szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Vannak olyan csavart labdák, melyeket a HR-esek imádnak odadobni a jelentkezőnek. Ezek általában olyan kérdések, melyekre nem sokan számítanak, de egyre gyakrabban kerülnek elő.

Néhány évvel ezelőtt összeállítottunk egy listát arról, mely 100 trükkös állásinterjú-kérdéssel kell manapság megbirkózniuk a jelentkezőknek. Ezeket egyre gyakrabban teszik fel a HR-esek, vagy a főnökök a jelölteknek – és többségük nem a korábbi tapasztalatokra vonatkozik.

A kérdések sora leginkább a megpályázott poszttól függ, viszont mindenhol van általános, bevezető kérdezősködés (Mik az erősségei/gyengeségei? Miért kellene éppen önt alkalmaznunk?). Ennek ellenére ebben a cikkben 7 olyan kérdést vázolunk fel, melyek sokkal dörzsöltebbek.

1. Milyen sport lenne?

A válasz „helyessége” attól függ, milyen posztra keresnek embert: csapatmunkára olyan jelentkező az ideális, aki ekkor egy csapatsportot választ. Érdemes még egy posztot is mondani, ha pontosan tudni, milyen pozícióra keresnek embert.

2. Mit gyűlöl a legjobban a [egy bizonyos iparág]-ban?

Ha az adott cég épp egy fejlesztés előtt áll, olyan jelentkezőt fog alkalmazni, aki látja a szektor hibáit, esetleg megoldásokat is tud azok kijavítására.

3. Milyen állat jellemzi a legjobban?

Elég mókás kérdés, viszont itt nem a választott állaton van a hangsúly, hanem a miérten. Sokan választják az oroszlánt, kutyát, macskát, de különböző okokból – az interjúztató pedig azokra figyel.

4. Ha megkérdezném legutóbbi munkaadóját, mit mondana, melyek az ön legnagyobb erősségei és gyengeségei?

Ez egy csavar a hagyományos erősségek/gyengeségek kérdésen. Itt is érvényes az alapszabály: a negatív dolgokat pozitívként kell feltüntetni. Pl.: „Olyan ember vagyok, aki extra időt tölt a projekttel, hogy az a legjobb legyen” – ez erősség és buktató is lehet.

5. A karrierjének ezen pontján miről mondaná biztosan, hogy mindent tud róla?

Itt figyelembe kell venni, hogy „jó pap holtig tanul”. Szintén lényeges az erősségek hangsúlyozása, bár fontosabb, hogy a válaszban valós dolgok hangozzanak el, melyek relevánsak a megpályázott pozícióban.

6. Mi a története?

A nagy márkák fontosnak tartják saját történetük kommunikálását a közönség felé, ez pedig a munkatársak sztorijaival kezdődik. Ezen kérdésre feltárhatók a motivációk, a célok, az, ami a jelentkezőnek fontos. Itt nem létezik helyes válasz, a HR-es a szenvedélyre kíváncsi.

7. Mit szeret csinálni szabadidejében?

Egyszerű kérdés, bár pont ilyenre nem készülnek az emberek. Így a kérdező inkább azt figyeli, hogy szedik össze a gondolataikat, és mit mondanak, mit szeretnek valójában csinálni. A szabadidős tevékenységek valóban segítenek megismerni egy ember személyiségét.

(via: PureWow)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!