Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d8e512e2-4ae9-405b-83d8-6d18cbbea634","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Egy újabb, a kormány által is támogatott vagyonkezelő alapítványba viszi kedvencét, a zalai autós tesztpálya fejlesztőjét és üzemeltetőjét Palkovics László volt miniszter. Bár ez végre egy csúcstechnológiás projekt, az Orbán-rendszer jegyeit így is magán viseli.","shortLead":"Egy újabb, a kormány által is támogatott vagyonkezelő alapítványba viszi kedvencét, a zalai autós tesztpálya...","id":"20250523_hvg-autoipari-tesztpalya-palkovics-zalazone-szaporodnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8e512e2-4ae9-405b-83d8-6d18cbbea634.jpg","index":0,"item":"f5fd838c-c6b6-4608-9944-fc486781ffac","keywords":null,"link":"/360/20250523_hvg-autoipari-tesztpalya-palkovics-zalazone-szaporodnak","timestamp":"2025. május. 23. 11:42","title":"Új alapítvány jön, de Palkovics marad: menti milliárdos mínuszokat termelő zalai csodaprojektjét a kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03b7d4c8-28cf-4cf3-9fec-a18bb313ae9c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Vitályos Eszter kormányszóvivő „kijárta”, Gulyás Gergely minisztériuma pedig fizet. Két napja még forráshiányra hivatkozva nem támogatták a kutató-mentők támogatási kérelmét, mostanra mégis lett pénz.","shortLead":"Vitályos Eszter kormányszóvivő „kijárta”, Gulyás Gergely minisztériuma pedig fizet. Két napja még forráshiányra...","id":"20250523_pest-megyei-kutato-mento-szolgalat-palyazat-forrashiany-vitalyos-eszer-fideszes-szervezetek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03b7d4c8-28cf-4cf3-9fec-a18bb313ae9c.jpg","index":0,"item":"5a2cc408-4366-4d95-a98d-2f3faa92529b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250523_pest-megyei-kutato-mento-szolgalat-palyazat-forrashiany-vitalyos-eszer-fideszes-szervezetek","timestamp":"2025. május. 23. 15:39","title":"Kellemetlen lehetett, hogy a Fidesz civiljei és a felcsúti focisták kaptak pályázati támogatást, de a kutató-mentők nem, mert most mégis jut nekik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b828de9-c80d-4839-8f15-9faf5d37379d","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Vajon értesült-e róla, hogy Orbán Viktor feltámasztotta a klubot?","shortLead":"Vajon értesült-e róla, hogy Orbán Viktor feltámasztotta a klubot?","id":"20250524_Brad-Pitt-Harcosok-klubja-frizura-haj-szemuveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b828de9-c80d-4839-8f15-9faf5d37379d.jpg","index":0,"item":"35179c1d-f4b0-4bbc-9b78-fc372e387567","keywords":null,"link":"/kultura/20250524_Brad-Pitt-Harcosok-klubja-frizura-haj-szemuveg","timestamp":"2025. május. 24. 11:29","title":"Hajmeresztő időzítés: Brad Pittet harcosok klubjás frizurával és szemüveggel látták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"54fd70af-cae9-47d2-aca4-9d9e0b9e4836","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Gaal Gergely szerint a KDNP vezetése hiteltelenné vált, csak a központból diktált mondatokat harsogják ahelyett, hogy a hatalom belső ellensúlyai lennének, és a közös ellenségek helyett a közös célokra helyeznék a hangsúlyt.","shortLead":"Gaal Gergely szerint a KDNP vezetése hiteltelenné vált, csak a központból diktált mondatokat harsogják ahelyett...","id":"20250522_kdnp-gaal-gergely-orszagos-elnokseg-lemondas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54fd70af-cae9-47d2-aca4-9d9e0b9e4836.jpg","index":0,"item":"4d1ad81d-cca9-4971-9c38-6bdb597216c6","keywords":null,"link":"/itthon/20250522_kdnp-gaal-gergely-orszagos-elnokseg-lemondas-ebx","timestamp":"2025. május. 