Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"64bd7a81-0d7f-4ecf-a2f6-2bff3e3e7c90","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Daniel Barenboim közleményben adott hírt egészségügyi állapotáról, ami az utóbbi években fokozatosan romlott. ","shortLead":"Daniel Barenboim közleményben adott hírt egészségügyi állapotáról, ami az utóbbi években fokozatosan romlott. ","id":"20250206_Daniel-Barenboim-karmester-Parkinson-kor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64bd7a81-0d7f-4ecf-a2f6-2bff3e3e7c90.jpg","index":0,"item":"6b5921a1-9e3b-4f27-90f7-585e12cdf48e","keywords":null,"link":"/kultura/20250206_Daniel-Barenboim-karmester-Parkinson-kor","timestamp":"2025. február. 06. 16:03","title":"A világhírű karmester, Daniel Barenboim Parkinson-kórban szenved","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef70ab1f-a48b-44a9-8a89-c313e0814c3b","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Még a Fidesz szavazóinak 37 százaléka is Magyarországot és Orbán Viktort látja Bindzsisztánban és fiktív vezetőjében – derül ki a Publicus Intézet felméréséből.","shortLead":"Még a Fidesz szavazóinak 37 százaléka is Magyarországot és Orbán Viktort látja Bindzsisztánban és fiktív vezetőjében –...","id":"20250205_majka-csurran-cseppen-bindzsisztan-publicus-intezet-felmeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef70ab1f-a48b-44a9-8a89-c313e0814c3b.jpg","index":0,"item":"786997a8-87e0-4eaa-8b6e-a8bf5e634e2b","keywords":null,"link":"/kultura/20250205_majka-csurran-cseppen-bindzsisztan-publicus-intezet-felmeres","timestamp":"2025. február. 05. 09:32","title":"Majkának nem kellett megerősítenie, hogy Orbánról szól a Csurran, cseppen, az emberek nagy része így is tudja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b039740e-9e28-440d-8939-abea9da3ca2c","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A Nemzet Színésze karácsony előtt szenvedett combcsont-repedést. Még tart a műtét utáni rehabilitációja, de nagyon bízik a mihamarabbi visszatérésében. ","shortLead":"A Nemzet Színésze karácsony előtt szenvedett combcsont-repedést. Még tart a műtét utáni rehabilitációja, de nagyon...","id":"20250206_Bodrogi-Gyula-baleset-combcsont-repedes-mutet-gyogyulas-visszateres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b039740e-9e28-440d-8939-abea9da3ca2c.jpg","index":0,"item":"35b2ee21-5cf6-4926-8a6a-2b7b93cf895f","keywords":null,"link":"/kultura/20250206_Bodrogi-Gyula-baleset-combcsont-repedes-mutet-gyogyulas-visszateres","timestamp":"2025. február. 06. 08:37","title":"„Nagyon vágyom a közönség szeretetére” – Bodrogi Gyula a balesete után lábadozik, de már hiányzik neki a színpad","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8bc7cec-a1b4-4714-8155-0f2d0d7ea561","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Nem kell minden nap órákat tölteni az edzőteremben, hogy jobban érezzük magunkat és fittebbek legyünk. Tippjeinkkel többet mozoghat úgy, hogy szinte észre sem veszi.","shortLead":"Nem kell minden nap órákat tölteni az edzőteremben, hogy jobban érezzük magunkat és fittebbek legyünk. Tippjeinkkel...","id":"20250207_mozgas-hetkoznap-seta-hatasa-egyensuly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8bc7cec-a1b4-4714-8155-0f2d0d7ea561.jpg","index":0,"item":"d348ae9d-56f0-48c8-97bd-ae106b097579","keywords":null,"link":"/elet/20250207_mozgas-hetkoznap-seta-hatasa-egyensuly","timestamp":"2025. február. 07. 05:01","title":"Változtasson hétköznapi szokásain, hogy 11 évvel tovább élhessen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aa2021e7-463e-47ae-9b52-7932758302ac","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A Citroënből kivált DS Automobiles vadonatúj elektromos modelljével, a 750 kilométeres hatótávú N°8-cal a francia fővárosban ismerkedtünk meg testközelből, ahol az 1959-es DS Ballons feltámasztott új változatát is meglestük.","shortLead":"A Citroënből kivált DS Automobiles vadonatúj elektromos modelljével, a 750 kilométeres hatótávú N°8-cal a francia...","id":"20250205_nyakfutessel-hodit-az-uj-francia-luxusauto-beultunk-a-ds-no8-szedanba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aa2021e7-463e-47ae-9b52-7932758302ac.jpg","index":0,"item":"b18a7e37-5f48-411b-be48-e779aabfca97","keywords":null,"link":"/cegauto/20250205_nyakfutessel-hodit-az-uj-francia-luxusauto-beultunk-a-ds-no8-szedanba","timestamp":"2025. február. 