Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8bd793ef-7b92-4172-b150-3118e63f005c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A további több mint 120 millió a kocsi alapára.","shortLead":"A további több mint 120 millió a kocsi alapára.","id":"20250408_Ezen-a-Porsche-911-esen-csak-az-extrak-kerultek-80-millio-forintba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8bd793ef-7b92-4172-b150-3118e63f005c.jpg","index":0,"item":"dba86469-c91c-462a-8bb0-01c98b25df5f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250408_Ezen-a-Porsche-911-esen-csak-az-extrak-kerultek-80-millio-forintba","timestamp":"2025. április. 08. 20:46","title":"Ezen a Porsche 911-esen csak az extrák kerültek 80 millió forintba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"322c9c71-c41f-4d1f-b7c2-5ca18e3a2805","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Ők így látják.","shortLead":"Ők így látják.","id":"20250409_franciaorszag-rexhino-abazaj-atadas-elutasitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/322c9c71-c41f-4d1f-b7c2-5ca18e3a2805.jpg","index":0,"item":"4d362adc-6161-412e-ae94-c62066dfaf93","keywords":null,"link":"/itthon/20250409_franciaorszag-rexhino-abazaj-atadas-elutasitas","timestamp":"2025. április. 09. 16:45","title":"Franciaország nem adja át Magyarországnak a „becsület napi” támadásokkal gyanúsított albán férfit, mert nem garantált az alapvető jogainak tiszteletben tartása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"998e282c-3dc4-4850-b9f3-b2b0a09c7a15","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Homlok egykor az állami vasútépítések kiemelkedő kedvezményezettje volt, mióta azonban elvált Mészáros Ágnestől, rájár a rúd.","shortLead":"Homlok egykor az állami vasútépítések kiemelkedő kedvezményezettje volt, mióta azonban elvált Mészáros Ágnestől, rájár...","id":"20250409_Csodeljaras-homlok-zsolt-meszaros-lorinc-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/998e282c-3dc4-4850-b9f3-b2b0a09c7a15.jpg","index":0,"item":"5b3a18b5-ef7a-4ee1-84d7-6915eda841c5","keywords":null,"link":"/kkv/20250409_Csodeljaras-homlok-zsolt-meszaros-lorinc-ebx","timestamp":"2025. április. 09. 21:56","title":"Csődeljárás alá került Mészáros Lőrinc volt vejének, Homlok Zsoltnak a cége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"beb01ed5-33db-4478-a9d7-d63dc0774bf1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy biztonsági rés miatt veszélyes fájlokkal fertőzhetik meg a felhasználók eszközeit a támadók, érdemes mihamarabb telepíteni az elérhető WhatsApp-frissítést.","shortLead":"Egy biztonsági rés miatt veszélyes fájlokkal fertőzhetik meg a felhasználók eszközeit a támadók, érdemes mihamarabb...","id":"20250409_meta-whatsapp-windows-app-biztonsagi-res-javitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/beb01ed5-33db-4478-a9d7-d63dc0774bf1.jpg","index":0,"item":"ca276780-769a-49d8-9376-84dcee7af9db","keywords":null,"link":"/tudomany/20250409_meta-whatsapp-windows-app-biztonsagi-res-javitas","timestamp":"2025. április. 09. 11:03","title":"Vészfrissítést kapott a WhatsApp, komoly veszély leselkedik a felhasználókra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"456c6ca3-21af-407b-884f-295cb82581c4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A helyiek 5 kilométeres kocsisorral és tojásdobálással fejezték ki nemtetszésüket.","shortLead":"A helyiek 5 kilométeres kocsisorral és tojásdobálással fejezték ki nemtetszésüket.","id":"20250409_Babolnan-is-tiltakoznak-a-ragados-szaj--es-koromfajas-miatt-leolt-marhatetemek-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/456c6ca3-21af-407b-884f-295cb82581c4.jpg","index":0,"item":"ef1dbddd-5ab4-45bb-9f84-e4697450f704","keywords":null,"link":"/itthon/20250409_Babolnan-is-tiltakoznak-a-ragados-szaj--es-koromfajas-miatt-leolt-marhatetemek-miatt","timestamp":"2025. április. 