Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a58d2fcf-88de-403a-b954-810065b1e4c2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Székely János elismerte, hogy az egész társadalomnak óriási fájdalmat, csalódást okoztak a papok által elkövetett molesztálással kapcsolatos ügyek. ","shortLead":"Székely János elismerte, hogy az egész társadalomnak óriási fájdalmat, csalódást okoztak a papok által elkövetett...","id":"20250102_bantalmazas-szombathelyi-puspos-Szekely-Janos-bocsanatkeres-pap-molesztalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a58d2fcf-88de-403a-b954-810065b1e4c2.jpg","index":0,"item":"dd9bfdd4-643d-49d4-b990-8253097ef720","keywords":null,"link":"/elet/20250102_bantalmazas-szombathelyi-puspos-Szekely-Janos-bocsanatkeres-pap-molesztalas","timestamp":"2025. január. 02. 15:58","title":"Bocsánatot kért az áldozatoktól és családtagjaiktól a kiskorúak sérelmére elkövetett bűnökért a szombathelyi megyéspüspök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe8cacb4-2244-46ed-8e2d-9bf107da3f73","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Vályi István beszélt a távozás okairól és arról is, hogyan képzelik el a további munkát.","shortLead":"Vályi István beszélt a távozás okairól és arról is, hogyan képzelik el a további munkát.","id":"20250102_speedzone-ujsagiro-valyi-istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe8cacb4-2244-46ed-8e2d-9bf107da3f73.jpg","index":0,"item":"f48e8f53-0f0a-4db8-9960-13e7cd763d30","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_speedzone-ujsagiro-valyi-istvan","timestamp":"2025. január. 02. 19:12","title":"Új néven folytatják a Speedzone újságírói","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c2c9b70-46e6-48a8-a6cf-59e6458e2348","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A japán márka összességében is piacvezető. ","shortLead":"A japán márka összességében is piacvezető. ","id":"20250102_suzuki-vitara-uj-auto-eladas-piacvezeto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c2c9b70-46e6-48a8-a6cf-59e6458e2348.jpg","index":0,"item":"95959936-8431-4e2d-8ef0-f932cdcd73c7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_suzuki-vitara-uj-auto-eladas-piacvezeto","timestamp":"2025. január. 02. 12:15","title":"A Suzuki Vitara lett itthon a legnépszerűbb új autó tavaly","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f6a2027e-1bdc-4869-bd8a-b5c5c1b2f859","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Közvetlenül karácsony előtt engedték haza a színésznőt három hónap után.","shortLead":"Közvetlenül karácsony előtt engedték haza a színésznőt három hónap után.","id":"20250103_Elhagyhatta-a-korhazat-az-autobalesetben-megserult-Sallai-Nora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f6a2027e-1bdc-4869-bd8a-b5c5c1b2f859.jpg","index":0,"item":"aa38d115-5bcf-440c-9666-bb3d9924b477","keywords":null,"link":"/elet/20250103_Elhagyhatta-a-korhazat-az-autobalesetben-megserult-Sallai-Nora","timestamp":"2025. január. 03. 07:30","title":"Elhagyhatta a kórházat az autóbalesetben megsérült Sallai Nóra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e770a31-3f75-42bf-a9b1-79d45f0a3f0f","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az alapvetően burritóban utazó gasztrovloggertől csak tanulni érdemes.","shortLead":"Az alapvetően burritóban utazó gasztrovloggertől csak tanulni érdemes.","id":"20250103_receptek-roviden-kiados-etelek-burrito","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e770a31-3f75-42bf-a9b1-79d45f0a3f0f.jpg","index":0,"item":"30d33919-52ff-4c39-b4db-bf5c785fd580","keywords":null,"link":"/elet/20250103_receptek-roviden-kiados-etelek-burrito","timestamp":"2025. január. 03. 05:50","title":"Egy perc alatt megtudhatjuk, hogyan készíthetünk különleges és brutálisan kiadós ételeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01fbc6ac-bbb3-4fa3-af76-9080b3c93cfc","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Séta közben vette észre a gazdi, hogy szokatlan kolbászok hevernek a parkban.","shortLead":"Séta közben vette észre a gazdi, hogy szokatlan kolbászok hevernek a parkban.","id":"20250102_kolbasz-kutya-mergezes-buncselekmeny-Hodmezovasarhelyen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01fbc6ac-bbb3-4fa3-af76-9080b3c93cfc.jpg","index":0,"item":"760245ed-57fe-44da-a4d2-c808ec560520","keywords":null,"link":"/elet/20250102_kolbasz-kutya-mergezes-buncselekmeny-Hodmezovasarhelyen","timestamp":"2025. január. 02. 