Tetszett a cikk?

A recenzens szerencsésnek mondhatja magát, mert többször beszámolhatott már világhírű zenekarok budapesti koncertjeiről. A St. Martin in the Fields Kamarazenekar mindegyiket felülmúlta: játéka a professzionalizmus és a lelkesedés boldogító elegyét alkotta.

Az Academy of St. Martin in the Fields kamarazenekar hangversenye
Km.: Baiba Skride – hegedű, karmester: Sir Neville Marriner
január 15., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Sir Neville Marriner dirigál.
Elképesztő árnyalatok
© Gramofon
Az általunk a közelmúltban hallott, világhírű zenekarok produkciójából általában hiányzott a tűz, a szív és a lélek. A Trafalgar Square melletti klasszicista templom nevét viselő zenekar is kívülről-belülről ismeri azokat a darabokat, amelyeket itt megszólaltatott, mégis úgy muzsikáltak, mintha most először léptek volna a nyilvánosság elé. Ennek a lelkesedésnek forrása és inspirálója az a nagyszerű brit dirigens, akiről senki nem gondolná, hogy 83 éves. Az általa egy év híján fél évszázada alapított kamarazenekar ma már legtöbbször karmester nélkül lép fel (ezekhez a művekhez sem lett volna feltétlenül szüksége dirigensre), bámulatra méltó azonban, milyen odaadással, s micsoda lankadatlan koncentrációval vetette alá magát a biztos kezű Maestro, Sir Neville Marriner kérlelhetetlen ritmikai pontosságot igénylő, roppant energiákat felszabadító akaratának.

Elképesztő, mennyi dinamikai és artikulációs árnyalatra képes Marriner együttese, amelyben a harmincegynéhány muzsikus összjátéka –a tökéletesen koordinált erősítések és halkítások folytán – egyetlen hangszerré olvad össze. A koncert nyitányaként felhangzott Kodály-mű, a Galántai táncok kezdő brácsadallamát érezhetően nem a magyar népdalok ismeretében formálták meg, azonban már itt kiderült, hogy a páratlan fegyelmezettség az együttes kisebb egységeiben is fellelhető. Ez a darab, amellyel talán tisztelegni kívánt előttünk a brit kamarazenekar, kiválóan alkalmas volt arra, hogy a fúvósok is bemutatkozzanak, és egyenként megmutassák, milyen művészek. Ezúttal tekintsünk el attól, hogy költői hasonlatokkal és más jelzős szerkezetekkel jellemezzük az első fuvolista, az első klarinétos, az első kürtös vagy a két trombitás játékát. Legyen elég annyi, hogy én még sosem hallottam ennyire összehangolt, tiszta, ugyanakkor a személyiségjegyeket is előtérbe helyező fúvóskart.

Dvořák a-moll hegedűversenyében a lett születésű Baiba Skride mutatkozott be. Voltaképpen nem volt más dolga, mint tisztán eljátszani a remekmű-kategóriába aligha sorolható hegedűversenyekben megtalálható virtuóz cifraságokat. A mindössze huszonöt éves hegedűművésznő ezeket makulátlanul abszolválta, de már itt feltűnt, mennyi színnel, vonásnemmel, vonósebességgel, karsúllyal és vibrato-fajtával él. A zenekar ezúttal háttérbe húzódott: minden tagja a fiatal hegedűsre fülelt, beteljesítve azt, amire nevükben is utalnak: a kamarazene áttetszőségét. Lélekemelő pillanatként emlékezem vissza arra is, amikor az első kürtös és a szólóhegedű szólama összetalálkozott, majd együtt halt el. Az ifjú hegedűművésznő Stradivarijának éteri hangját a ráadásban élvezhettük igazán: Bach d-moll hegedűszonátája lassú Sarabande-tételének végére úgy tűnt, mintha a teremben ülő 1800 embert elvarázsolták volna.

Mendelssohn Olasz szimfóniájának előadása is a már említett ismertetőjegyeket hordozta magán, noha a második tétel elején majdnem megállt bennem az ütő, mert a félig kottából, félig anélkül vezénylő Marriner rossz pillanatban intett a csellószólamnak. Azonban a zenekar „feje”, legalábbis a csellószólamé (mind a hat) a helyén volt, s nem lépett be senki rosszkor. Összességében azzal a felfedezéssel szolgált ez az este, hogy zenekari művet is lehet hajlékonyan, kamarazene-szerű kidolgozottsággal előadni. Sőt, erre csakis egy ilyen, kisebb létszámú, de kivételes muzsikusokat tömörítő együttes képes. Nagy koncert volt.

Várkonyi Tamás
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Kármen, mulatós zene és biztató jelek

A zenés színház, közelebbről az opera nem halt meg – már Pierre Boulez is régen megváltoztatta fenyegető álláspontját. De tény, hogy új utakat keres, hiszen a régi stílus csak a valóban öregedő közönséget ejti rabul, új publikumot nem vonz. Goran Bregovic darabja, a Kármen hepienddel (Karmen with a happy ending) az útkeresés egyik sikeres, bár korántsem hibátlan mozzanata.

Gramofon

Jobbak a jazz-zenészek, mint a miniszterek?

Tizenhatodszor találkoztak a Visegrádi Négyek kulturális miniszterei, de először tarkította tárgyalásukat jazzkoncert. Ha az Uránia Nemzeti Filmszínházban rendezett esten részt vevő cseh, lengyel, szlovák és magyar kulturális döntéshozók nem váltak egy csapásra lelkes jazztámogatóvá, akkor nem ér a nevük. Mert a négy ország utánpótlás-válogatottja bizony kitett magáért.

Gramofon

Mennyei páholyból: Ferencsik-emlékkoncert

Néhai főzeneigazgatója, a 100 éve született Ferencsik János emlékének ajánlotta január 12-i hangversenyét a Nemzeti Filharmonikus Zenekar. Kocsis Zoltán mai főzeneigazgató kétszer jött be a pódiumra; először azért, hogy megemlékezzen Ferencsikről. Ha a mester egy mennyei páholyból hallgatta a hangversenyt, elégedett lehetett a Filharmonikusokkal.

Gramofon

Fémes etűdök két zongorára

A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense sokat morfondírozott azon, miért nem jutott (vagy juthatott) el a zene üzenete a hallgatóhoz Egri Monika és Pertis Attila kétzongorás koncertjén. A művészek és az akusztika is ludas? Az elektromos koncertek jobban szólnak?

Gramofon

A Jedi visszatér - az operaszínpadra

Első bemutatóját tartotta a Magyar Állami Operaház az Erkel Színházban. Verdi Nabuccója hangzott el olasz nyelven, két szereposztásban. A bemutató szó nem egészen pontos: a mű 1987-es felújítása ez, friss betanulásban. Nehezen indult az évad, és úgy tetszik, a folytatás sem zökkenőmentes a dalszínházban.

Helyzetmegosztós funkció jött az Instagramra

Helyzetmegosztós funkció jött az Instagramra

Sofőr nélkül közlekedő BMW-k a debreceni gyárban

Sofőr nélkül közlekedő BMW-k a debreceni gyárban

Gyengül a forint, 411 felett az euró

Gyengül a forint, 411 felett az euró

Azt kéri a fehéroroszoktól a száműzetésben élő ellenzéki vezető, hogy ne tüntessenek

Azt kéri a fehéroroszoktól a száműzetésben élő ellenzéki vezető, hogy ne tüntessenek