16e-41b2-ad89-f4aa1876a167","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy év alatt 22 százalékkal növelte bevételeit a Huawei, a kínai okostelefon-piacon pedig már az Apple-t is megelőzve a második legnagyobb gyártó.","shortLead":"Egy év alatt 22 százalékkal növelte bevételeit a Huawei, a kínai okostelefon-piacon pedig már az Apple-t is megelőzve...","id":"20250205_huawei-bevetel-2024-okostelefon-kina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06df2bc1-a16e-41b2-ad89-f4aa1876a167.jpg","index":0,"item":"b6ef5b27-95e8-48a8-8a7e-5135789fbd20","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_huawei-bevetel-2024-okostelefon-kina","timestamp":"2025. február. 05. 15:03","title":"Óriási növekedést produkált a Huawei, és megállíthatatlannak tűnik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c4850f6-882f-4732-aa65-46d7c455b434","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Google nem kertelt, és bevallotta, hogy egy frissítés után romolhat a Pixel 4a üzemideje. Ezért akkumulátorcserét vagy pénzvisszatérítést is választhatnak a tulajdonosok; Magyarországon utóbbi opció. ","shortLead":"A Google nem kertelt, és bevallotta, hogy egy frissítés után romolhat a Pixel 4a üzemideje. Ezért akkumulátorcserét...","id":"20250205_google-pixel-4a-akkumulator-frissites-penzvisszaterites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c4850f6-882f-4732-aa65-46d7c455b434.jpg","index":0,"item":"dafb8d58-8e37-451b-981b-bf22005748b7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_google-pixel-4a-akkumulator-frissites-penzvisszaterites","timestamp":"2025. február. 05. 18:03","title":"39 ezer forint is ütheti a markát annak, aki ilyen mobilt használ – pénzvisszatérítést jelentett be a gyártója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e11f642-9fc6-433f-8622-0d106bd1d03e","c_author":"Domokos László","category":"360","description":"Az inflációkövető lakossági állampapírokból kiáramló pénzek és a most kezdődő újabb Trump-elnökség komoly lehetőséget és feladatot jelentenek a befektetési alapok számára. A problémákról és a kilátásokról a HVG több hazai alapkezelőt is megkérdezett.","shortLead":"Az inflációkövető lakossági állampapírokból kiáramló pénzek és a most kezdődő újabb Trump-elnökség komoly lehetőséget...","id":"20250205_hvg-pekar-david-raiffeisen-befektetesi-alapkezelo-hozamvadaszat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e11f642-9fc6-433f-8622-0d106bd1d03e.jpg","index":0,"item":"534421b7-be16-4b46-827b-dc657d4372c5","keywords":null,"link":"/360/20250205_hvg-pekar-david-raiffeisen-befektetesi-alapkezelo-hozamvadaszat","timestamp":"2025. február. 05. 13:00","title":"Pekár Dávid, Raiffeisen Alapkezelő: Ha valaki elhiszi, hogy Trump idején csak felfelé mehetnek a tőzsdék, nagyon meglepődhet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a73314ef-8d0b-45d6-982e-50c13573f8f0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatóknak sikerül megfejteniük a Vallis Schrödinger és a Vallis Planck, vagyis két holdbéli kanyon keletkezésének titkát.","shortLead":"Amerikai kutatóknak sikerül megfejteniük a Vallis Schrödinger és a Vallis Planck, vagyis két holdbéli kanyon...","id":"20250205_hold-aszteroida-becsapodas-kanyon-deli-polus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a73314ef-8d0b-45d6-982e-50c13573f8f0.jpg","index":0,"item":"bbc2e66e-de79-470a-8d8c-4324778cd6e7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_hold-aszteroida-becsapodas-kanyon-deli-polus","timestamp":"2025. február. 05. 16:03","title":"Olyan erővel csapódott egy aszteroida a Holdba, hogy 10 perc alatt vájt ki két óriási kanyont","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8272c555-d2fd-42f3-a143-a3be26626b32","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Bayer szerint, ha a demonstráció után bármilyen kormánypárti szereplőnek peres ügye lesz, és olyan bíró fogja azt tárgyalni, aki tüntetett, akkor elfogultságot kell jelenteni.","shortLead":"Bayer szerint, ha a demonstráció után bármilyen kormánypárti szereplőnek peres ügye lesz, és olyan bíró fogja azt...","id":"20250205_bayer-zsolt-lista-biro-februar-22-tuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8272c555-d2fd-42f3-a143-a3be26626b32.jpg","index":0,"item":"dde0b5d6-aae8-4fe2-806e-b165db365497","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_bayer-zsolt-lista-biro-februar-22-tuntetes","timestamp":"2025. február. 