Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ec84a017-9e8b-408d-b64c-921bae42b110","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az Országgyűlés által elfogadott „adósaláta” alapján hamarosan jelentősen megváltozik a polgári peres eljárások megindításakor fizetendő illeték számítása: a kis értékű perek megindítása olcsóbbá válik, nagy érték esetén azonban jelentősen megdrágulhat, miután a kormány eltörölte az illeték felső határát. Mindez növelheti a választottbírósági eljárások vagy akár a mediáció vonzerejét is.","shortLead":"Az Országgyűlés által elfogadott „adósaláta” alapján hamarosan jelentősen megváltozik a polgári peres eljárások...","id":"20241128_illetekemeles-polgari-peres-eljarasok-adotorveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec84a017-9e8b-408d-b64c-921bae42b110.jpg","index":0,"item":"1c1cce20-a210-4cd4-bb7b-b63586a714cc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_illetekemeles-polgari-peres-eljarasok-adotorveny","timestamp":"2024. november. 28. 10:00","title":"Jóval több illetéket szed be az állam a polgári peres eljárásokban az új adótörvény szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58fe4b7b-5a92-4c05-a207-3882ac0921ba","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A munkanélküliség 4,6 százalékra nőtt.","shortLead":"A munkanélküliség 4,6 százalékra nőtt.","id":"20241129_Nott-a-munkanelkuliseg-csokkent-a-foglalkoztatottsag-a-KSH-a-bazisra-mutogat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58fe4b7b-5a92-4c05-a207-3882ac0921ba.jpg","index":0,"item":"fd51d67e-5be0-4899-99b4-93924cab3ac3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241129_Nott-a-munkanelkuliseg-csokkent-a-foglalkoztatottsag-a-KSH-a-bazisra-mutogat","timestamp":"2024. november. 29. 08:37","title":"Nőtt a munkanélküliség, csökkent a foglalkoztatottság, a KSH a bázisra mutogat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"741240af-eebd-4a91-aee2-3e61230ed888","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A legmagasabb nappali hőmérséklet általában 5 és 9 fok között várható, de a kevésbé szeles északkeleti tájakon akár több fokkal hidegebb is maradhat az idő.","shortLead":"A legmagasabb nappali hőmérséklet általában 5 és 9 fok között várható, de a kevésbé szeles északkeleti tájakon akár...","id":"20241129_zapor-hozapor-idojaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/741240af-eebd-4a91-aee2-3e61230ed888.jpg","index":0,"item":"bab17c01-764a-460f-954b-54868ea70934","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_zapor-hozapor-idojaras","timestamp":"2024. november. 29. 05:52","title":"Záporok, sőt hózáporok is bonyolíthatják az életünket pénteken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8d6a7ce-b3cc-412b-9641-a61da43600dd","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Az összes megkérdezett több mint fele nem ért egyet a keleti nyitással, és még a kormánypárti szavazók 48 százaléka szerint is csak közepes Magyarország befolyása a nemzetközi színtéren.","shortLead":"Az összes megkérdezett több mint fele nem ért egyet a keleti nyitással, és még a kormánypárti szavazók 48 százaléka...","id":"20241129_Csak-a-fideszesek-koreben-nepszeru-a-keleti-nyitas-politikaja-a-Publicus-merese-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8d6a7ce-b3cc-412b-9641-a61da43600dd.jpg","index":0,"item":"0f37eda9-6a88-490f-ade8-59b0513c4677","keywords":null,"link":"/kkv/20241129_Csak-a-fideszesek-koreben-nepszeru-a-keleti-nyitas-politikaja-a-Publicus-merese-szerint","timestamp":"2024. november. 29. 07:46","title":"Csak a fideszesek körében népszerű a keleti nyitás politikája a Publicus mérése szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35bfd1c1-0f05-4ff4-9650-c4dd285a87ae","c_author":"Serdült Viktória","category":"360","description":"Két lehetőség volt: vagy nincs pénz, vagy pedig van, de akkor alá kell írni a papírt – így magyarázta a HVG információi szerint egy belső értekezleten Szabó Péter, az Országos Bírói Tanács elnöke, miért ment bele a kormány diktálta megállapodásba. Beszédének több forrásból hozzánk eljutott átirata szerint azt mondta, felesleges kényeskedni a bírói függetlenség miatt.","shortLead":"Két lehetőség volt: vagy nincs pénz, vagy pedig van, de akkor alá kell írni a papírt – így magyarázta a HVG információi...","id":"20241128_biroi-fuggetlenseg-OBT-elnoke-Szabo-Peter-megallapodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35bfd1c1-0f05-4ff4-9650-c4dd285a87ae.jpg","index":0,"item":"c2839e5a-7ef1-4cc5-8c7d-8073a97126ba","keywords":null,"link":"/360/20241128_biroi-fuggetlenseg-OBT-elnoke-Szabo-Peter-megallapodas","timestamp":"2024. november. 