Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f1e66e9c-f994-4fed-af39-262d533c23ce","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Áttörésről beszélnek a táplálkozástudományban: objektív mérésekkel (vér- és vizeletvizsgálattal) kimutatható, hogy ki, mennyi ultrafeldolgozott ételt fogyaszt.","shortLead":"Áttörésről beszélnek a táplálkozástudományban: objektív mérésekkel (vér- és vizeletvizsgálattal) kimutatható, hogy ki...","id":"20250615_vervizsgalat-vizeletteszt-ultrafeldolgozott-elelmiszerek-fogyasztasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1e66e9c-f994-4fed-af39-262d533c23ce.jpg","index":0,"item":"4345a4ba-ad9f-47cb-8f57-be24527ae016","keywords":null,"link":"/tudomany/20250615_vervizsgalat-vizeletteszt-ultrafeldolgozott-elelmiszerek-fogyasztasa","timestamp":"2025. június. 15. 16:03","title":"Rákot okozhatnak: néhány csepp vérből kimutatható, ki mennyi ultrafeldolgozott ételt eszik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12ae223f-565f-4dd7-a058-045e0c645b4e","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Talált egy 3,8 millió forintos fotelt is, amelyre lehuppanhat a fáradt fiatal pár. ","shortLead":"Talált egy 3,8 millió forintos fotelt is, amelyre lehuppanhat a fáradt fiatal pár. ","id":"20250614_hadhazy-akos-matolcsy-adam-luxus-fotel-francia-bor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12ae223f-565f-4dd7-a058-045e0c645b4e.jpg","index":0,"item":"403dd92a-9797-4ad4-96fa-6ea67d435d85","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250614_hadhazy-akos-matolcsy-adam-luxus-fotel-francia-bor","timestamp":"2025. június. 14. 10:49","title":"Hadházy Ákos 175 ezer forintos francia bort azonosított be Matolcsy Ádám kezében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"664ad14c-7673-464c-90c3-224c23f244ed","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Zuglóban jelent meg ráutaló tábla egy nevezetes épületegyüttes homlokzatán.","shortLead":"Zuglóban jelent meg ráutaló tábla egy nevezetes épületegyüttes homlokzatán.","id":"20250614_zuglo-varoskozpont-aldi-zenit-korzo-bayer-construct-kormanyzati-negyed-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/664ad14c-7673-464c-90c3-224c23f244ed.jpg","index":0,"item":"87fa7bfc-d1cc-44f0-89ab-84bd6a9b291b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250614_zuglo-varoskozpont-aldi-zenit-korzo-bayer-construct-kormanyzati-negyed-ebx","timestamp":"2025. június. 14. 14:58","title":"Megvan, hol nyílik a következő Aldi Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Nem érti Daniel Freund, hogyan árulhat egy gyékényen a német kormány az Orbán-rezsimmel. A Le Monde szerint nagy ára lehet annak, hogy Izrael a háborút választotta Iránnal szemben. A Washington Postnál úgy látják, Trump teljesen a politikai hatalom eszközévé tette a hadsereget. Témák és vélemények a világsajtóban.","shortLead":"Nem érti Daniel Freund, hogyan árulhat egy gyékényen a német kormány az Orbán-rezsimmel. A Le Monde szerint nagy ára...","id":"20250615_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"57610b26-f3d4-48aa-93b8-849133d35455","keywords":null,"link":"/360/20250615_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. június. 15. 14:32","title":"Az ukrajnai háborút kell megnézni, ha meg akarjuk érteni, hogy Izrael miért vágott oda Iránnak – nemzetközi lapszemle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6ad8fac-54e3-4cae-9813-90939261a31e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Google internetes keresőben megjelent, a mesterséges intelligenciára épülő eszközei jelentős mértékben csökkentik a lapok olvasottságát, ami miatt a kiadóknak gyorsan újra kell gondolniuk az üzleti modelljüket.","shortLead":"A Google internetes keresőben megjelent, a mesterséges intelligenciára épülő eszközei jelentős mértékben csökkentik...","id":"20250614_google-kereso-mesterseges-intelligencia-forgalom-csokkenese-olvasottsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6ad8fac-54e3-4cae-9813-90939261a31e.jpg","index":0,"item":"529f4b58-9476-4f16-9060-4812c98cf553","keywords":null,"link":"/tudomany/20250614_google-kereso-mesterseges-intelligencia-forgalom-csokkenese-olvasottsag","timestamp":"2025. június. 14. 