szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Bajban van a Ladát gyártó orosz autóipari cég, az Avtovaz. 1,1 milliárd eurós sürgős tőkeemelésre van szükség és ezt az anyagi áldozatot a fő résztulajdonos, a francia Renault vállalja.

Ezzel a franciák tulajdonrésze gyakorlatilag megduplázódik és eléri a 73 százalékot. A Renault stratégia partnere, a Nissan viszont inkább kihátrál az Avtovazból, a japánok részesedése 12-ről 6 százalékra csökken. A Renault 2008-ban szállt be az Avtovaz életre keltésébe. Tudták a franciák, hogy ez nem lesz könnyű vállalkozás, de a hosszú távú sikerben biztosak voltak.

Nyolc év elteltével egyelőre csak a gondok halmozódnak. Igaz ebben szerepet játszik a nemzetközi háttér is, az olaj árának zuhanása, illetve az Oroszország ellen hozott nemzetközi szankciók. A 2012-es eladási csúcs óta a felére esett vissza az orosz autópiac. Idén is folytatódik a zsugorodás, az Oroszországban eladott kocsik száma várhatóan 12 százalékkal csökken.

Persze az Avtovaz Togliattiban lévő üzeménél sincs minden rendben – írja az AFP. Hiába csökkent a felére az alkalmazottak száma 10 év alatt, a termelékenység nem nő, a Ladák minősége is elmarad az elvárttól. Ezért a Renault menesztette a togliatti üzem eddigi svéd igazgatóját. Pedig Bo Anderson, a General Motorsnál, ahonnan az Avtovaz élére került, sikeres volt. A Renault szerint ide keleti tapasztalatok kellenek. Ezért Nicolas Maure-t, a Dacia igazgatóját vezényelte át Togliattiba. Ő Európa keleti tájain már bizonyított, a Renault romániai üzemét remekül felfuttatta a Dacia Logannal. Tőle és az újabb egymilliárd eurós tőkeinjekciótól várják, hogy végre a Ladák is kelendőbbek legyenek. A Renault tehát fut a pénze után, miközben, a szkeptikus megfigyelők szerint, az Avtovaz a jövőben is a francia cég feneketlen hordója lesz.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!