Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f2259931-6529-4495-8697-80f9b8475011","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök nem akar kilépni az EU-ból, csak át akarja alakítani.","shortLead":"A miniszterelnök nem akar kilépni az EU-ból, csak át akarja alakítani.","id":"20250425_Orban-Viktor-Donald-Tusk-EU-kilepes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2259931-6529-4495-8697-80f9b8475011.jpg","index":0,"item":"e0b13e2f-5547-4945-b999-866c4f0c2c01","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_Orban-Viktor-Donald-Tusk-EU-kilepes","timestamp":"2025. április. 25. 14:58","title":"Orbán üzent Tusknak: Ne reménykedj, Donald!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8c2abef-d27e-48d6-a1ad-40d64fa12dec","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Sergio Alfieri beszélt arról, miért nem vitték kórházba hétfő reggel Ferenc pápát, és hogyan búcsúzott el tőle.","shortLead":"Sergio Alfieri beszélt arról, miért nem vitték kórházba hétfő reggel Ferenc pápát, és hogyan búcsúzott el tőle.","id":"20250424_ferenc-papa-sergio-alfieri-orvos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8c2abef-d27e-48d6-a1ad-40d64fa12dec.jpg","index":0,"item":"79adecf4-76b7-4525-9bd9-4ff2b6d6d315","keywords":null,"link":"/elet/20250424_ferenc-papa-sergio-alfieri-orvos","timestamp":"2025. április. 24. 14:28","title":"„Búcsúzóul még megsimogattam” – Ferenc pápa orvosa beszélt az egyházfő utolsó óráiról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8feb7f25-4626-44f0-b594-d63dfab5c436","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A jobboldali autokraták szerte a világon remélik, hogy a következő katolikus egyházfő velük rokon világnézetű lesz. Sok múlik Afrikán és az Egyesült Államokon.","shortLead":"A jobboldali autokraták szerte a világon remélik, hogy a következő katolikus egyházfő velük rokon világnézetű lesz. Sok...","id":"20250424_Die-Zeit-kommentar-Trump-papa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8feb7f25-4626-44f0-b594-d63dfab5c436.jpg","index":0,"item":"9b261434-e9de-4b35-b728-61f53c2fd569","keywords":null,"link":"/360/20250424_Die-Zeit-kommentar-Trump-papa","timestamp":"2025. április. 24. 14:16","title":"Die Zeit-kommentár: Trump saját pápát akar","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"61b4ceac-fe85-496c-8d62-e8c4812e0fba","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"kkv","description":"Orbán Viktor miniszterelnök korábban sosem vett részt az OTP éves közgyűlésén, most, a bank eddigi legsikeresebb éve után azonban igen. A kormányfő beszédében méltatta a cég vezetését, és Magyar Péteren élcelődött.","shortLead":"Orbán Viktor miniszterelnök korábban sosem vett részt az OTP éves közgyűlésén, most, a bank eddigi legsikeresebb éve...","id":"20250425_orban-viktor-otp-bank-kozgyules-csanyi-sandor-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/61b4ceac-fe85-496c-8d62-e8c4812e0fba.jpg","index":0,"item":"baa0df59-1dc6-46d1-9087-3417a3cc80cd","keywords":null,"link":"/kkv/20250425_orban-viktor-otp-bank-kozgyules-csanyi-sandor-ebx","timestamp":"2025. április. 25. 11:22","title":"Orbán Viktor életében először elment az OTP közgyűlésére, hogy végül Magyar Péteren viccelődjön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05357d75-2ba7-4ce0-8d25-b2d735458d13","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Kiderült, hogy ahol eddig is állatokat tartottak, ott sok a szerves anyag a talajban, ezért drágul a mezőhegyesi építkezés.","shortLead":"Kiderült, hogy ahol eddig is állatokat tartottak, ott sok a szerves anyag a talajban, ezért drágul a mezőhegyesi...","id":"20250424_dragult-mezohegyesi-menesbirtok-vizagyas-tehenistallo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05357d75-2ba7-4ce0-8d25-b2d735458d13.jpg","index":0,"item":"b19f44e8-2830-43be-b8c6-35cf2b388a25","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250424_dragult-mezohegyesi-menesbirtok-vizagyas-tehenistallo","timestamp":"2025. április. 24. 