05. 07:59","title":"Nyakfűtéssel hódít az új francia luxusautó: megnéztük a DS N°8 szedánt és a gömbökön gördülő ikonikus elődjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bc1afea4-a173-432c-b92b-0438ee835997","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Donald Trump rendelete után a techóriás is törölte a különböző társadalmi csoportok képviseletéhez kötött munkaerő-felvételi céljait.","shortLead":"Donald Trump rendelete után a techóriás is törölte a különböző társadalmi csoportok képviseletéhez kötött...","id":"20250206_donald-trump-google-sokszinusegi-program-torles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc1afea4-a173-432c-b92b-0438ee835997.jpg","index":0,"item":"4383027c-3a7e-4bff-861b-e567ec20bc3f","keywords":null,"link":"/elet/20250206_donald-trump-google-sokszinusegi-program-torles","timestamp":"2025. február. 06. 13:09","title":"A Google is beállt a sorba, és kukázta a sokszínűségi programját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"652e5f8d-5784-47cd-b9ea-d317d844229e","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az elnök szerint ezért nem lesz szükség amerikai csapatokra az övezetben.","shortLead":"Az elnök szerint ezért nem lesz szükség amerikai csapatokra az övezetben.","id":"20250206_trump-izrael-gaza-palesztinok-kitelepites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/652e5f8d-5784-47cd-b9ea-d317d844229e.jpg","index":0,"item":"55210e74-18b4-4183-a0f6-84785f923d36","keywords":null,"link":"/vilag/20250206_trump-izrael-gaza-palesztinok-kitelepites","timestamp":"2025. február. 06. 15:48","title":"Trump: Izrael azután adja át Gázát, hogy a harcok befejeződtek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"798faf82-e0ae-44c8-9204-df7184f0a9cb","c_author":"Marabu","category":"vilag","description":"","shortLead":"","id":"20250207_Marabu-Feknyuz-Diktator-kor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/798faf82-e0ae-44c8-9204-df7184f0a9cb.jpg","index":0,"item":"cbc7ab29-37d3-4b51-9116-75d72abfaa37","keywords":null,"link":"/vilag/20250207_Marabu-Feknyuz-Diktator-kor","timestamp":"2025. február. 07. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Diktátor kor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Liberty Media 2017-ben vásárolta meg a Forma-1-et, a sorozat azóta az USA-ba és a XXI. századba is megérkezett. Most a MotoGP-vel kapcsolatban is hasonló tervei vannak az új tulajdonosnak.
Április 1-jén jelentette be, de nem viccnek szánta a Forma-1-et is birtokló Liberty Media Group, hogy felvásárolta a legnagyobb motorkerékpár-versenyek mögött álló Dorna Sports 86 százalékát, így az F1-gyel egy ernyő alá került a MotoGP és a Superbike-világbajnokság. A Dorna Sportsot a vásárlás során 4,2 milliárd euróra, több mint 1600 milliárd forintra értékelték.
Az amerikai médiacég a tranzakció révén megszerezte a MotoGP mellett futó Moto2 és Moto3 sorozatok, az elektromos motorokat versenyeztető MotoE, és a Superbike mellett futó női világbajnokság feletti irányítást is. A hangsúly azonban egyértelműen a MotoGP-n lesz, a siker receptje pedig hasonló lehet, mint a Forma-1 esetében, igaz, a körülményekben bőven találhatunk eltérést.
Nem biztos recept, de jó minta
Az 1949 óta futó gyorsaságimotoros-világbajnokság két keréken a motorsport csúcsának számít. A MotoGP mostani és az F1 hét évvel ezelőtti helyzete között hasonlóságokat és különbségeket is találunk. A digitális jelenlét hiányával nem lehet vádolni a motorkerékpáros versenysorozatot, Youtube-on például 6,2 millió feliratkozójuk van, de az Instagramon is majdnem egy súlycsoportban mozognak az F1-gyel (15,6 millió követő a 27,7 millióval szemben), a Facebookon pedig népszerűbb is a MotoGP, 18 millió követőjük több, mint a Forma-1 13 milliója.