10:03","title":"Súlyos csapás az újságírásnak az, ami a Google keresőben történik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"339a2886-8860-4891-a8d8-4de0cc852b38","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A vasúttársaság hivatalos közlése szerint az oldal bizonytalan ideig fejlesztés alatt áll – írja Vitézy Dávid.","shortLead":"A vasúttársaság hivatalos közlése szerint az oldal bizonytalan ideig fejlesztés alatt áll – írja Vitézy Dávid.","id":"20250613_mav-keses-mozdonykovetes-vitezy-david-lazar-janos-magyar-allami-vasut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/339a2886-8860-4891-a8d8-4de0cc852b38.jpg","index":0,"item":"f5a22418-5c4c-4517-86d5-832c972068fb","keywords":null,"link":"/itthon/20250613_mav-keses-mozdonykovetes-vitezy-david-lazar-janos-magyar-allami-vasut","timestamp":"2025. június. 13. 20:23","title":"Leállt a rendszer, ahol a MÁV késéseit lehetett követni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7be1d977-9576-4c2c-95ae-2475eb1c53cd","c_author":"Ballai Vince","category":"gazdasag","description":"Tavaly új korszak köszöntött be a háztartási napelemeseknél: kivezették a szaldó elszámolást. Az ezt felváltó bruttó elszámolásban már messze nem olyan kedvező az otthoni napelemes rendszerek működtetése, nem véletlen, hogy az új telepítések iránti lelkesedés is fogyatkozik. Évről évre mégis egyre többen kénytelenek megbarátkozni a bruttó elszámolással, miután 10 év után mindenkinek búcsúznia kell a szaldós kedvezménytől. Mihez kezdhet az idén 15, de jövőre már 20 ezer háztartás, aki így jár? ","shortLead":"Tavaly új korszak köszöntött be a háztartási napelemeseknél: kivezették a szaldó elszámolást. Az ezt felváltó bruttó...","id":"20250615_haztartas-napelem-megujulo-energia-szaldo-elszamolas-napenergia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7be1d977-9576-4c2c-95ae-2475eb1c53cd.jpg","index":0,"item":"a2275899-4f3b-4d72-a2b3-54f70043a7f5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250615_haztartas-napelem-megujulo-energia-szaldo-elszamolas-napenergia","timestamp":"2025. június. 15. 17:00","title":"A nagy napelemes kérdés: idén 15 ezren esnek ki a szaldóból, vajon mihez kezdhetnek?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12c629c9-e957-4ae3-8cfb-1fc69ee9d4ed","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Az elektromos autózás fejlődésével ma már nem számít különlegességnek az elektromos áruszállítók használata. Az alábbiakban bemutatjuk, hogy miért nem helytállóak a villanyhajtású járművekkel kapcsolatos fenntartások – már ebben a szegmensben sem. ","shortLead":"Az elektromos autózás fejlődésével ma már nem számít különlegességnek az elektromos áruszállítók használata...","id":"20250520_fordmagyarorszag_elektrifikacio_flotta_elektromos_haszongepjarmu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12c629c9-e957-4ae3-8cfb-1fc69ee9d4ed.jpg","index":0,"item":"8762f0c3-3db7-483b-8c51-1573a3dff78b","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250520_fordmagyarorszag_elektrifikacio_flotta_elektromos_haszongepjarmu","timestamp":"2025. június. 15. 15:30","title":"A következő bő egy év döntő változásokat hozhat az elektromos autózásban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""}]
Ahogy a hőmérséklet a téli hónapokban csökken, úgy merül fel sok autósban a nagy kérdés: szükséges-e a motort előmelegíteni, vagy az már csak a régi idők szokása?
Kétségtelen, hogy a nagy hideg a belsőégésű motorok alkatrészeire jelentős hatást gyakorol, ha elindítás után azonnal komolyabb terhelést kapnak. Leginkább a kenési hatékonyság a kérdés, milyen hamar jut el motorolaj azokra a pontokra is, ahol kulcskérdés, hogy megvédje azokat a kopástól. Hidegben az olaj sűrűbb, nökeszik az idő, ami alatt az ideális olajnyomás felépül. Az előmelegítés ideje és szükségessége, leginkább a motor konstrukciójától, valamint a motorban használt motorolaj jellemzőitől függ. Mindenekelőtt pedig azt vegyük alapvetésnek, amit a gyártó mond, ha mond – nézzük meg a kézikönyvet -, könnyen lehet, erre vonatkozóan is találunk benne tanácsokat.
Miért is alakult ki ez az egész kérdés?
Ma már gyakorlatilag nincsenek karburátoros motorral szerelt járművek az utakon, de sokáig indokolt volt percekig járatni a kocsit indulás előtt, hogy a porlasztó is felmelegedjen és megfelelően tudjon működni. Mára, amikor elektronikus üzemanyag-befecskendezéssel ellátott motorok vannak és az olajnyomás felépüléséhez is elegendő fél perc, hogy minden alkatrész megfelelő kenést kapjon, a hangsúly inkább abba az irányba tolódott el, hogyan autózzunk az első néhány kilométeren a motor szempontjából kíméletesen.
