Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2131353b-18bb-4209-92ca-9529c42c5614","c_author":"Szőllősi Lili","category":"elet","description":"A fizikusok, repülőmérnökök pontosan el tudják mondani az elméleti hátteret, de vannak a néhányan, akik a saját bőrükön is megtapasztalták, mire képes a légnyomáskülönbség.","shortLead":"A fizikusok, repülőmérnökök pontosan el tudják mondani az elméleti hátteret, de vannak a néhányan, akik a saját bőrükön...","id":"20250207_mi-tortenik-a-repulovel-ha-kitorik-az-ablaka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2131353b-18bb-4209-92ca-9529c42c5614.jpg","index":0,"item":"50cc899b-b12e-4ced-bf14-18281e895193","keywords":null,"link":"/elet/20250207_mi-tortenik-a-repulovel-ha-kitorik-az-ablaka","timestamp":"2025. február. 07. 05:33","title":"Mi történik a repülővel, ha kitörik az ablaka?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"afa5e577-844b-48d3-b523-ccb24e7a79e4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Google hét évvel a mesterséges intelligencia felhasználását leíró irányelveinek kiadása után úgy döntött, újragondolja az abban foglaltakat. Az eredmény nem túl megnyugtató.","shortLead":"A Google hét évvel a mesterséges intelligencia felhasználását leíró irányelveinek kiadása után úgy döntött...","id":"20250205_google-mesterseges-intelligencia-fejlesztes-fegyver-megfigyeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afa5e577-844b-48d3-b523-ccb24e7a79e4.jpg","index":0,"item":"56b51549-1201-4c83-aa46-d7cb36d79ba9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_google-mesterseges-intelligencia-fejlesztes-fegyver-megfigyeles","timestamp":"2025. február. 05. 12:03","title":"Feladta az elveit a Google, most már fegyverekhez és megfigyeléshez is használná a mesterséges intelligenciát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b41adc30-566d-43e5-8c18-fda3528dd893","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök politikai igazgatója az „elmúlt nyolc évet” tizenötre cserélte, de arra is maradt ideje, hogy Magyar Pétert kritizálja.","shortLead":"A miniszterelnök politikai igazgatója az „elmúlt nyolc évet” tizenötre cserélte, de arra is maradt ideje, hogy Magyar...","id":"20250205_Orban-Balazs-email-interju-MAV-egeszsegugy-nyugdij-szuleszet-mutet-gyermekvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b41adc30-566d-43e5-8c18-fda3528dd893.jpg","index":0,"item":"24b47c7e-09d2-4c5d-88b6-3d4038bd4b03","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Orban-Balazs-email-interju-MAV-egeszsegugy-nyugdij-szuleszet-mutet-gyermekvedelem","timestamp":"2025. február. 05. 08:15","title":"Orbán Balázs értékelte az ország helyzetét, és arra jutott, minden a 2010 előtti kormány hibája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da157701-707b-47d5-a180-18b55682f5ba","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A vadonatúj fejlesztésű Audi RS5 minden valószínűség szerint kitart a 6 hengeres hajtás mellett.","shortLead":"A vadonatúj fejlesztésű Audi RS5 minden valószínűség szerint kitart a 6 hengeres hajtás mellett.","id":"20250205_v6-tal-tamad-az-uj-audi-rs5-a-4-hengeres-mercedes-amg-c-63-ra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da157701-707b-47d5-a180-18b55682f5ba.jpg","index":0,"item":"98a6ac2d-3557-4f7b-944f-b70d384f2f14","keywords":null,"link":"/cegauto/20250205_v6-tal-tamad-az-uj-audi-rs5-a-4-hengeres-mercedes-amg-c-63-ra","timestamp":"2025. február. 05. 06:41","title":"V6-tal támad az új Audi RS5 a 4 hengeres Mercedes-AMG C 63-ra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc36e3ac-dd74-4938-8870-1a7a17266d83","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A követeléseik első pontja Koós Pál távozása.","shortLead":"A követeléseik első pontja Koós Pál távozása.","id":"20250206_moholy-nagy-muveszeti-egyetem-mome-hallgatok-targyalas-rektor-koos-pal-boszormenyi-nagy-gergely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc36e3ac-dd74-4938-8870-1a7a17266d83.jpg","index":0,"item":"1ab7442a-1242-4e3e-8a42-58be149d6d69","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_moholy-nagy-muveszeti-egyetem-mome-hallgatok-targyalas-rektor-koos-pal-boszormenyi-nagy-gergely","timestamp":"2025. február. 