Trump vámjai az élelmiszer-csomagolások drágulásán keresztül juthatnak el a vásárlók zsebéhez

Az alumíniumra és az acélra kivetett új vámok növelik egyes élelmiszerek, üdítők és szeszes italok árát, ám a gyártók nem fogják átszabni csomagolásaikat Donald Trump kénye-kedve szerint.

Trump vámjai az élelmiszer-csomagolások drágulásán keresztül juthatnak el a vásárlók zsebéhez

Az amerikai boltláncoknak, iskoláknak és kórházaknak gyümölcs- és paradicsomkonzerveket szállító céget vezető Andy Russick az elnökválasztáson Donald Trumpra adta le a voksát. Azt várta a politikustól, hogy keresztbe tesz vállalata kínai versenytársainak. Ez meg is történt, csak eközben az új államfő megemelte az acél és az alumínium vámját is, amivel megdrágította az élelmiszerek csomagolásait – vezeti fel a fémárak alakulásáról szóló összeállítását a Reuters.

Felemás helyzet

A felemás helyzet a következő: az amerikai piacon évekkel ezelőtt megjelent, a helyi gyártóknál olcsóbb kínai gyümölcs- és zöldségkonzervek ára a Kínával szemben kivetett vámok miatt drágulhatnak. Ugyanakkor az 50 százalékos acél- és alumíniumtarifa hat százalékkal dobta meg az amerikai cég konzervjeinek gyártási költségét.

Trump lenyomja Vietnámot, az ország 2 milliárd dolláros nagybevásárlást vállal amerikai terményekből

Ezzel csökkenne az USA Vietnámmal szemben fennálló kereskedelmi deficitje, de még mindig nem eléggé.

Bár alapvetően az amerikai piacot sújtja a vám, ugyanakkor a szóban forgó fémek világpiaci árának növekedése miatt máshol is megjelenhet az ebből adódó drágulás.

Jönnek az alternatívák

Az alternatív csomagolás gyártói persze dörzsölik a markukat. Russick arra számít, hogy a steril kartondobozok, amelyek olyan európai multiktól szerezhetők be, mint a svéd–svájci Tetra Pak, előre fognak törni. Ezzel összhangban van James Quincey, a Coca-Cola vezérigazgatójának figyelmeztetése, miszerint az alumínium drágulására válaszul cége növelheti a műanyagból készült palackok használatát.

Alumínium
Pixabay/Anrita1705

Más vállalatok, mint például a Campbell, amelynek csomagolásai művészeti díjakat nyertek, inkább
próbálnak egyezkedni beszállítókkal a teendőkről. Az üvegpalackok gyártói is abban bíznak, hogy a
fémek drágulása az ő malmukra hajtja a vizet. A dolog azonban kétszeresen sem olyan egyszerű, mint
amilyennek látszik. Egyrészt például az üveg használata még mindig drágább, mint a megdrágult alumíniumé, mert nehezebb, ami növeli az italok szállítási költségét. Másrészt az USA-ban az új alumíniumdobozok több mint 70 százaléka újrahasznosított fémből készül, amit nem terhelnek az új vámok.

Az Anheuser-Busch InBev sörgyártó multi pénzügyi igazgatója, Fernando Tannenbaum részben erre alapozva nyilatkozhatta korábban az, hogy az alumínium vámjának emelése nem okoz cégének jelentős gondot. A másik tényező, amit figyelembe kell venni, hogy a csomagolások átszervezése igencsak költséges tud lenni. Ezért sok cég inkább kivár, hogy mi hoz még Trump elnöksége és még inkább az azt követő időszak. A rapszodikusan változó üzleti környezethez nem érdemes és nem is lehet alkalmazkodni.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek