Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"652e5f8d-5784-47cd-b9ea-d317d844229e","c_author":"HVG","category":"360","description":"Nem biztos, hogy jók az USA-nak, de alapjaiban jogszerűek Donald Trump vámháborús rendeletei.","shortLead":"Nem biztos, hogy jók az USA-nak, de alapjaiban jogszerűek Donald Trump vámháborús rendeletei.","id":"20250206_hvg-trump-usa-vamok-mexiko-kanada-kina-torvenyek-kiskapuk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/652e5f8d-5784-47cd-b9ea-d317d844229e.jpg","index":0,"item":"3d16d4f5-d583-465e-b69d-0cffba62af91","keywords":null,"link":"/360/20250206_hvg-trump-usa-vamok-mexiko-kanada-kina-torvenyek-kiskapuk","timestamp":"2025. február. 06. 11:29","title":"Az amerikai törvények több kiskaput hagynak Trumpnak a vámok tetszés szerinti emelésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d08d1590-560b-49be-9d31-21131e472b9f","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"Donald Trump a vámháború első köréből kihagyta az EU-t. A forint árfolyama gyengült, de egyelőre az erősödési trendsávban maradt. Az unió elleni vámok bejelentése csak idő kérdése, akkor a 420-as euró is benne lesz a pakliban. A vámháború rontja a magyar gazdaság növekedési kilátásait, emeli az inflációs kockázatokat. És lehet, hogy az USA-ban vámkárosult kínai Temu még jobban rámegy Európára.","shortLead":"Donald Trump a vámháború első köréből kihagyta az EU-t. A forint árfolyama gyengült, de egyelőre az erősödési...","id":"20250204_Trump-vamhaboruja-420-forintos-eurot-es-meg-tobb-Temut-hozhat-Magyarorszagnak-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d08d1590-560b-49be-9d31-21131e472b9f.jpg","index":0,"item":"d015674f-d172-44d4-bb64-fd42739fc3be","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_Trump-vamhaboruja-420-forintos-eurot-es-meg-tobb-Temut-hozhat-Magyarorszagnak-ebx","timestamp":"2025. február. 04. 17:08","title":"Trump vámháborúja még több Temut és 420-as eurót hozhat Magyarországnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c7ba1bd-ab46-4341-b528-4969a68d4e67","c_author":"Fülöp István","category":"360","description":"Újabb csúcsokat ostromol a kakaóbab ára, a multicégek más alapanyaggal „dúsítják” a termékeiket, a manufaktúrák viszont nem tudnak eléggé árat emelni. A csokoládé egyre inkább luxustermékké válik.","shortLead":"Újabb csúcsokat ostromol a kakaóbab ára, a multicégek más alapanyaggal „dúsítják” a termékeiket, a manufaktúrák viszont...","id":"20250204_hvg-dragulo-kakao-csokolade-helyettesito-gyartok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c7ba1bd-ab46-4341-b528-4969a68d4e67.jpg","index":0,"item":"80e98cde-9aa9-4714-9ca9-64a171671725","keywords":null,"link":"/360/20250204_hvg-dragulo-kakao-csokolade-helyettesito-gyartok","timestamp":"2025. február. 04. 14:15","title":"Most már senki nem úszhatja meg a csokidrágulást: zsinórban negyedik éve nincs elég kakaó a világpiacon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f6e2cc8-f471-48d9-8601-8c7d5a03b514","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A Rákosrendezőre tervezett Mini-Dubaj beruházás apropóján olyan barnamezős beruházásokat gyűjtöttünk össze, amelyek megmutatták, hogyan lehet jól hasznosítani az elhagyott iparterületeket. ","shortLead":"A Rákosrendezőre tervezett Mini-Dubaj beruházás apropóján olyan barnamezős beruházásokat gyűjtöttünk össze, amelyek...","id":"20250205_mini-dubaj-helyett-rozsdaovezet-hasznositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f6e2cc8-f471-48d9-8601-8c7d5a03b514.jpg","index":0,"item":"ce5a22af-17aa-4f01-b003-ec16c2c957e4","keywords":null,"link":"/elet/20250205_mini-dubaj-helyett-rozsdaovezet-hasznositas","timestamp":"2025. február. 05. 