Bihari Ádám
Bihari Ádám
Tetszett a cikk?

A hvg.hu által megkérdezett taxisok elhatárolódnak az ír férfit szombaton kifosztó sofőrtől. Azt mondják, a hiénák nekik okozzák a legtöbb kárt, de tüntetni azért nem fognak ellenük. A hatóságok bekeményítenek, de egyelőre még felkészülnek. A Sziget környékét megszállták a szervezőkkel nem szerződő taxisok is.

Nem a Sziget Fesztivál hivatalos taxis szolgálatánál, a City Taxinál dolgozott az a sofőr, aki a Sziget környékéről elvitte és kifosztotta az ír férfit szombaton – ezt a fesztivál szerződéses partnereként működő társaság közölte a hvg.hu-val a hétvégén történt esetről, amikor egy taxis lényegében kirabolta külföldi ügyfelét. A City Taxi szerint egy "úgynevezett hiénáról" van szó.

A Szigetnél ólálkodó hiéna

A rendőrség közleménye némiképp félreérhető, hiszen úgy fogalmaz, hogy az ír állampolgárságú férfi taxit hívott(!) a Sziget Fesztiválhoz, hogy onnan hazavitesse magát a Margitszigeten lévő szálláshelyére. Az már világosabban hangzik, hogy miután nem tudott kártyával fizetni, a sofőr elindult vele egy pénzkiadó automatához. A férfi az automatából 20 ezer forintot vett ki és kérte a taxist, vigye haza. A taxis azonban közölte, hogy csak akkor viszi vissza, ha 25 ezer forintot fizet a fuvarért. A férfi sokallta a pénzt és kérte a sofőrt, vigye a rendőrségre, ahol rendezik a problémát. A taxis erre megütötte és egy ismeretlen, hegyes vidékre vitte, ahol közölte vele, hogy csak akkor jut vissza a városba, ha a 25 ezer forintot kifizeti. Az ír férfi ettől megijedve odaadta a pénzt a taxisnak, aki még ennek ellenére sem teljesítette a szolgálatást, hanem kirángatta a férfit a kocsiból és elhajtott. A férfi végül hosszas gyaloglás után bement a rendőrségre és feljelentést tett.

A rendőrség hétfőn közölte: önbíráskodás miatt, de szabálysértési eljárás keretében vizsgálja az esetet.

Fülöp Máté

Bár részleteket arról nem tudni, hogy a bántalmazott és kifosztott fiatalember hol fogta a taxiját, az biztos, hogy a fesztivál főbejáratánál elhelyezett és a szervezőkkel szerződésben álló, City Taxi-s állomáson éjjel szinte állandóan hosszú sor áll, annyian szeretnének elcsípni egy fuvart hazafelé, emiatt sokan nekiindulnak az éjszakának és inkább távolabb szállnak taxiba. Azt a hvg.hu munkatársai is tapasztalták, hogy az ilyen kuncsaftokra vadászó vegyes taxis társasággal megtelik a környék, és még a több száz méterre lévő Szentendrei úton is elképesztő számú taxi gyűlt össze esténként.

"A kibicnek semmi se drága"

Kíváncsiak voltunk arra, hogy a szerintük "kegyes halált" választó Uber ellen olyan hatásosan tiltakozó taxis érdekképviseleteknek miért nem sikerül az őket ugyancsak megkárosító kollégák ellen felvenni a küzdelmet. Az Országos Taxis Szövetség elnöke, Metál Zoltán azt mondta, a hiéna „óriási kárt okozott minden olyan taxisnak, aki betartja a rendeleteket”, szerinte az önbíráskodó sofőrnek nem volt engedélye, hiszen tudnia kellett, hogy ha elkapják, akkor azonnal bevonják azt, ezért valószínűleg bérelhette az autót és „a kibicnek semmi sem drága”. Arra a kérdésre, hogy ha a taxisoknak szerintük szintén óriási károkat okozó Uber ellen a taxisok az utcára vonultak, akkor most miért nem tüntet senki, azt mondta, „az utóbbi idők általunk is támogatott megmozdulásain az engedély nélküli taxisok, illegális szolgáltatók ellen is felléptünk”.

Kiderült, hogy az Uber több adót fizet a sárga taxiknál

Az ország egyik legismertebb és legkedveltebb színésznője, aki ma már öt perc alatt megérzi, hogy aznap milyen közönsége van. Udvaros Dorottyával az Ördögkatlanon beszélgettünk harcokról, felelősségről, sokszínűségről.