28. 10:09","title":"Felesleges kényeskedni a függetlenség miatt – a bírókat képviselő OBT elnöke a kormány alkujáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c26534ba-3828-42f0-a112-97d40384aa49","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Az Egyesült Államok nemrég megtiltotta az amerikai kormányzati szerveknek olyan emberek alkalmazását, akik üzleti viszonyban állnak Nicolás Maduro venezuelai elnök kormányával.","shortLead":"Az Egyesült Államok nemrég megtiltotta az amerikai kormányzati szerveknek olyan emberek alkalmazását, akik üzleti...","id":"20241128_Venezuelaban-60-evre-eltilthatjak-kozhivataloktol-azokat-akik-tamogatjak-az-orszag-elleni-szankciokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c26534ba-3828-42f0-a112-97d40384aa49.jpg","index":0,"item":"ef798d96-102b-4da6-89df-6b31e0f07ba4","keywords":null,"link":"/vilag/20241128_Venezuelaban-60-evre-eltilthatjak-kozhivataloktol-azokat-akik-tamogatjak-az-orszag-elleni-szankciokat","timestamp":"2024. november. 28. 22:01","title":"Venezuelában 60 évre eltilthatják közhivataloktól, akik támogatják a választási csalás miatti szankciókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20e203a2-022b-4be7-b1b5-22c77c0af130","c_author":"Balla István","category":"kultura","description":"Fiktív szállal felturbózott zenés portréfilm lenne a Mi vagyunk Azahriah, amely egyben bemutatja a legendás tripla-Puskáshoz vezető utat is, de végül csak követhetetlen katyvasz lett.","shortLead":"Fiktív szállal felturbózott zenés portréfilm lenne a Mi vagyunk Azahriah, amely egyben bemutatja a legendás...","id":"20241128_mi-vagyunk-azahriah-film-kritika-levai-balazs-bauko-attila-puskas-koncert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20e203a2-022b-4be7-b1b5-22c77c0af130.jpg","index":0,"item":"88568ab1-3b1b-42b6-8186-9e0fcf1adcdb","keywords":null,"link":"/kultura/20241128_mi-vagyunk-azahriah-film-kritika-levai-balazs-bauko-attila-puskas-koncert","timestamp":"2024. november. 28. 19:35","title":"Azahriah többet érdemelt volna ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40145e8e-e748-498a-b8b2-489e9e5046e7","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A jegybank cáfolta azt is, hogy Matolcsy el akarta volna lehetetleníteni Nagyot a távozása után.","shortLead":"A jegybank cáfolta azt is, hogy Matolcsy el akarta volna lehetetleníteni Nagyot a távozása után.","id":"20241128_mnb-matolcsy-gyorgy-nagy-marton-cafolat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40145e8e-e748-498a-b8b2-489e9e5046e7.jpg","index":0,"item":"4e449258-a777-405b-a969-183f6f4c0862","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_mnb-matolcsy-gyorgy-nagy-marton-cafolat","timestamp":"2024. november. 28. 12:17","title":"Az MNB szerint Nagy Márton távozása mögött „elfogadhatatlan vezetői stílusa és jegybankárhoz méltatlan viselkedése” állt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A roncsprémium és az európai autógyártók egyéb eszközökkel történt megsegítése után az Európai Bizottság az energiahatékony elektromos-, hidrogén- és alacsony széndioxid-kibocsátású robbanómotorok piacra jutását és széles körű terjedését segítené.
Ismét egy technológiai terület, amelyben az Európai Unió máris lemaradásban van Kínával, Japánnal és az Egyesült Államokkal szemben. Az óceán túloldalán 2010-re már évi egymillió hibrid jármű értékesítésével számolnak miközben 2,9 milliárd dollárt költenek széndioxid-kibocsátás mentes járművek fejlesztését támogató programokra. Japán a következő generációs autófejlesztési stratégiájától remél további eredményeket, miközben a Toyota büszkélkedhet a világon a legnagyobb példányszámban értékesített hibrid járművével. Peking eközben évi 500 ezer hibrid vagy teljesen elektromos meghajtású autó gyártását célozza meg.