06:02","title":"Dubajkodás helyett: három nagyszerű példa, mit lehet kezdeni egy rozsdaövezettel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75b5ed13-c47c-4c1b-8702-60bb9012768a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szoros közelségbe kerül a Hold és a Mars vasárnap este, az égi jelenség szabad szemmel is könnyen megfigyelhető lesz – közölte a Svábhegyi Csillagvizsgáló.","shortLead":"Szoros közelségbe kerül a Hold és a Mars vasárnap este, az égi jelenség szabad szemmel is könnyen megfigyelhető lesz –...","id":"20250205_hold-mars-kozelseg-megfigyeles-egyuttallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75b5ed13-c47c-4c1b-8702-60bb9012768a.jpg","index":0,"item":"20d177b1-e111-40a1-a011-84de8c2f84c3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_hold-mars-kozelseg-megfigyeles-egyuttallas","timestamp":"2025. február. 05. 14:03","title":"Érdemes lesz az eget kémlelni vasárnap este: szoros közelségbe kerül a Hold és a Mars","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2061e6bb-34e2-4275-9738-44cb77f759dd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók vizsgálata alapján úgy tűnik, a gyerekek és a 65 év felettiek esetében ugyanannyit beszélnek a nők és a férfiak, ám egy bizonyos korosztályban felborul ez az egyensúly.","shortLead":"Amerikai kutatók vizsgálata alapján úgy tűnik, a gyerekek és a 65 év felettiek esetében ugyanannyit beszélnek a nők és...","id":"20250204_nok-ferfiak-beszed-mennyisege-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2061e6bb-34e2-4275-9738-44cb77f759dd.jpg","index":0,"item":"4ff14bf2-03ac-4d07-8d8b-786ed6c8c781","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_nok-ferfiak-beszed-mennyisege-vizsgalat","timestamp":"2025. február. 04. 20:03","title":"Új vizsgálat bizonyítja: a nők többet beszélnek, mint a férfiak – de nem mindig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7a968a9-d0e7-4f32-b6b5-80e33e9e7fc8","c_author":"Lidl Magyarország","category":"brandcontent","description":"Az ünnepi időszak hagyományosan a boldog családi együttlét, a pihenés és töltődés időszaka, ám a valóságban sokszor fárasztó és megterhelő is lehet. Nem csoda hát, hogy ezek után az évkezdés sokak számára kihívást jelent: mind szellemileg, mind fizikailag, de anyagi szempontból is. Íme néhány tipp, amivel abban segítünk, hogy könnyebben, nyugodtabban és olcsóbban induljon az új esztendő.","shortLead":"Az ünnepi időszak hagyományosan a boldog családi együttlét, a pihenés és töltődés időszaka, ám a valóságban sokszor...","id":"20250122_Tippek-hogy-konnyebben-induljon-az-uj-ev-lidl-kupon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7a968a9-d0e7-4f32-b6b5-80e33e9e7fc8.jpg","index":0,"item":"0db688aa-f688-48ed-aa87-68d0550d4b66","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250122_Tippek-hogy-konnyebben-induljon-az-uj-ev-lidl-kupon","timestamp":"2025. február. 04. 13:30","title":"Ezeket érdemes most beszerezni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27eca3b4-c241-48fd-8302-9720c25472f4","c_author":"MTI","category":"sport","description":"A Grazer AK-nál ismét együtt dolgozhat korábbi eszéki edzőjével.","shortLead":"A Grazer AK-nál ismét együtt dolgozhat korábbi eszéki edzőjével.","id":"20250205_labdarugas-kleinheisler-laszlo-atigazolas-ausztria-grazer-ak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27eca3b4-c241-48fd-8302-9720c25472f4.jpg","index":0,"item":"d60f5547-ebb0-461e-8dbe-963389201860","keywords":null,"link":"/sport/20250205_labdarugas-kleinheisler-laszlo-atigazolas-ausztria-grazer-ak","timestamp":"2025. február. 05. 12:19","title":"Kleinheisler László az osztrák Bundesligába igazolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az oroszoknak áll a zászló a 60 milliárdos metróbizniszben
szerző:
MLF
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Nemcsak a politikusok vívnak a 3-as metró miatt, háborúznak a zsíros állami megrendelésért a kocsik felújítására gyúró cégek is. Úgy tudjuk, az oroszoknak komoly előnyük van, ami egyébként is illeszkedne a kormány eddig nem túl sikeres „keleti nyitás” tervébe.
Az eredeti hét jelentkezőből csütörtökre kettő maradt a 3-as metró szerelvényeinek felújítására kiírt pályázaton – értesült a hvg.hu. Információinkat hivatalosan még nem erősíttették meg, de úgy tudjuk, a pályázat újabb szakaszában csak az orosz és az észt cég adott be ajánlatot, a korábbi fordulókban talpon maradt Skoda és spanyol CAF úgy döntött, végül nem vesz részt a projektben. Keressük a BKV-t, ha megérkezik válaszuk, közöljük.
