Tetszett a cikk?

Az adventi időszakban gyakran hangzik el Händel Messiás című oratóriuma, néha akár eredeti formájában is. Ezúttal ismét Mozart változatában hangzott el, híres dirigens, jó nevű zenekar és énekkar, valamint énekelni nem akaró szólisták előadásában.

Händel: Messiás (W. A. Mozart hangszerelésében)
Km.: énekes szólisták, Linzi Bruckner Zenekar és Mozart Kórus, karmester: Dennis Russel Davies
Dec.22; Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem


Dennis Russel Davies, a karmester.
Melyik énje kerekedett felül?
© Gramofon
Sokan, sokszor veszik elő a művet, néhány éve, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának és Énekkarának előadásában éppen karácsonyhoz közeledve hallhattuk a Mozart által készített átdolgozást, majd pár nappal később egy „haknicsapat” a Mátyás templomban előadta az eredeti darab felét, teljes áron. Ezúttal ismét Mozart változatában hangzott el, híres dirigens, jó nevű zenekar és énekkar, valamint énekelni nem akaró szólisták előadásában. A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense az adventi időszak leghosszabb estéjét „köszönhette” az előadóknak, alig győzte kivárni a végét.

A Linzi Bruckner Zenekar és a Linzi Mozart Kórus (íme a jól csengő nevek) Dennis Russel Davies vezényletével adta elő a mozarti életmű egyik legizgalmasabb darabját, melyet nem a híres salzburgi írt. Az 572-es jegyzékszámon nyilvántartott Mozart-hangszerelés jóval több, mint egy egyszerű átirat - nem is csoda, ha a Mozart zenekarkezelése és a klasszikus korszak barokk képe iránt érdeklődő kevesek szívesen forgatják ezt a zseniális partitúrát; a hozzátétekről pedig nem is szólva. Milyen szólamokat tudott még hozzáírni egy zseni, egy néhány évtizeddel korábban alkotó másik zseni gondolataihoz! S ekkor jön az előadó, aki úgy dönt, hogy neki nem elég egyetlen zsenit szolgálni, ő egyszerre kettőt szeretne. Nagyon ritkán sikerül, de olyan csúfos kudarcnak ritkán tapsolhatunk, mint amilyet Russel Daviestől és csapatától hallhattunk.

Keressünk mentséget! A produkciót először 20-án adták elő a Linzi Brucknerhausban, másnap Zágráb következett (Lisinski Koncertterem), végül Budapest. Aligha hihető, hogy az énekesek és a zenészek az utazással járó gyötrődést jól viselték, abban sem vagyok biztos, hogy Russel Daviesnek volt ideje 22-én kipróbálni a termet. Erre utalt, hogy a nagy létszámú zenekar az első részben alig akart megszólalni, egyedül a kórusrészekben érzékelhettünk valamit a hangzás volumenéből. Ha ez koncepció volt, akkor annak elég soványka. A bajt tetézte a négy szólista alkalmatlansága. A két férfiú, Kurt Azesberger (tenor) és Gustav Belácek (bariton) parodisztikus megmozdulásaival keserítette a recenzens életét, a mezzo fekvésű Christa Ratzenböck pedig egy alkalommal „elszavalta” áriáját, ízelítőt adva a Mozart korában divatossá váló zenekíséretes prózából (melodramma). Egyedül Christiane Oelze hitette el, hogy jobb napokon képes élvezetes színvonalon megszólaltatni a Messiás szopránáriáit. Alig negyed óra telt el az előadásból, amikor a mellettem ülő kollégával egymásra néztünk, és egyszerre sóhajtottunk fel: ez bizony maratoni este lesz. A karmester néha csembalózott is. Néhány éve, egy budapesti koncertjén is fontosnak tartotta, hogy Glass egyik jelentéktelen darabjában a jelentéktelen zongoraszólamot maga játssza el. Most sem volt semmi értelme annak, hogy a secco recitativókat ő maga kísérje, a partnerévé szegődő csellista pedig megmagyarázhatatlan színezetű hangjával keltett kétes értékű feltűnést.