06. 06:04","title":"Nem tárgyalnak a MOME hallgatói, amíg a rektor le nem mond","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b33f10f6-5647-483d-829f-d66e16e3210a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A magyar családok egyre bátrabban és egyre többet költenek, csak ezt decemberben épp más országokban tették meg, emiatt 55 milliárd forint hiányzik a decemberi forgalomból.","shortLead":"A magyar családok egyre bátrabban és egyre többet költenek, csak ezt decemberben épp más országokban tették meg, emiatt...","id":"20250206_ngm-kozeposztaly-kiskereskedelem-csokkenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b33f10f6-5647-483d-829f-d66e16e3210a.jpg","index":0,"item":"f5b04fdc-dd0f-42ea-a420-9c2bf1c2054b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_ngm-kozeposztaly-kiskereskedelem-csokkenes","timestamp":"2025. február. 06. 09:22","title":"Az NGM szerint decemberben nem keveset költött, csak külföldön volt a középosztály","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8272c555-d2fd-42f3-a143-a3be26626b32","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Bayer szerint, ha a demonstráció után bármilyen kormánypárti szereplőnek peres ügye lesz, és olyan bíró fogja azt tárgyalni, aki tüntetett, akkor elfogultságot kell jelenteni.","shortLead":"Bayer szerint, ha a demonstráció után bármilyen kormánypárti szereplőnek peres ügye lesz, és olyan bíró fogja azt...","id":"20250205_bayer-zsolt-lista-biro-februar-22-tuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8272c555-d2fd-42f3-a143-a3be26626b32.jpg","index":0,"item":"dde0b5d6-aae8-4fe2-806e-b165db365497","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_bayer-zsolt-lista-biro-februar-22-tuntetes","timestamp":"2025. február. 05. 19:14","title":"Bayer Zsolt listázná azokat a bírókat, akik részt vesznek a február 22-i tüntetésen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"960c5c3a-899c-4542-9347-ea92f27047c4","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Mélyre ás a zCast már az év elején: az élelmet adó talajról szól az idei első adás. Mitől romlanak a talajok? Mi lesz így a mindennapi betevőnkkel? Mit lehet tenni a talajegészségért? Hogyan futott fel a regeneratív talajművelés, mi az a no till, és tényleg ez ment meg minket? Ki más is tudná tisztázni a kérdéseket, mint a talaj-mikroorganizmusok magyar hangja, Víg Vitália talajökológus.","shortLead":"Mélyre ás a zCast már az év elején: az élelmet adó talajról szól az idei első adás. Mitől romlanak a talajok? Mi lesz...","id":"20250205_talajegeszseg-talajpusztulas-talajerozio-regenerativ-mezogazdasag-talajokologia-till-vagy-no-till-szantas-zcast-vig-vitalia-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/960c5c3a-899c-4542-9347-ea92f27047c4.jpg","index":0,"item":"f55fb5a3-6a5d-4e56-ac9e-fe0714ead616","keywords":null,"link":"/zhvg/20250205_talajegeszseg-talajpusztulas-talajerozio-regenerativ-mezogazdasag-talajokologia-till-vagy-no-till-szantas-zcast-vig-vitalia-ebx","timestamp":"2025. február. 05. 15:30","title":"zCast: Kiszipolyozzuk a talajt, pedig mindennapi betevőnk múlik rajta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Barcelonában testközelből ismerkedtünk meg a Seatból kivált almárka, a Cupra Magyarországon gyártott új szabadidő-autójával, a többféle belső égésű motoros hajtással készülő és akár 272 lóerős Terramarral.
Az Autódromo de Sitges-Terramar a világ egyik legrégebbi versenypályája, mely tavaly ünnepelte 100. születésnapját. A 2 kilométer hosszú, hányatott sorsú oválpályánál csak a brooklandsi, az indianapolisi és a monzai aszfaltcsík tekint vissza hosszabb múltra.
A Terramar pályát egykoron mindössze 300 nap alatt építették meg, aminél jelentősen több időbe telt a Seatból 2018-ban kivált almárka, a Cupra erről a versenypályáról elnevezett legújabb modelljének elkészítése.
A Cupra Terramar első prototípusát már 2022 júniusában leleplezték, és most hivatalosan is bemutatkozott a külsejét tekintve lényegében változatlan, sorozatgyártásba küldendő verzió, mellyel Barcelonában, a nemzetközi sajtóbemutatón találkoztunk először.