Azt, hogy a 3-as metróval komoly gondok vannak, már hosszú évek óta lehet tudni, de az M4-es építésére koncentráló 2010 előtti városvezetés nem törődött az 1976–1990-ben átadott vonal felújításával. A Tarlós István vezette fővárosi önkormányzat 2011 óta lobbizik a kormánynál, hogy támogassa a rekonstrukciót, ami évekig tartó huzavonát eredményezett. Végül a kabinet március végén 125 milliárd forintos támogatást biztosított Budapestnek a pálya felújítására, az önkormányzat pedig szerdán döntött arról, hogy július 1-jén indul a projekt, továbbá 60 milliárdos euróalapú devizahitelt vesz fel a régi járművek újjáépítésére. A közbeszerzési eljárás már tavaly elindult, két szakaszon már túl is van a BKV, most várható a tender véglegesítése.
Pedig tavaly év végén szinte minden jelentősebb régiós, illetve európai vállalkozás rárepült a tenderre a közbeszerzés első szakaszában, a jelentkezők között pedig eddig valóságos háború dúlt a zsíros állami megrendelésért, a 222 darab kocsi rekonstrukciójáért. Az ajánlattevők között feltűnt egy román, egy magyar, egy észt, egy orosz, egy francia, egy spanyol és egy cseh cég is. A BKV vezetői leültek mindegyik jelentkezővel tárgyalni a feltételekről, majd idén év elején a második szakaszban rögtön ki is zártak kettőt, a román Electroputerét és a nyíregyházi – egyébként baloldali kötődésűnek tartott – Kelet-Út Kft.-t.
Kiégett kocsi a 3-as metró vonalán
MTI / Máthé Zoltán
Április elején pedig kiszállt a metrótenderből a francia Alstom. Ez a cég szállította le korábban a 4-es metró, illetve a felújított 2-es metró új szerelvényeit, ám előtte közel egy évig kardozott a 2010-es választást megnyert új városvezetéssel, miután Tarlós a csúszás miatt felbontotta a szerződésüket. Az Alstom kilépése a tenderből egyben felelevenített egy régi vitát is: új, hosszabb ideig használható járműveket vásároljon Budapest, vagy az orosz kocsikat újítsa fel. A kérdés előjött a szerdai közgyűlésen is, ahol az ellenzék azzal vádolta a városvezetést, hogy az árfolyam-ingadozás miatt sokat kockáztat a devizahitel felvételével, az LMP-s Csárdi Antal pedig azt vetette fel, hogy az új kocsik beszerzése mindössze 2 milliárd forinttal kerülne többe, mint a régiek felújítása. Erre Tarlós a szokásos stílusában vágott vissza, „hülyeségnek” nevezve az ellenzékiek érveit, a BKV vezérigazgató-helyettese pedig kifejtette, az új járművek beszerzése 90-92 milliárdba kerülne, ráadásul kevesebb kocsit tudnának venni.
Ugyanakkor két iparági forrás is azt hangsúlyozta a hvg.hu-nak, az Alstom okkal lobbizik új szerelvények beszerzése mellett, hiszen a 2-es és 4-es metró járművei révén már eleve rendelkezik típusengedéllyel, hazai referenciával, komoly helyzeti előnye lenne. A felújítás jól jött viszont a prágai metró orosz szerelvényeit restauráló Skoda Transportationnek, illetve az orosz járműveket eredetileg gyártó – tehát azokat jól ismerő Metrowagonmashnak (az egykori szovjet cég 1992-ig Mityiscsi Gépgyárként volt ismert).
Végül a tender zárószakasza előtt négy cég maradt talpon: az oroszok és az észt Skinest, továbbá a csehek és a spanyol CAF, de értesüléseink szerint az utóbbi kettő csütörtökön már nem adott be újabb ajánlatot.
Az oroszok már az alagútban vannak?
A Moszkva elővárosában működő cég már az elején komoly előnyre tett szert a versenyben azzal, hogy átállította a maga oldalára a Dunakeszi Járműjavító Kft.-t. Ugyanis a kormány és a főváros is gyakran hivatkozik arra 2010 óta, hogy a hazai beruházásokkal magyar munkahelyeket kell teremteni.
