Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"880b2aba-870f-4fd2-afdb-3bcaa8592b41","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az egyedi kivitelű Rolls-Royce Cullinan teljesítménye meghaladja a 600 lóerőt.","shortLead":"Az egyedi kivitelű Rolls-Royce Cullinan teljesítménye meghaladja a 600 lóerőt.","id":"20250505_tuning-rolls-royce-cullinan-mansory-rendorauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/880b2aba-870f-4fd2-afdb-3bcaa8592b41.jpg","index":0,"item":"32cab929-e046-4049-b2ba-1e9734475053","keywords":null,"link":"/cegauto/20250505_tuning-rolls-royce-cullinan-mansory-rendorauto","timestamp":"2025. május. 05. 08:41","title":"Tuningolt Rolls-Royce-ból lett rendőrautó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3df193a9-8ca5-4073-ad56-9db838d8a746","c_author":"Riba István","category":"360","description":"Bár voltak árnyalatnyi különbségek a reformkor nagyjai között, mind azt vallották, hogy csakis a nyugati orientáció az üdvözítő út Magyarország jövőjében.","shortLead":"Bár voltak árnyalatnyi különbségek a reformkor nagyjai között, mind azt vallották, hogy csakis a nyugati orientáció...","id":"20250504_hvg-magyar-reformkor-anglomania-parlamentaris-rendszer-wesselenyi-kossuth","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3df193a9-8ca5-4073-ad56-9db838d8a746.jpg","index":0,"item":"458563af-3b77-4aa9-b957-3a83ab65c175","keywords":null,"link":"/360/20250504_hvg-magyar-reformkor-anglomania-parlamentaris-rendszer-wesselenyi-kossuth","timestamp":"2025. május. 04. 14:30","title":"Orbán ezeréves hagyománnyal megy szembe – a reformkor üzenete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"70188314-8318-4803-bee3-dce9fe8f1f59","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ezért az összegért nemcsak a látványosságot, hanem az előkészítést és a tájékoztatási feladatokat is meg kell valósítani. ","shortLead":"Ezért az összegért nemcsak a látványosságot, hanem az előkészítést és a tájékoztatási feladatokat is meg kell...","id":"20250505_Tobb-mint-3-milliard-forintot-koltenek-az-augusztus-20-i-tuzijatek-szervezesere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70188314-8318-4803-bee3-dce9fe8f1f59.jpg","index":0,"item":"0979de02-fd39-4982-ba7e-68216a65b2ec","keywords":null,"link":"/itthon/20250505_Tobb-mint-3-milliard-forintot-koltenek-az-augusztus-20-i-tuzijatek-szervezesere","timestamp":"2025. május. 05. 08:34","title":"Több mint 3 milliárd forintot költenek az augusztus 20-i tűzijáték szervezésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c67d72cd-abe5-4dfe-ac71-923d2958ac43","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A javaslat értelmében a hosszú távú szerződések keretében zajló beszerzések 2027 végéig még folytatódhatnának, az azonnali beszerzéseket viszont még az idei év végén berekesztik.","shortLead":"A javaslat értelmében a hosszú távú szerződések keretében zajló beszerzések 2027 végéig még folytatódhatnának...","id":"20250505_Bloomberg-EU-orosz-gaz-import-teljes-tiltas-javaslat-junius","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c67d72cd-abe5-4dfe-ac71-923d2958ac43.jpg","index":0,"item":"0beb780e-f7eb-4ecf-98db-676e901a1d6b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250505_Bloomberg-EU-orosz-gaz-import-teljes-tiltas-javaslat-junius","timestamp":"2025. május. 05. 