12:13","title":"3,5 milliárd forintra drágult a mezőhegyesi ménesbirtok vízágyas tehénistállója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7364d801-c323-46f4-a62a-a21808f59b2c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnököt arról kérdezték, hogy az amerikai elnök kívánsága beavatkozás-e a szuverenitásba. ","shortLead":"A miniszterelnököt arról kérdezték, hogy az amerikai elnök kívánsága beavatkozás-e a szuverenitásba. ","id":"20250425_orban-trump-europai-unio-kilepes-szuverenitasvedelem-hivalatal-szijjarto-menczer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7364d801-c323-46f4-a62a-a21808f59b2c.jpg","index":0,"item":"8c5dbf85-6916-47e4-aeb9-706db38a0467","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_orban-trump-europai-unio-kilepes-szuverenitasvedelem-hivalatal-szijjarto-menczer","timestamp":"2025. április. 25. 16:35","title":"Orbán sem biztos benne, Trump viccelt-e, amikor azt mondta, hogy Magyarországnak ki kellene lépnie az EU-ból ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0cd6dc1-3e64-4fdc-bb5d-47500140ca6b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az új főszerkesztő korábban a Magyar Nemzetnél és egy azóta megszűnt kormánypárti lapnál is dolgozott. ","shortLead":"Az új főszerkesztő korábban a Magyar Nemzetnél és egy azóta megszűnt kormánypárti lapnál is dolgozott. ","id":"20250424_Fel-even-belul-masodjara-valt-foszerkesztot-az-Origo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0cd6dc1-3e64-4fdc-bb5d-47500140ca6b.jpg","index":0,"item":"8ef192e5-d9fa-44d8-9457-dc6aef3ca036","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250424_Fel-even-belul-masodjara-valt-foszerkesztot-az-Origo","timestamp":"2025. április. 24. 17:39","title":"Fél éven belül másodjára vált főszerkesztőt az Origo","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f1a1002-cd48-4152-a90c-6fe8620b3c4f","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Az ország középső és észak-keleti részén kell komoly viharokkal számolni.","shortLead":"Az ország középső és észak-keleti részén kell komoly viharokkal számolni.","id":"20250425_vihar-zivatar-felhoszakadas-veszely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f1a1002-cd48-4152-a90c-6fe8620b3c4f.jpg","index":0,"item":"f367a8e7-a08a-4713-a719-edf2474fd916","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_vihar-zivatar-felhoszakadas-veszely","timestamp":"2025. április. 25. 05:29","title":"Viharos lehet a péntek: zivatar és felhőszakadás veszélye miatt adtak ki figyelmeztetést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az oroszoknak áll a zászló a 60 milliárdos metróbizniszben
szerző:
MLF
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Nemcsak a politikusok vívnak a 3-as metró miatt, háborúznak a zsíros állami megrendelésért a kocsik felújítására gyúró cégek is. Úgy tudjuk, az oroszoknak komoly előnyük van, ami egyébként is illeszkedne a kormány eddig nem túl sikeres „keleti nyitás” tervébe.
Az eredeti hét jelentkezőből csütörtökre kettő maradt a 3-as metró szerelvényeinek felújítására kiírt pályázaton – értesült a hvg.hu. Információinkat hivatalosan még nem erősíttették meg, de úgy tudjuk, a pályázat újabb szakaszában csak az orosz és az észt cég adott be ajánlatot, a korábbi fordulókban talpon maradt Skoda és spanyol CAF úgy döntött, végül nem vesz részt a projektben. Keressük a BKV-t, ha megérkezik válaszuk, közöljük.
Azt, hogy a 3-as metróval komoly gondok vannak, már hosszú évek óta lehet tudni, de az M4-es építésére koncentráló 2010 előtti városvezetés nem törődött az 1976–1990-ben átadott vonal felújításával. A Tarlós István vezette fővárosi önkormányzat 2011 óta lobbizik a kormánynál, hogy támogassa a rekonstrukciót, ami évekig tartó huzavonát eredményezett. Végül a kabinet március végén 125 milliárd forintos támogatást biztosított Budapestnek a pálya felújítására, az önkormányzat pedig szerdán döntött arról, hogy július 1-jén indul a projekt, továbbá 60 milliárdos euróalapú devizahitelt vesz fel a régi járművek újjáépítésére. A közbeszerzési eljárás már tavaly elindult, két szakaszon már túl is van a BKV, most várható a tender véglegesítése.
