Tetszett a cikk?

Pont a legrosszabbkor történt a baleset a schwechati finomítóban: küszöbön az extrán üzemanyagigényes nyári időszak, amikor mindenki autóba vagy repülőre pattan, és nyaralni indul – kivéve a gazdák, akik a traktorokat kezdik el a korábbinál is többet hajtani a földeken. Az osztrák állami segítség már el is fogyhatott, a felszabadított magyar stratégiai benzin- és gázolajkészlet pedig egy szakértő számítása szerint éppen arra lehet elég, hogy az OMV hazai kútjai kihúzzák addig, amíg igazán meredeken elkezd felfelé ívelni a naftakereslet.

Június 3-án jelentős baleset történt az OMV schwechati olajfinomítójában: karbantartás során, egy víznyomás-próba közepette megsérült az olajdesztillációs torony – és mellette a karbantartást végző két dolgozó is. Az eredeti tervek szerint a finomító a nagygenerált követően június 10-én már újra is indult volna, azonban a kár olyan jelentős, hogy nemhogy akkor, de a mai napig nem sikerült ismét üzembe állítani az egységet, és a vállalat egyelőre semmiféle hivatalos közlést nem adott ki arról, hogy ez mikor sikerülhet.

Ez sok szempontból óriási probléma, hiszen az OMV-nek nemcsak a hazai, vagyis osztrák üzemanyag-ellátása kapott most mély ütést, de a helyzet Szlovákiában is ellátási zavarokat okozhat majd, Csehország és Lengyelország is gondban lesz, és hát Magyarországon is van mintegy 200 töltőállomásuk, melyek a hazai piacon a benzin 17-19, a dízel 13-15 százalékát adják.

Az osztrák kormány nagyon gyorsan lépett, röviddel a baleset után közölte, hogy felszabadít az ország stratégiai üzemanyag-tartalékából, hogy kisegítse a vállalat hazai ellátását. A magyar kormány pedig ugyanígy cselekedett, múlt szombaton, egy esti kormányrendelettel a 95-ös benzinből 18 millió litert, gázolajból pedig 29 millió litert bocsátottak az OMV rendelkezésére, azzal, hogy ezeket a vállalat kizárólag Magyarországon értékesítheti, illetve elrendelték azt is, hogy a felszabadított tartalékokat az OMV-nek vissza kell pótolnia, az eladott benzin és gázolaj 40 százalékát augusztus 31-ig, 60 százalékát pedig október 31-ig a felszabadított készlettel azonos összetételben, a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség által meghatározott áron.

Túry Gergely

A finomító lelke ment tönkre

Minden finomítóban minden évben vannak rövidebb időre különböző karbantartási leállások, de négy-öt évente el kell végezni egy nagyobb karbantartást, ami ezért hosszabb ideig is tart, mondta lapunknak Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője. Pletser szerint ezek a nagygenerálok valóban az egész finomító tevékenységét átfogják, és általában két hónapig tartanak. A koronavírus-járvány miatt azonban ezek a munkák 2020-21-ben jellemzően világszerte elmaradtak, ezért ebben most mindenütt komolyak a torlódások.

Ilyen nagy leállásoknál 1500-2000 ember dolgozik, mint a güzü, újraindítják az egységet. Olyan ez, mint egy egyedileg gyártott autónál: mindenki izgul, hogy jól sikerül-e az első beindítás

– érzékeltette a karbantartás tétjét a szakember. Schwechatban ez az újraindítás nem sikerült jól, az olajdesztillációs torony képében Pletser megfogalmazása szerint "az egész finomító lelke ment tönkre". A múlt pénteki OMV-közleményből pedig az olvasható ki, hogy a vállalat elég bizonytalan abban, mikor indulhat újra az üzem.

Pletser szerint az osztrák stratégiai tartalék elérhetővé tételével az OMV ugyan igyekszik minden ügyfele keresletét kielégíteni, de szükségszerűen van náluk is egy sorrendiség. Első mindenképpen a belföldi kutak kiszolgálása, de

most éppen Magyarország minden bizonnyal a sor végén van az üzemanyagárak befagyasztása miatt.

Hiszen ide most nem éri meg termékeket behozni, mert a külföldi nagykereskedő a két olcsósított – így legjobban fogyó – üzemanyagtípus miatt csak bukhat az üzleten. A helyzetben az a pláne, hogy bár a márciusi árfikszálással sok kereskedő valóban itt hagyta a magyar piacot, az OMV persze pont nem – most viszont a baleset miatt ők is kiestek az importjátékból. A Mol pedig önmagában a hazai üzemanyagszomj mintegy 70 százalékát csillapítja, nekik ennél több már tényleg nem fért volna bele.

