szerző:
Bank360.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Egy repülőjárat törlése nemcsak bosszantó, de még pénzt is bukhatunk miatta, például ha lemaradunk egy már előre kifizetett programról. A kellemetlen helyzetet ott helyben megoldani nem tudja, de kompenzálhatja egy utasbiztosítás, így kiegészíthetjük a légitársaságtól kapott visszatérítést is. A Bank360.hu elemzői összefoglaltak minden tudnivalót, amire egy esetleges járattörlés vagy több órás késés során szükségünk lehet.

A koronavírus-járvány negyedik hulláma ismét szigorú beutazási feltételeket hozott magával világszerte, az országok zömébe azonban az elmúlt két évben megszokott feltételek mellett továbbra is utazhatunk. Problémák azonban így is adódhatnak: előfordulhatnak például a járattörlések vagy egyéb fennakadások. A Bank360.hu utánanézett, mire vagyunk jogosultak egy ilyen helyzetben, és hogy mit térít az utasbiztosításunk.

Uniós polgárként előnyben vagyunk

Fontos tudni, hogy uniós állampolgárként alapvető jogokkal élhetünk járattörlés, jelentős késés és túlfoglalás esetén is, függetlenül a repülőjegy árától és a szolgáltatás szintjétől. Számíthatunk kompenzációra, ha az Európai Unióból indul a járat vagy oda érkezik, utóbbi esetben azonban csak akkor, ha a repülőtársaság is az Európai Gazdasági Térség (EGT) tagállamainak egyikébe vagy Svájcba van bejegyezve. Érdemes megjegyezni, hogy ez a szabály 2021-től már nem vonatkozik az egyesült királyságbeli társaságokra.

Amennyiben járattörlés, túlfoglalás vagy egyéb ok akadályozza az utazást, két lehetőség közül választhatunk uniós polgárként.

  1. Az egyik lehetőség, hogy a jegyár visszatérítésével kárpótol a repülőtársaság és díjmentesen visszajuttat oda, ahonnan indultunk.
  2. A másik opció, hogy a légitársaság más módon, például egy helyettesítő járattal oldja meg az utaztatást.

A jegyár visszatérítésére akkor is jogosult az utas, ha öt órás vagy azt meghaladó késés áll fenn.

Három órát meghaladó késés vagy járattörlés esetén, illetve, ha megtagadja a repülőtársaság a beszállást, az útvonal hosszától és földrajzi helyétől függően 250 és 600 euró közötti kártérítésre lehetünk jogosultak.

Mikor nem jár a kártérítés?

Nem jár kártérítés járattörlés esetén, ha valami rendkívüli történt, például sztrájkolnak a dolgozók vagy rossz időjárási viszonyok miatt hiúsul meg az utazás. A légitársaságoknak azonban ekkor is fel kell ajánlaniuk a jegyár visszatérítést vagy helyettesítő járatot. A késésről szóló igazolásra és a beszállókártyára szükség van a kárpótlási ügyintézéshez, ezért ezeket érdemes megtartani.

Egy bankkártyához kapcsolt biztosítás is elég lehet

Több, magas presztízsű bankkártya tartalmaz beépített utasbiztosítást. Ezek általában poggyászkésésre fizetnek, azonban több esetben térítik a járatkéséssel kapcsolatban felmerülő költségeket is. A bankkártyákba épített utasbiztosításokról ezen az oldalon lehet többet olvasni.

A biztosítási összeg kifizetéséhez itt is érdemes minden kapcsolódó dokumentumot eltenni, akár járattörlésről, akár késésről van szó. Ezen felül a késés miatt indokolt fogyasztási cikkekről és szolgáltatásokról szóló számla is szükséges a kifizetéshez. Biztosítótól függően 20 és 100 ezer forint közötti összeget fizetnek a 4-6 órát meghaladó járatkésésre. Szintén ebben az intervallumban mozgó összegekre számíthatunk járattörlés esetén, de kevesebb szolgáltató téríti, mint a késést. Ráadásul amíg a járatkésés, illetve poggyászkár térítése általában az alapcsomag része, járattörlés fedezetet általában a kiegészítő vagy magasabb összegű biztosítási csomagok tartalmaznak.

Sztornó biztosítás

Nemcsak a repülőtársaságok késhetnek, nekünk is közbejöhet egy olyan probléma, ami miatt mégsem tudunk utazni - ekkor jöhet jól egy sztornó biztosítás. Ez a szolgáltatás elsősorban balesetből vagy betegségből, például koronavírussal való megfertőződésből származó okokra fizet, de vannak olyan útlemondási biztosítások, amelyek az utazás lekésése esetén is térítenek.

A biztosítók zöménél a Covid-fedezet már az alapszolgáltatás része, így ezzel nem kell külön foglalkoznunk az egészségbiztosítási fedezetek kapcsán. Fontos azonban előre tájékozódni, hogy szükség van-e a védettségi igazolásra, illetve, hogy az megfelelő-e a befogadó ország előírásainak. Emellett érdemes azzal is számolni, hogy ha valami extra, nem egészségbiztosításhoz kapcsolódó szolgáltatásra merül fel az igény, például karantén-fedezetre, arra kiegészítő biztosítást kell kötni.

* * * Gondoskodjon családja anyagi biztonságáról nehéz helyzetben is

A jelenlegi nehéz, bizonytalan gazdasági helyzetben még fontosabb a család anyagi védelme. A Bankmonitor Biztonság biztosítás választásával nehéz helyzetben a családnak legalább a hitelei törlesztésével nem kell foglalkoznia.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!