05. 19:14","title":"Bayer Zsolt listázná azokat a bírókat, akik részt vesznek a február 22-i tüntetésen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"416bb745-cd41-4739-acc2-db8f3ffcc3e8","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Ráadásul rajtuk kívül a metálzene legnagyobb ikonjai gyűlnek össze júliusban egy gigantikus koncerten Birminghamben, hogy a műfaj úttörőit ünnepeljék.","shortLead":"Ráadásul rajtuk kívül a metálzene legnagyobb ikonjai gyűlnek össze júliusban egy gigantikus koncerten Birminghamben...","id":"20250205_Hivatalos-lesz-meg-egy-utolso-Black-Sabbath-koncert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/416bb745-cd41-4739-acc2-db8f3ffcc3e8.jpg","index":0,"item":"ade45b98-e387-4fce-9bbe-ba9821ae920f","keywords":null,"link":"/kultura/20250205_Hivatalos-lesz-meg-egy-utolso-Black-Sabbath-koncert","timestamp":"2025. február. 05. 16:57","title":"Hivatalos, hogy lesz még egy utolsó Black Sabbath-koncert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"33676a81-6402-4cf1-9cdf-17929670082e","c_author":"Szentirmai Áron","category":"360","description":"Mit jelentenek a barátok? Mitől szakadhat meg egy baráti kapcsolat, hogyan hat a folyamatra a nyilvánosság, és mi kell a felek kibéküléséhez? A G-nap tízéves évfordulója alkalmából egy pszichológus és Fodor Gábor segítségével boncolgattuk, egymásra találhat-e újra két régi barát egy olyan törés után, ami tíz éve Orbán Viktor és Simicska Lajos között történt az egész ország szeme láttára.","shortLead":"Mit jelentenek a barátok? Mitől szakadhat meg egy baráti kapcsolat, hogyan hat a folyamatra a nyilvánosság, és mi kell...","id":"20250205_orban-simicska-baratsag-kibekules-g-nap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33676a81-6402-4cf1-9cdf-17929670082e.jpg","index":0,"item":"11601df5-5702-4094-91a0-cc9143b80d4e","keywords":null,"link":"/360/20250205_orban-simicska-baratsag-kibekules-g-nap","timestamp":"2025. február. 05. 16:45","title":"Kibékülhet-e még Orbán és Simicska?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5fc77e9c-1d39-4b1a-b9f1-7bbf1579b5c3","c_author":"Szentirmai Áron","category":"elet","description":"A jelenség mögött az utazási betegség áll, ami valójában nem is betegség, hanem az agyunk természetes válaszreakciója. Szerencsére a tudósok tudni vélik, hogy miként lehet elejét venni a rosszullétnek.","shortLead":"A jelenség mögött az utazási betegség áll, ami valójában nem is betegség, hanem az agyunk természetes válaszreakciója...","id":"20250206_autoban-olvasas-rosszullet-ellen-megoldas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fc77e9c-1d39-4b1a-b9f1-7bbf1579b5c3.jpg","index":0,"item":"63cadef7-99ce-4706-ae7b-d1b852cd4912","keywords":null,"link":"/elet/20250206_autoban-olvasas-rosszullet-ellen-megoldas","timestamp":"2025. február. 06. 05:31","title":"Miért leszünk rosszul, ha az autóban olvasunk, és mit tehetünk ellene?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Barcelonában testközelből ismerkedtünk meg a Seatból kivált almárka, a Cupra Magyarországon gyártott új szabadidő-autójával, a többféle belső égésű motoros hajtással készülő és akár 272 lóerős Terramarral.
Az Autódromo de Sitges-Terramar a világ egyik legrégebbi versenypályája, mely tavaly ünnepelte 100. születésnapját. A 2 kilométer hosszú, hányatott sorsú oválpályánál csak a brooklandsi, az indianapolisi és a monzai aszfaltcsík tekint vissza hosszabb múltra.
A Terramar pályát egykoron mindössze 300 nap alatt építették meg, aminél jelentősen több időbe telt a Seatból 2018-ban kivált almárka, a Cupra erről a versenypályáról elnevezett legújabb modelljének elkészítése.
A Cupra Terramar első prototípusát már 2022 júniusában leleplezték, és most hivatalosan is bemutatkozott a külsejét tekintve lényegében változatlan, sorozatgyártásba küldendő verzió, mellyel Barcelonában, a nemzetközi sajtóbemutatón találkoztunk először.
