szerző:
Zelki Benjámin

Nem épült, és egyhamar nem is épül mobilgát a Rómain, a fővárosi vezetés pedig láthatóan nem foglalkozik az egyre nyilvánvalóbb igénnyel, amelyet a városlakók formálnak a város egyik utolsó természetes folyóparti szakaszának birtokba vételére. A helyi civil közösség úgy döntött, maguk veszik kezükbe a Római-part sorsát.

A Római-part még ilyenkor, ősszel is népszerű: futókat, kisgyerekes családokat, sétálókat, kerékpározókat látni mindenfelé, délutánra a vendéglátóhelyek teraszai is megtelnek.

Azonnal feltűnik azonban az is, milyen elhanyagolt a Római: porosak az utak, nincs egy pad sem, ahol az ember leülhetne a vizet szemlélni.

A városlakók a Római-partban látják az egyik utolsó megmaradt természetközeli területet Budapesten, de komoly felújításra, fejlesztésre szorulna.

A Rómain 3,5 kilométer hosszan, természetes valójában lehet megközelíteni a Dunát, évtizedek óta tele van vendéglátóhelyekkel, ráadásul évről évre javul a folyó vízminősége, így már semmilyen akadálya nincsen a fürdésnek sem.

©

A Római-partnak minden adottsága megvan tehát hozzá, hogy egy kis fejlesztéssel egész Európa egyik legcsodálatosabb folyóparti rekreációs területévé váljon.

A fővárost nem érdekli, mit szeretnének a városlakók

A főváros – amelynek vagyonkezelésében van a vízparti terület – viszont láthatóan nem él a lehetőséggel, nem elégíti ki a városlakók egyre nyilvánvalóbb igényét a Római kihasználására: soha nem folytattak komoly közvélemény-kutatásokat, sem közösségi tervezést arról, hogyan nézzen ki a Római-part 10, 20, 30 év múlva. Csupán néhány felületes látványterv jelent meg a gát utáni partról, illetve volt egy emlékezetes, zsúfolt, indulatokkal teli lakossági fórum is, mely szintén csak azt jelezte: a lakosságot komolyan érdekli a Római-part ügye, de úgy érzik, nem hallgatják meg őket érdemben.

A városvezetés a part tájépítészeti tervezése helyett kizárólag azzal volt elfoglalva, hogy mobilgátat építsen a Rómaira, ezzel a part ártéri jellegét is tönkretéve. Pedig Tarlós István maga is elismerte, a parttól egy utcával beljeb, a Nánási–Királyok útja mentén húzódó védmű megerősítésével is lehetne garantálni a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmét.

De a gát az nem épül: szinte pont egy éve jártunk utoljára a Római-parton, akkor még úgy volt, hogy rövidesen indulnak a munkálatok, és a vendéglősöknek saját maguknak kell elbontaniuk ingatlanjaikat. A munkagépek azonban sehol sincsenek, sőt, a főváros mostanra úgy tűnik, letett arról, hogy egyhamar gát épüljön a parton.

Lebetonozott Római-part? Előbb nézze meg, hogy fogják meg a Dunát más nagyvárosok

Hitelesítette a Kúria a Római-partról kezdeményezett fővárosi népszavazást. Tarlós István főpolgármester egyelőre nem kommentálta az ügyet, a referendum egyik kezdeményezője, a Párbeszéd elnökségi tagja, Béres András azonban azt mondta, már akár egy hét múlva kezdődhet az aláírásgyűjtés, és egy hónapjuk lesz a 138 ezer szignó összegyűjtésére.

De miért nem épül a mobilgát?

Tavaly ősszel még pont két év volt hátra Tarlós István főpolgármesteri ciklusából. Ennyi idő alatt még be lehetett volna fejezni a gátat, de ekkor átment egy népszavazás is a védműről. Ez elől a városvezetés kihátrált, úgy, hogy visszavonta a partélre építendő gátról szóló határozatot (a népszavazás ugyanis arra kérdezett rá, hogy egyetértünk-e azzal, hogy visszavonják a partélre tervezett mobilgátra vonatkozó közgyűlési döntést).

