Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Ami gazdaság, az újraindítódik, ami egészség, az járványvédekeződik. Az egészségüggyel kapcsolatos kiadások valóban jelentősen nőnek. A 2022-es költségvetésben a kormány 3,2 ezer milliárd forintos hiánnyal számol, és 5 százalék fölötti gazdasági növekedéssel.
Magyarország 2022-es költségvetésének tervezete a Fidesz választási programjainak („Folytatjuk!”) szellemében készült, amennyiben a 2020-as és a 2021-es módosított költségvetések filozófiáját viszi tovább.
A tervezet szerint a központi alrendszer (ebben nincsenek benne az önkormányzatok) hiánya 3,2 ezer milliárd forint lesz, mivel a kormány 28,5 ezer milliárd forint kiadással, ugyanakkor csak 25,4 ezer milliárd forint bevétellel számol.
A hiány a 2022-es GDP arányában kifejezve 5,9 százalékra várható, ami nagyon magas, sőt ilyen magas hiányt az unió nem is tolerál – legalábbis békeidőben, a 3 százalékos limitet azonban a járvány hatásai miatt 2022-ben sem kell tartani. A magas hiány miatt aggodalmának adott hangot a büdzsét véleményező Költségvetési Tanács, illetve külön a jegybank. Varga Mihály pénzügyminiszter válasza szerint a kiadások felpörgetésére a gazdaság újraindítása miatt van szükség.
A kormány várakozásai szerint a gazdaság újra fog indulni, 2022-re már 5,2 százalékos növekedést várnak a 2021-es 4,3 százalék után. Egyéb makrogazdasági előfeltevések:
A GDP 5 százalék fölötti növekedésének köszönhetően a GDP-hez viszonyított államadósság valamelyest csökkenni fog 2022 során (79,3 százalékra), de számszerűen persze tovább hízik majd.
Ha hihetnénk a kormánynak, akkor azt gondolhatnánk, 2022-ben hihetetlen összegek mennek majd a gazdaság újraindítására. Valójában a 2022-es büdzsében folytatódik az a 2020-ban elkezdett gyakorlat, hogy szinte minden, gazdasággal kapcsolatos kiadás, beruházás, illetve a juttatások jelentős része megkapja a „gazdaság-újraindítási” címkét (anno a címke „gazdaságvédelmi” volt).
Valójában a kormány a Gazdaság-újraindítási Alapban olyan tételeket söpör össze ismét, mint a 13. havi nyugdíj visszaépítése vagy a paksi atomerőmű-építés. Az alapba sorolt tételek nagy részének egyrészt csak a legnagyobb jóindulattal van bármi köze a gazdaság újraindításához (amennyiben az aszfaltra hajított, és valaki által megtalált pénz is pörgeti a gazdaságot), másrészt régen, a járványtól teljesen függetlenül eldöntött projektek (mint Paks II).
Apropó Paks II., az legalább nevesítve van az alapon belül, így legalább tudható, hogy 2022-ben 270 milliárd forintba kerülhet a Paks II. Zrt. tőkeemelése formájában. Hogy a „Beruházási Alap” 550 milliárdja tételes bontásban milyen célokat szolgálhat, az rejtély. Ahogy az is, mire mehet az „Egyedi magasépítési beruházások” 144 milliárdja, esetleg a „Beruházási tartalék” 40 milliárdja. Rejtély továbbá, mennyi pénzt szán a kormány 2022-ben például a Budapest–Belgrád vasútra, ami jó eséllyel a „Vasúti fejlesztések” 179 milliárdja mögött lopakodik.
A kormány az uniós programok 3 ezer milliárd forintos keretét is a gazdaság-újraindítás részének tekinti, sőt még az évekkel ezelőtti menetrendet követő adócsökkentést is. Mindent összeadva a végösszeg 7,3 ezer milliárd forint, avagy a GDP 13 százaléka. Ezt a kormány külön táblázatba foglalta, bár azt ott sem fejti ki, mennyiben gazdaság-újraindítási akció az egyházak támogatása.
A Gazdaság-újraindítási Alapnál csak az Egészségbiztosítási és Járvány Elleni Védekezési Alap nagyobb szemfényvesztés. Ez ugyanis alig valamivel több, mint a 3,6 ezer milliárd forintos egészségbiztosítási alap. Egész pontosan 166,8 milliárd forinttal több, ennyi bevételt vár ugyanis a külön járvány elleni védekezési alap. Méghozzá a kiskereskedelmi különadóból és a gépjárműadóból – aminek 40 százalékát ezek szerint a kormány nem kívánja visszaadni az önkormányzati szektornak, ahonnan 2020-ban elvonta. A járványalapnak betervezett kiadása nincs (átcsoportosításokat persze majd lehet belőle végrehajtani), leszámítva a 20 milliárd forintban rögzített védekezési tartalékot.