09. 20:47","title":"Bábolnán is tiltakoznak a ragadós száj- és körömfájás miatt leölt marhatetemek eltemetése ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da3829f0-d129-4a7d-9806-14314a01d5c1","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250409_Marabu-Feknyuz-Magas-korrupcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da3829f0-d129-4a7d-9806-14314a01d5c1.jpg","index":0,"item":"9bf5627f-61a7-411f-85b3-47ff252d6572","keywords":null,"link":"/itthon/20250409_Marabu-Feknyuz-Magas-korrupcio","timestamp":"2025. április. 09. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Magas korrupció, mi?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"270c89e7-c355-4b82-99c7-a4cf28f73d9d","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A két telekomcég eltekint az inflációkövető díjkorrekciótól idén, sőt jövő év közepéig maradnak a díjak.","shortLead":"A két telekomcég eltekint az inflációkövető díjkorrekciótól idén, sőt jövő év közepéig maradnak a díjak.","id":"20250409_magyar-telekom-one-4ig-zrt-telekommunikacio-inflaciokoveto-aremeles-elmarad-nem-lesz-dijkorrekcio-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/270c89e7-c355-4b82-99c7-a4cf28f73d9d.jpg","index":0,"item":"93c6852d-10ac-47e3-85bb-ffd51940da94","keywords":null,"link":"/kkv/20250409_magyar-telekom-one-4ig-zrt-telekommunikacio-inflaciokoveto-aremeles-elmarad-nem-lesz-dijkorrekcio-ebx","timestamp":"2025. április. 09. 09:59","title":"Fontos bejelentést tett a Telekom és a One: idén elmarad az áremelés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"746b55a3-cfab-4cf7-9c64-7d3b3a522d0c","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az első lépés, hogy kiválassza, melyik időgazdálkodási módszer a legmegfelelőbb önnek.","shortLead":"Az első lépés, hogy kiválassza, melyik időgazdálkodási módszer a legmegfelelőbb önnek.","id":"20250410_idobeosztas-modszerek-tippek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/746b55a3-cfab-4cf7-9c64-7d3b3a522d0c.jpg","index":0,"item":"8b291551-fbbf-4692-8cc6-ac47872b1b87","keywords":null,"link":"/elet/20250410_idobeosztas-modszerek-tippek","timestamp":"2025. április. 10. 07:01","title":"Elkésik, halogat, kicsúszik az időből? Dobjon félre mindent, és olvassa el tippjeinket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Európa legszuperebb folyópartja lehetne a Római, de a fővárost csak a gát érdekli
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Nem épült, és egyhamar nem is épül mobilgát a Rómain, a fővárosi vezetés pedig láthatóan nem foglalkozik az egyre nyilvánvalóbb igénnyel, amelyet a városlakók formálnak a város egyik utolsó természetes folyóparti szakaszának birtokba vételére. A helyi civil közösség úgy döntött, maguk veszik kezükbe a Római-part sorsát.
A Római-part még ilyenkor, ősszel is népszerű: futókat, kisgyerekes családokat, sétálókat, kerékpározókat látni mindenfelé, délutánra a vendéglátóhelyek teraszai is megtelnek.
Azonnal feltűnik azonban az is, milyen elhanyagolt a Római: porosak az utak, nincs egy pad sem, ahol az ember leülhetne a vizet szemlélni.
A városlakók a Római-partban látják az egyik utolsó megmaradt természetközeli területet Budapesten, de komoly felújításra, fejlesztésre szorulna.
A Rómain 3,5 kilométer hosszan, természetes valójában lehet megközelíteni a Dunát, évtizedek óta tele van vendéglátóhelyekkel, ráadásul évről évre javul a folyó vízminősége, így már semmilyen akadálya nincsen a fürdésnek sem.
Kaufmann Balázs
A Római-partnak minden adottsága megvan tehát hozzá, hogy egy kis fejlesztéssel egész Európa egyik legcsodálatosabb folyóparti rekreációs területévé váljon.