Pedig tavaly év végén szinte minden jelentősebb régiós, illetve európai vállalkozás rárepült a tenderre a közbeszerzés első szakaszában, a jelentkezők között pedig eddig valóságos háború dúlt a zsíros állami megrendelésért, a 222 darab kocsi rekonstrukciójáért. Az ajánlattevők között feltűnt egy román, egy magyar, egy észt, egy orosz, egy francia, egy spanyol és egy cseh cég is. A BKV vezetői leültek mindegyik jelentkezővel tárgyalni a feltételekről, majd idén év elején a második szakaszban rögtön ki is zártak kettőt, a román Electroputerét és a nyíregyházi – egyébként baloldali kötődésűnek tartott – Kelet-Út Kft.-t.
Kiégett kocsi a 3-as metró vonalán
MTI / Máthé Zoltán
Április elején pedig kiszállt a metrótenderből a francia Alstom. Ez a cég szállította le korábban a 4-es metró, illetve a felújított 2-es metró új szerelvényeit, ám előtte közel egy évig kardozott a 2010-es választást megnyert új városvezetéssel, miután Tarlós a csúszás miatt felbontotta a szerződésüket. Az Alstom kilépése a tenderből egyben felelevenített egy régi vitát is: új, hosszabb ideig használható járműveket vásároljon Budapest, vagy az orosz kocsikat újítsa fel. A kérdés előjött a szerdai közgyűlésen is, ahol az ellenzék azzal vádolta a városvezetést, hogy az árfolyam-ingadozás miatt sokat kockáztat a devizahitel felvételével, az LMP-s Csárdi Antal pedig azt vetette fel, hogy az új kocsik beszerzése mindössze 2 milliárd forinttal kerülne többe, mint a régiek felújítása. Erre Tarlós a szokásos stílusában vágott vissza, „hülyeségnek” nevezve az ellenzékiek érveit, a BKV vezérigazgató-helyettese pedig kifejtette, az új járművek beszerzése 90-92 milliárdba kerülne, ráadásul kevesebb kocsit tudnának venni.
Ugyanakkor két iparági forrás is azt hangsúlyozta a hvg.hu-nak, az Alstom okkal lobbizik új szerelvények beszerzése mellett, hiszen a 2-es és 4-es metró járművei révén már eleve rendelkezik típusengedéllyel, hazai referenciával, komoly helyzeti előnye lenne. A felújítás jól jött viszont a prágai metró orosz szerelvényeit restauráló Skoda Transportationnek, illetve az orosz járműveket eredetileg gyártó – tehát azokat jól ismerő Metrowagonmashnak (az egykori szovjet cég 1992-ig Mityiscsi Gépgyárként volt ismert).
Végül a tender zárószakasza előtt négy cég maradt talpon: az oroszok és az észt Skinest, továbbá a csehek és a spanyol CAF, de értesüléseink szerint az utóbbi kettő csütörtökön már nem adott be újabb ajánlatot.
Az oroszok már az alagútban vannak?
A Moszkva elővárosában működő cég már az elején komoly előnyre tett szert a versenyben azzal, hogy átállította a maga oldalára a Dunakeszi Járműjavító Kft.-t. Ugyanis a kormány és a főváros is gyakran hivatkozik arra 2010 óta, hogy a hazai beruházásokkal magyar munkahelyeket kell teremteni.