Természetesen a járvány (mármint minden járvány) egészségüggyel kapcsolatos dolog, vagyis egészségbiztosítási kérdés, így voltaképpen az egészségbiztosítás tulajdonképpen járvány elleni védekezés. De azért a járvány elleni védekezés összegyúrása a fenti formában igényel némi erőlködést.
Ha elhisszük a kormánynak, hogy a gazdaság-újraindítási akcióterv értéke 7,3 ezer milliárd forint, a(z egészségbiztosítási és) járványvédekezési alap pedig 3,6 ezer milliárd forint, akkor 10 ezer milliárd forintot visz el a járványválság elleni harc. Vagy pedig 10 ezer milliárdos szómágia látható a költségvetésben.
Ami a költségvetés kiadási oldalát illeti, az állami funkciók szerinti megoszlás tortájában tagadhatatlanul nagyot nő az egészségügy szelete: a teljes államháztartást (vagyis az önkormányzatokkal együtt) 2,88 milliárd forintra. A források megnövelését nem csak – sőt: leginkább nem – a járvány indokolja, a magyar egészségügyi rendszer lényegében évtizedek óta alulfinanszírozott. Olyan régen, hogy ebben nem csak a több mint tíz éve regnáló Fidesznek van felelőssége.
Az oktatás szelete közben valamelyest vékonyodik. Számszerűen is, nem csak az összkiadás százalékában. Ez nyilván nem független attól, hogy a kormány a felsőoktatás jelentős részét vaskos állami vagyonelemekkel kistafírozott, Fidesz-közeli emberekkel feltöltött kuratóriumok vezette alapítványokba szervezte ki.
Vannak persze dolgok, amik nem változnak, sportra (ami a szórakozás és a kultúra főcsoportjában található) például több mint 400 milliárd kiadást terveznek a teljes államháztartást nézve, közel 100 milliárddal többet a 2021-es tervnél.
A kormányon belül a minisztériumok pedig az alábbi kiadási főösszegekkel vágnak majd neki 2022-nek:
A bevételi oldalon nincsenek váratlan újdonságok, az adóbevételek szerkezete mára már kialakult, a Fidesz részéről pedig szó sincs változtatási szándékról.
A bevételek oroszlánrészét (7,2 ezer milliárd forintot) a fogyasztáshoz kapcsolt adókból várja a kormány, azokon belül áfából 5,4 ezer milliárdot, jövedéki adóból 1,3 ezer milliárdot.
A lakosságtól 3,2 ezer milliárdot vár a költségvetés, elsősorban személyi jövedelemadó (szja) formájában: 2,9 ezer milliárdot. A vállalkozásoktól az összes, ezeket érintő adónemen keresztül 2 ezer milliárd forint folyhat be, a legnagyobb bevételi forrás a társasági adó (tao) a maga 588 milliárdjával.
Az adóbevételekhez hozzátartozik, hogy a költségvetés 2022-ben is jelentős összegekről fog lemondani adókedvezmények formájában: összesen 1500–1660 milliárd forintról. A legnagyobb kiesést a családi adókedvezmény okozza, ezzel az államháztartás több mint 310 milliárd forintot veszít szja-ban. De 2022-ben a 25 év alattiak kedvezménye is elvisz már körülbelül 140 milliárdot. Taóban 250 milliárd forint körüli kiesésre számít a büdzsé – 100–110 milliárdot a sportcélú kedvezmények visznek el.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Az eszközökre, ingatlanokra és a működéssel összefüggő károkra is kiterjedhet a céges biztosítás, de jól kell szerződni.
Számos ponton változik az adózás rendje 2025-ben. Bemutatjuk a cégvezetők figyelmére is érdemes, jelentősebb változásokat.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Érkezik a magyar fesztiválkultúra történetét feldolgozó dokumentumfilm. Arról, hogy miért és hogyan rendeződik át manapság a hazai fesztiválpiac és hogy szeretnek-e egyáltalán a fiatalok fesztiválozni és sörözni, a rendezővel, Csizmadia Attilával beszélgettünk.
15–9-re nyertek a mieink.