Pedig a Járműjavító Kft. eredetileg a CAF partnere volt a villamosok gyártásában. A spanyolok nem is nézték ezt jó szemmel, az Index márciusban számolt be arról, hogy a CAF jogi háborút indított három pályázó ellen. A hírportál szerint miután a pályázók az eljárás során megismerhették egymás ajánlatait, a CAF hibákat keresett és állítólag talált is a csehek, az észtek és az akkor még versenyben lévő franciák dokumentumaiban. A cseheknél és az észteknél főleg a referenciákat kifogásolták, érdekes viszont, hogy az oroszokat nem támadták be. Versenytársai viszont azt kifogásolják, hogy a CAF is titkolózik a referenciáit illetően, igaz, az a hírekből is tudható, hogy ez a cég nyert nemrég a luxembourgi könnyűvasúti tenderen, ahova járműveket szállít.
Már be is futott az orosz szerelvény?
Stiller Ákos
A hvg.hu információi szerint a BKV is megfogalmazott több észrevételt április végén az észt Skinest ajánlatával kapcsolatban. A közlekedési vállalat az ajánlat műszaki-szakmai részénél „nagy hiányosságokat” talált. Bár az észtek kiegészítették az ajánlatukat, az újabb dokumentumokat akkor még nem fordították le magyarra. A BKV az ajánlat több pontjával kapcsolatban magyarázatot kért a cégtől, mire az ajánlattevő fordítási hibákkal magyarázta a problémákat. Ugyanakkor a Skinest főleg vasúti kocsik – és nem metrószerelvények – felújítását mutatta be referenciaként, többek között Ukrajnából és Belaruszból, a cégnek ukrán gyártóval van kapcsolata.
Úgy tudjuk, az észtek és az oroszok is alacsonyabb árajánlattal rukkoltak elő, viszont sok függ attól, hogy a BKV mit gondol például a referenciákról. Számít az is, hogy ki vállalt rövidebb felújítási időt: Tarlós közlekedési tanácsadója, Dorner Lajos az Indexen szerdán megjelent interjújában leszögezte, hogy a rekonstrukciónak a 2017-es vizes vébéig be kell fejeződnie, márpedig a hvg.hu úgy értesült, hogy az oroszok vállalták a legrövidebb időt. Ugyanakkor értesüléseink szerint a Skinest le akarta nyűgözni a BKV-t azzal, hogy a legmagasabb pontszámmal díjazható 25 éves garancia helyett beígért 30 évet, amit a piacon meglepőnek tartanak.
A Népszabadság már tavaly arról írt, előnyt jelent a mityiscsi gyárnak, hogy a kocsik gyártási dokumentációja eleve megvan nekik, hiszen a BKV csupán a karbantartáshoz szükséges leírásokat kapta meg annak idején. Azt a Kreml is elismerte Vlagyimir Putyin februári látogatásakor, hogy az orosz elnök által Orbánnál felvetett öt együttműködési javaslat között ott volt a Metrowagonmash tendere is.
Mindenkinek volt egy rossz szava
Tavaly Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter egy tollvonással lehúzta az uniós közlekedésfejlesztési listáról az összes fővárosi projektet. Miután a hír napvilágra került, nyilatkozatháború kezdődött Lázár és Tarlós között, amelynek keretében az előbbi azt javasolta az utóbbinak, hogy menjen ő is Brüsszelbe lobbizni, mint Demszky Gábor. Bár egy városházi forrás kreált konfliktusnak, választás előtti trükknek nevezte a Tarlós–Lázár-háborút. Akármi is történt a két politikus között, márciusban végül a kormány engedett a főpolgármester kérésének, aki azt mondta, ez egyedül Orbán Viktornak köszönhető.
Nemcsak Budapest és a kormány különbözött össze a metró felújításán. Baranyai László, az EU finanszírozó bankjának alelnöke egy hónapja azt állította a Világgazdaságnak, az Európai Beruházási Bank (EIB) szakértői szerint célszerűbb lenne új eszközöket beszerezni, nem pedig a régieket felújítani, és ebben vita alakult ki az EIB és az Orbán-kabinet között. Ugyanakkor a Metróért Egyesület márciusban arra figyelmeztetett, hogy moszkvai metrókocsik fékjei az elmúlt pár hónapban háromszor is felmondták a szolgálatot a számítógép meghibásodása miatt, jobb lesz odafigyelni a felújításra, ugyanis a civilek szerint a Metrowagonmash várhatóan az említettekhez hasonló műszaki megoldásokat alkalmaz majd Budapesten is.