Wayne Griffiths cégvezér mutatta be a legfrissebb Cuprát
László Ferenc
Cupra Terramar
László Ferenc
Spanyol–magyar koprodukció
A Cupra Terramart designt és technikát illető fejlesztései Barcelonában zajlottak, vagyis elvileg egy hamisítatlan spanyol produktumhoz van szerencsénk. De gyorsan hozzá kell tennünk, hogy természetesen ez a modell is a VW-konszern technológiáira épül, nem mellesleg pedig Magyarországon hagyja el a gyártósort.
Nyílt titok, hogy ez esetben a tavaly debütált új VW Tiguan spanyol testvérmodelljéről van szó, azonban hangulatát illetően nem is lehetne ennél eltérőbb a két divatterepjáró.
Míg a Tiguan a konzervatív értékrend és maximális praktikum jegyében fogant, addig a Terramar sokkal inkább az érzelmekről és a vezetési élményről szól. A frontrészt a nemrég kijött újabb Cuprákról már jól ismert tripla háromszöges fényszórók, a karakteres hűtőrács és a duplán domborított gépháztető uralja.
Cupra Terramar
Cupra
A fődesigner és a Terramar
László Ferenc
Az autó nemcsak a saját logóját képes álló helyzetben a földre vetíteni, hanem a fényszórója is rendelkezik hasonló funkcióval: a szuperokos lámpa Mercedes módra a vezetést támogató vizuális információkat jelenít meg az úttesten.
Oldalt 18-20 colos egyedi felnikre, illetve teljesen hagyományos kilincsekre és visszapillantókra lehetünk figyelmesek, a hátsó fertályt pedig a fénycsíkkal összekötött lámpák, a világító logó, illetve a szemrevaló felső légterelő és diffúzor határozza meg.
Cupra Terramar
Cupra
Cupra Terramar
László Ferenc
Milyen belül?
Az MQB Evo platformra épülő, kilenc színben és kétféle matt fényezéssel rendelhető újdonság 2 centiméterrel rövidebb, 2 centiméterrel szélesebb és 6 centiméterrel alacsonyabb a hasonló tengelytávú Tiguannál. Helyhiánytól sem az első, sem a hátsó üléssorban nem kell tartani, a 7 ülésre vágyók viszont továbbra is csak a hosszabb Skoda Kodiaqban találják meg a számításukat.
A hátsó ülések sínen csúsztathatók mintegy 15 centimétert, a csomagtartó kalaptartóig pakolva maximum 602 liternyi cókmókot képes elnyelni. Nem rossz, de ez azért némileg elmarad a Tiguan 652 literes értékétől, illetve megjegyzendő, hogy a plugin hibridek esetében a csomagtér mérete 500 liter alatt alakul.
A sötétkék, sötétszürke és sötétvörös változatban rendelhető, rézszínű elemekkel ékesített utastér a külsőhöz hasonlóan sportos hangulatú. Az alul csapott kellemes fogású kormányon két szatellit gomb figyel, melyek közül az egyikkel a Cupra menü érhető el, a másik pedig Start/Stop funkcióval szolgál.
Cupra Terramar
Cupra
A kormányon lévő gombok sokunk örömére nem érintésérzékenyek, a mögöttes kis fülekkel pedig lehetőség van a manuális váltásra. A kiváló minőségű digitális műszeregység 10,25 colos, a HUD a szélvédőre vetít, az infotainment kijelző pedig 12,9 colos képátlójú.
Utóbbi a jobban felszerelt Tiguanokban 15 colos, vagyis a nagy mozira vágyók jobban járhatnak a VW-val, vagy a Cupra Tavascannal, bár ez utóbbiban a műszeregység mindössze 5,3 colos. A klíma és az akár 12 hangszórós 390 W-os Sennheiser hifi az érintőkijelző alatti megvilágított érintőcsíkok révén kezelhető, és természetesen hangulatvilágítással is szolgál a jelentős mértékben újrahasznosított anyagokat felvonultató utastér.
USB-portokból előre és hátulra is jutott, illetve jó hír, hogy a vezeték nélküli mobiltöltő 15 W-os, és mivel hűtött, a legnagyobb töltési teljesítményt tartósan képes leadni.
Cupra Terramar
Cupra
Ötféle hajtáslánc
A belépőszintet a 48 V-os lágyhibrid technikával kiegészített 1,5 literes 4 hengeres turbós benzinmotor jelenti, melynek 150 lóereje kizárólag az első kerekekre érkezik meg.