22. 19:28","title":"Beolvasott Semjénnek és lemondott a KDNP országos elnökségének tagja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a785b62-621e-4ec7-bca3-3c269033e827","c_author":"Gergely Zsófia ","category":"itthon","description":"Átrajzolta a belpolitikai frontvonalakat Gyurcsány Ferenc visszavonulása, nem csoda, hogy még mindig mennek a találgatások a lépés időzítéséről, okáról és a véglegességéről is. De mit mond az, aki akkor volt Gyurcsány politikai főtanácsadója, amikor még az ország első embere volt? Keszthelyi András eddig nem nyilatkozott, pedig ott volt a fontos döntéseknél, az őszödi beszéd elhangzásakor, és még a DK megalapításánál is, amelyben viszont nem értett egyet főnökével, egyben barátjával. A HVG podcastjában kiderült, hogy az őszödi beszédet először keresniük kellett, mert annyit tudtak, hogy kijön egy felvétel, amin „Feri csúnyán beszél”. Mit mondott Gyurcsány arra a tanácsára, hogy vonuljon vissza, míg elül a gyűlölet? Hogyan cserélt kereket sportminiszterként a hivatali kocsin? És vajon mit gondol az exfőtanácsadó Magyar Péterről, aki a NER-ből katapultálva csinálta meg azt, ami Gyurcsánynak nem sikerült? Nézze meg Gergely Zsófia interjúját! ","shortLead":"Átrajzolta a belpolitikai frontvonalakat Gyurcsány Ferenc visszavonulása, nem csoda, hogy még mindig mennek...","id":"20250523_Keszthelyi-Andras-podcast-Gyurcsany-fotanacsado-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a785b62-621e-4ec7-bca3-3c269033e827.jpg","index":0,"item":"d3094871-1d98-4207-87d8-aba6b99483b6","keywords":null,"link":"/itthon/20250523_Keszthelyi-Andras-podcast-Gyurcsany-fotanacsado-ebx","timestamp":"2025. május. 23. 13:53","title":"„Ferit ismerve előfordulhat, hogy meggondolja magát” – megszólal Gyurcsány egykori főtanácsadója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6c22232-86c7-47d1-bb31-af8e551f3b80","c_author":"Tóta W. Árpád","category":"360","description":"Omlásában súlyos a légvár – mondta Orbán Viktor húsz évvel ezelőtt. Utolérte az omlás, és súlyosnak ígérkezik. Sarokba szorította magát, és most harap. Vélemény.","shortLead":"Omlásában súlyos a légvár – mondta Orbán Viktor húsz évvel ezelőtt. Utolérte az omlás, és súlyosnak ígérkezik. Sarokba...","id":"20250523_Tota-W-Arpad-hvg-azert-viz-ur-harcosok-klubja-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6c22232-86c7-47d1-bb31-af8e551f3b80.jpg","index":0,"item":"14b81b10-2651-45c5-8ae2-742736653163","keywords":null,"link":"/360/20250523_Tota-W-Arpad-hvg-azert-viz-ur-harcosok-klubja-velemeny","timestamp":"2025. május. 23. 09:43","title":"Tóta W. Árpád: Ez nem a vége. Lesznek még ötleteik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28eb9724-1e9b-4ec7-9160-eecab9344de7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ha a magyar parlament a jelenlegi formájában fogadja el a jogszabályt, akkor a Bizottság lépni fog. ","shortLead":"Ha a magyar parlament a jelenlegi formájában fogadja el a jogszabályt, akkor a Bizottság lépni fog. ","id":"20250523_europai-bizottsag-orban-viktor-atlathatosagi-torveny-parlament-halasz-janos-fidesz-civil-szervezetek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28eb9724-1e9b-4ec7-9160-eecab9344de7.jpg","index":0,"item":"0dc7d1b0-9fcc-42da-be16-6279e31e2d8e","keywords":null,"link":"/itthon/20250523_europai-bizottsag-orban-viktor-atlathatosagi-torveny-parlament-halasz-janos-fidesz-civil-szervezetek","timestamp":"2025. május. 