12:10","title":"Bloomberg: Az EU júniusban megteszi a javaslatát az orosz gáz importjának teljes körű betiltására","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a084f88-26d4-4e0d-b919-41f7310f413e","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A vas a szervezetünk egyik alapköve, ami döntő szerepet játszik az egészségünk fenntartásában: támogatja az anyagcserét, a növekedést és a normális sejtműködést. De vajon mindenkinek ugyanannyi vasra van szüksége? Távolról sem! Lássuk, milyen tényezőktől függ, mennyit kell bevinnünk belőle.","shortLead":"A vas a szervezetünk egyik alapköve, ami döntő szerepet játszik az egészségünk fenntartásában: támogatja...","id":"20250505_Vasbevitel-vastartalmu-elelmiszerek-maltofer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a084f88-26d4-4e0d-b919-41f7310f413e.jpg","index":0,"item":"beab4618-d3d2-44ae-9c20-b31b791efcbf","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250505_Vasbevitel-vastartalmu-elelmiszerek-maltofer","timestamp":"2025. május. 05. 07:30","title":"Elég vasat eszünk meg naponta? A válasz nem egyértelmű!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"b5850ba1-e583-4d22-9186-688d82b8c838","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"c52097b4-270e-4476-a968-5653426ca552","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Egy harmadik versenyzőt súlyos sérülésekkel szállítottak kórházba.","shortLead":"Egy harmadik versenyzőt súlyos sérülésekkel szállítottak kórházba.","id":"20250506_motorsport-supersport-championship-tomegbaleset-halaleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c52097b4-270e-4476-a968-5653426ca552.jpg","index":0,"item":"49992a56-3b69-4239-a0f5-2e772ce3563b","keywords":null,"link":"/sport/20250506_motorsport-supersport-championship-tomegbaleset-halaleset","timestamp":"2025. május. 06. 10:22","title":"Két motoros meghalt egy brit versenypályán történt tömegbalesetben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30072c30-29b9-4b2f-b3f0-ba95ad1bf24a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Akinek nem fekszik a műelemzés, az a történelmi események irodalmi feldolgozásáról írhat egy értekezést.","shortLead":"Akinek nem fekszik a műelemzés, az a történelmi események irodalmi feldolgozásáról írhat egy értekezést.","id":"20250505_orkeny-novelle-muelemzes-essze-tortenelem-irodalom-magyarerettsegi-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30072c30-29b9-4b2f-b3f0-ba95ad1bf24a.jpg","index":0,"item":"33940b57-3265-41ec-9a0c-1412269d161b","keywords":null,"link":"/itthon/20250505_orkeny-novelle-muelemzes-essze-tortenelem-irodalom-magyarerettsegi-ebx","timestamp":"2025. május. 05. 10:51","title":"Örkény-novella elemzése vagy esszéírás – ez a magyarérettségi második részének nagy kérdése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0951578-662d-4335-bb1d-5cd73a40dddb","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Elég egy pillanatnyi figyelmetlenség.","shortLead":"Elég egy pillanatnyi figyelmetlenség.","id":"20250505_motoros-baleset-M85-nem-nezett-a-tukorbe-az-autos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0951578-662d-4335-bb1d-5cd73a40dddb.jpg","index":0,"item":"ac61c04a-b040-41a1-9bcb-e3866038cfa7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250505_motoros-baleset-M85-nem-nezett-a-tukorbe-az-autos","timestamp":"2025. május. 05. 12:08","title":"Súlyos motoros baleset az M85-ösön – nem nézett a tükörbe az autós","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
"Húsz százalékkal emelnem kellett a kamionsofőrjeim bérét, különben itthagytak volna" – panaszkodott a Le Monde londoni tudósítójának az Europa Worldwide vezérigazgatója. A szakember arról beszélt, hogy 27 éve van a szakmában, de ilyet még sohasem tapasztalt. Hogy mennyit keres ennél a szállítócégnél egy átlagos kamionsofőr egy évben? Túlórákkal együtt 50 ezer eurót, ami napi árfolyamon nagyjából 17,5 millió forint.
A La Manche csatorna túlsó oldalán a vendéglátásban még rosszabb a helyzet. "Reménytelen vállakozás manapság szakácsot találni a piacon – fakadt ki a párizsi luxusszálloda, a Meurice személyzeti igazgatója. – Három fejvadász céget is megkerestünk. Korábban mindig kaptunk gyorsan jelöltektől szakmai életrajzot, de most semmi."
