szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Most már a feltörekvő piacokon sem lehet csak olcsó termékekkel sikert elérni. Ennek az országcsoportnak is minőséget kell kínálni, ha a vállalatok meg akarják itt vetni a lábukat, áll az Economist Intelligence Unit (EIU) kedden Londonban kiadott globális felmérésében.

A világ legnagyobb, nem befektetési banki jellegű gazdaságelemző cége 1300, felzárkózó piaci gazdaságokban működő – évente legalább 100 millió dolláros forgalmat lebonyolító – nagyvállalat igazgatóit kérdezte arról, hogy mi határozza meg a piaci sikert a térségben.

A felmérésbe bevont cégek vezetőinek 56 százaléka azt mondta, hogy a kínált áru, illetve szolgáltatás minősége az elsődleges tényezője vállalata piaci teljesítményének; a versenyképes ár (41 százalék) és az erőteljes márkavonzerő (24 százalék) csak a minőség után következik.

Mindemellett kiderült az is, hogy a vizsgált cégek - amelyeknek negyede évente 10 milliárd dollárnál nagyobb bevételt ér el - az esetek igen nagy többségében nemcsak költségcsökkentés, vagy a helyi természeti erőforrások kiaknázása végett települtek a feltörekvő térségbe. Az EIU által kérdezett vállalatvezetők 71 százaléka mondta azt, hogy a cége székhelyéül szolgáló ország belső piaca a legfőbb tényezője a jelenlétnek. Az alacsonyabb termelési költségeket 28 százalék, az ásványi kincsek közelségét csak 13 százalék nevezte elsődleges szempontnak.

A felmérésbe bevont vállalatok vezetőinek 87 százaléka derűlátóan ítéli meg a következő két év bevételi kilátásait, és mindössze 3 százalékuk pesszimista. A megkérdezettek 79 százaléka a profitkilátásokat is jónak tartja, és csak 6 százalék adott borúlátó választ e kérdésre.

Az EIU szerint mindezt alátámasztja, hogy a vizsgált nagy feltörekvő gazdaságok közül sokban az átlagos személyi jövedelem várhatóan csaknem megkétszereződik a 2000-2012 közötti időszakban.

Kínában például 2000 óta – a hatalmas lakosságszám ellenére – 50 százalékkal nőtt az egy főre jutó jövedelem, kevesebb mint négyezer dollárról az idei évre várt csaknem hatezer dollárra, és 2012-ig - vásárlóerő-paritáson számolva – valószínűleg meghaladja a hétezer dollárt, áll az EIU előrejelzésében.

Az elemzés szerint Oroszországban már most több mint a kétszerese a fejenkénti átlagjövedelem a 2000-ben mért szintnek, és az idén eléri a 16 ezer dollárt, 2011-ben pedig már jó eséllyel 20 ezer dollár felett lesz.

A felmérésbe a 15 legnagyobb felzárkózó piaci gazdaságot vonták be; Közép- és Kelet-Európából Lengyelországot és Oroszországot. Az EIU megjegyzi, hogy az úgynevezett fejlett világon kívüli országok az elmúlt évtizedekben még egyet jelentettek a kockázattal, a térség kockázati alapmutatói azonban ütemesen javulnak.

A ház kockázati modellje több kritérium alapján számszerűsíti az adott térség vagy ország támasztotta általános befektetési rizikót, 0-tól (kockázatmentes) 100-ig (szélsőségesen nagy kockázat).

Lengyelország esetében például az átfogó index 2002 és 2008 között 5 ponttal, 35-ről 30-ra, Oroszországban 59-ről 57-re, Kínában 51-ről 47 pontra csökkent.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

EIU: megfordult az "agyelszívás" iránya

Egyre súlyosabb tehetséghiánnyal küszködnek a fejlett ipari gazdaságok vállalatai, amelyeknek most már az eddig inkább szakember-exportjukról ismert, ám mind jobb élet- és munkakörülményeket kínáló nagy felzárkózó térségi gazdaságokkal is versenyezniük kell a magasan képzett munkaerőért, áll az egyik vezető londoni gazdaságkutató intézet hétfőn kiadott elemzésében.