23. 21:45","title":"Az Európai Bizottság arra kéri az Orbán-kormányt, hogy vonja vissza az „átláthatósági” törvény javaslatát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a616a88-52ae-4c22-b75c-667685fc3e2c","c_author":"Moravecz Kata","category":"eurologus","description":"Az Európai Unió 2027-re szeretne teljesen függetlenedni az orosz gáztól, ami azt jelenti, hogy Magyarországnak és Szlovákiának, az utolsó két, orosz gázt vezetékesen importáló országnak is fel kell adnia ezeket a beszerzéseket. Persze ez a két kormány nem fogja szó nélkül beadni a derekát, de úgy tűnik, az EU készült erre.","shortLead":"Az Európai Unió 2027-re szeretne teljesen függetlenedni az orosz gáztól, ami azt jelenti, hogy Magyarországnak és...","id":"20250523_Az-EU-keszult-hogy-Magyarorszag-es-Szlovakia-ne-tudja-blokkolni-az-orosz-gaz-betiltasat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a616a88-52ae-4c22-b75c-667685fc3e2c.jpg","index":0,"item":"69f97046-469b-4d30-a5ff-a0b28b2dd73a","keywords":null,"link":"/eurologus/20250523_Az-EU-keszult-hogy-Magyarorszag-es-Szlovakia-ne-tudja-blokkolni-az-orosz-gaz-betiltasat","timestamp":"2025. május. 23. 14:47","title":"Az EU készül arra, hogy Magyarország és Szlovákia ne tudja blokkolni az orosz gáz betiltását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az oroszoknak áll a zászló a 60 milliárdos metróbizniszben
szerző:
MLF
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Nemcsak a politikusok vívnak a 3-as metró miatt, háborúznak a zsíros állami megrendelésért a kocsik felújítására gyúró cégek is. Úgy tudjuk, az oroszoknak komoly előnyük van, ami egyébként is illeszkedne a kormány eddig nem túl sikeres „keleti nyitás” tervébe.
Az eredeti hét jelentkezőből csütörtökre kettő maradt a 3-as metró szerelvényeinek felújítására kiírt pályázaton – értesült a hvg.hu. Információinkat hivatalosan még nem erősíttették meg, de úgy tudjuk, a pályázat újabb szakaszában csak az orosz és az észt cég adott be ajánlatot, a korábbi fordulókban talpon maradt Skoda és spanyol CAF úgy döntött, végül nem vesz részt a projektben. Keressük a BKV-t, ha megérkezik válaszuk, közöljük.
Azt, hogy a 3-as metróval komoly gondok vannak, már hosszú évek óta lehet tudni, de az M4-es építésére koncentráló 2010 előtti városvezetés nem törődött az 1976–1990-ben átadott vonal felújításával. A Tarlós István vezette fővárosi önkormányzat 2011 óta lobbizik a kormánynál, hogy támogassa a rekonstrukciót, ami évekig tartó huzavonát eredményezett. Végül a kabinet március végén 125 milliárd forintos támogatást biztosított Budapestnek a pálya felújítására, az önkormányzat pedig szerdán döntött arról, hogy július 1-jén indul a projekt, továbbá 60 milliárdos euróalapú devizahitelt vesz fel a régi járművek újjáépítésére. A közbeszerzési eljárás már tavaly elindult, két szakaszon már túl is van a BKV, most várható a tender véglegesítése.
