szerző:
Műértő
Tetszett a cikk?

Szeptember közepén kétnapos látogatást tett Budapesten a Tate orosz és kelet-európai akvizíciós bizottsága (REEAC), amely 2012-ben alakult, s jelenleg 24 tagja van. A régióban élő, illetve a régió művészete iránt elkötelezett műgyűjtőkkel a Tate részéről Frances Morris, a nemzetközi gyűjtemény főkurátora, Juliet Bingham kurátor, Claire Gylphé és Michael Linington fejlesztési menedzser érkezett Magyarországra. A bizottságnak megalakulása óta a budapesti volt a legelső közös – moszkvai programokkal folytatódó – utazása. Kira Flanzraich, a bizottság elnöke vezetésével a REEAC 13 tagja vett részt a budapesti látogatáson.

Kis Varsó: Nefertiti teste, 2003

Az itteni programokat a REEAC magyar tagjai, Küllői Péter, Somlói Zsolt és Carl Kostyál a Tate csapatával egyeztetve állították össze. A bizottság megtekintette a Ludwig és a Szépművészeti Múzeum XX. századi és kortárs gyűjteményének állandó kiállítását, az acb, a Kisterem és a Vintage által közösen rendezett Bookmarks és a Kieselbach Galériában a Magyar avantgárd című tárlatot, felkereste Maurer Dóra és Gáyor Tibor, valamint a Kis Varsó műtermét, látogatást tett Sauska Krisztián műgyűjtőnél és a Villa Budapestben.

A Műértőnek a Tate részéről Frances Morris, a REEAC képviseletében pedig néhány tekintélyes tag nyilatkozott a Budapesten szerzett tapasztalatokról.

Frances Morris elmondta, hogy a Tate 2000 óta hoz létre akvizíciós bizottságokat állandó gyűjteménye bővítésének céljából; van dél-ázsiai, ázsiai és csendes-óceáni, afrikai, közel-keleti, észak- és dél-amerikai testülete. Az intézmény korábban az Egyesült Királyság, az USA és Nyugat-Európa művészetét gyűjtötte, s hosszú időbe telt, míg fölismerte a földrajzi határoknak a művészettörténet szempontjából mesterséges, a kortársművészet szempontjából korlátozó voltát. Új stratégiájának megfelelően a Tate arra törekszik, hogy helyreállítsa az európai modernizmus történetének és hagyatékának művészeti egységét, továbbá hogy a kelet- és közép-európai régió kortársművészetének legfontosabb kérdéseire reflektáljon. A REEAC első utazásának célpontja éppen azért lett Budapest, mert a Tate érdeklődik egyfelől a nemzetközi avantgárd történetében igen jelentős magyar származású alkotók, másfelől az 1960-as évek experimentális művészei közül azok iránt, akik a magyar határokon túl is ismertté váltak, mint például Maurer Dóra. „A műteremben tett látogatáson megtapasztalhattuk Maurer Dóra munkáinak kivételes erejét és eredetiségét – összegezte a budapesti élményeket a főkurátor. – Rendkívül hasznos volt számunkra továbbá két kiemelkedő budapesti kiállítás megtekintése. A Bookmarks című tárlat megmutatta, hogy milyen erős a neoavantgárd hagyományok továbbélése a mai magyar művészetben. Mind az idősebb, mind a fiatal generációból láttunk ismerős alkotókat, de új felfedezéseink is voltak. A Magyar avantgárd című kiállításon Kassák Lajos és Moholy-Nagy László művei mellett Bortnyik Sándor Lámpagyújtójára fókuszáltunk. Ez a késői alkotás a történelem egy zajos időszakából a radikális művészet mesterműve.” Frances Morris szerint a pályájukat külföldön beteljesítő progresszív magyar alkotók erőteljesen vannak jelen egy szélesebb nemzetközi kontextusban, s a Tate szeretne módot találni arra, hogy gyűjteményében megjelenítse művészetüket. A főkurátor elismerően nyilatkozott azokról az ambiciózus galeristákról és értő műgyűjtőkről is, akiket megismert.

Az orosz és szlovén művészetet gyűjtő, amerikai Neil Rector a budapesti programok után szeretne még többet megtudni a magyar képzőművészetről. „Nagy hatással volt rám a mai magyar művészet kvalitása és nemzetközi beágyazottsága. Meglepett a lokális művészeti közeg élénksége, sokszínűsége, a szofisztikált művészeti diskurzus” – mondta Neil Rector, aki a Bookmarks kiállítás inspirációjának hatására az acb Galériában ismerkedett tovább Tót Endre munkáival, és Maurer Dóra művei is mély benyomást tettek rá. Véleménye szerint a magyar neoavantgárd legjobb művészei komoly figyelmet tudnának generálni az Art Baselen vagy a Frieze Masters művészeti vásáron, és természetesen a Tate Modern kollekciójában is ott lenne a helyük.