Az F1-hez hasonlóan ugyanakkor a MotoGP is erősen Európa-központú, és a földrajzi terjeszkedést tovább korlátozza, hogy a versenysorozat törzsközönségét és a személyi állomány jelentős részét a spanyol nyelvterület adja. A 2024-es szezon versenyzőinek csaknem fele, 22 versenyzőből 10 spanyol nemzetiségű, a 21 futamból pedig ötöt az Ibériai-félszigeten rendeznek, ebből 4-et Spanyolországban. Az eredeti versenynaptárban szerepelt volna az argentin nagydíj is, ez azonban a MotoGP sajtóközleményének szavaival élve a “jelenlegi körülmények” miatt elmarad.
Javier Milei, miután a végre megoldást akaró argentinoktól türelmi időt kapott, huszáros lendülettel vágott bele a válságkezelésbe. Az ellenzék mindent megtesz, hogy megnehezítse a dolgát, de a népszerűsége egyelőre rekorder az argentin demokrácia történetében.
A Netflixen futó, az F1 hátterébe betekintést nyújtó, olykor túldramatizált sorozat, a Hajsza a túlélésért (Drive to Survive) mintájára készült az Amazon MotoGP-sorozata, ám ez jóval alulmúlta a négykerekű vetélytársról forgatott műsor sikereit, a Goodwood szerint jelentős részben azért, mert a szerkesztők nem tudtak mit kezdeni a túlnyomórészt spanyol nyelven felvett beszélgetésekkel. A MotoGP-t most megvásárló Liberty vezérigaztatója, Greg Maffei szerint a Forma-1-nél bevált minták segíthetnek a gyorsaságimotoros-világbajnokságon is, a Netflixen futó sorozat azonban csak egy ezek közül, ezt a CNBC-nek adott interjújában mondta el.
Hogy a MotoGP nem igényel akkora átalakítást, mint annak idején az F1, azt az is jól jelzi, hogy a sorozat irányítását a tervek szerint a Liberty meghagyja a jelenlegi vezetés kezében, akik 14 százaléknyi tulajdonrészt is megtartanak. Az 1994 óta a vezérigazgatói székben ülő Carmelo Ezpeleta szinte családi vállalkozásként irányítja a MotoGP-t, fia, Carlos sportigazgatóként segíti munkáját,
Az amerikai terjeszkedés viszont a motorosok számára is cél lehet, Maffei erre utalt azzal, hogy megjegyezte, jelenleg csak egy MotoGP-futam van az Egyesült Államokban, ahogyan F1-nagydíjból is csak egy volt, amikor megvásárolták a sorozatot. A felvásárlás bejelentésének dátuma is üzenetértékű: a MotoGP következő futama éppen az Austinban megrendezett Amerika nagydíj. Tekintettel a spanyol nyerv dominaciájára, a latin-amerikai közönség bevonzása is célpont lehet az új tulajdonosok számára, az idén elmaradó argentin nagydíjnak a jövő évre még biztosan van szerződése a MotoGP-vel, így a belföldi helyzet fényében legalább egy latin-amerikai versenyre számíthatunk 2025-ben.
Az amerikai orientáció ellenére azonban hamarosan Magyarországon is lehet felső kategóriás motorkerékpár-verseny, igaz, nem a Sávoly mellett épült, azóta elavult és eladásra kínált Balatonringen, és nem is a kormány által korábban támogatott, de kérdéses sorsú hajdúnánási pályán. A Balatonfőkajáron található Balaton Park Circuit már idén is tartalékpályaként szerepel a versenynaptárban, jövőre pedig vagy itt, vagy a Forma-1-es nagydíjnak is otthont adó Hungaroringen rendezhetnek MotoGP-világbajnoki futamot.
Az F1 már megérkezett az USA-ba
Az F1-et 2017-ben szerezte meg a Liberty, és noha a törzsrajongók körében vegyes a megítélése, ha csak a számokat nézzük, sikeresen hozták el a Forma 1-et a XXI. századba. A versenysorozat korábbi ura, Bernie Ecclestone ugyanis ódzkodott a digitális- és közösségi médiától, ami 7 évvel ezelőtti kiszorításáig erősen korlátozta az F1 előtti növekedési lehetőségeket. Az új tulajdonosok ezzel szemben a digitális megjelenést kulcskérdésnek tekintették: amikor a Liberty megvásárolta a versenysorozatot, az F1 hivatalos Youtube-csatornájának alig 300 ezer feliratkozója volt, ma több mint 10 millió.