A főpolgármester ezután bejelentette: elkezdik az árvízvédelmi munkát, de nem a vitatott Duna-parti szakaszon, hanem a folyóra merőlegesen betorkolló Aranyhegyi- és Barát-patakok mentén, illetve később a Rómaitól északra eső, már meglévő gát magasításáról is döntöttek.

A népszavazási kísérlet után a főpolgármester felkért egy szakmai grémiumot is, hogy vizsgálják meg az építendő gát nyomvonalát. A grémium meglepő módon nem a főváros által támogatott partélre épített mobilgátat, de nem is a Nánási–Királyok útja vonalában épített védművet támogatta, amit a civilek szerettek volna. Hanem egy harmadik, Bús Balázs, óbudai polgármester által nemrégiben bedobott opciót, a parton, de nem a folyó mentén, hanem a parti ingatlanok kerítésvonalára épített gátat favorizálta, ezt a verziót a közgyűlés gyorsan el is fogadta.

Ezen változat mögött még nem állnak kész tervek, illetve rengeteg kisajátítást is le kell előbb rendezni, ezért évekig még biztosan nem épül gát a Rómain.

Ráadásul át is ment még két népszavazási kérdés tavaly óta: az országos választásokkal egyidőben, az a kezdeményezés elhalt, majd a napokban egy második népszavazási kérdést is hitelesítettek, erre Tarlósék is azt mondták, hogy örülnek neki.

Spontán szerveződő civil összefogás

A római-parti mobilgáttal, és a vele járó természetkárosítással szemben felsorakozott civilek azonban továbbra is aktívak maradtak, miután elcsendesedtek a kedélyek, és úgy döntöttek, ha más nem, maguk veszik kezükbe a Római-part sorsát: mindenki számára használható evezős hely, közösségi terek és kertek kialakításában gondolkodnak. Saját költségükön létrehoztak továbbá egy nem hivatalos szabadstrandot is, be is mérették a vízminőséget, és megállapították, hogy a Duna fürdésre alkalmas.

©

Addig is épülnek a lakóparkok

Ha a főváros nem is, az óbudai önkormányzat végre reagált a helyzetre, és elindított egy társadalmi egyeztetést a Rómairól. Ez azonban nem magára a vízparti területre vonatkozik, hiszen az a főváros vagyonkezelésében van, hanem a Nánási–Királyok útja, és a part közti beépített területre, az tartozik ugyanis csak a kerülethez. A civilek el is mondták, hogy rekreációs funkciók, közösségi helyszínek kialakítását szeretnék.

Egyelőre azonban ilyesmi nem, csak lakóparkok épülnek a Rómain: nemrég megvették a legnagyobb még állami kézben levő ingatlant a parton, illetve elkezdték visszabontani a hírhedt, évek óta omladozó Postás-üdülő épületét is. És igen, mindkét ingatlanon lakópark fog épülni.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Tizenöt millió dolláros óvadékot ajánlottak a Huawei pénzügyi igazgatójának ügyvédei

Tizenöt millió dolláros óvadékot ajánlottak a Huawei pénzügyi igazgatójának ügyvédei

Itt a szöveg, amit Hadházy beolvasott a közmédia kamerájába nézve - videó

Itt a szöveg, amit Hadházy beolvasott a közmédia kamerájába nézve - videó

Egyházi lapnak álcázza magát egy kormánybarát propagandaoldal

Egyházi lapnak álcázza magát egy kormánybarát propagandaoldal

Tanulságos: nézze meg, miket olvasott mostanság Bill Gates

Tanulságos: nézze meg, miket olvasott mostanság Bill Gates

Megszólalt Macron: Jogos az elégedetlenség

Megszólalt Macron: Jogos az elégedetlenség

Kásler beismerte: Soha nem tudunk annyit fizetni az ápolónőknek, mint Németországban

Kásler beismerte: Soha nem tudunk annyit fizetni az ápolónőknek, mint Németországban