Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Az alumíniumra és az acélra kivetett új vámok növelik egyes élelmiszerek, üdítők és szeszes italok árát, ám a gyártók nem fogják átszabni csomagolásaikat Donald Trump kénye-kedve szerint.
Az amerikai boltláncoknak, iskoláknak és kórházaknak gyümölcs- és paradicsomkonzerveket szállító céget vezető Andy Russick az elnökválasztáson Donald Trumpra adta le a voksát. Azt várta a politikustól, hogy keresztbe tesz vállalata kínai versenytársainak. Ez meg is történt, csak eközben az új államfő megemelte az acél és az alumínium vámját is, amivel megdrágította az élelmiszerek csomagolásait – vezeti fel a fémárak alakulásáról szóló összeállítását a Reuters.
A felemás helyzet a következő: az amerikai piacon évekkel ezelőtt megjelent, a helyi gyártóknál olcsóbb kínai gyümölcs- és zöldségkonzervek ára a Kínával szemben kivetett vámok miatt drágulhatnak. Ugyanakkor az 50 százalékos acél- és alumíniumtarifa hat százalékkal dobta meg az amerikai cég konzervjeinek gyártási költségét.
Bár alapvetően az amerikai piacot sújtja a vám, ugyanakkor a szóban forgó fémek világpiaci árának növekedése miatt máshol is megjelenhet az ebből adódó drágulás.
Az alternatív csomagolás gyártói persze dörzsölik a markukat. Russick arra számít, hogy a steril kartondobozok, amelyek olyan európai multiktól szerezhetők be, mint a svéd–svájci Tetra Pak, előre fognak törni. Ezzel összhangban van James Quincey, a Coca-Cola vezérigazgatójának figyelmeztetése, miszerint az alumínium drágulására válaszul cége növelheti a műanyagból készült palackok használatát.
Más vállalatok, mint például a Campbell, amelynek csomagolásai művészeti díjakat nyertek, inkább
próbálnak egyezkedni beszállítókkal a teendőkről. Az üvegpalackok gyártói is abban bíznak, hogy a
fémek drágulása az ő malmukra hajtja a vizet. A dolog azonban kétszeresen sem olyan egyszerű, mint
amilyennek látszik. Egyrészt például az üveg használata még mindig drágább, mint a megdrágult alumíniumé, mert nehezebb, ami növeli az italok szállítási költségét. Másrészt az USA-ban az új alumíniumdobozok több mint 70 százaléka újrahasznosított fémből készül, amit nem terhelnek az új vámok.
Az Anheuser-Busch InBev sörgyártó multi pénzügyi igazgatója, Fernando Tannenbaum részben erre alapozva nyilatkozhatta korábban az, hogy az alumínium vámjának emelése nem okoz cégének jelentős gondot. A másik tényező, amit figyelembe kell venni, hogy a csomagolások átszervezése igencsak költséges tud lenni. Ezért sok cég inkább kivár, hogy mi hoz még Trump elnöksége és még inkább az azt követő időszak. A rapszodikusan változó üzleti környezethez nem érdemes és nem is lehet alkalmazkodni.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.