szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A pénzügyi nehézségekkel küszködő AirUnion egyik fő részvényese, Borisz Abramovics, aki közvetve tulajdonos a Malévben is, ha akarná se tudná eladni a Malévet, vagy annak vagyonelemeit a privatizációs szerződés szerint.

Az AirUnion és a hozzá tartozó légitársaságok pénzügyi nehézségeit jelzi, hogy az orosz állami repülésügyi főhatóság, a Roszaviacija a téli menetrendi időszakra megtiltotta az AirUnion légitársaságainak a repülőjegy-eladást. Az AirUnionban fő részvényes Borisz Abramovics és az ő, illetve ikertestvérének többségi tulajdonában lévő KrasAir pénzügyi válságával kezdődött az AirUnion helyzetének megroggyanása közel egy hónappal ezelőtt.

Száraz Gábor, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. szóvivője elmondta, hogy a privatizációs szerződés szerint a Malév közvetlen tulajdonosa, az AirBridge Zrt., csak az MNV jóváhagyásával, az eredeti privatizációs szerződés betartásával, és az ahhoz szükséges garanciákkal adhatja el a Malév részvényeit. Ráadásul a magyar államnak öt éven belül elővásárlási joga van a Malév azon részvényeire – több mint 99 százalékra – ami az AirBridge tulajdonában van.

Azzal, hogy Borisz Abramovics, az AirBridge Zrt.-ben meglévő 49 százalékos részesedését eladhatja-e, és ha igen kinek, a privatizációs szerződés nem foglalkozik. Borisz Abramovics korábban újságíróknak azt mondta, hogy nincs is szándékában túladni a 2007 tavaszán megszerzett magyar légitársaságon.

A privatizációs szerződés szerint az 50 millió forint értékhatárt meghaladó eszközök eladásához már a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács (NVT) hozzájárulása szükséges. Így volt ez legutóbb idén júliusban, amikor az NVT hozzájárult – a céginformációs szolgálat szerint – 3,1 millió forint jegyzett tőkéjű – Galileo Hungary Ügynökség Értékesítési Rendszert Szolgáltató Kft. 100 százalékos üzletrészének eladásához.

A korábbi tájékoztatás szerint a Malévnak kötelezettsége van 19,8 milliárd forint kölcsön tőketörlesztésére is. Ezt a hitelt az állami tulajdonú Magyar Fejlesztési Bank (MFB) folyósította a légitársaságnak. A kölcsönt a privatizációs szervezet által 3 millió forint jegyezett és 46 millió forint saját tőkével alapított Malév Vagyonkezelő Kft. átvállalta úgy, hogy a vevő, az AirBridge Zrt. 32 millió euró bankgaranciát tett le. Ezen kívül a Malév átadta a Százhalombatta-Ferihegy közötti kerozin-vezeték tulajdonjogát, egy Boeing 767-es repülőgépet birtokló Malco LLc-t, és a Malév márkanevet. A repülőgépet és a márkanevet a Malév visszabérelte a Malév Vagyonkezelő Kft.-től, a Malév Vagyonkezelő a bérleti díjbevételt a hitelek kamataira fordítja.

A 2017. december 31-i lejáratú MFB-hitel tőketörlesztését a Malév a profitjából finanszírozza a nyereség 25 százalékának elkülönített bankszámlán történő gyűjtésével. A futamidő végén a Malév az esetleg még nem törlesztett hitelek összegének megfelelő vételáron visszavásárolja a Malév Vagyonkezelő Kft.-nél lévő eszközöket.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Hét nap gazdaság

Bajban az AiRUnion

Moszkvában már a kormány is foglalkozik a Malév-tulajdonos Borisz Abramovics nevével fémjelzett, öt légitársaságot...

MTI Gazdaság

Az AiRUnion és az orosz légiközlekedés problémái

Az oroszországi repülőtereken továbbra is utasok ezrei – köztük sokan napokon át – várakoznak, hogy elinduljon elhalasztott járatuk, de az AiRUnion szövetség válsága lassan átterjed az egész polgári légi forgalomra.

MTI Gazdaság

Abramovics nem is vihetné a Malévot az AiRUnionba

A Malévot Borisz Abramovics nem viheti az AiRUnionba, mert ezt nem teszik lehetővé a magyar törvények és a kötelezettségek, amelyeket az Abramovics-fivérek a magyar társaság 49 százalékának megvásárlásakor vállaltak – mondta el az AiRUnionnál egy neve mellőzését kérő forrás az RBK Daily című moszkvai gazdasági napilapnak.

MTI/hvg.hu Gazdaság

Az AiRUnion helyzete tovább romlik, már Putyin is beavatkozott

Az AiRUnion orosz légi szövetség gépei kedden megint nem tudtak elindulni számos repülőtérről üzemanyaghiány miatt. Vlagyimir Putyin orosz kormányfő úgy rendelkezett, hogy rendezzék a szövetség problémáit. Eközben a legnagyobb konkurensek gyakorlatilag már az AiRUnion útvonalhálózatán osztoznak, és úgy vélik, az AiRUnion ellen alighanem csődeljárás indul.

MTI Gazdaság

Az AiRUnion a csőd szélén áll?

Az AiRUnion légi szövetség a csőd szélén áll – állapította meg pénteki számában az RBK Daily című üzleti napilap, s annak a gyanújának adott hangot, hogy a helyzetet a többségi magánrészvényesek idézték elő. Más lapok azonban arra hívták fel a figyelmet, hogy az orosz légi közlekedés több általános problémája – így a kerozin rendkívül magas ára is – hozzájárult a helyzet kialakulásához.