Wayne Griffiths cégvezér mutatta be a legfrissebb Cuprát
László Ferenc
Cupra Terramar
László Ferenc
Spanyol–magyar koprodukció
A Cupra Terramart designt és technikát illető fejlesztései Barcelonában zajlottak, vagyis elvileg egy hamisítatlan spanyol produktumhoz van szerencsénk. De gyorsan hozzá kell tennünk, hogy természetesen ez a modell is a VW-konszern technológiáira épül, nem mellesleg pedig Magyarországon hagyja el a gyártósort.
Nyílt titok, hogy ez esetben a tavaly debütált új VW Tiguan spanyol testvérmodelljéről van szó, azonban hangulatát illetően nem is lehetne ennél eltérőbb a két divatterepjáró.
Míg a Tiguan a konzervatív értékrend és maximális praktikum jegyében fogant, addig a Terramar sokkal inkább az érzelmekről és a vezetési élményről szól. A frontrészt a nemrég kijött újabb Cuprákról már jól ismert tripla háromszöges fényszórók, a karakteres hűtőrács és a duplán domborított gépháztető uralja.
Cupra Terramar
Cupra
A fődesigner és a Terramar
László Ferenc
Az autó nemcsak a saját logóját képes álló helyzetben a földre vetíteni, hanem a fényszórója is rendelkezik hasonló funkcióval: a szuperokos lámpa Mercedes módra a vezetést támogató vizuális információkat jelenít meg az úttesten.
Oldalt 18-20 colos egyedi felnikre, illetve teljesen hagyományos kilincsekre és visszapillantókra lehetünk figyelmesek, a hátsó fertályt pedig a fénycsíkkal összekötött lámpák, a világító logó, illetve a szemrevaló felső légterelő és diffúzor határozza meg.
Cupra Terramar
Cupra
Cupra Terramar
László Ferenc
Milyen belül?
Az MQB Evo platformra épülő, kilenc színben és kétféle matt fényezéssel rendelhető újdonság 2 centiméterrel rövidebb, 2 centiméterrel szélesebb és 6 centiméterrel alacsonyabb a hasonló tengelytávú Tiguannál. Helyhiánytól sem az első, sem a hátsó üléssorban nem kell tartani, a 7 ülésre vágyók viszont továbbra is csak a hosszabb Skoda Kodiaqban találják meg a számításukat.
A hátsó ülések sínen csúsztathatók mintegy 15 centimétert, a csomagtartó kalaptartóig pakolva maximum 602 liternyi cókmókot képes elnyelni. Nem rossz, de ez azért némileg elmarad a Tiguan 652 literes értékétől, illetve megjegyzendő, hogy a plugin hibridek esetében a csomagtér mérete 500 liter alatt alakul.
A sötétkék, sötétszürke és sötétvörös változatban rendelhető, rézszínű elemekkel ékesített utastér a külsőhöz hasonlóan sportos hangulatú. Az alul csapott kellemes fogású kormányon két szatellit gomb figyel, melyek közül az egyikkel a Cupra menü érhető el, a másik pedig Start/Stop funkcióval szolgál.
Cupra Terramar
Cupra
A kormányon lévő gombok sokunk örömére nem érintésérzékenyek, a mögöttes kis fülekkel pedig lehetőség van a manuális váltásra. A kiváló minőségű digitális műszeregység 10,25 colos, a HUD a szélvédőre vetít, az infotainment kijelző pedig 12,9 colos képátlójú.
Utóbbi a jobban felszerelt Tiguanokban 15 colos, vagyis a nagy mozira vágyók jobban járhatnak a VW-val, vagy a Cupra Tavascannal, bár ez utóbbiban a műszeregység mindössze 5,3 colos. A klíma és az akár 12 hangszórós 390 W-os Sennheiser hifi az érintőkijelző alatti megvilágított érintőcsíkok révén kezelhető, és természetesen hangulatvilágítással is szolgál a jelentős mértékben újrahasznosított anyagokat felvonultató utastér.
USB-portokból előre és hátulra is jutott, illetve jó hír, hogy a vezeték nélküli mobiltöltő 15 W-os, és mivel hűtött, a legnagyobb töltési teljesítményt tartósan képes leadni.
Cupra Terramar
Cupra
Ötféle hajtáslánc
A belépőszintet a 48 V-os lágyhibrid technikával kiegészített 1,5 literes 4 hengeres turbós benzinmotor jelenti, melynek 150 lóereje kizárólag az első kerekekre érkezik meg.