A 2 literes turbós benzinmotor kétféle változatban, 204 és 265 lóerővel érhető el, összkerékhajtással megspékelve.
Az elsőkerék-hajtású plugin hibrid Terramarok “szíve” egy 1,5 literes 4 hengeres turbómotor, mely az elektromos rásegítés révén kiviteltől függően 204, illetve 272 lóerős produkcióra képes.
Cupra Terramar
Cupra
Cupra Terramar
László Ferenc
A fejlett rekuperációs üzemmódú PHEV-kbe szerelt nettó 19,7 kWh kapacitású akkumulátor az ígéretek szerint 100 kilométert meghaladó elektromos hatótávot tesz lehetővé. A telep AC-n 11, DC-n maximum 50 kW-tal tölthető.
Kézi váltó nincs, az összes kivitel duplakuplungos DSG automata váltós: a lágyhibrid és 2 literes benzines példányok 7, a pluginek 6 sebességi fokozattal bírnak. A PRND bajuszkapcsoló mercis módra a kormány mögött jobb oldalt található.
Dízel nincs a kínálatban, pedig a Tiguan 150 és 193 lovas 2 literes TDI-vel is rendelhető. A Formentor VZ5-ben lévő 2,5 literes 5 hengeres Audi motort is hiába keressük a Terramarban, a 390 lóerős vérmes hangzású erőforrás megmarad a kisebb méretű Cupra kiváltsága.
Cupra Terramar
Cupra
Cupra Terramar
László Ferenc
Fókuszban a vezetési élmény
Vezetni még nem állt módunkban a legújabb Cuprát, mindenesetre a gyáriak azt ígérik, hogy a vezetési élmény több, mint rendben lesz. Erre többek közt a közvetlen kormányzás, a szokottnál alacsonyabbra és feszesebbre vett új generációs adaptív futómű, az akár 255 milliméteres széles sportgumik és a kellően erős fékrendszer jelenthet garanciát.
Menetüzemmódból alapvetően három áll rendelkezésre: komfort, teljesítmény és egyedi. Az összkerekes példányokban ezekhez csatlakozik az offroad üzemmód, a legsportosabb VZ kivitelekben pedig a leghegyesebb Cupra mód.
A 265 és 272 lóerős Terramar képviseli a VZ szintet, ezekben már teljesen kikapcsolható a menetstabilizátor, és opcionálisan 6 dugattyús, nagyobb teljesítményű Akebono fék is rendelhető.
A 37. Vitorlázó Amerika Kupa barcelonai versenyeinek farvízén különleges limitált szériás változatban is elérhető lesz a Terramar VZ, mely 1300 darabos mennyiségben gyártandó kivitel elsősorban mattszürke fényezésével, 20 colos fekete felnijeivel és vitorlás logós kagylóülései révén hódít.
Cupra Terramar
Cupra
Cupra Terramar
László Ferenc
Ide vele!
A Cupra Terramar az első nem Audi, mely az Audi Hungaria győri üzemében készül (Audik viszont már készültek a Seat spanyol gyártósorain). Ahhoz, hogy a sorozatgyártás az eredeti terveknek megfelelően a napokban megkezdődhessen, a karosszériagyárban, a lakkozóban és a szereldében már 2021 nyarán elindultak az előkészítő munkálatok, a munkatársak képzése pedig 2022 őszén kezdődött meg.
A 2018-as alapítása óta mintegy 700 ezer autót értékesített, 800+ “garázst” üzemeltető spanyol márka újdonsága csak és kizárólag Győrben készül, ellentétben a nemrégiben tisztán elektromos hajtással debütált 286-340 lóerős Tavascantól, mely Kínában látja meg a napvilágot.
Most már csak az a kérdés, hogy a kereskedésekbe novemberben begördülő Cupra Terramar mennyibe fog kerülni Magyarországon?
Erre egyelőre nem tudjuk a választ (mint ahogy még a Tavascan hazai ára sem ismert), az viszont némi támpontot adhat, hogy a testvérmodell VW Tiguan 150 lóerős alapmodellje 15 millió forinton nyit nálunk, a 204-272 lóerős plugin hibrideket pedig 17,5-20,7 millió forintos indulóáron jegyzik.
A Terramar 19 százalékos helyi adót tartalmazó német alapára 43 020 euró (17 millió forint). Viszonyításképp Németországban 37 150 eurón (14,6 millió forint) nyit a 130 lóerős Tiguan, melynek 150 lóerős változatáért alaphangon 41 655 eurót (16,4 millió forint) kérnek el.