Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fd0bea21-665a-4c28-8659-2d11c7be730f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Concorso d’Eleganza Villa d’Este árverés legnagyobb értékű kocsija ez az 1948-as Ferrari.","shortLead":"A Concorso d’Eleganza Villa d’Este árverés legnagyobb értékű kocsija ez az 1948-as Ferrari.","id":"20250514_a-legdragabb-tobb-milliard-forintos-tetel-ez-a-77-eves-apro-ferrari-166","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd0bea21-665a-4c28-8659-2d11c7be730f.jpg","index":0,"item":"966c5b92-ef9d-4c81-bbe0-bb7702390d72","keywords":null,"link":"/cegauto/20250514_a-legdragabb-tobb-milliard-forintos-tetel-ez-a-77-eves-apro-ferrari-166","timestamp":"2025. május. 14. 07:21","title":"A legdrágább, több milliárd forintos tétel ez a 77 éves apró Ferrari","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ea8c2b3-64b9-416f-90fa-73dae194f836","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A főpolgármester szerint az új törvényjavaslat hatalomféltésről, a bosszúról és a kicsinyességről szól.","shortLead":"A főpolgármester szerint az új törvényjavaslat hatalomféltésről, a bosszúról és a kicsinyességről szól.","id":"20250514_Karacsony-A-kedd-ejszaka-benyujtott-torvenyjavaslat-orosz-mintat-kovet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ea8c2b3-64b9-416f-90fa-73dae194f836.jpg","index":0,"item":"f91f6958-20e6-4ab1-a8cf-a96a5ca76c34","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_Karacsony-A-kedd-ejszaka-benyujtott-torvenyjavaslat-orosz-mintat-kovet","timestamp":"2025. május. 14. 11:25","title":"Karácsony: A kedd éjszaka benyújtott törvényjavaslat orosz mintát követ, de Budapest nem lesz Moszkva","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4263892-0a45-4a25-8a23-cfd03a163a8c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az amerikai közlekedésfelügyelet szerint a kocsik „jól látható tárgyakkal ütköztek, amelyeket egy hozzáértő sofőrtől elvárható, hogy elkerüljön”.","shortLead":"Az amerikai közlekedésfelügyelet szerint a kocsik „jól látható tárgyakkal ütköztek, amelyeket egy hozzáértő sofőrtől...","id":"20250515_Visszahivja-ezerketszaz-kocsijat-a-Goolge-onvezeto-autos-cege","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4263892-0a45-4a25-8a23-cfd03a163a8c.jpg","index":0,"item":"5c4b114f-dfcf-40a4-bd1c-ac48a33abb69","keywords":null,"link":"/cegauto/20250515_Visszahivja-ezerketszaz-kocsijat-a-Goolge-onvezeto-autos-cege","timestamp":"2025. május. 15. 08:08","title":"Visszahívja rengeteg robotaxiját a Google cége, mert nekimennek nyilvánvaló akadályoknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7fbbcbe-95c0-4df0-9c51-7a7dd6124dec","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Grand Prix pálya 12-es kanyarja mostantól a kínai márka nevét viseli. ","shortLead":"A Grand Prix pálya 12-es kanyarja mostantól a kínai márka nevét viseli. ","id":"20250515_megvettek-Nurburgring-kanyar-Xiaomi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7fbbcbe-95c0-4df0-9c51-7a7dd6124dec.jpg","index":0,"item":"09a82a92-5709-432c-80c8-a2b6578c4598","keywords":null,"link":"/cegauto/20250515_megvettek-Nurburgring-kanyar-Xiaomi","timestamp":"2025. május. 15. 14:35","title":"Annyira nyomul a Xiaomi az autóiparban, hogy megvették a Nürburgring egyik kanyarját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e6d809f-e37f-4c0b-8a17-fc188ef545ab","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Ha elfogadják a parlament honlapjára felkerült tervezetet, akkor a Szuverenitásvédelmi Hivatal gyakorlatilag bármilyen vállalatra vagy szervezetre rásütheti: sérti Magyarország szuverenitását. Ennek alapján pedig jelentős szankciókat lehet majd alkalmazni” – kommentálta a HVG-nek a kormány által „átláthatósági törvénynek” nevezett jogszabálytervezetet Stánicz Péter alkotmányjogász. Szerinte nem világos, hogy pontosan milyen cselekedetet büntetnek majd. Éppen ezért várhatóan dermesztő hatása lesz a törvénynek, sokan ugyanis inkább „visszafogják” magukat, csak hogy elkerüljék a büntetés lehetőségét is. ","shortLead":"„Ha elfogadják a parlament honlapjára felkerült tervezetet, akkor a Szuverenitásvédelmi Hivatal gyakorlatilag bármilyen...","id":"20250514_Alkotmanyjogasz-Dermeszto-hatasa-lenne-a-kormany-torvenytervezetenek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e6d809f-e37f-4c0b-8a17-fc188ef545ab.jpg","index":0,"item":"e23fd43e-a214-448f-af9b-fd1328d0c950","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_Alkotmanyjogasz-Dermeszto-hatasa-lenne-a-kormany-torvenytervezetenek-ebx","timestamp":"2025. május. 