Tetszett a cikk?

A legtöbben talán az ő koncertjüket várták a 2006-os Sziget Fesztivál jazzszínpadának fellépői közül, de mivel a Művészetek Palotája névadó szponzori megjelenésének köszönhetően idén minden eddiginél gazdagabb és nemzetközi nevekkel leginkább tűzdelt lehetett ez az egy augusztusi, együttlevős hét, nem is volt olyan könnyű választani annak, akinek legfeljebb egy napijegyre akadt kerete.

A francia La Campagnie des musiques à ouïr vagy a Gadó Gábor French Quartet, a kanadai Tom Walsh triója, az amerikai Gary Willis a Loop Doctorszal, Joe McPhee és Trio X-e, a Matthew Shipp-William Parker-Gerald Cleaver Trió, a részben német Ulli Gumpert Quartet vagy a görög erőt is felvonultató Amoebas, valamint a több tucat kitűnő magyar formáció produkciója is újabb és újabb okot szolgáltathatott a jazzre vágyóknak, hogy nap mint nap átverekedjék magukat a K-hídon. Végig küzdötték magukat  a zajos-poros mégis hívogató ösvényeken át sátrak mellett, lampionok alatt, hogy elérkezzenek az 1500 férőhelyes Müpa Jazzsátorba.

Ebben az évben közelebb került a jazzszínhely a Sziget epicentrumához, s ennek köszönhetően még többen kanyarodtak be tágas ajtaján. A késő esti koncerteken üldögélő nézősereg többször teljesen befedte a padlatot), de az új elrendezés miatt a környező színpadokról az áthallás is erőteljesebb és zavaróbb volt zenésznek és hallgatójának egyaránt. A Sziget már csak ilyen – nem ideális koncerthelyszín, még sincs hozzá fogható.

De hogy visszatérjünk az augusztus 13-án, vasárnap este 11 órakor kezdődött koncertre: izgalmas volt két év elteltével viszontlátni a Szigeten a három lengyel muzsikust, Marcin Wasilewski zongoristát, Slawomir Kurkiewicz bőgőst és Michal Miskiewicz dobost, akiket 2004-ben még Tomasz Stanko trombitás ritmusszekciójaként hallottuk. Akkor még Stanko játékára hegyezte a fülét a publikum, de nem mellékesen a kísérőitől is el voltak ragadtatva az egybegyűltek. Ahogy Manfred Eicher, ECM-vezér is lehetett, hiszen egy évvel később megjelentette az egyszerű Trio címet viselő albumukat. S hogy a – remélhetőleg nemsokára – következő lemezük után érdeklődő vevőnek több esélye legyen az előadók nevét precízen meghatározni, Simple Acoustic Trióra keresztelték magukat. Így érkeztek a Szigetre is.

Ugyanaz a figyelem, alázat, szerénység és profizmus jellemezte játékukat most is, mint két éve. Nem tűnt úgy, hogy a sikertől és az ismertségtől elszálltak volna; mi, egybegyűltek viszont elszálltunk tőlük. Érdekes, mintha a repülés, a földtől való elrugaszkodás nemcsak egy kép, egy frázis lenne, amit a lengyel hármas muzsikájával kapcsolatban le lehet írni. Nem kell hosszú idő, hogy a swingen túli, sokszor pedig nem is definiált ritmikájú, rendkívüli érzelmi töltéssel bíró és elképesztően tág dinamikai szinteket megjáró zenéjüket hallgatva egyszer csak úgy érezze az ember, hogy elkezd emelkedni. Debütáló ECM-lemezük borítóján is madarak szállnak V-alakzatban: pedig nem beszéltünk össze a tervezővel.

Többen fejtegették már, mi a titka a Simple Acoustic Triónak, hogy az utóbbi években tapasztalható zongorástrió-dömping ellenére saját univerzumot sikerült alkotniuk. Van, aki szerint Miskiewicz a motor, mások egyértelműen a zeneszerzőként legaktívabb Wasilewskit „teszik felelőssé” az elért magasságokért. Akárhogy figyeltem a koncertjükön, három félelmetesen egyként működő fiatal muzsikust láttam, akik hihetetlenül virtuózak, de ezt az erényüket teljes mértékben a kompozíciók kibontására, egy-egy történet dallamokban, egymásba indázó motívumokban való elmesélésére használják – egy-egy gondosan szerkesztett, nagy szabadságrobbanásra. Majd a koncert végén úgy hajolnak meg, mintha a világ legtermészetesebb dolgát tették volna: hát, hoztunk nektek egy kis szárnysuhogást, ez minden.

Bércesi Barbara
Gramofon Zenekritikai Műhely

 

Gramofon

Koncert özönvíz után

Nem indult túl derűsen a szombat este: az özönvíz-szerű eső után kétszer terelték el a forgalmat a 7-es úton, másodszor teljes útzárral. Kritikusunk számára azzal a sajnálatos következménnyel járt, hogy nem tudta meghallgatni a Nemzeti Filharmonikusok idei második martonvásári Beethoven-estjének első számát.