Pedig tavaly év végén szinte minden jelentősebb régiós, illetve európai vállalkozás rárepült a tenderre a közbeszerzés első szakaszában, a jelentkezők között pedig eddig valóságos háború dúlt a zsíros állami megrendelésért, a 222 darab kocsi rekonstrukciójáért. Az ajánlattevők között feltűnt egy román, egy magyar, egy észt, egy orosz, egy francia, egy spanyol és egy cseh cég is. A BKV vezetői leültek mindegyik jelentkezővel tárgyalni a feltételekről, majd idén év elején a második szakaszban rögtön ki is zártak kettőt, a román Electroputerét és a nyíregyházi – egyébként baloldali kötődésűnek tartott – Kelet-Út Kft.-t.
Kiégett kocsi a 3-as metró vonalán
MTI / Máthé Zoltán
Április elején pedig kiszállt a metrótenderből a francia Alstom. Ez a cég szállította le korábban a 4-es metró, illetve a felújított 2-es metró új szerelvényeit, ám előtte közel egy évig kardozott a 2010-es választást megnyert új városvezetéssel, miután Tarlós a csúszás miatt felbontotta a szerződésüket. Az Alstom kilépése a tenderből egyben felelevenített egy régi vitát is: új, hosszabb ideig használható járműveket vásároljon Budapest, vagy az orosz kocsikat újítsa fel. A kérdés előjött a szerdai közgyűlésen is, ahol az ellenzék azzal vádolta a városvezetést, hogy az árfolyam-ingadozás miatt sokat kockáztat a devizahitel felvételével, az LMP-s Csárdi Antal pedig azt vetette fel, hogy az új kocsik beszerzése mindössze 2 milliárd forinttal kerülne többe, mint a régiek felújítása. Erre Tarlós a szokásos stílusában vágott vissza, „hülyeségnek” nevezve az ellenzékiek érveit, a BKV vezérigazgató-helyettese pedig kifejtette, az új járművek beszerzése 90-92 milliárdba kerülne, ráadásul kevesebb kocsit tudnának venni.
Ugyanakkor két iparági forrás is azt hangsúlyozta a hvg.hu-nak, az Alstom okkal lobbizik új szerelvények beszerzése mellett, hiszen a 2-es és 4-es metró járművei révén már eleve rendelkezik típusengedéllyel, hazai referenciával, komoly helyzeti előnye lenne. A felújítás jól jött viszont a prágai metró orosz szerelvényeit restauráló Skoda Transportationnek, illetve az orosz járműveket eredetileg gyártó – tehát azokat jól ismerő Metrowagonmashnak (az egykori szovjet cég 1992-ig Mityiscsi Gépgyárként volt ismert).
Végül a tender zárószakasza előtt négy cég maradt talpon: az oroszok és az észt Skinest, továbbá a csehek és a spanyol CAF, de értesüléseink szerint az utóbbi kettő csütörtökön már nem adott be újabb ajánlatot.
Az oroszok már az alagútban vannak?
A Moszkva elővárosában működő cég már az elején komoly előnyre tett szert a versenyben azzal, hogy átállította a maga oldalára a Dunakeszi Járműjavító Kft.-t. Ugyanis a kormány és a főváros is gyakran hivatkozik arra 2010 óta, hogy a hazai beruházásokkal magyar munkahelyeket kell teremteni.
Pedig a Járműjavító Kft. eredetileg a CAF partnere volt a villamosok gyártásában. A spanyolok nem is nézték ezt jó szemmel, az Index márciusban számolt be arról, hogy a CAF jogi háborút indított három pályázó ellen. A hírportál szerint miután a pályázók az eljárás során megismerhették egymás ajánlatait, a CAF hibákat keresett és állítólag talált is a csehek, az észtek és az akkor még versenyben lévő franciák dokumentumaiban. A cseheknél és az észteknél főleg a referenciákat kifogásolták, érdekes viszont, hogy az oroszokat nem támadták be. Versenytársai viszont azt kifogásolják, hogy a CAF is titkolózik a referenciáit illetően, igaz, az a hírekből is tudható, hogy ez a cég nyert nemrég a luxembourgi könnyűvasúti tenderen, ahova járműveket szállít.