14. 16:42","title":"Alkotmányjogász: Dermesztő hatása lenne a kormány törvénytervezetének, és lényegében bárkit érinthet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ae81695e-99b8-4b71-a760-97f57fb8ad3f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egyesek azt is tudni vélik, hogy drón miatt vetették be a harci gépeket.","shortLead":"Egyesek azt is tudni vélik, hogy drón miatt vetették be a harci gépeket.","id":"20250513_nyiregyhaza-vadaszgepek-robaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae81695e-99b8-4b71-a760-97f57fb8ad3f.jpg","index":0,"item":"b36f0931-b5b8-42b0-aacb-f374c625d64f","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_nyiregyhaza-vadaszgepek-robaj","timestamp":"2025. május. 13. 18:19","title":"Vadászrepülőgépek robaja okozott riadalmat Nyíregyházán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b2eff11-546b-4dbf-94ce-f312ea66ec6f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több cég is versenyez a NASA kegyeiért, hogy az ő kerekei kerüljenek fel az Artemis-program holdjárójára. A döntésre még az idei évben sor kerülhet.","shortLead":"Több cég is versenyez a NASA kegyeiért, hogy az ő kerekei kerüljenek fel az Artemis-program holdjárójára. A döntésre...","id":"20250514_artemis-program-nasa-holdjaro-kereke-bridgestone-michelin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b2eff11-546b-4dbf-94ce-f312ea66ec6f.jpg","index":0,"item":"d3c87e4e-b7a0-4c3c-af35-011df99594c4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_artemis-program-nasa-holdjaro-kereke-bridgestone-michelin","timestamp":"2025. május. 14. 15:03","title":"Tevetalp mintájára készít kereket a Bridgestone, a holdjáróra szerelhetik fel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7632528-4cb3-480b-b124-3847668f453b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Úgy látszik, ez már elmúlt, hiszen az éjjel azonban benyújtották azt a törvényjavaslatot, amelynek pontosan ez a célja.","shortLead":"Úgy látszik, ez már elmúlt, hiszen az éjjel azonban benyújtották azt a törvényjavaslatot, amelynek pontosan ez a célja.","id":"20250514_Orban-korabban-meg-azt-mondta-hogy-sohasem-hallgattatna-el-azokat-akikkel-nem-ert-egyet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7632528-4cb3-480b-b124-3847668f453b.jpg","index":0,"item":"80df8119-d179-4cfc-bfbd-802e4c307313","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_Orban-korabban-meg-azt-mondta-hogy-sohasem-hallgattatna-el-azokat-akikkel-nem-ert-egyet-ebx","timestamp":"2025. május. 14. 09:25","title":"Emlékszik még arra, amikor Orbán azt mondta, hogy „mi sohasem vetemednénk arra, hogy elhallgattassuk azokat, akik nem értenek egyet velünk\"?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nehéz annál nagyobb ráutaltságot elképzelni, mint amennyire a magyar gazdaság számára fontos a német. Mit hozhat hát nekünk a német választás?
Új kormányt és parlamentet választott Németország – pontosabban most, amikor már ismerjük a választás eredményét, kezdődik a valószínűleg sokáig húzódó egyezkedés, hogy sikerüljön összeállítani egy koalíciót. Ha eldől, hogy ki lesz az új német kancellár és milyen összetételű kormány áll fel, az nagy változásokat hozhat nem csak a német, hanem a teljes európai politikában, a magyar külpolitika számára sem mindegy, mennyire lesz baráti az új német vezetés, és persze kíváncsian figyelhetik a tárgyalásokat a magyar gazdaságban is.
Hogyan nézhet ki az új német koalíció?