Pedig a Járműjavító Kft. eredetileg a CAF partnere volt a villamosok gyártásában. A spanyolok nem is nézték ezt jó szemmel, az Index márciusban számolt be arról, hogy a CAF jogi háborút indított három pályázó ellen. A hírportál szerint miután a pályázók az eljárás során megismerhették egymás ajánlatait, a CAF hibákat keresett és állítólag talált is a csehek, az észtek és az akkor még versenyben lévő franciák dokumentumaiban. A cseheknél és az észteknél főleg a referenciákat kifogásolták, érdekes viszont, hogy az oroszokat nem támadták be. Versenytársai viszont azt kifogásolják, hogy a CAF is titkolózik a referenciáit illetően, igaz, az a hírekből is tudható, hogy ez a cég nyert nemrég a luxembourgi könnyűvasúti tenderen, ahova járműveket szállít.
Már be is futott az orosz szerelvény?
Stiller Ákos
A hvg.hu információi szerint a BKV is megfogalmazott több észrevételt április végén az észt Skinest ajánlatával kapcsolatban. A közlekedési vállalat az ajánlat műszaki-szakmai részénél „nagy hiányosságokat” talált. Bár az észtek kiegészítették az ajánlatukat, az újabb dokumentumokat akkor még nem fordították le magyarra. A BKV az ajánlat több pontjával kapcsolatban magyarázatot kért a cégtől, mire az ajánlattevő fordítási hibákkal magyarázta a problémákat. Ugyanakkor a Skinest főleg vasúti kocsik – és nem metrószerelvények – felújítását mutatta be referenciaként, többek között Ukrajnából és Belaruszból, a cégnek ukrán gyártóval van kapcsolata.
Úgy tudjuk, az észtek és az oroszok is alacsonyabb árajánlattal rukkoltak elő, viszont sok függ attól, hogy a BKV mit gondol például a referenciákról. Számít az is, hogy ki vállalt rövidebb felújítási időt: Tarlós közlekedési tanácsadója, Dorner Lajos az Indexen szerdán megjelent interjújában leszögezte, hogy a rekonstrukciónak a 2017-es vizes vébéig be kell fejeződnie, márpedig a hvg.hu úgy értesült, hogy az oroszok vállalták a legrövidebb időt. Ugyanakkor értesüléseink szerint a Skinest le akarta nyűgözni a BKV-t azzal, hogy a legmagasabb pontszámmal díjazható 25 éves garancia helyett beígért 30 évet, amit a piacon meglepőnek tartanak.
A Népszabadság már tavaly arról írt, előnyt jelent a mityiscsi gyárnak, hogy a kocsik gyártási dokumentációja eleve megvan nekik, hiszen a BKV csupán a karbantartáshoz szükséges leírásokat kapta meg annak idején. Azt a Kreml is elismerte Vlagyimir Putyin februári látogatásakor, hogy az orosz elnök által Orbánnál felvetett öt együttműködési javaslat között ott volt a Metrowagonmash tendere is.
Mindenkinek volt egy rossz szava
Tavaly Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter egy tollvonással lehúzta az uniós közlekedésfejlesztési listáról az összes fővárosi projektet. Miután a hír napvilágra került, nyilatkozatháború kezdődött Lázár és Tarlós között, amelynek keretében az előbbi azt javasolta az utóbbinak, hogy menjen ő is Brüsszelbe lobbizni, mint Demszky Gábor. Bár egy városházi forrás kreált konfliktusnak, választás előtti trükknek nevezte a Tarlós–Lázár-háborút. Akármi is történt a két politikus között, márciusban végül a kormány engedett a főpolgármester kérésének, aki azt mondta, ez egyedül Orbán Viktornak köszönhető.
Nemcsak Budapest és a kormány különbözött össze a metró felújításán. Baranyai László, az EU finanszírozó bankjának alelnöke egy hónapja azt állította a Világgazdaságnak, az Európai Beruházási Bank (EIB) szakértői szerint célszerűbb lenne új eszközöket beszerezni, nem pedig a régieket felújítani, és ebben vita alakult ki az EIB és az Orbán-kabinet között. Ugyanakkor a Metróért Egyesület márciusban arra figyelmeztetett, hogy moszkvai metrókocsik fékjei az elmúlt pár hónapban háromszor is felmondták a szolgálatot a számítógép meghibásodása miatt, jobb lesz odafigyelni a felújításra, ugyanis a civilek szerint a Metrowagonmash várhatóan az említettekhez hasonló műszaki megoldásokat alkalmaz majd Budapesten is.