Már be is futott az orosz szerelvény?
Stiller Ákos
A hvg.hu információi szerint a BKV is megfogalmazott több észrevételt április végén az észt Skinest ajánlatával kapcsolatban. A közlekedési vállalat az ajánlat műszaki-szakmai részénél „nagy hiányosságokat” talált. Bár az észtek kiegészítették az ajánlatukat, az újabb dokumentumokat akkor még nem fordították le magyarra. A BKV az ajánlat több pontjával kapcsolatban magyarázatot kért a cégtől, mire az ajánlattevő fordítási hibákkal magyarázta a problémákat. Ugyanakkor a Skinest főleg vasúti kocsik – és nem metrószerelvények – felújítását mutatta be referenciaként, többek között Ukrajnából és Belaruszból, a cégnek ukrán gyártóval van kapcsolata.
Úgy tudjuk, az észtek és az oroszok is alacsonyabb árajánlattal rukkoltak elő, viszont sok függ attól, hogy a BKV mit gondol például a referenciákról. Számít az is, hogy ki vállalt rövidebb felújítási időt: Tarlós közlekedési tanácsadója, Dorner Lajos az Indexen szerdán megjelent interjújában leszögezte, hogy a rekonstrukciónak a 2017-es vizes vébéig be kell fejeződnie, márpedig a hvg.hu úgy értesült, hogy az oroszok vállalták a legrövidebb időt. Ugyanakkor értesüléseink szerint a Skinest le akarta nyűgözni a BKV-t azzal, hogy a legmagasabb pontszámmal díjazható 25 éves garancia helyett beígért 30 évet, amit a piacon meglepőnek tartanak.
A Népszabadság már tavaly arról írt, előnyt jelent a mityiscsi gyárnak, hogy a kocsik gyártási dokumentációja eleve megvan nekik, hiszen a BKV csupán a karbantartáshoz szükséges leírásokat kapta meg annak idején. Azt a Kreml is elismerte Vlagyimir Putyin februári látogatásakor, hogy az orosz elnök által Orbánnál felvetett öt együttműködési javaslat között ott volt a Metrowagonmash tendere is.
Mindenkinek volt egy rossz szava
Tavaly Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter egy tollvonással lehúzta az uniós közlekedésfejlesztési listáról az összes fővárosi projektet. Miután a hír napvilágra került, nyilatkozatháború kezdődött Lázár és Tarlós között, amelynek keretében az előbbi azt javasolta az utóbbinak, hogy menjen ő is Brüsszelbe lobbizni, mint Demszky Gábor. Bár egy városházi forrás kreált konfliktusnak, választás előtti trükknek nevezte a Tarlós–Lázár-háborút. Akármi is történt a két politikus között, márciusban végül a kormány engedett a főpolgármester kérésének, aki azt mondta, ez egyedül Orbán Viktornak köszönhető.
Nemcsak Budapest és a kormány különbözött össze a metró felújításán. Baranyai László, az EU finanszírozó bankjának alelnöke egy hónapja azt állította a Világgazdaságnak, az Európai Beruházási Bank (EIB) szakértői szerint célszerűbb lenne új eszközöket beszerezni, nem pedig a régieket felújítani, és ebben vita alakult ki az EIB és az Orbán-kabinet között. Ugyanakkor a Metróért Egyesület márciusban arra figyelmeztetett, hogy moszkvai metrókocsik fékjei az elmúlt pár hónapban háromszor is felmondták a szolgálatot a számítógép meghibásodása miatt, jobb lesz odafigyelni a felújításra, ugyanis a civilek szerint a Metrowagonmash várhatóan az említettekhez hasonló műszaki megoldásokat alkalmaz majd Budapesten is.
A KFT-ből kilépő Laár András azt monda, évekig tűrte a zenésztársai neheztelő, korholó hozzáállást, akik őt tartották az együttes leggyengébb láncszemének.