Tetszett a cikk?

Szinte napra pontosan két évvel ezelőtt adta legutóbbi koncertjét Budapesten az Academy of St. Martin in the Fields kamarazenekar. Most is ugyanazt a művet játszották első ráadásnak, mint akkor; most is egy ifjú hegedűművész hölggyel léptek fel; s helyenként most is páratlan hangzásélménnyel ajándékoztak meg.

Az Academy of St. Martin in the Fields kamarazenekar hangversenye
Karmester: Sir Neville Marriner
Km.: Janine Jansen – hegedű
január 13., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Janine Jansen – üdítő színpadi jelenség
© Gramofon archív
A mostani est emléke nem fogja elnyomni a korábbiét, de – a második félidőben – ismét olyan magasrendű zenei élményben volt részünk, ami a csúcszenekarok koncertjeit látogató zenebarátnak is ritkán adatik meg. A műsor élén eljátszott Haydn-szimfóniában (no. 104) nem éreztem a belső tüzet, a vibráló, izzó életörömöt, a szinte hangos kacajra fakasztó szellemességet, ami a kétszáz éve elhunyt bécsi-eszterházai mester zenéjét oly ellenállhatatlanná teszi. Ezt követte Mendelssohn e-moll hegedűversenye a dán Janine Jansen szólójával, meglehetősen konvencionális olvasatban. A nagy lemezkiadók és nemzetközi koncertélet egyik ügyeletes üdvöskéje tetszetős pódiumjelenség, és el is tudja adni magát: rég nem hallottam ilyen hatásvadász pianissimókat, ilyen széles lassításokat – néha inkább önmagát játssza meg, ahelyett, hogy a hangokat játszaná el. A közönségsiker nem maradt el. Az első tételben nem találtam a szerzői utasítás – appassionato (szenvedélyesen) – hangzó megvalósulását. A harmincegy éves Jansen hangja levegős, cérnavékony, olykor éles, a vibrato mértéktelen alkalmazása szintén az ízlés hiányáról vallott. Az ilyesféle előadói pótcselekvések nem engedik kibontakozni a művet – annál inkább az előadót. Tetszett viszont Jansen interpretációjában, hogy mindig félig a zenekar felé fordulva játszott, mintha velük, a karmesterrel kamarazenélne; úgy tűnt, mintha mindig bele akarna lesni a partitúrába. Ráadásnak a Sarabande tételt hallhattuk Bach d-moll partitájából, makulátlan tisztasággal. Érthetetlen ugyanakkor, miért vált ebből a nem kimondottan vidám tételből gyakori ráadásszám.

És akkor következett a második félidő, Beethoven – erős Haydn-hatásokat mutató – Első szimfóniája, az est csúcspontja. Itt kaptam igazolást arra, miért jöttem el a 2007. januári koncertjükről úgy, hogy „ez a világ legjobb zenekara”, és hogy ez a megállapításom nem pillanatnyi elragadtatásból született. Ekkor érthettük meg, mitől elsőrangú egy együttes. A vonósok nemcsak ritmikailag, hanem hangszínben, hangerőben is eszményi egységet alkotnak. Őket hallva nem üres frázis: egy szólam egyetlen hangszerként szól – alig hihető zenei élmény! A Beethoven-szimfónia lassú tételének eleje, de különösen a negyedik tétel bevezetése – utóbbi a zenekari együttjáték próbaköve – csak a legnagyobbak előadásában szólal meg ily tökéllyel. Minden bizonnyal karmester nélkül is el tudják játszani ezeket a műveket, hiszen példátlanul összeszokott csapatról van szó – nem véletlenül nevezik magukat kamarazenekarnak. De ott áll a nyolcvanötödik évét taposó Sir Neville Marriner, ez a csupazene, fiatalos lendületű, közvetlen és jó humorú dirigens, akinek karmesteri pálcát soha el nem engedő keze taktírozásba kezd a vastaps hallatán, amikor már ötödszörre jön vissza a pódiumra. Úgy tűnt, az ő feladata „pusztán” biztosítani a zenei folyamat természetes egyszerűséggel történő lefolyását. Biztos kézzel, takarékos mozdulatokkal vezényel, és fejben mindig legalább két ütemmel előrébb jár, ami a zenélés terén szerzett hihetetlen jártasságról tanúskodik.

Várkonyi Tamás

Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Verbéna illatú katarzis

„A zene több is, mint a lélek tükre, a hang metafizikus dimenziójával gazdagodik, így képes átformálni az ember mélységes behatároltságát” – írja legújabb, magyarul sajnos még nem olvasható könyvében Daniel Barenboim. A jeles zongoraművész-karmester tétele a muzsika hatalmáról Rost Andrea évnyitó Puccini-estjére is érvényes volt.

Gramofon

Veszett fejsze és mámoros siker

A miskolci Bartók+… Nemzetközi Operafesztivál december közepén a már hagyományos gálaestjével emlékezteti a közönséget és támogatóit arra, hogy a következő nyáron ismét szép programmal várja a műfaj barátait. Az ünnepi hangversenyre rendszerint valamilyen sztárvendéget hív Bátor Tamás fesztiváligazgató. A vendég azonban akár meg is betegedhet…

Gramofon

Kelet lánya és fia

Puccini születésének 150. évfordulóját a Művészetek Palotája félig szcenírozott előadások sorozatával ünnepelte meg. A záróesten A Nyugat lánya hangzott el, ezúttal teljesen koncertszerű verzióban, a három főszerepben vendégekkel. Minnie-t Olga Romanko, Dich Johnsont Lee Yeon-Won, Rance seriffet pedig Alexandru Agache énekelte.

Gramofon

Elsüllyedt kultúra, avagy kinek szól a régmúlt zenéje?

Reneszánsz Év, együttműködés külföldi partnerekkel, ötszáz éve született monumentális kompozíciósorozat újrafelfedezése, a figyelem ráirányítása a ma kevésbé divatos zenei korszakokra. Több okból is nagyszerű a kezdeményezés, mégis mindössze harmincan voltunk kíváncsiak a Musica Aeterna Művészeti Alapítvány sorozatának második koncertjére, amelyen a Corvina Consort lépett fel.

Gramofon

Cosí fan tutte – tájelőadásban

Mozart nagyszerű operai életművének is kiemelkedő darabjai a Da Ponte-librettókra készült darabok: a Figaro házassága, a Don Giovanni és a Così fan tutte. Ünnep, ha ezeket láthatja-hallhatja a nagyérdemű. A Cosít három estén játszották el a Művészetek Palotájában, Fischer Iván vezényletével, a Budapesti Fesztiválzenekarral és „import” énekesekkel.

Orosz kollégájával beszélgetett egy ukrán sofőr Soroksáron, egy kazah késelte meg ezért

Orosz kollégájával beszélgetett egy ukrán sofőr Soroksáron, egy kazah késelte meg ezért

Az Ukrajnának nyújtott katonai segély újraindításáról győzködte Trumpot a brit miniszterelnök

Az Ukrajnának nyújtott katonai segély újraindításáról győzködte Trumpot a brit miniszterelnök

Hiperbár-terápia közben történt robbanás ölt meg egy ötéves kisfiút Amerikában

Hiperbár-terápia közben történt robbanás ölt meg egy ötéves kisfiút Amerikában

Infláció: repülőrajt behúzott kézifékkel, és már éledezik Nagy Márton mumusa, az „óvatossági motívum” is

Infláció: repülőrajt behúzott kézifékkel, és már éledezik Nagy Márton mumusa, az „óvatossági motívum” is