szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az AiRUnion szövetség, a Moszkva tulajdonában lévő Altlant-Szojuz, valamint az állami Rosszija, a Kavminvodavia, az Orenburgszkije Avialinyii és a Szaratovszkije Avialinyii légitársaságok összevonásával szándékozik új légitársaságot létrehozni a kormánnyal való egyeztetés nyomán a Rosztyechnologii állami vállalat, továbbá Moszkva város és a Krasznojarszki terület vezetése.

Az új társaság ellenőrző többsége a Rosztyechnologiinál – jelentették be Moszkvában – de jelentős tulajdonrészt kap Moszkva városa is.

Alekszandr Aljosin, a Rosztyechnologii vezérigazgatója pénteken egy moszkvai sajtóértekezleten kijelentette: készek részt biztosítani az új társaság alaptőkéjében az AiRUnion magánrészvényeseinek is, ha azoknak van mit bevinni a társaságba. (Az AiRUnion fő magánrészvényesei az Abramovics fivérek, Borisz Abramovics a KrasAir vezérigazgatója, s egyben az AirBridge Zrt. 49 százalékának tulajdonosaként közvetve a Malév résztulajdonosa is.)

A döntés kapcsán az AiRUnion szövetség társaságainak gépei már szeptember 7-től, vagyis hétfőtől Moszkvában nem a domogyedovói, hanem a vnukovói repülőteret használják.

Az új társaság a közlés szerint a jövedelmező járatok mellett tovább üzemelteti a szociális jelentőségűeket is, az utóbbiakat főleg a Távol-Keleten.

A pénteki sajtóértekezleten elhangzott: a felek intézkedéseket tesznek az AiRUnion pénzügyi helyzetének rendezésére, adósságai átstrukturálására, mivel e szövetség alapján hozzák létre az új társaságot.

(Eredetileg azt közölték, hogy az új, összevont társaságba kerül a Vlagyivosztok Avia is, majd később bejelentették, hogy az mégis az Aeroflotnál lesz. Végül azonban az a döntés született, hogy a Vlagyivosztok Avia, sőt rajta kívül a szintén távol-keleti Dalavia és a Szahalinszkije Aviatrasszi állami társaságok is a Rosztyechnologiihoz kerülnek, mivel az Aeroflot, amely eredetileg távol-keleti leányvállalatot szándékozott alapítani bevonásukkal, mégsem tart igényt rájuk.)

A Vedomosztyi című tekintélyes üzleti lap pénteken mindezzel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, s már nem először, hogy az AiRUnion mellett az egész orosz civil repülés válságba kerülhet, mivel egy év alatt szinte megduplázódott az üzemanyag ára – a társaságok csak kerozinra 50 milliárd dollárral többet költenek, mint az előző évben – de minden más költség is emelkedett. Mindez vonatkozik az egész világra, de az orosz légitársaságok vezetői még más problémákkal is küzdenek: magasak a vámok a repülőgépekre, így kénytelenek kevéssé takarékos orosz gépeket használni, és magasak az adókulcsok is.

A lap valószínűnek tartja, hogy az AiRUnion nem csak az áremelkedéseket szenvedte meg, hanem vezetési hibák is voltak, de az illetékesek úgy döntöttek, hogy a csődöt el kell kerülni, s az állam beavatkozott. Ez – a lap szerint – talán helyénvaló volt a piac megmentése szempontjából. Végső soron azonban az állam most azért fizet, mert Oroszországban nincs normális csődrendszer, no meg az igazgatótanácsokban helyet foglaló hivatalnokaiért, hiszen az ő részvételükkel – vagy tétlenségük miatt – alakult ki az AiRUnion válsága – írta a lap.

A sajtó egyébként korábban emlékeztetett arra: amikor Vlagyimir Putyin elnökként aláírta az AiRUnion öt társaságának egységes Rt.-vé alakulásáról szóló rendeletet, s lehetőséget biztosított arra, hogy a többség a magánrészvényesek kezében legyen, a cél az volt, hogy versenyhelyzet alakulhasson ki a túlnyomórészt állami társaságok alkotta piacon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Hét nap gazdaság

Bajban az AiRUnion

Moszkvában már a kormány is foglalkozik a Malév-tulajdonos Borisz Abramovics nevével fémjelzett, öt légitársaságot...

MTI Gazdaság

Abramovics ha akarná se tudná eladni a Malévet

A pénzügyi nehézségekkel küszködő AirUnion egyik fő részvényese, Borisz Abramovics, aki közvetve tulajdonos a Malévben is, ha akarná se tudná eladni a Malévet, vagy annak vagyonelemeit a privatizációs szerződés szerint.

MTI Gazdaság

Az AiRUnion a csőd szélén áll?

Az AiRUnion légi szövetség a csőd szélén áll – állapította meg pénteki számában az RBK Daily című üzleti napilap, s annak a gyanújának adott hangot, hogy a helyzetet a többségi magánrészvényesek idézték elő. Más lapok azonban arra hívták fel a figyelmet, hogy az orosz légi közlekedés több általános problémája – így a kerozin rendkívül magas ára is – hozzájárult a helyzet kialakulásához.

MTI Gazdaság

Az AiRUnion és az orosz légiközlekedés problémái

Az oroszországi repülőtereken továbbra is utasok ezrei – köztük sokan napokon át – várakoznak, hogy elinduljon elhalasztott járatuk, de az AiRUnion szövetség válsága lassan átterjed az egész polgári légi forgalomra.

MTI/hvg.hu Gazdaság

Az AiRUnion helyzete tovább romlik, már Putyin is beavatkozott

Az AiRUnion orosz légi szövetség gépei kedden megint nem tudtak elindulni számos repülőtérről üzemanyaghiány miatt. Vlagyimir Putyin orosz kormányfő úgy rendelkezett, hogy rendezzék a szövetség problémáit. Eközben a legnagyobb konkurensek gyakorlatilag már az AiRUnion útvonalhálózatán osztoznak, és úgy vélik, az AiRUnion ellen alighanem csődeljárás indul.