szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A spanyol kabinet nemzetbiztonsági kockázatra hivatkozva elutasította a magyar Ganz-Mávag konzorcium felvásárlási ajánlatát, így kútba esett a magyar kormány által dédelgetett terv.

A spanyol kormány keddi közleménye szerint „a kabinet ma megállapodott abban, hogy nem engedélyezi a Ganz-Mavag által a Talgo vállalatba történő közvetlen külföldi befektetést, miután a vizsgálatok során megállapításra került, hogy a művelet engedélyezése nemzetbiztonsági és közrendi kockázatokkal járna”.

A közleményben emlegetett nemzetbiztonsági aggályok mögött az áll, hogy komoly kockázatot jelent, hogy a magyar kormány szoros kapcsolatban áll Oroszországgal – írja a Portfolio.

Az Orbán-kormány 6750 euróval sunnyogott be a nagy spanyol vonatbizniszbe

A magyar állam szűk 7 ezer euróért szerzett 45 százalékos tulajdonrészt a spanyol Talgo vonatgyártó felvásárlására létrehozott projektcégben, de ennél minden bizonnyal nagyobb szerepet vállalna, mert a projektcég felügyelőbizottságába beült a Nemzeti Tőkeholding egyik igazgatója.

A Ganz-Mavag (azaz a NER-közeli Magyar Vagon) által vezetett konzorcium, amelynek tagja a Corvinus állami alap is, áprilisban 619 millió eurós vételi ajánlatot tett a Talgo összes részvényére, az állami Eximbank pedig 134 milliárd forint hitelt biztosított volna az ügylet fedezésére.

A spanyol kormány a kezdetektől ódzkodott attól, hogy magyar kézbe menjen át a kiemelt fontosságú üzem, amelynek érzékeny információkhoz van hozzáférése. A spanyolok tehát húzták az időt, az ottani tőzsdefelügyelet (CNMV) többször is további dokumentumok beadására kötelezte a magyarokat, emellett pedig az eredeti határidőt is többször módosították annak reményében, hogy új ajánlattevő jelentkezik be a vonatgyártóért.

A csehek elhappolhatják az Orbán-kormány elől a nagy spanyol vonatbizniszt

Az biztos, hogy a spanyol kormány nem akarja beengedni a Talgo vonatgyártóba a magyar államot és a Fidesz-közeli MaVagot. Szívesen látnák ugyanakkor a cseh Skodát, akikkel állítólag már egyeztetések is voltak. Az sem lehet véletlen, hogy a spanyol közlekedési miniszter a minap Prágában járt.

Majd májusban jött a hír, hogy a cseh Skoda ellenajánlatot tett a Talgóra. Az El Economista spanyol lap akkori értesülése szerint cseh Skoda Transportation beszállhat szakmai partnernek a CriteriaCaixa portfóliókezelő mellé, és együtt tennének ajánlatot a Talgo vonatgyártó felvásárlására. Ebben volna is ráció, hiszen a Skoda motorkocsikat, elővárosi vonatokat gyárt, távolsági és gyorsvasúti portfóliója viszont nincs – a Talgo pedig éppen ezen a területen erős, vagyis a két vállalat nagyon jól kiegészítené egymást.

A Skoda ajánlata ugyanakkor nem tartalmazott ajánlatot, amikor pedig a CNMV arra kérte a cseh céget, hogy adjon kedvezőbb ajánlatot, a Skoda végül elállt az üzlettől.

Ezt követően két hónap telt el érdemi fejlemény végül, a spanyolok pedig most végül hivatalosan is visszautasították a magyar kormány által erősen szorgalmazott akvizíciót.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!