Tetszett a cikk?

Murray Perahia a koncertzongorázás legrégebbi – minimum Liszt Ferencig visszavezethető – hagyományára hivatkozva állította össze budapesti fellépésének programját. Barokk muzsikával indított, majd Beethoven következett. Végül a második részben a súlyos mondanivalót hordozó Brahms-darabokat Chopinnel oldotta fel.

Murray Perahia zongoraestje
szeptember 19., Zeneakadémia

Murray Perahia
Nem passzoltak a darabok
© Gramofon
Első ránézésre tetszett ez a régi vágású összeállítás, mely a XX. század első kétharmadában is oly természetesen határozta meg a „zongoraestélyek” kínálatát. Aztán eljött a specialisták kora, akik szerzőre vagy korszakra fókuszált műsorokat állítottak össze, és megszaporodtak azok a koncertek is, melyeken valamiféle zenén túli gondolat vagy téma köré csoportosulva hangzanak el a művek. Úgy tűnik, a régiek inkább arra törekedtek, hogy különböző stílusokban csillogtassák meg művészetüket, és arra is, hogy a sokféleségben – kizárólagos állandóként – önmagukat mutassák fel. Nem gyarló önzésből, hanem azért, mert a zongorázás lényege mégiscsak maga a zongorista. A specialisták felbukkanása megnehezítette az önfeledt pianisták életét; egy-egy részterületen olyan eredményeket értek el, melyekkel alapvetően átalakították az adott területhez fűződő közönségviszonyt. A közönség ugyanis szereti a legjobbnak vélt Chopin-előadóval hallgatni Chopint, a legjobb Bach-zongoristával Bachot és Bartók-specialistával Bartókot. Ráadásul ehhez hozzá is szokott.

Murray Perahiát – számomra különösen kedves felvételeivel tudom igazolni – Bach-, Chopin-, vagy akár Bartók-specialistának is tarthatjuk – mostani műsorában sem volt olyan szerző, akihez ne lenne „forró drótja”. Ám nem szerencsés kézzel válogatta össze a műveket. A kompozíciók valahogy sehogy sem illettek össze, nem alakult ki a nagy koncertív érzete, ezúttal csak élménytöredékekről lehet beszámolni. Pedig a régiek azt is nagyon tudták, hogy milyen darabok passzolnak egymáshoz. Bach D-dúr partitájának indítása – egyeseknek meglepő, másoknak természetes módon – arról árulkodott, hogy a világ egyik legjelentősebb zongoraművésze, több mint három évtizedes koncertrutinnal a háta mögött, a kézremegésig izgul. A kimért, töredezett ritmikájú, díszítésekkel zsúfolt Ouverture ezúttal ideges, szabdalt és kusza volt. A szvit lassú tételeiben is hallatszott egyfajta hezitálás: nem árt tudnunk, hogy a muzsikusnál a lélek toporgása manuális bizonytalankodás formájában jelenik meg. A sodró tempójú, technikás tételekben nem tapasztaltam ezt a jelenséget; a záró Gigue-ben pedig, ebben a rendkívül virtuóz és Perahia előadásában szenvedélyes fináléban, a tökéllyel találkoztam. Hogy a kéz és a lélek a Bach-mű végére bemelegedett, azt Beethoven D-dúr szonátájának (op. 28) előadása igazolta. Az más kérdés, hogy a (Bachra) figyelmes hallgató nem tud azonnal átváltani az új szerzőre, beletelik néhány másodperc, amíg beszippantja a mű. Talán ezzel magyarázható, hogy „csak” a második tétel és a rondó-finálé nyújtott maradéktalan intellektuális élményt.

