Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0afea2d1-cf1b-4bdd-9664-56e3bfcf37c4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Kormányzati Ellenőrzési Hivataltól egyelőre csak annyit tudtak kiperelni, hogy 15 alkalommal fordult elő ilyen.","shortLead":"A Kormányzati Ellenőrzési Hivataltól egyelőre csak annyit tudtak kiperelni, hogy 15 alkalommal fordult elő ilyen.","id":"20250314_kehi-ellenorzes-adatigenyles-atlatszo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0afea2d1-cf1b-4bdd-9664-56e3bfcf37c4.jpg","index":0,"item":"90e0183c-8d81-4a07-b304-d69d6e2dd351","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_kehi-ellenorzes-adatigenyles-atlatszo","timestamp":"2025. március. 14. 11:55","title":"Nem árulja el a KEHI, hogy kiket és miért ellenőrzött 2019 és 2022 között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f24feaf-0c0c-4e7f-ac4c-51ee86ba814b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A mobilok után a robotokba is beköltözhet a Google Gemini, a cég most két, ehhez használatos, speciális nyelvi modellt is bemutatott.","shortLead":"A mobilok után a robotokba is beköltözhet a Google Gemini, a cég most két, ehhez használatos, speciális nyelvi modellt...","id":"20250313_google-gemini-robot-mesterseges-intelligencia-nyelvi-modell","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f24feaf-0c0c-4e7f-ac4c-51ee86ba814b.jpg","index":0,"item":"05c6ea28-c352-4a1c-a2ce-cc256082a336","keywords":null,"link":"/tudomany/20250313_google-gemini-robot-mesterseges-intelligencia-nyelvi-modell","timestamp":"2025. március. 13. 16:03","title":"A Google beépítette egy robotba az MI-jét, és ez új korszakot nyithat a robotikában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af741f06-d8f3-4000-9ef5-52aef487f637","c_author":"Rácz Krisztina","category":"360","description":"Városon hidegháború folyik, falun szkanderezés megy. A tét ugyanaz: Ki bírja tovább? – írja szerzőnk, a Belgrádi Egyetem oktatója a szerbiai egyetemisták hónapok óta tartó tüntetéseiről.","shortLead":"Városon hidegháború folyik, falun szkanderezés megy. A tét ugyanaz: Ki bírja tovább? – írja szerzőnk, a Belgrádi...","id":"20250314_hvg-Racz-Krisztina-Belgrad-Szerbia-Ujvidek-tuntetesek-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af741f06-d8f3-4000-9ef5-52aef487f637.jpg","index":0,"item":"a5fca1e1-fbaf-4ebd-9c00-db3dfaf4003d","keywords":null,"link":"/360/20250314_hvg-Racz-Krisztina-Belgrad-Szerbia-Ujvidek-tuntetesek-velemeny","timestamp":"2025. március. 14. 08:00","title":"Rácz Krisztina: Szerbiában fölébredt a telefonjából föl se néző, apolitikusnak hitt, emigrációra készülő generáció","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"356faff1-c563-48d9-b3b1-e2a574487d93","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az ipari termelés összességében 3,9 százalékkal kisebb volt januárban, mint egy évvel korábban. Az akkugyártásban hatalmas, 46 százalékos volt a visszaesés, a járműgyártás csak 3 százalékkal csökkent.","shortLead":"Az ipari termelés összességében 3,9 százalékkal kisebb volt januárban, mint egy évvel korábban. Az akkugyártásban...","id":"20250313_Repulorajt-rukvercben-magyar-akkugyartas-fele-eltunt-januarban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/356faff1-c563-48d9-b3b1-e2a574487d93.jpg","index":0,"item":"288bd6e6-ba3b-40d0-97cf-210170a7b9c5","keywords":null,"link":"/kkv/20250313_Repulorajt-rukvercben-magyar-akkugyartas-fele-eltunt-januarban","timestamp":"2025. március. 13. 08:30","title":"Repülőrajt rükvercben: a magyar akkugyártás fele eltűnt januárban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2218f7a6-9a96-4658-afe8-f8044bc3c935","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az is végleges, hogy valóban az iX3 elnevezést kapja. ","shortLead":"Az is végleges, hogy valóban az iX3 elnevezést kapja. ","id":"20250314_szeptember-elejen-debutal-a-debreceni-BMW","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2218f7a6-9a96-4658-afe8-f8044bc3c935.jpg","index":0,"item":"59dcd664-1dec-4fff-b728-bf2818617c53","keywords":null,"link":"/cegauto/20250314_szeptember-elejen-debutal-a-debreceni-BMW","timestamp":"2025. március. 