A 2 literes turbós benzinmotor kétféle változatban, 204 és 265 lóerővel érhető el, összkerékhajtással megspékelve.
Az elsőkerék-hajtású plugin hibrid Terramarok “szíve” egy 1,5 literes 4 hengeres turbómotor, mely az elektromos rásegítés révén kiviteltől függően 204, illetve 272 lóerős produkcióra képes.
Cupra Terramar
Cupra
Cupra Terramar
László Ferenc
A fejlett rekuperációs üzemmódú PHEV-kbe szerelt nettó 19,7 kWh kapacitású akkumulátor az ígéretek szerint 100 kilométert meghaladó elektromos hatótávot tesz lehetővé. A telep AC-n 11, DC-n maximum 50 kW-tal tölthető.
Kézi váltó nincs, az összes kivitel duplakuplungos DSG automata váltós: a lágyhibrid és 2 literes benzines példányok 7, a pluginek 6 sebességi fokozattal bírnak. A PRND bajuszkapcsoló mercis módra a kormány mögött jobb oldalt található.
Dízel nincs a kínálatban, pedig a Tiguan 150 és 193 lovas 2 literes TDI-vel is rendelhető. A Formentor VZ5-ben lévő 2,5 literes 5 hengeres Audi motort is hiába keressük a Terramarban, a 390 lóerős vérmes hangzású erőforrás megmarad a kisebb méretű Cupra kiváltsága.
Cupra Terramar
Cupra
Cupra Terramar
László Ferenc
Fókuszban a vezetési élmény
Vezetni még nem állt módunkban a legújabb Cuprát, mindenesetre a gyáriak azt ígérik, hogy a vezetési élmény több, mint rendben lesz. Erre többek közt a közvetlen kormányzás, a szokottnál alacsonyabbra és feszesebbre vett új generációs adaptív futómű, az akár 255 milliméteres széles sportgumik és a kellően erős fékrendszer jelenthet garanciát.
Menetüzemmódból alapvetően három áll rendelkezésre: komfort, teljesítmény és egyedi. Az összkerekes példányokban ezekhez csatlakozik az offroad üzemmód, a legsportosabb VZ kivitelekben pedig a leghegyesebb Cupra mód.
A 265 és 272 lóerős Terramar képviseli a VZ szintet, ezekben már teljesen kikapcsolható a menetstabilizátor, és opcionálisan 6 dugattyús, nagyobb teljesítményű Akebono fék is rendelhető.
A 37. Vitorlázó Amerika Kupa barcelonai versenyeinek farvízén különleges limitált szériás változatban is elérhető lesz a Terramar VZ, mely 1300 darabos mennyiségben gyártandó kivitel elsősorban mattszürke fényezésével, 20 colos fekete felnijeivel és vitorlás logós kagylóülései révén hódít.
Cupra Terramar
Cupra
Cupra Terramar
László Ferenc
Ide vele!
A Cupra Terramar az első nem Audi, mely az Audi Hungaria győri üzemében készül (Audik viszont már készültek a Seat spanyol gyártósorain). Ahhoz, hogy a sorozatgyártás az eredeti terveknek megfelelően a napokban megkezdődhessen, a karosszériagyárban, a lakkozóban és a szereldében már 2021 nyarán elindultak az előkészítő munkálatok, a munkatársak képzése pedig 2022 őszén kezdődött meg.
A 2018-as alapítása óta mintegy 700 ezer autót értékesített, 800+ “garázst” üzemeltető spanyol márka újdonsága csak és kizárólag Győrben készül, ellentétben a nemrégiben tisztán elektromos hajtással debütált 286-340 lóerős Tavascantól, mely Kínában látja meg a napvilágot.
Most már csak az a kérdés, hogy a kereskedésekbe novemberben begördülő Cupra Terramar mennyibe fog kerülni Magyarországon?
Erre egyelőre nem tudjuk a választ (mint ahogy még a Tavascan hazai ára sem ismert), az viszont némi támpontot adhat, hogy a testvérmodell VW Tiguan 150 lóerős alapmodellje 15 millió forinton nyit nálunk, a 204-272 lóerős plugin hibrideket pedig 17,5-20,7 millió forintos indulóáron jegyzik.
A Terramar 19 százalékos helyi adót tartalmazó német alapára 43 020 euró (17 millió forint). Viszonyításképp Németországban 37 150 eurón (14,6 millió forint) nyit a 130 lóerős Tiguan, melynek 150 lóerős változatáért alaphangon 41 655 eurót (16,4 millió forint) kérnek el.