A választás másnapján annyit biztosan lehet tudni: a legtöbb szavazatot, 26 százalékot a szociáldemokrata SPD kapta, a jobboldali CDU/CSU 24 százalékot szerzett, a Zöldek 14, a liberális FDP 12 százalékot ért el – azt szinte biztosra vehetjük, hogy e négy párt egyezkedései végén áll majd elő a koalíció. A Zöldek és az FDP összefogva többséghez segíthetik a két nagy párt bármelyikét – nem véletlen, hogy Christian Lindner, az FDP elnöke elsőként vetette fel a Zöldeknek, kezdjenek tárgyalni egymással, és szabjanak feltételeket a két nagynak. Az SPD és a CDU/CSU azt eddig kizárták, hogy újra egymással lépjenek koalícióra – igaz, így tettek 2017-ben is, aztán nagy nehezen csak rávették magukat arra, hogy nagykoalíciót alakítsanak.
MTI / EPA / Focke Strangmann
Az, hogy a magyar gazdaság erősen függ a némettől, akkora közhely, hogy már-már leírni is fölösleges – de mekkora pontosan az egymásra utaltság? Ha ezt próbáljuk számszerűsíteni, arra jutunk: valószínűleg még annál is nagyobb a német gazdaság hatása a magyarra, mint ahogy azt elsőre elképzelnénk.
Nézzük a pontos számokat! A Központi Statisztikai Hivatal legutóbb 2018-ról készített el precíz összesítést arról, hogy a magyar gazdaság teljesítményét melyik országok vállalatai milyen mértékben határozták meg -–ennek a kicsit régebbi dátumnak a nagy előnye most az, hogy a járvány és a válság hatásaitól független világ helyzetét mutatja. Ebből pedig az jött ki:
a magyar gazdaság hozzáadott értékének 52,6 százaléka származik magyar irányítású vállalatoktól, legfontosabb külföldi országként pedig 13,5 százaléka a németeké,
a második legfontosabb külföldi partner az Egyesült Államok, a gazdaságunk hozzáadott értékének 8,1 százaléka származik onnan, a harmadik pedig Ausztria 3,8 százalékkal,
vagyis a német cégek súlya a magyar gazdaságban egymagában nagyobb, mint a listán utánuk következő két ország vállalataié együttvéve.
A német cégek magyarországi hozzáadott értékének háromnegyede (egész pontosan 2018-ban 76 százaléka) négy ágazatból származott: a gépgyártásból, információtechnológiai szolgáltatásból, elektronikai iparból, valamint a műanyagiparból.
MTI / Szigetváry Zsolt
Ami pedig a munkaerőpiacot illeti: Szijjártó Péter 2019-ben büszkélkedett el azzal, hogy a német cégek már több mint 300 ezer embert foglalkoztatnak Magyarországon. Ez egy kicsit felülbecslésnek tűnik ahhoz képest, hogy a KSH szerint egy évvel korábban 216 ezer magyar dolgozott a német cégeknek, de így is világos, hogy Németország a legfontosabb külföldi résztvevő a magyar gazdaság számára. Már a 216 ezres létszám is azt jelentette, hogy 21 magyar munkavállalóból egynek német a munkahelye, és akkor azokat még nem is számoltuk ide, akik, mint például a járműipari vállalatok beszállítói, magyar cégnél dolgoznak, de a német ipar nélkül aligha tudna működni a munkahelyük.
Az autóiparban egyébként is kiemelkedően fontos Németország: az ottani cégek foglalkoztatják a teljes magyar járműipar dolgozóinak 45 százalékát. Az összes külföldről ide érkező beruházás 30 százalékát adták a német cégek, ennek több mint kétharmada járműipari beruházás volt.
MTI / Ujvári Sándor
Így aztán nem csoda, hogy első ránézésre is az a legfontosabb kérdés magyar szempontból, hogy mik a lehetséges koalíciós partnerek tervei az autóiparral kapcsolatban. A választásra készülve a Reuters készített egy nagy összeállítást erről, és arra jutott: igazán komoly változásra legfeljebb akkor lehetne készülni, ha a Zöldek kerülnének ebben a témában döntéshozó pozícióba. A Zöldek azzal kampányoltak, hogy 2030-tól be kell tiltani a benzines és dízelautók értékesítését, ráadásul az új utak építéséről szóló beruházási terveket is eltörölnék. A liberális FDP ezzel épp ellenkezőleg, az elektromos autózás állami támogatását ellenzi – izgalmas kérdés lesz, hogyan jutnak egyezségre ebben, ha mindkettejükre szükség lesz egy koalíció létrehozásához.
Az SDP próbálta magát ebben a témában némi óvatos semmitmondással az arany középút megfontolt képviselőjének mutatni: maga Olaf Scholz kancellárjelölt beszélt arról, hogy bár szerinte az államnak támogatnia kell az elektromos autók terjesztését, nem támogatja, hogy a benzines autók eladásának betiltását konkrét dátumhoz kössék, és azt is megígérte, hogy nem veszélyeztetné a német cégek pozícióját a világ autóiparában.