14. 10:29","title":"Hivatalos: Szeptember elején debütál a debreceni BMW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07df406e-37a2-475b-8e8f-9301c456af77","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Szövetségeseinkkel ennél jóval szigorúbb hangot szokott megütni a külügyminiszter.","shortLead":"Szövetségeseinkkel ennél jóval szigorúbb hangot szokott megütni a külügyminiszter.","id":"20250313_szijjarto-peter-tuzszunet-orosz-elutasitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07df406e-37a2-475b-8e8f-9301c456af77.jpg","index":0,"item":"a189e66b-c3a1-430f-b711-a8335857e730","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_szijjarto-peter-tuzszunet-orosz-elutasitas","timestamp":"2025. március. 13. 20:55","title":"Szijjártó szokatlanul szerényen kommentálta, hogy az oroszok elutasítják az ideiglenes tűzszüneti javaslatot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46160685-154a-454d-89ae-648608546f67","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Navracsics Tibor kapta a feladatot, hogy kidolgozza az új jogszabályt, amivel megakadályoznák a kifejezetten befektetési célú felvásárlásokat. ","shortLead":"Navracsics Tibor kapta a feladatot, hogy kidolgozza az új jogszabályt, amivel megakadályoznák a kifejezetten...","id":"20250313_Sarkalatos-torvenyben-tiltana-be-a-kormany-hogy-jottmentek-is-vehessenek-hazat-a-faluban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46160685-154a-454d-89ae-648608546f67.jpg","index":0,"item":"8ae54131-ae08-4cf2-abcb-044d9970aa87","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Sarkalatos-torvenyben-tiltana-be-a-kormany-hogy-jottmentek-is-vehessenek-hazat-a-faluban","timestamp":"2025. március. 13. 10:57","title":"Sarkalatos törvényben tiltaná be a kormány, hogy jöttmentek is vehessenek házat a faluban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8db8cb3b-b39e-4e58-afd1-6fab7d28b5e0","c_author":"Gergely Márton","category":"360","description":"Árrésstop, a kettős állampolgárok stigmatizálása, a Pride betiltása – belehúzott a kormány, alig lehet követni, és még itt van a mellözön a Hunyadiból. Alig lehet követni Donald Trump békeharcát és vámháborúját is. Ez a Fülszöveg, az e heti HVG ajánlója.","shortLead":"Árrésstop, a kettős állampolgárok stigmatizálása, a Pride betiltása – belehúzott a kormány, alig lehet követni, és még...","id":"20250313_Gergely-Marton-Akiert-a-harag-szol-Fulszoveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8db8cb3b-b39e-4e58-afd1-6fab7d28b5e0.jpg","index":0,"item":"01af454b-02e2-46fb-9081-edb63b7e8e17","keywords":null,"link":"/360/20250313_Gergely-Marton-Akiert-a-harag-szol-Fulszoveg","timestamp":"2025. március. 13. 11:24","title":"Gergely Márton: Akiért a harag szól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az oroszoknak áll a zászló a 60 milliárdos metróbizniszben
szerző:
MLF
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Nemcsak a politikusok vívnak a 3-as metró miatt, háborúznak a zsíros állami megrendelésért a kocsik felújítására gyúró cégek is. Úgy tudjuk, az oroszoknak komoly előnyük van, ami egyébként is illeszkedne a kormány eddig nem túl sikeres „keleti nyitás” tervébe.
Az eredeti hét jelentkezőből csütörtökre kettő maradt a 3-as metró szerelvényeinek felújítására kiírt pályázaton – értesült a hvg.hu. Információinkat hivatalosan még nem erősíttették meg, de úgy tudjuk, a pályázat újabb szakaszában csak az orosz és az észt cég adott be ajánlatot, a korábbi fordulókban talpon maradt Skoda és spanyol CAF úgy döntött, végül nem vesz részt a projektben. Keressük a BKV-t, ha megérkezik válaszuk, közöljük.