A pandémia bekavart
A Covid–19-járvány miatt a gazdaság rendkívüli mértékben lelassult az Európai Unióban, és azon kívül is a kontinensen. A vendéglátás szinte teljesen leállt, és sok helyen szélnek eresztették a személyzetet, vagy ha megtartották, akkor jellemzően kis pénzt kaptak, amiből épp csak meg lehetett élni. Ezért aztán a zárás idején mindenki keresgélni kezdett, és nagyon sokan találtak is maguknak más, biztosabb helyet. Amikor azután kinyitottak a szállodák és az éttermek, a menedzserek csodálkoztak, hogy elmaradnak a jelöltek.
Pedig a munkaerőpiac még mindig morózus az Európai Unióban. Az idei első félév végén 7,1% volt a munkanélküliség mutatója, ez pedig még mindig egy picit magasabb, mint 2019-ben a járvány előtt. Ez már óriási csökkenés, hiszen a pandémia tetőpontján a munkanélküliség meghaladta a 11%-ot az EU-ban, de még most is 800 ezerrel többen keresnek munkát, mint a világjárvány előtt. Hol vannak? Az biztos, hogy nem a szállításban, a vendéglátásban vagy az építőiparban. Pedig Nagy-Britanniában még emelkedett is a munkanélküliség a második negyedévben csaknem 1%-kal, és elérte a 4,7%-ot.
Munkaerőimport a megoldás?
Nagy-Britanniában a munkaadók azt javasolják a kormánynak, hogy adjon átmenetileg 10 ezer uniós kamionsofőrnek munkavállalási engedélyt, mert különben leállhat a piacok ellátása, amely a Brexit után amúgy is problematikussá vált az ország egyes területein, például Észak-Írországban.
Finnországot a világ legboldogabb országának nevezik, mert az első helyen végzett ebben a versenyben, de a lakosság gyorsan öregszik, és egyre fogy a munkaerő. Japán után Finnország van a legnehezebb helyzetben ebből a szempontból. Az OECD országai közül itt van a legnagyobb szakmunkáshiány, de a toborzást akadályozza, hogy a munkaadók ragaszkodnak a finn nyelvtudáshoz. Most lassacskán áttérnek az angolra.
A vendéglői házhoz szállítás vezető cége, a Wolt is áttért erre Finnországban, ahol évente 20-30 ezer friss munkaerőt kellene importálni külföldről, de ez nehezen megy – írja a capital.fr portál.
60 ezer kamion sofőr hiányzik jelenleg az Egyesült Királyságban, ezért kellene minimum 10 ezret importálni az Európai Unió államaiból – írják a szektorban érintett brit vállalkozók. Az első félévben 14 ezer uniós kamionsofőr hagyta ott az állását a szigetországban, közülük csak 600 tért vissza.
A brit kormány továbbra is ragaszkodik ahhoz, hogy hazai sofőrökkel oldják meg a problémát. Csakhogy a pandémia idején leállt a sofőrök vizsgáztatása is, vagyis hazai jelentkező alig akad. A Tesco 1000 fontot ad minden új kamionsofőrnek, mert olyan nagy bajban van.
Könnyebb turistát találni, mint személyzetet – panaszkodnak a tulajdonosok az Európai Unióban. Franciaországban 150 ezer, Németországban 300 ezer ember tűnt el a vendéglátásból a pandémia idején. Miért? "Nem a bér a fő probléma" – mondja Andreas Kallmuenzer, az Excelia Business School tanára Franciaországban. "Sokkal inkább a nehéz munkakörülmények és a hosszú munkaidő az, ami miatt nehéz embert találni ebben a szektorban. Ráadásul ez szezonmunka, amely a többség számára nem kínál karrierlehetőséget. Át kellene gondolni az egész üzleti modellt, és valamiféle perspektívát nyújtani a vendéglátásban, mert különben nem oldódnak meg a munkaerőgondok."
Más a helyzet Ausztriában, ahol a kis családi hotelek vannak többségben. Ott hozzá voltak szokva a munkaerő-fluktuációhoz, de régebben ez csak 15-20% volt évente. A pandémia miatt 30% fölé ment, és ezzel sokan nem tudnak mit kezdeni.