Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9c188bd3-da04-4df0-8754-6c30358ca8f3","c_author":"Marabu","category":"gazdasag","description":"","shortLead":"","id":"20250206_Marabu-Feknyuz-Mi-nem-elado","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c188bd3-da04-4df0-8754-6c30358ca8f3.jpg","index":0,"item":"3782ed7f-f820-4d27-b471-76b6946f7202","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Marabu-Feknyuz-Mi-nem-elado","timestamp":"2025. február. 06. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Mi nem eladó?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7be8c3b-537e-4ba0-bd85-f05864664b04","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Biztonsági megfontolásból ezentúl nem lehet futtatni a DeepSeek mesterséges intelligenciáját az ausztrál kormányzat eszközein. A meglévő telepítéseket is törölni kell.","shortLead":"Biztonsági megfontolásból ezentúl nem lehet futtatni a DeepSeek mesterséges intelligenciáját az ausztrál kormányzat...","id":"20250205_deepseek-mesterseges-intelligencia-ausztralia-kormanyzat-tiltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7be8c3b-537e-4ba0-bd85-f05864664b04.jpg","index":0,"item":"2ee12929-0518-432b-ab9e-0a6b183b03d9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_deepseek-mesterseges-intelligencia-ausztralia-kormanyzat-tiltas","timestamp":"2025. február. 05. 11:03","title":"„Elfogadhatatlan kockázatot” jelent, újabb országban tilos kormányzati gépeken használni a DeepSeeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"960c5c3a-899c-4542-9347-ea92f27047c4","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Mélyre ás a zCast már az év elején: az élelmet adó talajról szól az idei első adás. Mitől romlanak a talajok? Mi lesz így a mindennapi betevőnkkel? Mit lehet tenni a talajegészségért? Hogyan futott fel a regeneratív talajművelés, mi az a no till, és tényleg ez ment meg minket? Ki más is tudná tisztázni a kérdéseket, mint a talaj-mikroorganizmusok magyar hangja, Víg Vitália talajökológus.","shortLead":"Mélyre ás a zCast már az év elején: az élelmet adó talajról szól az idei első adás. Mitől romlanak a talajok? Mi lesz...","id":"20250205_talajegeszseg-talajpusztulas-talajerozio-regenerativ-mezogazdasag-talajokologia-till-vagy-no-till-szantas-zcast-vig-vitalia-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/960c5c3a-899c-4542-9347-ea92f27047c4.jpg","index":0,"item":"f55fb5a3-6a5d-4e56-ac9e-fe0714ead616","keywords":null,"link":"/zhvg/20250205_talajegeszseg-talajpusztulas-talajerozio-regenerativ-mezogazdasag-talajokologia-till-vagy-no-till-szantas-zcast-vig-vitalia-ebx","timestamp":"2025. február. 05. 15:30","title":"zCast: Kiszipolyozzuk a talajt, pedig mindennapi betevőnk múlik rajta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12b8b7ed-e00c-4e50-8c60-d063ba15c2e2","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Két éve csökken a magyar ipari kibocsátás, ilyesmire 2001 óta egyszer sem volt példa. A ludas elsősorban az autó- és az akkugyártás. A gazdasági minisztérium vádaskodva mutogat Németországra, pedig a kormány felelőssége, hogy az erőltetett akkuiparosítással nemhogy csökkentette volna, de növelte a nyugati függést. Idén újabb termelőkapacitások létesülnek, pedig a meglévőek is kihasználatlanok.","shortLead":"Két éve csökken a magyar ipari kibocsátás, ilyesmire 2001 óta egyszer sem volt példa. A ludas elsősorban az autó- és...","id":"20250206_Orban-Viktor-gazdasagi-semlegesseg-ngm-ipari-termeles-nemet-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12b8b7ed-e00c-4e50-8c60-d063ba15c2e2.jpg","index":0,"item":"74427d12-96c6-46cc-82fa-2a75b655a3f1","keywords":null,"link":"/360/20250206_Orban-Viktor-gazdasagi-semlegesseg-ngm-ipari-termeles-nemet-gazdasag","timestamp":"2025. február. 06. 15:55","title":"Kártyavárként omlott össze az Orbán Viktor által meghirdetett „gazdasági semlegesség”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"80ea9787-4141-4fda-974c-bcc677664d9f","c_author":"HVG","category":"nagyitas","description":"Simicska Lajos 2015. február 6-án még vissza tudta verni Orbán Viktor támadását: amikor a miniszterelnök köre puccsal próbálta kihúzni a lepedőt a kegyvesztetté vált egykori barát médiabirodalma alól, egy viharos napot követően a Magyar Nemzet továbbra is megjelent, a munkatársak a korábbinál sokkal függetlenebb körülmények között dolgozhattak. A 2018 tavaszi országgyűlési választásokon azonban a Fidesz újabb kétharmados győzelmet szerzett, mire másnap Simicska bedobta a törölközőt és bejelentette, megszünteti a lapot. Ennek az április 10-i napnak a történetét örökítette meg a lap akkori fotósa, Balogh Dávid, aki sorozatáért a rákövetkező évben a Magyar Sajtófotó Pályázaton képriport kategóriában a második helyezett lett. A következő évben a kormánypárti Magyar Idők című lap vette át a Magyar Nemzet nevét.","shortLead":"Simicska Lajos 2015. február 6-án még vissza tudta verni Orbán Viktor támadását: amikor a miniszterelnök köre puccsal...","id":"20250206_A-Magyar-Nemzet-utolso-napja-nagyitas-fotogaleria-Balogh-David-aprilis-10-Simicska-Lajos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80ea9787-4141-4fda-974c-bcc677664d9f.jpg","index":0,"item":"e863c36d-03bc-45b0-b50e-ccba7be24361","keywords":null,"link":"/nagyitas/20250206_A-Magyar-Nemzet-utolso-napja-nagyitas-fotogaleria-Balogh-David-aprilis-10-Simicska-Lajos","timestamp":"2025. február. 06. 16:02","title":"Később bekövetkezett, ami a G-Napon még elmaradt - ez volt a Magyar Nemzet utolsó napja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59cb3b88-2ebd-4d0f-9b3a-55a3b03b2bf8","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Így a 2025-ös költségvetést már hivatalosan is elfogadta a Nemzetgyűlés. ","shortLead":"Így a 2025-ös költségvetést már hivatalosan is elfogadta a Nemzetgyűlés. ","id":"20250205_Francia-kormany-bizalmatlansagi-szavazas-bukas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59cb3b88-2ebd-4d0f-9b3a-55a3b03b2bf8.jpg","index":0,"item":"00266305-95f4-4b0a-8c21-03fb5d5da59b","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_Francia-kormany-bizalmatlansagi-szavazas-bukas","timestamp":"2025. február. 05. 20:03","title":"Túlélte a francia kormány az ellene indított bizalmatlansági szavazást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15b4138d-df8f-4262-9d49-55643a93805e","c_author":"Galicza Dorina","category":"itthon","description":"Korábban szinte lehetetlen volt megszólaltatni Simicska Lajost, a médiavezérről még fényképek is alig készültek, annyira elbújt a nyilvánosság elől. Február 6-án azonban borította az asztalt és a teljes független sajtónak megvillantotta, milyen változatos is a magyar nyelv.","shortLead":"Korábban szinte lehetetlen volt megszólaltatni Simicska Lajost, a médiavezérről még fényképek is alig készültek...","id":"20250206_G-nap-Simicska-Lajos-idorend-nosztalgia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15b4138d-df8f-4262-9d49-55643a93805e.jpg","index":0,"item":"f1e17d67-e8ce-4a72-8a88-319117b2191e","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_G-nap-Simicska-Lajos-idorend-nosztalgia","timestamp":"2025. február. 06. 18:51","title":"Ön mire emlékszik a G-napból? Idézze fel velünk az eseményeket időrendben!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87939376-6a5f-4b96-8456-dad996f23c80","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Ruben Östlund svéd rendező filmjét forgatja Magyarországon. Nincsenek extra kívánságai, cserébe mindenkihez van egy kedves szava.","shortLead":"Ruben Östlund svéd rendező filmjét forgatja Magyarországon. Nincsenek extra kívánságai, cserébe mindenkihez van...","id":"20250205_keanu-reeves-budapest-forgatas-stab-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87939376-6a5f-4b96-8456-dad996f23c80.jpg","index":0,"item":"4ef1cf2d-6b2c-480b-a25f-bd5f9dbf98f6","keywords":null,"link":"/kultura/20250205_keanu-reeves-budapest-forgatas-stab-velemeny","timestamp":"2025. február. 05. 11:00","title":"Keanu Reeves Budapesten van, és a magyar stáb már most imádja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A legfrissebb hírek szerint egy jövőre bezáró svédországi busz-összeszerelő üzem berendezéseit szerezhetik meg a győriek a Rába-Volvo autóbusz magyarországi gyártásához.
Kedden reggel járta körbe az internetet a HVG hetilapban a múlt héten megjelent információ, hogy a tavasszal többségi állami tulajdonba került Rábából – a gyár vezetőinek tiltakozása ellenére – buszgyártót akar faragni a kormány, és hogy a győriek most a svéd Volvóval keresik az együttműködést az ezredfordulón már kipróbált és balul elsült autóbuszgyártás felélesztésére. A HVG legfrissebb, hivatalosan meg nem erősített híre szerint az a lehetőség is felmerült, hogy a svédországi Säffle városban lévő buszkarosszáló üzem berendezéseit hozzák Magyarországra.