Az egyes motortípusoknál ugyanis vannak különbségek: a modern dízelmotorok például már alig termelnek veszteséghőt, vagyis lassan melegszenek fel. Extrém hideg esetén, amíg a jeget kaparjuk, a motort melegíthetjük. Viszont éppen ez az időszak felesleges károsanyag-kibocsátással jár, ami miatt jónéhány országban tilos is ez a gyakorlat. Nálunk is van erre ajánlás, amit vagy betartunk, vagy nem, mert nem büntetnek érte, de nincs túl sok értelme, a dús keverékű füstöt a kocsi mellett szagolni.
Az akkumulátor persze a hidegben adja meg magát. De miért?
Minél hidegebb a hőmérséklet, annál alacsonyabb az akkumulátor teljesítménye, mivel a kémiai folyamatok lassabban mennek végbe. Hidegebb hőmérsékleten persze az indításhoz szükséges energia is megnő. Következésképpen pont ilyenkor kéne a legnagyobb indítási teljesítmény, amikor az akkumulátor teljesítménye gyengébb, így aztán nem véletlen, hogy télen szembesülünk leggyakrabban egy gyengélkedő akkumulátorral.
Visszatérve a motormelegítéshez: jó tudni, hogy az indítási fázisra az is jellemző, hogy a motorelektronika különösen nagy mennyiségű üzemanyagot fecskendez be a biztonságos indítás érdekében. Ez viszont oda vezet, hogy a hideg hengerfalon lecsapódik némi üzemanyag, amely lemossa az olajfilmet a hengerfalról, ez pedig kopást okoz. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy mára a benzines autók többsége is turbós, ezeknél a turbófeltöltő különösen érzékeny a megfelelő kenés hiányára és a hidegindítás során fellépő túlzott terhelésre.
A hibrid járműveknél némileg más a helyzet, az elektromos és a belsőégésű motor kombinációja miatt jellemzően az elektromos motor segít az elindulásban, a belső égésű motor fokozatosan melegszik fel, ezáltal minimalizálva a kopást és a károsanyag-kibocsátást.
A videó tanulsága leginkább, hogy lehet, hogy mi majd megfagyunk mínusz pár fokban, de a motornak elég pár perc járatás, hogy lényegében jól érezze magát.
Fontos azért megjegyezni azt is, hogy nagy különbség van a motorolaj és a hűtővíz hőfoka között. Míg a legtöbb autó hűtőfolyadék-kijelzővel rendelkezik, az olajhőmérő kivétel. Valójában a kenőanyag hőmérséklete jelzi a motor tényleges hőmérsékletét és így a terhelhetőségét is. Emlékeztetni kell tehát arra, hogy a motort akkor is kíméljük, ha a víz hőmérséklete már az optimális tartományban van.
Téli indulási tanácsok
Indítás után várjunk néhány másodpercet, hogy az alapjárat stabilizálódjon, majd óvatosan induljunk el.
A gázpedált kíméljük: a motorok többsége manapság nagyon alacsony fordulaton is leadja szinte a teljes nyomatékát, szóval csak finoman, nem kell túlterhelni az alkatrészeket. Ha 2000 és 2500 fordulatnál járatjuk maximálisan, az pont elegendő terhelést jelent ahhoz, hogy gyorsan bemelegedjen a motor.
Meleg autó, meleg utastér
Az egész indulási procedúra persze direkt hatással van arra is, hogy milyen hamar lesz meleg az autóban. A legtöbb autóban a fűtés a motor hűtőköréhez csatlakozik. A motor felmelegíti a hűtőfolyadékot, amely a hűtőn keresztül áramlik. A jármű belsejének felfűtésére a ventilátor (általában elektromos) kívülről vagy belülről szívja a levegőt, és a hűtőhöz irányítja. Amíg az autó be nem melegszik, az ülésfűtés tehet csodákat – ha van -, ami viszonylag gyorsan működik és addig sem érezzük jégbarlangban magunkat.
Összegzés
A motor hosszú élettartama és hatékony működése érdekében a modern autóknál nincs szükség hosszú alapjárati melegítésre. Rövid idő után nyugodtan induljunk el, de az első néhány kilométeren vezessünk kíméletesen, hogy a motorolaj és a motor alkatrészei optimális hőmérsékletre melegedjenek. Ezzel nemcsak a járművet óvjuk, hanem a környezetet is kíméljük.
(A cikk forrásai: Autoscout24, HVG, Banner Batterie, ADAC)