12:17","title":"Szöges kolbásszal próbáltak kutyákat megölni Hódmezővásárhelyen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d133cb51-c7fb-456b-8d96-967e295fa717","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Oroszország függetlenedne a nyugati technológiától, ezért saját játékkonzolokat kínálna. Moszkva állítja, nem csak a Tetris fut majd rajtuk.","shortLead":"Oroszország függetlenedne a nyugati technológiától, ezért saját játékkonzolokat kínálna. Moszkva állítja, nem csak...","id":"20250102_orosz-jatekkonzol-nyugati-technologia-szankcio-fog-play","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d133cb51-c7fb-456b-8d96-967e295fa717.jpg","index":0,"item":"2aad3014-3625-4693-8ccc-e4c7993159de","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_orosz-jatekkonzol-nyugati-technologia-szankcio-fog-play","timestamp":"2025. január. 02. 10:33","title":"Saját játékkonzolokat fejleszt Oroszország, fotón mutatjuk az egyiket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5385bc3c-a1ab-463d-a5a5-757e871b9bbf","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Annak jár a dunai kilátás, aki kifizeti az 1500 forintos díjat.","shortLead":"Annak jár a dunai kilátás, aki kifizeti az 1500 forintos díjat.","id":"20250102_kordon-halaszbastya-panorama-lezaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5385bc3c-a1ab-463d-a5a5-757e871b9bbf.jpg","index":0,"item":"7f124293-73fc-42fe-ace4-0627a8d32ba8","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_kordon-halaszbastya-panorama-lezaras","timestamp":"2025. január. 02. 15:07","title":"Lekordonozták a Halászbástyát, csak azok élvezhetik a panorámát, akik fizetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ezer kilowattos Dacia? – megoldódni látszik a probléma
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Mégsem okoz majd problémát az a mintegy 200 ezer hibás kilowattadat, ami helytelenül szerepel a hazai gépjárművek forgalmi engedélyében – mondják a Biztosítás.hu internetes alkuszai. A Nemzeti Közlekedési Hatóság és a hazai biztosítási piac szereplői ugyanis egyaránt igyekeznek megoldani a problémát. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) piacának új szereplőjét, az Astra Biztosítót eközben bejegyezte a magyar felügyelet, így a román piacvezető is beszáll idén az autósokért folytatott versenybe.
Nemrég kiderült, hogy mintegy 200 ezer jármű forgalmi engedélyében szerepel helytelenül a jármű teljesítményét mutató – az idéntől a kötelező biztosítások alapdíjának megállapítására szolgáló – kilowattadat. Korábban ugyanis a teljesítményadatot nem használták semmire, így ha az adat rossz volt, nem szúrt szemet senkinek. Sokszor előfordult, hogy a kilowatt mezőbe az okmányirodában dolgozó ügyintézők tévedésből a jármú súlyát írták be. Így lehetséges például, hogy az egyébként 999 kilogrammos Daciából 999 kilowattos versenyautó lett.
Mindez komoly problémát okozhat a járművek kötelező biztosítási díjának megállapításánál. Az autósoknak nem jó, ha adathiba miatt például 1000 lóerős Dacia után kell díjat fizetniük − hiszen a nagyobb teljesítményű autó után idéntől, elméletben jóval magasabb kötelező díjat számítanak majd fel a biztosítótársaságok −, és természetesen a biztosítók sem szeretnék, ha a legalacsonyabb kategóriába tartozó díjat kellene adniuk a papíron 0, 1 vagy éppen 5 lóerős Mercedesekre, vagy egyéb járművekre.
A múlt héten még megoldhatatlannak látszó kilowattprobléma most rendeződni látszik. „Azok az autósok, akiknek a forgalmi engedélyében rosszul szerepel járművük kilowattadata, többféle megoldásra is számíthatnak. Az új szerződésüket online megkötő autósok számára az internetes díjszámítási rendszerek felkínálják majd a járművük valós teljesítményéhez tarozó adatokat, így elkerülhető, hogy a forgalmiban lévő helytelen adatokból kelljen díjat kalkulálni” – mondja Rácz István, a Biztosítás.hu ügyvezetője. Azoknak, akik nem az interneten kötnek szerződést, a Nemzeti Közlekedési Hatóság siethet majd a segítségére, amely a múlt héten jórészt feltöltötte a helyes − így a kötelező biztosítási szerződéseken utólag majd korrigálható – kilowatt adatokat a biztosítók által is használt belügyminisztériumi adatbázisba.
Új szereplő a piacon
A kilowattprobléma megoldása mellett az elmúlt héten az is tisztázódott, hogy a kötelező biztosítási piacról december 31-vel távozó AIM Biztosító helye (az AIM ügyfeleinek mindenképpen új biztosítót kell választaniuk novemberben) nem marad üresen a közelgő kötelező kampányban. Az autósokért folyó versenybe ugyanis beszáll a Romániában a kötelező biztosításban piacvezető Astra Biztosító. A Romániában mintegy 1,8 millió darab kgfb-biztosítást kezelő − a román állami biztosító jogutódjaként működő − társaság tervei még nem ismertek, de annyi bizonyos, hogy a cég jelentős erőforrásokkal rendelkezik.