Olaf Scholz
AFP / CHRISTOF STACHE
Kevésbé van szem előtt Magyarországon, de legalább ugyanennyire fontos lehet a német minimálbér kérdése. Ez most bruttó 9,6 euró óránként, a most leköszönő kormány szakértői bizottsága úgy tervez, hogy 2022 közepére 10,45 euróra emeli, az SDP és a Zöldek azonban 12 eurós óránkénti minimálbért ígért. Ha ez megvalósulna, akkor a német cégeknek még jobban megérné külföldre kiszervezni a munkát.
Amihez azt is érdemes hozzátenni: az egész EU-ban a németeknél a legmagasabb az adóék, azaz az összes munkaerőköltségnek az a része, amelyet az állam adók vagy járulékok formájában elvesz. Ez ott a bruttó munkaerőköltség 45 százaléka – vagyis a listán hiába áll Magyarország 43,6 százalékkal a harmadik helyen, itt még mindig kevesebb pénzt von el az állam a munka után. Vagyis nem csak az alacsonyabb fizetések, hanem a kevesebb adózás miatt is jobban megéri ide hozni a munkát.
Az mindenesetre jól látszik a pártok kampányban tett nyilatkozataiból is:
a magyar politikusok jobban izgulhatnak most, mint a gazdasági életünk más szereplői.
Lehet, hogy ha egy markánsan baloldali kormány kerül hatalomra Németországban, akkor az EU-s politikában szigorúbban fognak bánni az Orbán-kormánnyal, mint Angela Merkel, de arra minden jel szerint oda fognak figyelni, hogy az Audi, a Mercedes, a BMW, a Deutsche Telekom és más, itt jelen lévő német cégek üzleti érdekeit ne sértsék meg. Ebben némi változást az hozhat, ha a Zöldeknek lesz nagyobb beleszólásuk az autóiparral kapcsolatos döntésekbe, de összességében mindegyik pártnak érdeke az, hogy a német gazdaság Európa legerősebbje maradjon, kihasználva minden lehetőséget, amit a kisebb közép-európai országok kínálnak.
MTI / Ujvári Sándor
Alig volt olyan idő, amikor ne Németország lett volna az egyik legfontosabb partnerünk
Arra, hogy a külkereskedelemben Magyarország számára Németország a legfontosabb partner, már-már természetes, történelmi adottságként vagyunk hajlamosak tekinteni. Az egészen biztos, hogy amikor épp létezett egységes Németország, akkor kormányoktól, sőt, rendszerektől függetlenül a három legfontosabb partnerünk között volt, és amikor nem volt egységes az állam, akkor is kiemelkedően fontos volt számunkra:
Németország az 1871-es egységesítésétől 1918-ig a magyar export és import első számú partnere volt a hivatalos adatok szerint. De természetesen ez azért látszik így a statisztikákban, mert az Osztrák–Magyar Monarchia osztrák részével folyt üzletelés nem jelenik meg a külkereskedelmi számokban.
Még az 1920-as években is, amikor pedig a német gazdaság gyakorlatilag összeomlott, az ország a második-harmadik helyen állt a legfontosabb kereskedelmi partnereink listáján.
A második világháború alatt előállt az az extrém helyzet, hogy Németország aránya a magyar exportban és importban is 50 százalék fölötti lett, ilyet még a Szovjetunió sem ért el pár évvel-évtizeddel később,
Minden politikai ellentét ellenére Nyugat-Németország már 1963-ra az ötödik legnagyobb aránnyal vett részt a magyar exportban, a KGST-n kívüliek közül a legfontosabb partner lett, az NDK-nál fontosabb pedig csak Csehszlovákia és természetesen a Szovjetunió volt. 1980-ra a magyar külkereskedelem számára a második legfontosabb partner állammá vált Nyugat-Németország (nyilván a Szovjetunió mögött), az NDK-t pedig e kettőn kívül csak Ausztria előzte meg.
A rendszerváltás után pedig nem túlzás azt írni, hogy pillanatok alatt Németország lett az első számú külföldi partnerünk, 1994-ben a teljes magyar külkereskedelem közel negyedét a németekkel bonyolítottuk le. 2020-ban a külföldről vásárolt termékek 24,5 százaléka német gyártmány, az exportunknak pedig a 27,9 százaléka ment Németországba, több mint amennyi a világ EU-n kívüli részébe összesen.
Egyértelmű, hogy az ötlet Oroszországból jött – három vendégünkkel Kacskovics Mihály Béla beszélgetett a független szervezeteket üldöző törvénytervezetről.