Forma 1 Magyar Nagydíj
Veres Viktor
Hasonló törekvés állt az említett tévésorozat 2019-es elindítása mögött. A Netflix kamerái azóta minden évben forogtak, jelenleg már a hetedik évad készül a sorozatból, amely sikerrel keltette fel olyan, elsősorban fiatalabb célcsoportok érdeklődését is, amelyek korábban nem feltétlenül rajongtak a motorsportért. Az már a 2017-es tulajdonosváltáskor is sejthető volt, hogy szappanoperaszerűen mutatná be a versenyzőket a Liberty, szerzőnk akkor jó érzékkel jósolta, hogy Lewis Hamilton és Max Verstappen lehet a két főszereplője az aszfalton és a háttérben párhuzamosan futó drámának.
Az online terjeszkedés mellett földrajzilag is kiszélesítette az F1 követőtáborát az új tulajdonos. A Liberty jól érzett rá, hogy a sportba egyébként hatalmas pénzeket ölő Egyesült Államokban kihasználatlan lehetőség rejlik, és ezt agresszív terjeszkedéssel használta ki. Az USA-ban megrendezett nagydíjak száma 1-ről 3-ra nőtt, a 2022-ben debütáló Miami-, és a tavaly először megrendezett Las Vegas-i nagydíj is nagy sikernek bizonyult. Pedig utóbbival nagyot kockáztatott az F1: a versenysorozatban szokatlan módon magára vállalta a szervezést, és jelentős beruházásokat is véghez vitt a helyszínen. A húzás az Autosportszerint bejött, nem csak az F1, de a város is jól járt a nagydíjjal. Az amerikai tévés nézettség mindeközben annak ellenére emelkedett, hogy az elmúlt két szezon nem hozott a 2021-es világbajnoksághoz fogható izgalmakat.
A tulajdonosok a szabályok módosításával is igyekeztek nézőbarátabbá tenni a Forma-1-et, megérkeztek a rövidebb és így könnyebben fogyasztható sprintfutamok, és az előzések számát is szabályváltoztatással próbálták növelni, változó sikerrel. A Liberty törekvéseit némileg keresztülhúzta az elmúlt két év Verstappen- és Red Bull-dominanciája, amely úgy tűnik, idén is kitarthat, de az érdeklődés még úgy is nőni látszik a száguldó cirkusz iránt, hogy a legtöbb hétvégén csak a dobogó második és harmadik helyéért van igazi verseny. A versenyeket izgalmasabbá tevő szabálymódosítások a MotoGP-től sem állnak messze, korábban a japán gyártók egyeduralmát sikerült megtörni a csapatokra vonatkozó szabályok átírásával.
A futamgyőztes olasz Francesco Bagnaia (k) és második helyezett honfitársa, Fabio Di Giannantonio (b), valamint a harmadik helyezett francia Johann Zarco a Ducatijukon állva ünnepelnek a pódiumon a gyorsaságimotoros-világbajnokság MotoGP kategóriájának szezonzáró Valenciai Nagydíját követő eredményhirdetésen a spanyolországi Chestében 2023. november 26-án.
MTI / EPA / EFE / Biel Alino
A Liberty-korszak sikerét az is jól mutatja, hogy 2017-ben, amikor megvásárolták az F1-et, annak értéke 8 milliárd dollár volt, a Sports Business Journal szerint nemrég viszont egy 20 milliárd dolláros szaúdi ajánlatot is visszautasítottak. A Libertyt pedig nemrég a világ legértékesebb sportbirodalmának ítélte a Forbes.
Sorban állnak a jelentkezők is, hogy futamokat rendezzenek: Oszaka, Chicago, London, New York és Nizza várják, hogy beléphessenek a körforgásba.
Ha az Európai Bizottság is úgy akarja
Egyszer rövid időre már egy kézbe került a Forma-1 és a MotoGP. 2006-ban a MotoGP-t 1998 óta birtokló CVC vetett szemet az F1-re is, az Európai Bizottság akkor úgy ítélte meg, hogy a két patinás versenysorozat egy kézbe kerülése korlátozná a versenyt az Európai Unióban. A CVC akkor kénytelen volt eladni MotoGP-s tulajdonrészét. Most sem a Liberty, sem a MotoGP vezetői nem aggódnak emiatt, Carmelo Ezpelata, a MotoGP posztján maradó vezérigazgatója arról beszélt, hogy ma már nincs külön piaca a motorsportnak, a szórakoztatóiparnak pedig csak egy nagyon kis szeletét teszik ki.
Ha esetleg mégis túl kellene adnia új tulajdonosának a MotoGP-n, vevőt minden bizonnyal könnyen találnának: a Motorsport értesülései szerint a katari állam sportbefektetési alapja és a pankrációban és ketrecharcban utazó TKO is az ajánlattevők között volt.