Tetszett a cikk?

Hangerő és virtuóz technika. A fiatal, progresszív zenészek egy ambiciózus rétegének első számú fegyverévé avanzsált ez a nyerő páros, amellyel – lássuk be – könnyű ma egyestés sikereket elérni. Az Azuma Clan is ezt a vonalat követi, pedig legutóbbi koncertjük alapján sokkal többre hivatottak.

Azuma Clan

április 17., Gödör klub

Azuma Clan
Ütők, íjcimbalom, berimbau
© Gramofon
Bár a Gödör klub működését, létét az elmúlt évek történései alapjaiban fenyegették, a kedd esti pillanatkép viszonylag megnyugtató: a teraszon ülő sok ember látványa legalábbis azt a benyomást kelti, hogy ha vannak is a háttérben konjunktúra-harcok, a közönség kedveli a város szívében található koncerthelyszínt. Sőt mi több, a fiatal magyar jazz-művészek közül többen is törzshelyüknek választották, ahol gyakran történnek izgalmas dolgok. Az Azuma Clan pedig jól beleillik ebbe a képbe: a négy zenész átlagéletkora 25 év körül mozog, és a zenekar épp azon a pontján van a pályájának, ahol még ugyan nem robbant be a köztudatba, de már nem is teljesen ismeretlen. Így aztán a levegő kellemes remegése tapasztalható, ha valahol megjelennek a színpadon...

A zenekar felállása igencsak sajátos: mindkét alapítója ütőhangszeres. Mogyoró Kornél és Födő Sándor tapasztalt stúdiózenésznek számítanak (Kolinda, Malek Andrea, Nikola Parov), ami elsősorban hangszerkezelésükön és felszabadult színpadi jelenlétükön érezhető.

Ám az ütősök által kezdeményezett, önálló zenei ötletek megvalósítása tele van gyilkos kelepcékkel, amikbe még világhírű karibi és indiai – értsd: a ritmus őshazáiból származó – perkások is vidáman (de nem dalolva) besétálnak. A legtöbb esetben a hiba az alapoknál kezdődik: a zenekarvezető a ritmust, és persze azon keresztül saját magát pozicionálja előtérbe, és minden mást ennek rendel alá. Így tulajdonképpen a koncert egy másfél órás ütőszólóvá válik. Ez viszont akkora kihívás, amihez a legnagyobb indiai és afrikai ütőhangszereseken kívül szinte senki nem rendelkezik kellő kapacitással. A kísértés annyira alattomos és erős, hogy világsztár ütőzsenik is képesek úgy beégni, mint lepke a petróleumlámpában.


Ezek alapján az Azuma Clan kvartettje igencsak vakmerő fiatalokból áll, ami önmagában is méltányolható. A bátorság szerencsésen párosul a hangszeres innováció igényével – Födő egyedi dobfelszerelést használ, a ritmusalaphoz pedig olykor jobb kézzel harmónia-függönyt rendel billentyűn. Mogyoró olyan különleges hangszereket is alkalmaz, mint a brazíliai rabszolgák által Afrikából „importált” íjcimbalom, a berimbau (mesteri fokon az egyik legjobb brazíliai ütőhangszeres, Nana Vasconcelos használja). Az Azuma-zene azonban – követve a papírformát – híján van az esztétikumnak és a zenei harmóniának, amelynek megteremtéséhez kevés a zenekar másik felét képező Hámori Máté gitárja és a mégoly virtuóz Papesch Péter basszusa. Zenei ötletbörze van, az vitathatatlan. Az előadók tele vannak élményekkel, és ezek továbbadása, a jóleső élményszerzés áll jelenlegi érdeklődésük középpontjában, és kevéssé a maradandó zenei érték megteremtése. A lelemények és a poénos megoldások nincsenek egységes kompozíció ívére fűzve, a laza, szerteágazó stílus finomabb részleteit pedig még a rettentően túlvezérelt hangerő is a színfalak mögé száműzte. A koncert egészéből hiányoltam az intelligens koncepciót és a művészi higgadtságot. Pedig mindehhez csupán egy kis szemléletváltásra volna szükség, hiszen a négy közreműködő egymás szólamai iránti érzékenysége, feszült figyelme, gondolkodó hangszerkezelése nyilvánvaló. Nagyon jó ritmusérzékkel, magas technikai felkészültséggel rendelkező zenekar – szerény esztétikai igénnyel, kevés valóban zenei indíttatású ötlettel.

 

H. Magyar Kornél

Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Kodálytól Kodályig

A jubileumi évben szinte magától értetődő, hogy Kodály Zoltán művei hangsúlyosan jelennek meg a hazai hangversenytermekben. A Háry János koncertszerű előadása – amit a Gramofon Zenekritikai Műhely tagja is meghallgatott – az életmű poétikus vonásait, de a népköltészet erejét is hangsúlyozta.

Gramofon

Harsonázni gyerekjáték?

Christian Lindberg a világ egyik legjobb harsonása, de ez a tény – a rézfúvós-növendékeket kivéve – kevéssé hozta lázba a koncertre járó budapesti publikumot. A zenei különlegességekből összeállított koncerten azért így sem maradt el a világsztárnak kijáró lelkes fogadtatás.

Gramofon

Bírta a magyar jazzt a finnyás londoni publikum

Zsúfolásig telt ház előtt mutatkozott be az altszaxofonos Tóth Viktor tercettje a gitáros Oláh Szabolccsal megtoldva. A közönség zömét nem az emigránsok, nem a Cityben taroló pesti ifi-bankárok, még csak nem is a londoni kórházakban hétvégi ügyeletet vállaló magyar agysebészek, hanem bennszülött angolok tették ki.

Gramofon

Hűtött szenvedélyek a koncertteremben

Húsvéthoz közeledve a Tamás templom szelleme költözött a Művészetek Palotájába. Még Carlos Mena elképesztő kontratenorjától zengett a hangversenyterem, amikor a Gramofon Zenekritikai Műhely kritikusa beült a Collegium Vocale Gent koncertjére – néhány nappal azelőtt, hogy Schiff András vezényelte volna ugyanitt a Máté-passiót.

Gramofon

Mindennapi zenénk

A Concerto Köln után két nappal egy másik világhírű, korhű hangszereken játszó együttest hallhattunk a Művészetek Palotájában. A műsorösszeállítás és a muzsikálás hőfoka, valamint a professzionizmus tekintetében a berlini Akademie für Alte Musik hasonlónak mutatkozott néhány száz kilométerrel nyugatabbra működő társához. De a különbségek is jócskán megmutatkoztak.

Sztárparádé várható a Notre-Dame ünnepélyes megnyitóján

Sztárparádé várható a Notre-Dame ünnepélyes megnyitóján

Dúró Dóra: Visszataszító véres orgia került a Nemzeti színpadára – Vidnyánszky: A színház dolga, hogy kísérletezzen

Dúró Dóra: Visszataszító véres orgia került a Nemzeti színpadára – Vidnyánszky: A színház dolga, hogy kísérletezzen

Külön-külön is nagy bajt csinál a mikroműanyag és az örök vegyi anyagok, együtt pedig ijesztően veszélyesek

Külön-külön is nagy bajt csinál a mikroműanyag és az örök vegyi anyagok, együtt pedig ijesztően veszélyesek

Akkora mágneses tornádók kavarognak a Jupiteren, hogy a Földnél nagyobb ködöt hoznak létre

Akkora mágneses tornádók kavarognak a Jupiteren, hogy a Földnél nagyobb ködöt hoznak létre