Gramofon

Lélegzetelállító Tizenhatok

Az angol The Sixteen Choir lélegzetelállító koncertet adott a Mátyás-templomban. Műsorukat egyetlen szerző, a spanyol Tomás Luis de Victoria (1540-1613) műveiből állították össze. Megtudtunk valamit a spanyol késő reneszánsz (vagy már kora barokk?) korának emberéről, és ez egy félig-meddig protokolláris rendezvényen már-már váratlan. Vagy mégsem?

Gramofon

Emlékpróba: Don Giovanni

Többször bebizonyosodott: a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem kiválóan alkalmas operajátszásra. A zenedrámai alkotások félig szcenírozott vagy koncertszerű előadásain életre keltek a művek. A néző a Theater an der Wien vendégjátéka előtt is ilyen élményre számíthatott. Hogy ebben a Don Giovanniban csalódnia kellett, és élményszerű produkció helyett egy laza emlékpróba impresszióival távozott, arról legkevésbé a terem tehet.

MTI Itthon

Ujhelyi szerint a Sziget zászlóshajó

A fesztiválturizmus támogatását és a Sziget kiemelkedő turisztikai jelentőségét hangsúlyozta Ujhelyi István, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium államtitkára a Sziget Fesztiválon tett látogatása alkalmával.

Gramofon

Fülcsemege elvitelre

Rögtön két jó előjel: a Manhattan Transfer szabadtéren játszhatott Veszprémben; nem kellett az időjárás miatt fedett helyszínre költözni. A másik, hogy a koncert fellépői közül először Yaron Gershovski tojásfeje bukkant ki a kulisszák közül. A zongorista évtizedek óta a Manhattan „zeneigazgatója”; alázatos ötödik tagja ennek az intézménynek, jelenléte garancia a színvonalra.

MTI Itthon

Fejenként csak 1-2 ezer forintot költöttünk a Szigeten?

A legtöbb magyar ezer és kétezer forint között költött naponta az idei Szigetre látogatók közül, de sokan 5000 forintot is kiadtak egy nap alatt - derült ki a Felsőoktatási Kutatóintézet által tíz éve folyamatosan végzett felmérés idei adataiból.

Gramofon

Cipősdobozba tuszkolt orgona

Fura szerzet az orgonista: a templomban van otthon, fent, a karzaton, ahol senki nem látja; ott játszik Isten dicsőségére. Néha azonban „letéved” egy koncertterembe, frakkba bújik, leül a játszóasztalhoz – ekkor a reflektorfény csak rá vetül. Ez történt a Művészetek Palotájának I. Nemzetközi Orgonafesztiválján is, ahol recenzensünk a párizsi Notre-Dame orgonistája, Olivier Latry koncertjét hallgatta meg.

Kult

A rokokó dicsérete

Ha megkérdezünk egy zoológust arról, hogy melyik tökéletesebb teremtmény: egy százkilós elefántbébi vagy egy tíztonnás kifejlett elefántbika, valószínűleg lenéző pillantással sújtana bennünket. Pedig ez a kérdés – mutatis mutandis – a Budapesti Régi Zene Fórum nyitóestjén is felmerült.

Gramofon

Új perspektívák Zemplénben

Az idén tizenöt éves, a kamaszkort elhagyó Zempléni Fesztivál felnőtté érett, és mégis játékos, üde maradt. Az utókor majd újabb tizenöt év múlva hálás lehet mindazoknak, akik képesek (voltak) nagyobb távlatokban gondolkodni, lépésről lépésre, türelmesen változtatni. A fesztivál méltán kapott helyet Európa kulturális térképén.

Kult

Operafesztivál: felnőtt esemény az Avas-alján

Manapság előszeretettel neveznek minden bográcsos főzőversenyt és agárfuttató parádét fesztiválnak. Kár. A fesztivál rang és tartalom, ünnepélyes elegancia és jövőbe tekintés. Miskolcon például a Bartók+… Nemzetközi Operafesztivál az elmúlt fél évtizedben valódi, magas színvonalú sorozattá nőtt.

Lázár János anyukája minőségi változást ért el a vasútnál: a miniszter már sárból építkezik

Lázár János anyukája minőségi változást ért el a vasútnál: a miniszter már sárból építkezik

Két sávot is lezárnak az M0-s Duna-hídján

Két sávot is lezárnak az M0-s Duna-hídján

Több helyen lehet hózápor délután

Több helyen lehet hózápor délután

Itt a vége, a Piaggio elviszi Indiába a legendás háromkerekűjének a gyártását

Itt a vége, a Piaggio elviszi Indiába a legendás háromkerekűjének a gyártását