Ez a lépés mindenesetre kézenfekvő lenne, a Volvo ugyanis október elején bejelentette, hogy az alig kilencezer lakosú délnyugat-svédországi városkában lévő 400 fős üzemét a jövő nyáron bezárja, és kizárólag a lengyelországi Wroclawban folytatja a buszgyártást. Az 1913 óta működő (és 1981 óta a Volvo kezében lévő) üzem leállítását az európai piac pangásával és az árakat lenyomó túlkínálattal indokolták; azóta az is nyilvánosságra került, hogy az idei harmadik negyedévben a svéd gyártó csupán 2137 buszt tudott eladni az egy évvel korábbi 2954-gyel szemben. A Volvónak egyébként futóműveket szállító Rábának viszont – már ha semmiképpen nem úszhatja meg az autóbuszgyártást – kapóra jönnének a Svédországban fölöslegessé váló berendezések, miután két évig tartó, vaskosan veszteséges előző buszos kalandjának 2001-es befejezésekor a teljes kapacitását fölszámolta.
A buszgyártásban azonban nem a berendezések a legfontosabbak, hanem a rutinos munkáskezek (lásd keretes írásunkat). Győrben pedig már csak azért sem lesz egyszerű máról holnapra hozzáértő csapatot toborozni, mert az Audi is bővítésre készül, és a német márka ottani gyárában (mérlegbeszámolója szerint) tavaly 7,9 millió forint volt a személyi jellegű ráfordítások egy főre jutó átlaga a Rába-Jármű Kft. 4,2 milliójával szemben.
Volvo 7700 busz a BKV egyik telephelyén
hvg.hu
A Volvo egyébként (amely a személyautó-gyártást és vele a márka használatának jogát még 1999-ben eladta a Fordnak, az pedig két éve a kínai Geelynek) nem elsősorban buszgyártó cég. Főleg önjáró alvázakat készít – motorral, sebváltóval, futóművekkel: csak be kell ülni a vezetőülésükbe, és elfordítani a kulcsot –, amelyek a legkülönfélébb teherautók, buszok, egyéb haszonjárművek alá kerülhetnek. Alvázait sokszor kisebb gyártók veszik meg, hogy ők építsenek rájuk komplett járművet – ilyen volt a kétezres évek közepén a székesfehérvári Alfa Busz is, amelyet azóta már fölszámoltak –, de persze magának a Volvónak is vannak karosszálóüzemei. A most bezárásra ítélt säfflei üzemben is csak a karosszériák kerültek rá az alvázakra.
Ugyanez a helyzet az 1996-ban alapított, négyszer nagyobb wroclawi egységgel, amelyet 2000-re fejlesztettek a Volvo legnagyobb európai autóbusz-összeszerelő üzemévé – miután a svédek 1991-től hat éven át hiába kilincseltek Budapesten, hogy az egyre kilátástalanabb helyzetben lévő Ikarust megvásárolhassák. Ha tehát minden a friss kormányzati tervek szerint alakul, a másfél–két évtizeddel ezelőtti forgatókönyv válhat most valóra, csak sokkal szerényebb kivitelben: Volvo-klón buszok készülhetnek a Rába-gyárban, esetleg – a nemzeti nosztalgia jegyében – a Széles Gábor-féle Műszertechnikától visszavásárolt Ikarus-logóval. És persze, a konstrukcióból adódóan, jóval drágábban, mint amire az utóbbi tízegynéhány évben felnőtt, az állami buszvásárlási stop által szorongatott magyar magánbuszgyártók képesek – de ha a gyártó is és a vásárló (Volán vállalatok, BKV) is állami cég, akkor a pénz nyilván nem számít.
Kézi munka
A buszgyártásban, a nagy sorozatszámok miatt magasan automatizált személygépkocsi-iparral szemben, világszerte a kézi munka dominál. A méretre vágott acél zártszelvényeket (tulajdonképpen szögletes csöveket) előre megkonstruált sablonokba illesztik, és kézzel hegesztik össze belőlük az alvázat, a két oldal-, a homlok- és a hátfal meg a tető szerkezetét, majd azokból a komplett vázat. Ugyancsak kézi munkával ragasztják fel a homlok-, a hátfal és a tető ma – már jellemzően műanyag –, illetve az oldalfalak alumíniumlemez borítását, majd az ablakokat. A hézagokat kéziszerszámmal tömítik, kézi munkával szerelik be a motort, a sebességváltót, a futóművet, valamint az egyéb hozzávalókat, és persze az utastér berendezése, a jármű „fölöltöztetése” is így történik.