Nem derült ki, hogy mit akart a karmester ezzel a Mozart-átirattal megmutatni, így maradt a csendes meditálás. Milyen érdekes, hogy a klasszikus osztrák egyházzenei hagyomány mennyivel simábban azonosult Händel karfúgáival, szemben a bachi ellenponttal. Milyen meglepő, hogy Haydnnak Londonba kellett ahhoz utazni, hogy Händel zsenije megérintse, miközben nem messze tőle, 1789-ben elhangzott ez a korszakos kompozíció, ráadásul egy olyan impresszárió (van Swieten báró) kezdeményezésére, akit ő maga is jól ismert. És még megannyi kultúrhistóriai, szellemtörténeti kérdés tolult fel bennem, de szerencsére a megfáradt zenészek eljutottak a kettősvonalig. Ámen.

Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Don Leporello esete Don Janóval

Harmadszor hangzott el a Művészetek Palotájában Mozart Don Giovannija. Járt itt friss produkciójának koncertszerű változatával a Theater an der Wien. A Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar hazai énekesekkel szólaltatta meg a darabot. Most pedig a Vox Artis ügynökség páratlan koncertet ígért, világsztárokkal. Sztárok jöttek, az előadás tényleg páratlan volt – sajnos negatív értelemben.

Gramofon

A Tao geometriája: Steve Reich Pesten

Steve Reich, a "minimal" zene kitalálója újra személyes tiszteletét tette a pesti közönség előtt. Bár a koncert nagyvonalú műsora révén emlékezetes maradt, az élményre kezdettől rányomta bélyegét a kényelmetlen protokollhangulat. Kepes András színpadmesterként a rá jellemző „smart casual” stílusban ismertette a Reich-közhelyeket, amivel értő füleknek tudtára adta, hogy nagyjából milyen összetételű közönségre is számítottak a szervezők.

Gramofon

Néhány meggyőző ütem

A Budafoki Dohnányi Zenekar puszta léte is maga a csoda, egy közgazdasági nonszensz – és egy pozitív példa Abszurdisztán kies földjén. Mindezt nem azért kell előrebocsátani, hogy mentségeket keressünk az együttes aranyvasárnapi koncertjére, ugyanis december 17-én, a Zeneakadémián semmi magyarázkodásra kényszerítő dolog nem történt. Igaz, értelmeznivalóból is csak kevés akadt.

Gramofon

Karmesteri vizsgakoncert beismerésekkel

Idegennek vagy legalábbis kívülállónak érezte magát a Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense a Danubia Szimfonikus Zenekar koncertjén. Reakcióiból ítélve ugyanis a közönség egyértelműen elfogult volt. S mintha a zenekar is tudatában lett volna annak, hogy valójában nincs tétje a hangversenynek.

Gramofon

A jazz jobban megy, Mr. Corea!

A szervező (Maloschik Róbert régi jazz-guru) és közönsége álma vált valóra: az amerikai jazz-zongoristák egyik legstabilabb reputációval rendelkező óriása, Chick Corea lépett Budapesten és Debrecenben színpadra, hogy klasszikus zenerajongóknak és jazzőrülteknek egyaránt valami újat mutasson. Az utóbbiak jártak jobban.

A Huawei új luxusautója már a Maybachra és a Rolls-Royce-ra támad

A Huawei új luxusautója már a Maybachra és a Rolls-Royce-ra támad

Akcióba lendültek az orosz hackerek, szinte mindenki veszélyben lehet

Akcióba lendültek az orosz hackerek, szinte mindenki veszélyben lehet

Négy szó, amivel elképesztő károkat lehet okozni: régen minden jobb volt

Négy szó, amivel elképesztő károkat lehet okozni: régen minden jobb volt

Magukat rendőrnek kiadva csaltak ki milliókat idősektől azzal a szöveggel, hogy a gyerekük lebukott fegyverkereskedő

Magukat rendőrnek kiadva csaltak ki milliókat idősektől azzal a szöveggel, hogy a gyerekük lebukott fegyverkereskedő