Azt, hogy a 3-as metróval komoly gondok vannak, már hosszú évek óta lehet tudni, de az M4-es építésére koncentráló 2010 előtti városvezetés nem törődött az 1976–1990-ben átadott vonal felújításával. A Tarlós István vezette fővárosi önkormányzat 2011 óta lobbizik a kormánynál, hogy támogassa a rekonstrukciót, ami évekig tartó huzavonát eredményezett. Végül a kabinet március végén 125 milliárd forintos támogatást biztosított Budapestnek a pálya felújítására, az önkormányzat pedig szerdán döntött arról, hogy július 1-jén indul a projekt, továbbá 60 milliárdos euróalapú devizahitelt vesz fel a régi járművek újjáépítésére. A közbeszerzési eljárás már tavaly elindult, két szakaszon már túl is van a BKV, most várható a tender véglegesítése.
Pedig tavaly év végén szinte minden jelentősebb régiós, illetve európai vállalkozás rárepült a tenderre a közbeszerzés első szakaszában, a jelentkezők között pedig eddig valóságos háború dúlt a zsíros állami megrendelésért, a 222 darab kocsi rekonstrukciójáért. Az ajánlattevők között feltűnt egy román, egy magyar, egy észt, egy orosz, egy francia, egy spanyol és egy cseh cég is. A BKV vezetői leültek mindegyik jelentkezővel tárgyalni a feltételekről, majd idén év elején a második szakaszban rögtön ki is zártak kettőt, a román Electroputerét és a nyíregyházi – egyébként baloldali kötődésűnek tartott – Kelet-Út Kft.-t.
Kiégett kocsi a 3-as metró vonalán
MTI / Máthé Zoltán
Április elején pedig kiszállt a metrótenderből a francia Alstom. Ez a cég szállította le korábban a 4-es metró, illetve a felújított 2-es metró új szerelvényeit, ám előtte közel egy évig kardozott a 2010-es választást megnyert új városvezetéssel, miután Tarlós a csúszás miatt felbontotta a szerződésüket. Az Alstom kilépése a tenderből egyben felelevenített egy régi vitát is: új, hosszabb ideig használható járműveket vásároljon Budapest, vagy az orosz kocsikat újítsa fel. A kérdés előjött a szerdai közgyűlésen is, ahol az ellenzék azzal vádolta a városvezetést, hogy az árfolyam-ingadozás miatt sokat kockáztat a devizahitel felvételével, az LMP-s Csárdi Antal pedig azt vetette fel, hogy az új kocsik beszerzése mindössze 2 milliárd forinttal kerülne többe, mint a régiek felújítása. Erre Tarlós a szokásos stílusában vágott vissza, „hülyeségnek” nevezve az ellenzékiek érveit, a BKV vezérigazgató-helyettese pedig kifejtette, az új járművek beszerzése 90-92 milliárdba kerülne, ráadásul kevesebb kocsit tudnának venni.
Ugyanakkor két iparági forrás is azt hangsúlyozta a hvg.hu-nak, az Alstom okkal lobbizik új szerelvények beszerzése mellett, hiszen a 2-es és 4-es metró járművei révén már eleve rendelkezik típusengedéllyel, hazai referenciával, komoly helyzeti előnye lenne. A felújítás jól jött viszont a prágai metró orosz szerelvényeit restauráló Skoda Transportationnek, illetve az orosz járműveket eredetileg gyártó – tehát azokat jól ismerő Metrowagonmashnak (az egykori szovjet cég 1992-ig Mityiscsi Gépgyárként volt ismert).
Végül a tender zárószakasza előtt négy cég maradt talpon: az oroszok és az észt Skinest, továbbá a csehek és a spanyol CAF, de értesüléseink szerint az utóbbi kettő csütörtökön már nem adott be újabb ajánlatot.
Az oroszok már az alagútban vannak?
A Moszkva elővárosában működő cég már az elején komoly előnyre tett szert a versenyben azzal, hogy átállította a maga oldalára a Dunakeszi Járműjavító Kft.-t. Ugyanis a kormány és a főváros is gyakran hivatkozik arra 2010 óta, hogy a hazai beruházásokkal magyar munkahelyeket kell teremteni.