Az európai teljességgel elektromos vagy hibrid autókat gyártó vállalatok helyzetbe hozására, valamint a széleskörű terjedésüket lehetővé körülmények kialakítására ezért az Európai Bizottság szerdán átfogó stratégiai terveket vázolt fel. A stratégia bemutatása kapcsán Antonio Tajani, iparért felelős biztos a válságra adandó azonnali hatású lépésekről a közép- és hosszú távú tervezés felé fordulás fontosságát hangsúlyozta, amely szerinte az európai autóipar számára elsődleges a globális versenyben való megfelelő szerepléshez. A biztos szerint emellett a tervek a 2020-as EU-s klímavédelmi és gazdaságélénkítési célok megvalósításához is érdemben hozzájárulnak. “Külön öröm számomra, hogy a jövő autói kapcsán sikerült frigyet létrehozni az ipar, a környezet- és klímavédelem és az energiahatékonyság közt” - hangsúlyozta Tajani.
A bizottság kétvágányos haladást vázol fel, amely egyrészt a hagyományos robbanómotorok CO2 kibocsátásának csökkentéséből és az energiahatékonyságuk növeléséből, másrészt új, teljesen széndioxid-mentes energiaforrásokon alapuló közlekedési eszközök terjedéséből áll. Tajani szerint egyelőre minden technológia fejlesztését támogatják, legyen szó elektromotorról, hidrogéncellás járművekről, bioüzemanyaggal működő kocsikról vagy ezek ötvözeteiről. A kétvágányú haladás a biztos szerint azért szükséges, hogy Európa egyszerre tudja megőrizni az egyensúlyt autóiparának versenyképessége és a klímacélok elérése között.
A stratégia talán legfontosabb célkitűzése mégis az egységes szabványok kialakítása vagyis, hogy minden európai autós, minden tagállamban képes legyen az áramhálózatra kapcsolva feltölteni járművét mindenféle technikai bonyodalom nélkül. Az unió reményei szerint a tagállamok és a közösségi büdzsékből a válság miatt megsegített autóipar 2011-re megkezdi az alacsony üzemanyag felhasználású kisautók tömeggyártását s ezzel további lökést ad a villanyautók térnyerésének is. A folyamatot támogatandó az EU folytatni fogja a járművek káros anyag kibocsátásásának csökkentését kikényszerítő törvények kialakítását, s ezzel párhuzamosan ösztönöz további fenntartható technológiák és újítások fejlesztésére.
Arra az újságírói kérdésre, vajon készül-e az európai elektromos áram-termelő iparág a villanyautók elterjedése nyomán fellépő megugró áramigényre, a biztos mindössze az atomerőművek körüli vitát említette, megnyugtató válasszal nem tudott szolgálni.
Egy biztos, amennyiben valósággá válnak az autóipar számításai és a jelenlegi 800 millióról 2020-ra 1,6 milliárd, 2050-re pedig 2,5 milliárdra nő a gépkocsik száma, jobb lesz ha időben észbe kap az emberiség és CO2 kibocsátás nélküli járművekre nyergel át feltéve, hogy nem akar egyetlen egybefüggő dugóban megfulladni. A jövő közlekedéséről komolyan gondolkodó szakértők szerint azonban az autóipar kalkulációi illúziók csupán, hiszen a jövő személyi mobilitását semmiképp nem a rendkívüli hely- és energiaigényű autók jelentik majd.
Az Európai Unió programot indít az elektromos autók fejlesztésének összehangolására és támogatására - jelentette ki az unió elnökségét ellátó Spanyolország miniszterelnöke, Jose Luis Rodriguez Zapatero szerdán.
Franciaországban 10 éven belül 2 millióra emelkedik az elektromos meghajtású gépkocsik aránya, ez azonban csak a károsanyag-mentes közlekedés célzott támogatásával válhat reális célkitűzéssé - hangzott el a Magyar-Francia Kereskedelmi és Iparkamara szerdán tartott budapesti sajtótájékoztatóján.
A vezető akkumulátorgyártó vállalatok szerint az elektromos autók tömeges elterjedésére csak 10-15 év múlva lehet számítani, a szükséges akkumulátorok magas ára miatt.