A fővárost nem érdekli, mit szeretnének a városlakók
A főváros – amelynek vagyonkezelésében van a vízparti terület – viszont láthatóan nem él a lehetőséggel, nem elégíti ki a városlakók egyre nyilvánvalóbb igényét a Római kihasználására: soha nem folytattak komoly közvélemény-kutatásokat, sem közösségi tervezést arról, hogyan nézzen ki a Római-part 10, 20, 30 év múlva. Csupán néhány felületes látványterv jelent meg a gát utáni partról, illetve volt egy emlékezetes, zsúfolt, indulatokkal teli lakossági fórum is, mely szintén csak azt jelezte: a lakosságot komolyan érdekli a Római-part ügye, de úgy érzik, nem hallgatják meg őket érdemben.
A városvezetés a part tájépítészeti tervezése helyett kizárólag azzal volt elfoglalva, hogy mobilgátat építsen a Rómaira, ezzel a part ártéri jellegét is tönkretéve. Pedig Tarlós István maga is elismerte, a parttól egy utcával beljeb, a Nánási–Királyok útja mentén húzódó védmű megerősítésével is lehetne garantálni a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmét.
De a gát az nem épül: szinte pont egy éve jártunk utoljára a Római-parton, akkor még úgy volt, hogy rövidesen indulnak a munkálatok, és a vendéglősöknek saját maguknak kell elbontaniuk ingatlanjaikat. A munkagépek azonban sehol sincsenek, sőt, a főváros mostanra úgy tűnik, letett arról, hogy egyhamar gát épüljön a parton.
Hitelesítette a Kúria a Római-partról kezdeményezett fővárosi népszavazást. Tarlós István főpolgármester egyelőre nem kommentálta az ügyet, a referendum egyik kezdeményezője, a Párbeszéd elnökségi tagja, Béres András azonban azt mondta, már akár egy hét múlva kezdődhet az aláírásgyűjtés, és egy hónapjuk lesz a 138 ezer szignó összegyűjtésére.
De miért nem épül a mobilgát?
Tavaly ősszel még pont két év volt hátra Tarlós István főpolgármesteri ciklusából. Ennyi idő alatt még be lehetett volna fejezni a gátat, de ekkor átment egy népszavazás is a védműről. Ez elől a városvezetés kihátrált, úgy, hogy visszavonta a partélre építendő gátról szóló határozatot (a népszavazás ugyanis arra kérdezett rá, hogy egyetértünk-e azzal, hogy visszavonják a partélre tervezett mobilgátra vonatkozó közgyűlési döntést).
A népszavazási kísérlet után a főpolgármester felkért egy szakmai grémiumot is, hogy vizsgálják meg az építendő gát nyomvonalát. A grémium meglepő módon nem a főváros által támogatott partélre épített mobilgátat, de nem is a Nánási–Királyok útja vonalában épített védművet támogatta, amit a civilek szerettek volna. Hanem egy harmadik, Bús Balázs, óbudai polgármester által nemrégiben bedobott opciót, a parton, de nem a folyó mentén, hanem a parti ingatlanok kerítésvonalára épített gátat favorizálta, ezt a verziót a közgyűlés gyorsan el is fogadta.
A római-parti mobilgáttal, és a vele járó természetkárosítással szemben felsorakozott civilek azonban továbbra is aktívak maradtak, miután elcsendesedtek a kedélyek, és úgy döntöttek, ha más nem, maguk veszik kezükbe a Római-part sorsát: mindenki számára használható evezős hely, közösségi terek és kertek kialakításában gondolkodnak. Saját költségükön létrehoztak továbbá egy nem hivatalos szabadstrandot is, be is mérették a vízminőséget, és megállapították, hogy a Duna fürdésre alkalmas.
Reviczky Zsolt
Addig is épülnek a lakóparkok
Ha a főváros nem is, az óbudai önkormányzat végre reagált a helyzetre, és elindított egy társadalmi egyeztetést a Rómairól. Ez azonban nem magára a vízparti területre vonatkozik, hiszen az a főváros vagyonkezelésében van, hanem a Nánási–Királyok útja, és a part közti beépített területre, az tartozik ugyanis csak a kerülethez. A civilek el is mondták, hogy rekreációs funkciók, közösségi helyszínek kialakítását szeretnék.
Egyelőre azonban ilyesmi nem, csak lakóparkok épülnek a Rómain: nemrég megvették a legnagyobb még állami kézben levő ingatlant a parton, illetve elkezdték visszabontani a hírhedt, évek óta omladozó Postás-üdülő épületét is. És igen, mindkét ingatlanon lakópark fog épülni.