Metál szerint sok még a feladat, mert a Budapesten engedéllyel dolgozó 5300 taxison kívül 150-200 taxis minden rendeletre fittyet hányva dolgozik, ők „akár a hivatalos tarifa tízszeresét is elkérhetik”. Arról is beszélt, hogy ha észlelték, eddig is értesítették a hatóságokat azokról a turisztikai, vagy más szempontból kiemelt célpontokról, ahol a „hiénák” összegyűltek. A szövetség elnöke szerint az idén elfogadott kormányrendelet kipipálta az eddigi hiányosságokat, most már csak alkalmazni kellene a rendelkezéseit.

Hangolódnak

Megkerestük a hatóságokat is, hogy a Fónagy János államtitkár által júliusban nagy svunggal beharangozott „összehangolt, egységes ellenőrzés”a személyszállításban hol tart éppen. Az NFM parlamenti államtitkára akkor azt mondta, az elmúlt fél-egy év ellenőrzési tapasztalatai azt mutatják, hogy össze kell hangolni, egységesíteni kell az ellenőrzést végző intézmények (Belügyminisztérium, Nemzeti Adó- és Vámhivatal, Közlekedési Hatóság, NFM) munkáját, mert ez szolgálja az utasok védelmét, az egységes ellenőrzési normák kialakítását és „lehetőséget ad az illegálisan működő taxisok kiszűrésére”. Megkérdeztük az érintett szervezeteket, hol tart a taxisok ellenőrzése, ha éjjelenként hiénák szállják meg a sok tízezeres Sziget környékét, a repterekről pedig társaságnál taxizók szerint sem sikerült azóta sem elhajtani az ott az utasokra erőszakosan és illegálisan rácsimpaszkodó sofőröket.

Még össze kell hangolni az összehangolnivalót

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztályától azt a választ kaptuk, hogy „A kormány júniusi döntése alapján a közeljövőben egy ellenőrzési csoport jön létre, amely kiemelt feladatként foglalkozik majd az engedély nélkül tevékenykedő taxisok és egyéb személyszállítási szektorban működő szolgáltatók célzott ellenőrzésével is”. Erre azonban még nem került sor, mert „az ellenőrzési csoport az év második felében lezajló toborzás után, a képzést követően kezdi meg a munkát”. Vagyis leghamarabb 2016 végén lehet számítani bármire, de „az ellenőrzési módszertan kidolgozás alatt áll, a cél a folyamatos jelenlét, az ellenőrzéseket napi 24 órában végezhetik majd”. A tájékoztatás szerint egyébként akkor majd „a csoport a közúti ellenőrzést jelenleg végző szervezetek (rendőrség, közlekedési hatóság, adóhatóság) ellenőrzésein felül látja el országos illetékességgel feladatait”.

Rejtett kamerás felvétel: döntse el, hogy az uberezés vagy a "bjutiful sárga taxizás" a jobb

A repülőtérre érkező külföldi turista szerepébe bújva előbb egy ott lévő, regisztrált taxis(nak látszó) sofőr mellé ült be valaki, aztán pedig ugyanazt az utat megtette a technológiai újításokkal alaposan megtámogatott Uber szolgáltatással. Mindkét verziót rögzítették egy rejtett kamerával.

„Jó estét ellenőr úr, a szokásoshoz?”

Ellenőrzés azért most is zajlik, bár éppen az ellenőrzést végző hatóságok nem válaszoltak arra, hogy a Sziget környékén dolgoznak-e, illetve milyen gyakorisággal végeznek ellenőrzéseket. Az Index korábbi cikke szerint ráadásul alig 15 ellenőr végzi a munkát a BKK részéről, akiket „már felismernek a taxisok”. A pénzbüntetéseket egyébként az Nemzeti Közlekedési Hatóság osztja, melynek kommunikációs osztálya a kérdéseinket illetékesség híján fővárosi kormányhivatalhoz irányította. Ők azt válaszolták, hogy „a kormányhivatal vállalkozási formától és taxitársaságtól függetlenül folyamatosan, így jelenleg is ellenőrzi a személytaxi szolgáltatókat a főváros egész területén”. Ha valakit jogsértésen kapnak, akkor bírságot szabhatnak ki, de akár a tevékenységi engedélyt is visszavonhatják. Hozzátették, hogy rajtuk kívül „személytaxi-szolgáltatás ellenőrzésére hatáskörrel rendelkezik még a Budapesti Közlekedési Központ Zrt., a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a Rendőrség is”.

Búcsú a kormánytól: Videó az uberesek utolsó napjairól

Utolsó kilométereiket róják az Uber-sofőrök, a közösségi megosztásra épülő világhódító szolgáltatás a hétvégén kényszerűségből kivonul Magyarországról. Riport az anyósülésből.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!