A holland Cees Hendrikse a bizottság legtöbb tagjához hasonlóan életében először járt Budapesten. A neves gyűjtő, aki az ázsiai–csendes-óceáni bizottságnak is tagja, elismerően nyilatkozott budapesti tapasztalatairól: „Igen rövid idő alatt sokat megtudtunk a neoavantgárd és a posztkonceptuális magyar művészetről, múzeumi gyűjteményekről az 1960-as évektől napjainkig, s amit láttam, jóval fölülmúlta várakozásaimat. Különösen informatívnak találtam a Bookmarks anyagát és a Szépművészeti Múzeum állandó kiállítását. Maurer Dóra, Gáyor Tibor, Lakner László és a Kis Varsó kitűnő művei nemzetközi figyelmet érdemelnek. Meggyőződésem, hogy a magyar kormány és az ország sokat profitálhatna abból, ha többet tenne a magyar kortársművészet nemzetközi megismertetéséért. Ez a módszer nálunk, Hollandiában már bevált és jól működik.”

Az Amszterdamban élő román kurátor, Maria Rus Bojan korábban is sokat tudott a magyar szcénáról, de a REEAC programja révén a magyar művészet egy tágabb szeletét is megismerte. Elsősorban a neoavantgárd, valamint Lakner László és Gáyor Tibor művészete, illetve a Vintage Galériában látott fotográfiák keltették föl az érdeklődését. Úgy véli, a magyar képzőművészet integrálódott a globális művészeti közegbe, de a nagy nyugati intézmények nincsenek még fölkészülve arra, hogy kellő figyelmet fordítsanak erre, és ugyanez a helyzet a többi kelet-európai országgal is.

A Londonban élő fiatal orosz műgyűjtő, Alina Uspenskaya nagyra értékelte, hogy a művészet iránt komolyan elkötelezett műgyűjtőkkel, galeristákkal, kurátorokkal találkozott Budapesten. A város modernista építészete éppúgy megérintette, mint az acb Galéria fiatal művészeket promotáló programja, vagy a Maurer Dóra műtermében tett látogatás. Nagy hatással volt rá a Kis Varsó Nefertiti-projektje is.

A REEAC magyar tagjai részéről Carl Kostyál szerint a szcéna szereplői kitűnő áttekintést nyújtottak a bizottság tagjainak és a Tate kurátorainak a hazai képzőművészetről, különösen kiemelkedőnek tartja a három kortárs galéria együttműködésével létrejött neoavantgárd kiállítást. Úgy véli, a REEAC látogatásának kézzelfogható hozadéka, hogy nyilvánvalóvá tette a magyar művészet néhány kulcsfigurájának fontosságát a Tate gyűjteménye számára.

A REEAC másik magyar tagja, Somlói Zsolt fontos eredménynek tartja, hogy a nemzetközi művészeti szcénából ilyen sok elismert, véleményformáló személyiséget sikerült Budapestre vonzani, akik itt pozitív benyomásokat szereztek. Példaértékűnek érezte a hazai szakembereknek az ügyért érzett felelősségét, professzionális összefogását, felkészültségét, különösen kiemelkedőnek találta Székely Katalin és Fehér Dávid tárlatvezetését, valamint Maurer Dóra prezentációját. Véleménye szerint a magyar művészetet sikerült új perspektívába helyezni a REEAC és a Tate számára, s ezen a budapesti látogatást követő moszkvai program sem változtatott, a magyar művészeti szcéna Moszkvából nézve is vonzó és figyelemfelkeltő.

Spengler Katalin

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Záporok, sőt hózáporok is bonyolíthatják az életünket pénteken

Záporok, sőt hózáporok is bonyolíthatják az életünket pénteken

Csődöt jelentett a KTM, Európa legnagyobb motorkerékpár-gyártója

Csődöt jelentett a KTM, Európa legnagyobb motorkerékpár-gyártója

A BYD építése miatt a szegedi önkormányzat 60 millióért sajátítana ki egy területet, ami legalább 400 milliót ér

A BYD építése miatt a szegedi önkormányzat 60 millióért sajátítana ki egy területet, ami legalább 400 milliót ér

Elhanyagolták az egészségügyet, aminek két, családra vágyó pár lett az áldozata

Elhanyagolták az egészségügyet, aminek két, családra vágyó pár lett az áldozata