szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Az új elektronikai rendszer miatt 600 méterrel kevesebb elektromos vezeték kell egy-egy autóba, mint korábban.

A BMW újfajta elektronikai rendszert fejlesztett a debreceni Neue Klasse modellek számára, amelyekbe négy „szuperagy” kerül. Ezek a nagyteljesítményű számítógépek az infotainmenttől az automatizált vezetésen át az energiahatékony működésig mindenért felelősek. A számítási teljesítmény több mint hússzorosára nő a jelenlegi modellekhez képest, és lehetővé teszi az AI-alapú fejlesztéseket, valamint a folyamatos szoftverfrissítéseket. Az első modell, amely a magyar gyárban készül majd, az új BMW iX3 SUV lesz.

Az új elektronikai architektúra valóban radikálisan leegyszerűsíti az autók kábelezését: 600 méterrel rövidebb vezetékeket és 30 százalékkal kisebb súlyt eredményez. (Ezen a megdöbbentő számon érdemes elgondolkodni. A Siemens egy korábbi közleménye szerint egyes modern autókban akár 40 különböző kábelköteg is található, amelyek összesen 700 csatlakozóból és több mint 3000 vezetékből állnak. Ha ezeket a vezetékeket teljesen kihúznánk és egymás után, egyvonalba fektetnénk, az meghaladná a 4 kilométert. Ez a rengeteg kábel összesen 60 kilogrammot nyom átlagosan.)

A bajorok új modelljében egyébként megjelennek az intelligens, digitális biztosítékok is (Smart eFuses) akár 150 hagyományos biztosítékot is helyettesítenek, így az autó energiafogyasztása optimalizálható. Az intelligens energiaelosztás révén az új generációs BMW-k 20 százalékkal hatékonyabban működnek.

Az autóipar jelenlegi átalakulására jól jellemző, hogy a BMW fejlesztőcsapata évente 130-szor több kódsort ír, mint tíz éve, és akár napi 200 000 szoftverfrissítést is végrehajtanak. Az első teljesen elektromos Neue Klasse modell még idén sorozatgyártásba kerül a debreceni üzemben.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!