szerző:
Tetszett a cikk?

Egyre többen online rendelik a karácsonyi ajándékot, a rohamot pedig a csomagautomaták is nehezen bírják.

Annyira tele vannak a csomagautomaták Budapesten és környékén a karácsonyhoz közeledve, hogy sok esetben jóval bonyolultabb lett átvenni a küldeményeket. Jóformán nem tudják hova elhelyezni a csomagokat – jelezte több olvasónk, lényegesen lassíthatja a kézbesítést ugyanis, hogy duplájára nő a csomagforgalom az ünnepekkor. Emiatt a futárszolgálatok azt javasolják, hogy minél gyorsabban döntsük el, mit szeretnénk a fa alá tenni, és adjuk le a rendelést.

Sokan arra panaszkodnak, hogy a közeli átvevőszekrénybe kérték a csomagot, de egy igencsak távoli automatához kellett menni érte, mert a közeliben nem volt üres fakk.

A fennakadásokért nem csak a csomagautomata szolgáltatók a felelősek, sokszor egyszerűen arról van szó, hogy az ügyfelek nem hajlandók időben kivenni a csomagot az automatából.

Érdemes figyelni arra, hogy a szolgáltatók a sűrűbb időszakokban azzal is védekeznek a kapacitáshiány ellen, hogy szűkebbre veszik az átvételi időablakokat. Például a Sameday easyboxos automatáinál az egyik olvasónk szerint kétnapos időkorlátot határozott meg, a Foxpost ászf-ben jelenleg öt nap van, a Packeta viszont szintén úgy próbálja kiküszöbölni a fennakadásokat, hogy az automatákban csak két napig tárolják a termékeket, hogy ne az legyen, hogy „majd hétvégén megyünk vásárolni, átvesszük akkor”.

Ha a csomagautomaták megtelnek, kérhetjük csomagátvételi pontra is a küldeményt, ezeknél általában nincs mennyiségi megkötés, és tágabb az időkorlát is – a Packetánál például az üzletekbe rendelt ajándékokat öt napig lehet átvenni –, így viszont átvételkor figyelnünk kell az üzlet nyitvatartási idejére, ráadásul számos helyen csak kp-ben lehet fizetni. Az otthoni címre rendelésnél ez viszont még mindig kényelmesebb, mert ha házhoz kérjük a csomagot, az többórás otthoni várakozást jelenthet, hiszen a szállító bármikor jöhet.

Automatás horror sztorikból nincs hiány karácsony előtt

Egyik olvasónk rendeléseit a közeli automata helyett már hetek óta a Camponába irányítják, holott az nem gyalogtávolságra van tőle.

A héten történt egy másik olvasónkkal, hogy egy külföldi szolgáltató nem szállította ki a csomagját „automatakapacitás-hiány” miatt, és arra kérték, hogy keressen egy másik automatát a 13. kerületi lakhelye közelében. A térképük szerint viszont az összes környékbeli automata szintén fullon volt, így a munkahelyéhez közel eső Kolosy tér környékén kezdett keresni, de ott sem volt szabad fakk. Úgy tűnik, Újlipótváros és a Kolosy tér elesett ilyen szempontból.

Egy óbudai olvasónk arról ír, hogy neki kétszer próbálták kihozni az automatába, de az mindkétszer tele volt, ezért e-mailben értesítették, hogy egy harmadik helyre irányítják, arról viszont máig nem kapott értesítést, hova és mikor érkezik. Egy másik alkalommal – szintén a napokban – az átlagosnál egy kicsit nagyobbacska csomagot pedig azért nem kézbesítettek, mert a nagyobb rekeszekből kevés van az automatában, és egy sem volt üres. Ezt így végül házhoz szállították.

Az is megtörtént a múlt héten egy automatába rendelt csomaggal, hogy a külföldi szolgáltató a kézbesítés napján közölte, hogy az túl nagy. Az üzenetben arra is emlékeztettek, hogy maximum mekkora lehet a mérete. Olvasónk módosította a rendelést házhoz kézbesítésre, majd megérkezett egy literes tej méretű doboz. Az, hogy a futárcég trükközött, vagy hibásan adták fel a csomagméretet (de akkor eleve miért fogadták be), netán összekeverték egy másik csomaggal, az nem derült ki.

Állítólag olyan eset is gyakran előfordul, hogy az applikációban kinézett kevésbé telített automatáról a helyszínen kiderül, hogy nincs üres boksz, hiába mutat mást a telítettségre az app.

Ennél extrémebb eset, hogy egy szolgáltató olyan automatát adott meg a rendelésben Budakeszin, amely nem is létezik. A csomagútnál most csak annyi látszik, hogy „külföldi szállítási probléma”. Hogy ez összefügg-e a nem létező automatával vagy sem, az nem derült ki.

Korábban volt olyan is, hogy egy külföldi szolgáltató kitelepült az automatájuk elé a MOM Parkban, és ládákból át lehetett venni a csomagokat épp azért, hogy ne legyen csúszás.

Vidéki olvasónktól is érkezett hozzánk levél. Szerinte náluk főleg az MPL-lel vannak most gondok. A 0–24 órában elérhető automata, ha megtelik, automatikusan leadják a csomagot postán, ahol viszont csak munkaidőben vehető át, kivárva a sort, a régi négy ügyintéző helyett kettőnél. Ha tehát valaki fix munkaidőben dolgozik, annak esélye sincs odaérni. Mint írja, pont tegnap volt ilyen csomagot átvenni, és ahogy elnézte, napokon belül nem lesz hová tenniük a dobozokat. A postai alkalmazott azt is elmondta neki: sokan panaszkodnak, hogy miért nem teszik fel nekik a kérdést, hogy ha a megjelölt automata megtelt, akkor helyette mit szeretnének – mert ő akkor inkább átkérné egy másik automatába a környéken.

„Vidéken van, ahol, ha tele az automata, és a futár ismeri a címzettet, felhívja, hogy kihozhatja-e.”

Egy kedves történetet is kaptunk. Olvasónk egy, a Mammut bevásárlóközpontban elhelyezett automatához ment egy csomagot kivenni, és látta, hogy nagy sor áll előtte. Beállt a sorba, mert azt hitte, hogy csak valaki lassabb, és azért van a sor, de nem haladtak, ezért rákérdezett az előtte állónál, hogy mi történik. Kiderült, hogy azért állnak az emberek sorba, hogy valaki kivegye végre a csomagját, és ők be tudják rakni a sajátjukat. Szóval nagyon megörültek, amikor kiderült, hogy miért is van ő ott.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!