Az OMV schwechati finomítója a régió egyik legnagyobb ilyen létesítménye
OMV

Úgy tűnik, valóban nem volt más út, mint megnyitni a tartalékokat, és kölcsönadni a benzint meg a dízelt az osztrák vállalat kútjainak. Magyarország, az EU és a Nemzetközi Energiaügynökség szabályozását követve, 90 napnyi importnak vagy 60 napnyi fogyasztásnak megfelelő nyersolajat és -terméket raktároz a stratégiai tartalékában. Mivel mi nem vagyunk olyan nagy olajtermelők, nálunk inkább a 90 napos import az irányadó, magyarázta Pletser. "Ez nálunk kb. 1,4 millió tonna nyersolajat és olajterméket jelent együttvéve, ebből 800 millió liter kb. termékben van, dízelben és gázolajban, a többi olajban. Ennek kb. 6-7 százalékát adjuk most kölcsön az OMV-nek" – mondta a szakember.

Épp a legrosszabbkor

Már itt van a kanyarban az év kimagaslóan magas üzemanyag-fogyasztású időszaka, a július-augusztus. Ez a két hónap mindenütt ilyen,

itthon a fogyasztás 30, akár 40 százalékkal is magasabb, mint a legcsendesebb, év eleji időszakban.

Ilyenkor indul mindenki nyaralni, akár autóval, akár repülőn – a kerozinfogyasztás is kiugró – és ekkor van a mezőgazdasági munkák nagy szezonja is.

Idén pedig anélkül is durván üzemanyag-hiányos nyár elé néztünk volna, hogy tönkrement volna Schwechat. A jelenség globális: annak idején a Covid miatt összezuhant az olajtermékek iránti kereslet, emellett az EU komoly kibocsátáscsökkentési célt tűzött ki maga elé 2030-ig. A BP vezetője ilyen környezetben 2020-ban azt mondta, hogy az olajkorszaknak vége. Mindezek hatására az alacsonyabb hatásfokú finomítók nagy része bezárt – Pletser becslése szerint a világ finomítóinak nagyjából 5 százaléka fejezte be a működését, ezzel nagyjából 3 millió hordónyi kapacitás tűnt el 2020-21-ben. Ezek java része Európában és az USA-ban működött.

Fájni fog az oroszoknak az olajembargó, Európának meg az, hogy emiatt nyárra elfogyhat az üzemanyag

Még felvizezett formában is durván fájni fog Oroszországnak a tengeren szállított nyersolajra és olajtermékekre kirótt uniós kereskedelmi tilalom. A csővezetékes szállítások időleges fennmaradása Magyarországnak és még néhány régiós társunknak óriási ajándék, de az eladó országnak sovány vigasz, hiszen a Nyugat-Európával folytatott kereskedése döntő részét hajókkal bonyolította.

Már mindenki számára ismert, hogy a Covid enyhülésével az olajkorszak elfelejtett véget érni, és óriásit ugrott az üzemanyag-kereslet. A fentiek miatt is, és még egyéb okokból kifolyólag – amelyekről a fent beágyazott cikkben írtunk – idén szinte minden piacon elapadtak a finomított olajtermékek, és ez különösen a dízelből, a kerozinból és a háztartási tüzelőolajból álló csoportra, vagyis a középdesztillátumokra igaz. Csak Európát nézve az április végi adatok szerint a desztillátumkészletek 378 millió hordót tettek ki, ami 2008 óta a legalacsonyabb szint. Ilyen előzmények után egyezett meg az EU a tengeren szállított orosz olaj- és olajtermékek embargójáról. Ez óriási öngól lett volna, de az, hogy a tengeri szállítmányok leépítését lépcsőzetesen, hat, illetve nyolc hónap időtartamban írták elő, javított a helyzeten.

A schwechati baleset meg rontott. Önmagában Pletser szerint a Mol Dunai Finomítója kevés ahhoz, hogy a nyári időszakban a teljes régiót ellássa, ilyenkor nekik is be kell hozniuk termékeket. Az import most Magyarországra, mint írtuk, senkinek sem éri meg, de a magyar olajvállalat ebben az időszakban a saját másik két finomítójától, elsősorban a pozsonyitól hozza be az árut. Csakhogy, mutat rá Pletser, Pozsonyban is épp most van a nagy leállás, május közepe óta – ez július 15-ig tart. A szakember úgy tudja, itt azért bizonyos egységek még működőképesek maradnak, azt a bizonyos disztillációs tornyot a pozsonyi finomítóban nem állítják le. Lesz azonban leállás a Dunai Finomítóban is, de az majd a harmadik negyedév végén.

Meddig lehet ez elég?

