szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Szinte mindenki online rendel már, és a személyes átvételt is szinte már csak az idősek választják.

Szinte minden magyar válaszadó, egészen pontosan 97 százalék tervez online vásárlást az év végi ünnepek közeledtével – derül ki a Visa friss kutatásából.  

„A karácsonyi időszak alatt nagymértékben növekszik a kereslet az elektronikai eszközökre, játékokra, divatcikkekre és szépségápolási termékekre, sokan vásárolnak nagyobb értékű ajándékokat. Népszerűek a könyvek, a lakásdekorációs tárgyak és a gasztroajándékok is, hiszen ezek jól illeszkednek az ünnepi hangulathoz. A sporteszközök és a szabadidős termékek pedig főként az újévi fogadalmak miatt népszerűek” – tette hozzá Szőcs András, a fizz.hu ügyvezető igazgatója.

Az OTP Bank online piacterének tapasztalatai szerint a vásárlások kétharmadában jellemzően a házhoz szállítás a preferált kézbesítési mód. A karácsony közeledtével viszont felértékelődik a bolti, az automatából való vagy a csomagpontos átvételi lehetőség, a vásárlók ugyanis így akarják biztosítani, hogy még az ünnepek előtt időben meg is érkezzen az ajándék. A Visa kutatása szerint az idősebb korosztály (54–65 év) veszi igénybe magasan a legtöbbször a személyes átvételt.

A rendelés leadásakor a vásárlók többsége a bankkártyaadatok megadásával (43%) vagy mobiltelefonra mentett bankkártyával (28%) egyenlíti ki a vásárlás értékét. Átvételkor is hasonló tendencia figyelhető meg: a vásárlók nagyobb része a bankkártyás fizetést választja (38%) a készpénzes fizetéssel szemben (28%).

AFP / ABO / Science Photo Library

A felmérés szerint háromból két ember (66%) egészen decemberig vár a karácsonyi bevásárlással, sőt a válaszadók 10%-a csak az ünnepek előtti napokban kezdi el az ajándékok beszerzését.

Érdemes azonban figyelni a csalókra is, mert az ünnepek idején még aktívabbak. Ugyanakkor tízből négy válaszadó (41,2%) nem biztos abban, hogy minden online csalási módszert ismer és felismer. A válaszadók közel felénél (45,5%) már próbálkoztak csalók, de sokkal magasabb azok aránya (28,8% kontra 16,7%), akik időben észrevették ezt, és ezért nem jártak náluk sikerrel.  

Azok között, akiket ért már kár online csalás során (16,7%), a leggyakoribb eset az e-mailben vagy sms-ben kapott hamis linkre kattintás (26%). Ettől a módszertől alig marad el (24,1%) a nem létező termék megvásárlása, a harmadik leggyakoribb pedig a hamis weboldalon megadott bankkártyaadatokkal történő csalás (18,4%). 

És akkor zárásként néhány jótanács Sonjic Lászlótól, az OTP Bank Biztonsági Igazgatóságának vezető tanácsadójától: Mielőtt az online térben vásárlunk, mindig ellenőrizzük azt, hogy hol járunk: a legbiztosabb módszer, ha a weboldal címét – a felső URL-sávban – betűről betűre ellenőrizzük. Már 1 karakter eltérésnél biztosak lehetünk benne, hogy hamis weboldalon járunk, még ha az oldal első ránézésre hasonlít is az eredetire. Soha ne utaljunk pénzt ismeretlen személy kérésére, felhívására, akkor sem, ha hivatalos személyként vagy banki ügyintézőként mutatkozik be, illetve ne telepítsünk ismeretlen szoftvereket az eszközeinkre, még akkor sem, ha arra telefonhívás során vagy üzenetben, e-mailben kérnek.

Soha ne kattintsunk üzenetben érkező csatolt linkre, mivel ezen üzentekben hamis információkkal próbálnak befolyásolni minket: letiltásra kerül a bankkártyánk, lejárt az előfizetésünk, csomagot várunk, de probléma merült fel a szállítás során. Mindig olvassuk el a banktól érkező figyelmeztető SMS-ket, Push üzeneteket, hiszen ezek fontos információk. A legfontosabb, hogy ha elbizonytalanodunk, ne csináljunk semmit, amit a hívó kér, fejezzük be a beszélgetést, és hívjuk fel a saját bankunkat az ismert számokon, vagy keressük fel a bankfiókot, vagy a mobilalkalmazásban 2 lépésben ellenőrizhetjük, hogy valóban a banktól hívnak, az alkalmazásra, majd a profil ikonra kattintva azonnal megjelenik az üzenet: jelenleg nem hívunk vagy hívunk. Praktikus biztonsági megoldás, ha a vásárlási és átutalási limitünket alacsony összegre állítjuk, és csak azon alkalmak során emeljük meg az összeget, amikor nagyobb összegben vásárlunk”. 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!