szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége (MBSZ) nem ért egyet a koncessziós pályázati kiírás módosításával, amely kitiltaná a dohányboltokat a bevásárlóközpontokból. Véleményük szerint a dohányforgalmazók kiszorítása a bevásárlóközpontokból és hipermarketekből hátrányosan érintené a vásárlókat és nem utolsósorban az államot.

Az MBSZ nem ért egyet a koncessziós pályázat február 4-i módosításában és kiegészítésben foglaltakkal. Közleményük szerint a módosítás jelentősen veszélyezteti annak lehetőségét, hogy bevásárlóközpontban lévő üzlethelyiségben dohányboltok nyíljanak.

Az MBSZ szerint a bevásárlóközpontbeli üzlethelyiségre vonatkozó előírások – a 0-24 óráig tartó, és a „sétáló” utcáról történő megközelíthetőség lehetőségének kizárása – kivitelezhetetlenek, nem életszerűek és a szövetség számára elfogadhatatlanok.

"Napjainkban 118 bevásárlóközpont és 165 hipermarket fogadja a látogatókat és vásárlókat több mint 3 millió négyzetméteren. Egy-egy nagyobb bevásárlóközpont naponta áltagosan 30-45 000 látogatót fogad, amely megfelel egy közepes város lakosságának. A vásárlók többek között azért választják a bevásárlóközpontokat és a hipermarketeket, mert a szolgáltatásoktól a magas áruválasztékig egy helyen megkapnak mindent" - írta közleményében a szövetség.

„Az a véleményünk, hogy a dohányforgalmazók kiszorítása a bevásárlóközpontokból és hipermarketekből hátrányos mind a kereskedők, a vásárlók és nem utolsósorban az állam számára is. A kereskedő nagy forgalmú lokációtól esik el, a vásárló nem tudja hatékonyan és gyorsan lebonyolítani a vásárlásait, az államnak pedig a forgalomcsökkenés miatt áfakiesése lesz” - hívta fel a figyelmet Balatoniné Kiss Judit, az MBSZ főtitkára.

A pályázati kiírásban nem egyértelmű a bevásárlóközpontok fogalma, azaz hogy pontosan kire, mely típusú kereskedelmi egységekre vonatkoznak a feltételek - tették hozzá.

A szövetség szerint a dohánytörvény az önálló üzlethelyiség fogalmát meghatározza, az Országgyűlés e fogalmi meghatározást fogadta el. A módosítással felülírták a törvényi fogalmat, jelentős szűkítéssel, ami nem olvasható ki a törvény indokolásából. A pályázati kiírás módosítása ebben az értelemben jogi aggályokat is felvet - olvasható a közleményben.

Az eredeti pályázat ellátási kötelezettségként írja elő a minimum 5 napos, naponta 4 órás nyitvatartási időt, a nyitvatartási időről a pályázónak nyilatkoznia is kell, az értékelési szempontoknál 4 óra, 8 óra és 12 órás kategóriákat pontoz és a koncessziós szerződés naponta 10 ezer forintos kötbérrel szankcionálja a nyitva tartás be nem tartását. Az MBSZ számára érthetetlen a 0-24 órás, ünnepnapokon is megközelíthetőség előírása.

A közleményben arról is írnak, hogy a jelenlegi pályázati kiírás célja jelentősen megváltozott a korábbi, dohányforgalmazást szabályozó célokkal, miszerint a dohányboltok nyitási feltételeinek szigorítása mellett a dohánytörvény módosításával kibővíti egyéb egészségkárosító termékek - például szeszes ital, energiaital - értékesítésével - tette hozzá Balatoniné Kiss Judit főtitkár.

A jelentkezési határidő meghosszabbítása arra is utalhat, hogy kevesebb pályázati anyag érkezett be a vártnál, az MBSZ információi szerint az eddig benyújtott pályázatok többsége bevásárlóközpontban, hipermarketben és szupermarketben lévő üzlethelyiségekre vonatkozik. A kiírás szigorítása ezen leendő dohányboltot működtető kiskereskedőket érinti hátrányosan.

A kültéri bejárat megvalósítása a bevásárlóközpontok, hipermarketek és szupermarketek többségében kivitelezhetetlen, vagy mivel homlokzati átalakítást igényel, építésiengedély-köteles és lehet, hogy a plázastop hatálya alá is esik.

A kültéri bejárat kötelező előírása ezen kívül veszélyezteti a dohányboltok biztonságát, hiszen egy „lesötétített”, de emellett nagy értékű árukészlettel rendelkező, áltagosan egy eladóval működő üzlethelyiségről van szó, melyet 0-24 óráig megközelíthetővé kell tenni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!