Minden elemző arra számít, hogy idén nyáron rekordot dönt az üzemanyag-kereslet. Efelé mutatnak az eddig nyilvánosságra került számok is. A NAV-nál egyelőre az áprilisi jövedéki statisztikák a legfrissebbek, melyek elérhetők. Ha itt összevetjük az utolsó békeév, vagyis 2019 áprilisának, illetve az idei áprilisnak a motorbenzint és gázolajat illető forgalmi adatait, azt láthatjuk, hogy már most jócskán több üzemanyag fogy az országban, mint a koronavírus előtt: három éve áprilisban 167,6 millió liter benzin fogyott az országban, most áprilisban több mint 174 millió liter került forgalomba, gázolajnál ez a szám 381,2 millió és 407,6 millió liter.

A két közbülső koronaév természetesen kisebb fogyasztásokat hozott, különösen a 2020 áprilisi adatok szegényesek, 110,4 millió liter benzinnel és 305,5 millió liter gázolajjal. De beszédes az is, ha megnézzük az idei márciust, ami különösen durva megugrást mutat a dízelforgalomban: az 2019-ben 365,6 millió liter volt, a rá következő két évben valamelyest kevesebb, majd idén 478,2 millió literre lőtt ki – a benzinturizmus berobbanása miatt.

Ez tehát a jellemző nyári üzemanyagszomj. Hogy konkrétan az OMV mekkora keresleti felfutással számol a saját kútjain - vagyis mennyivel több üzemanyagot kell most kipótolni – az nem ismert. Pletser ugyanakkor úgy véli, a vállalat 2019-es júliusi fogyasztásából kiindulva a magyar kormány által folyósított segéllyel most 12-14 napra elég benzint és dízelt kapott az osztrák cég, vagyis elméletileg a mintegy 200 hazai kútjuk ellátása ennyi időre megoldott. Pont addig tarthat tehát a kölcsönbenzin, amíg az igazi nyári felfutás el nem kezdődik. Addig kellene valahogy újra elindítani Schwechatot.

Túry Gergely

Ez tehát egy szakértői számítás, nem pedig hivatalos közlés. Olyat az OMV egyelőre az osztrák ellátás helyzetéről sem adott ki. A vállalat legutóbb június 10-én adott ki hírt, aszerint a felszabadított osztrák stratégiai tartalék "biztosítani fogja az ellátást az új ellátórendszer teljes megvalósulásáig."

Közelebbit nem tudni róla, de ez elméletileg egy hat napra elegendő tartalék – de az is lehet, hogy már csak volt. Ugyanis az osztrák állami segítségnyújtásról már röviddel a baleset után megérkeztek a hírek. Amennyiben a felhasználás a becsléseknek megfelelően alakult, mára már nem maradt az állami adományból semmi.

Ugyanakkor nem a stratégiai készlet az egyetlen forrás, amivel az OMV pótolja a kieső mennyiségeket, közölték, hogy finomítói hálózatuk kapacitásait használják fel a termeléskiesés pótlására, maximalizálják egy kisebb nyersolaj-lepárló egység desztillációs kapacitását, és vásárolnak termékeket a partnervállalatoktól is. Hogy pontosan hogyan alakul a pótlás, arra rákérdeztünk az OMV bécsi központjánál, amint válaszolnak, frissítjük a cikket.

Bár nem Mol-ügy, mégis rákérdeztünk a hazai vállalatnál, számítanak-e arra, hogy megnövekszik a Mol-kutak látogatottsága, mert az emberek esetleg inkább nem is mennek most az OMV-kutakra, mert a híreket olvasva úgy gondolják, a Mol most sokkal biztosabb pont. Illetve megkérdeztük, a kialakult helyzet miatt kényszerültek-e bámilyen előre nem tervezett lépésre. A Mol annyit közölt, hogy az OMV helyzetével kapcsolatban nem tisztük nyilatkozni, illetve azt, hogy stratégiai vállalatként gondoskodnak az ország energiaellátásáról, és minden forgatókönyvre fel vannak készülve.

Tovább vágtatnak az árak

A 95-ös benzinnel és a sima dízellel Európa többi részéhez képest, mondhatni, vígan elvannak a literenkénti 480 forintos, fikszált áron tankoló magyarok. A Holtankoljak.hu adatai szerint mindenképp, ugyanis aktuális gyűjtésükből kiolvasható, hogy a 95-ös benzin legmagasabb ára most 796,9 forint, a sima gázolajé pedig 829,9 (az átlagár 772,4, illetve 800,1 forint). Szerdától pedig újabb emelkedés várható, a benzin 798,9 forint/liter lesz, a dízel pedig 810,9 forint/liter. Ott, ahol nem nyúlnak bele a piaci folyamatokba.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!