Pedig a Járműjavító Kft. eredetileg a CAF partnere volt a villamosok gyártásában. A spanyolok nem is nézték ezt jó szemmel, az Index márciusban számolt be arról, hogy a CAF jogi háborút indított három pályázó ellen. A hírportál szerint miután a pályázók az eljárás során megismerhették egymás ajánlatait, a CAF hibákat keresett és állítólag talált is a csehek, az észtek és az akkor még versenyben lévő franciák dokumentumaiban. A cseheknél és az észteknél főleg a referenciákat kifogásolták, érdekes viszont, hogy az oroszokat nem támadták be. Versenytársai viszont azt kifogásolják, hogy a CAF is titkolózik a referenciáit illetően, igaz, az a hírekből is tudható, hogy ez a cég nyert nemrég a luxembourgi könnyűvasúti tenderen, ahova járműveket szállít.
Már be is futott az orosz szerelvény?
Stiller Ákos
A hvg.hu információi szerint a BKV is megfogalmazott több észrevételt április végén az észt Skinest ajánlatával kapcsolatban. A közlekedési vállalat az ajánlat műszaki-szakmai részénél „nagy hiányosságokat” talált. Bár az észtek kiegészítették az ajánlatukat, az újabb dokumentumokat akkor még nem fordították le magyarra. A BKV az ajánlat több pontjával kapcsolatban magyarázatot kért a cégtől, mire az ajánlattevő fordítási hibákkal magyarázta a problémákat. Ugyanakkor a Skinest főleg vasúti kocsik – és nem metrószerelvények – felújítását mutatta be referenciaként, többek között Ukrajnából és Belaruszból, a cégnek ukrán gyártóval van kapcsolata.
Úgy tudjuk, az észtek és az oroszok is alacsonyabb árajánlattal rukkoltak elő, viszont sok függ attól, hogy a BKV mit gondol például a referenciákról. Számít az is, hogy ki vállalt rövidebb felújítási időt: Tarlós közlekedési tanácsadója, Dorner Lajos az Indexen szerdán megjelent interjújában leszögezte, hogy a rekonstrukciónak a 2017-es vizes vébéig be kell fejeződnie, márpedig a hvg.hu úgy értesült, hogy az oroszok vállalták a legrövidebb időt. Ugyanakkor értesüléseink szerint a Skinest le akarta nyűgözni a BKV-t azzal, hogy a legmagasabb pontszámmal díjazható 25 éves garancia helyett beígért 30 évet, amit a piacon meglepőnek tartanak.
A Népszabadság már tavaly arról írt, előnyt jelent a mityiscsi gyárnak, hogy a kocsik gyártási dokumentációja eleve megvan nekik, hiszen a BKV csupán a karbantartáshoz szükséges leírásokat kapta meg annak idején. Azt a Kreml is elismerte Vlagyimir Putyin februári látogatásakor, hogy az orosz elnök által Orbánnál felvetett öt együttműködési javaslat között ott volt a Metrowagonmash tendere is.
Mindenkinek volt egy rossz szava
Tavaly Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter egy tollvonással lehúzta az uniós közlekedésfejlesztési listáról az összes fővárosi projektet. Miután a hír napvilágra került, nyilatkozatháború kezdődött Lázár és Tarlós között, amelynek keretében az előbbi azt javasolta az utóbbinak, hogy menjen ő is Brüsszelbe lobbizni, mint Demszky Gábor. Bár egy városházi forrás kreált konfliktusnak, választás előtti trükknek nevezte a Tarlós–Lázár-háborút. Akármi is történt a két politikus között, márciusban végül a kormány engedett a főpolgármester kérésének, aki azt mondta, ez egyedül Orbán Viktornak köszönhető.
Nemcsak Budapest és a kormány különbözött össze a metró felújításán. Baranyai László, az EU finanszírozó bankjának alelnöke egy hónapja azt állította a Világgazdaságnak, az Európai Beruházási Bank (EIB) szakértői szerint célszerűbb lenne új eszközöket beszerezni, nem pedig a régieket felújítani, és ebben vita alakult ki az EIB és az Orbán-kabinet között. Ugyanakkor a Metróért Egyesület márciusban arra figyelmeztetett, hogy moszkvai metrókocsik fékjei az elmúlt pár hónapban háromszor is felmondták a szolgálatot a számítógép meghibásodása miatt, jobb lesz odafigyelni a felújításra, ugyanis a civilek szerint a Metrowagonmash várhatóan az említettekhez hasonló műszaki megoldásokat alkalmaz majd Budapesten is.