A jövő hét végén induló idei kötelezőkampány előtt azt latolgatja a piac, hogy vajon lehet-e még olcsóbb az idén a kötelező biztosítás. „Az biztos, hogy az idei kampányban várhatóan minden eddiginél kedvezőbb díj mellett juthat casco-biztosításhoz, aki azt a kötelezővel együtt köti meg – mondja Lantos Lóránt, a kotelezo.hu internetes szakértői portál vezetője. A dolog egyetlen szépséghibája, hogy a kampányban biztosított együttkötési kedvezményt nem mindenki használhatja ki. Ám a kedvezménnyel csak azok élhetnek majd, akiknek meglévő cascójuk évfordulója az év végére vagy a jövő év elejére esik, illetve azok, akiknek még nincs ilyen biztosításuk.
Kevesen kötnek cascót
Míg 2005-ben még 120 ezer forint körül alakult a casco átlagdíja, addig ma az interneten már 80 ezer forint alatt jár ez az összeg, ami együttkötés esetén a kampányban további kedvezményekkel is csökkenthető lesz. Aki évekkel ezelőtt, magasabb áron kötött cascót, az a jelenleg már sokkal kedvezőbb díj mellett is biztosítani tudja majd autóját. Fontos azonban tudni, hogy meglévő casco-szerződést az adott autóra csak évenként egyszer mondhat fel a tulajdonosa, és ezt a biztosítók is egyre komolyabban veszik. Arra ugyanakkor több biztosító is lehetőséget ad, hogy februárban vagy akár márciusban lejáró casco cseréjére már a kötelezővel együtt, egy úgynevezett halasztott hatályú szerződést kössön.
A cascoárak zuhanása ellenére arra továbbra sem számíthatunk, hogy jelentősebb új réteg fog a jövőben cascót kötni. A hazai autósoknak jelenleg csupán az ötöde rendelkezik ilyen biztosítással, és a lízing- és az új autók piacának összeesésével számuk az idén még tovább csökkent. A kotelezo.hu felmérése szerint a cascót kötni nem kívánó autósok leginkább még mindig anyagi okokra hivatkoznak, miközben közülük sokan így érvelnek: „Jól vezetek, eddig sosem történt baj”, vagy „Garázsban tartom az autót”. A casco-piacon az együttkötési kedvezmény sem hoz majd lényeges áttörést – mondja Lantos Lóránt. Aki casco-kötést tervez, annak viszont a mostani kötelezőkampány kedvező lehetőségeket kínál.
Jövőre nem a motor hengerűrtartalma, hanem a teljesítménye alapján sorolják csoportokba a biztosítók az autósokat a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításnál (kgfb), ez kockázatarányosabb díjakat eredményez, így a gyengébb autók tulajdonosai alacsonyabb díjakra számíthatnak – közölte a kotelezo.hu szakértői portál.
Az idén sok minden változik a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) piacon. A legfontosabb a törvény módosításából fakad, amely szerint 2010-től már nem a motor hengerűrtartalma, hanem a teljesítménye alapján történik a kategóriába sorolás. Az idei kampány során várhatóan mintegy egymillió ügyfél vált biztosítót. A váltások több mint fele az online piacon történik majd – jósolja Marosvölgyi Péter, az Aegondirekt.hu szakmai igazgatója.
Áprilistól a biztosítónak műszaki vizsgálatra kell küldenie a károsult járművet, amennyiben a tulajdonos nem kívánja azt megjavíttatni; a kgfb-törvény kiegészítése nemcsak nehezítést jelent, hanem jelentős anyagi terhet is róhat a balesetet szenvedett autósokra, ezért a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) az Alkotmánybírósághoz fordult, kérve a vitatott rendelkezés megsemmisítését.
Egyes magyar biztosítók nem adnak korrekt tájékoztatást a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) egyes kárrendezési eljárásairól, és emiatt sérülnek az ügyfelek jogai – állítják az autókereskedők szakmai szervezetei.
Rövidesen beköszönt a kgfb-kampány, de tízből négy autós nem tud arról, hogy 2010-től más szabályok szerint köthetik meg kötelező gépjármű-felelősségbiztosításukat. A BellResearch a kgfb-kötési és biztosítóválasztási preferenciákat elemezte.
Kivonul a magyar kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) piacról az AIM Általános Biztosító, viszont casco biztosítást továbbra is köt - közölte a társaság az MTI-vel hétfőn.