Ez épp a darab fele, de ne legyünk telhetetlenek. A szünet után ugyanis Brahms zongorasorozatának (Hat zongoradarab, op. 118) előadása önmagában is elegendő volt ahhoz, hogy hetekre feltöltve érezze magát a hallgató. Nem is az volt az igazán érdekes, hogy Perahia milyen színeket zongorázott (ezen az estén egyébként sem a színezéssel volt elfoglalva…), nem is az, hogy mekkora szenvedélyt tudott elhitetni a hallgatóval (ezen az estén egyébként meglehetősen félszegen viselkedett…), és végül nem is az, hogy törékeny alkatát mekkora erővel ellenpontozta. Most az volt a döbbenetes, hogy Perahia milyen precízen látja előre az inkább szűkszavúan rövid kompozíciók arányait, és hogy a rövidre szabott időbe mennyi mindent tud sűríteni. Az intermezzók, a g-moll ballada vagy az F-dúr románc Perahia legszemélyesebb vallomásaként hatott: szerintem most elsősorban ezeket a műveket akarta megmutatni, a többi csak rákészülés vagy ráadás. Ráadás volt Chopintől a két csillogó etűd (Asz-dúr, cisz-moll) és a könnyedén vett Asz-dúr ballada, melyet már elernyedt szellemmel játszott, helyenként felületes technikával. A sort a valódi ráadások folytatták: Schubert, Chopin és Schumann. Mindez méltó és remek felütés volt az egyik legjobb hazai koncertsorozat, „A zongora” új szériájához.

Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Kortárszenei csúcs Pannonhalmán

A napfényben fürdő pannon táj a legkérgesebb lelket is megejti. Akár a sík, akár a lankás rész felől közelít az utazó, a Szent Márton hegyén álló monostor a történelem és a hit méltóságát sugározza. Ez a hit nem feltétlenül vallási természetű: hihet az ember a humánumban, a művészet, a zene erejében –Pannonhalma elfogadja. És befogadja az Arcus temporum, az Időívek művészeti fesztivál szép napjait is – most már négy éve.

Gramofon

Haydn-évforduló: egyeztessük óráinkat!

Kérem a nyájas olvasót, tekintsen a naptárra. Ugye 2007. szeptemberét írjuk? Négy meg tizenkettő meg öt – a végeredmény még a zenekritikus számára is huszonegy. Ennyi hónap van hátra Joseph Haydn halálának bicentenáriumáig. Sok vagy kevés? Ha a Magyar Haydn Társaság fertődi fesztiváljának színvonalát nézem: elegendő. Ha a talpam alatt csikorgó murva jut eszembe, szomorúság tölt el: elszalasztunk egy lehetőséget.

Gramofon

Ászok ütöttek a Soroksári úton

Elképesztő zenei távolságokat hidaltak át az 5. MOL Budapest Jazzfesztivál szervezői, amikor egy német énekes szólóját, egy magyar cimbalmos kvintettjének bemutatkozását és a francia harmonikakirály kvartettjét tették a Nemzeti Hangversenyteremben tartott nyitónap programjába.

Gramofon

A világválogatott átlagosan muzsikált Pesten

Solti György halálának 10. évfordulója adta az apropót, hogy a magyar dirigens által alapított, élvonalbeli együttesekből verbuvált Világzenekar a Békéért Budapestre látogasson. Műsor- és „sztárproblémákkal” egyaránt szembesülhettünk az olykor érdekes, olykor hosszúnak tűnő koncerten.

Gramofon

Hogy csinálják a fesztivált a svédek?

A recept egyszerű: végy egy régi ipari területet, alakíts ki ott kulturális intézményeket. Hirdess meg például egy kortárs zenei fesztivált, és városod máris bekerült a nemzetközi vérkeringésbe. Ilyesfélével próbálkoznak Graztól Pécsig sok városban. Mégsem megy simán. Kell némi innováció. No meg ízlés. Zenekritikusunk számol be svédországi tapasztalatairól.

„Varázslatos, de nehéz is látni, hogy valaki, akit már ennyire szeretsz, rohan be sírva az erdőbe, te meg ott vagy kamerával a kezedben”

„Varázslatos, de nehéz is látni, hogy valaki, akit már ennyire szeretsz, rohan be sírva az erdőbe, te meg ott vagy kamerával a kezedben”

Álcázás nélkül bukkant fel a Tesla legfontosabb újdonsága, a frissített Model Y – képek

Álcázás nélkül bukkant fel a Tesla legfontosabb újdonsága, a frissített Model Y – képek

Izrael még nem tudja, meddig marad és mihez kezd a földig rombolt Gázai övezettel

Izrael még nem tudja, meddig marad és mihez kezd a földig rombolt Gázai övezettel

Babáknak való, szülőknek szól: intelligens kiságyat mutatott be a Bosch

Babáknak való, szülőknek szól: intelligens kiságyat mutatott be a Bosch