szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az oktatáskutató szerint a helyzet nagyon rossz, de az oktatás nem tud összeomlani.

Interjút adott a Magyar Narancsnak Radó Péter, aki azt mondta:

Az oktatási rendszer minősége és hatékonysága folyamatosan romlik, az intézményei lepusztulnak, egyre kevésbé képes arra, hogy életesélyeket nyújtson gyerekek nagy tömegei számára. De összeomlani nem tud, mivel nagyon alacsony színvonalon is el tud vegetálni egy ilyen óriási rendszer. Az viszont igaz, hogy a magyar közoktatás mélyen az ország gazdasági ereje és kulturális lehetőségei alatt működik, és ilyen értelemben a helyzet valóban drámai.

Hogy ez a kormány részéről inkompetencia vagy szándékosság, Radó azt mondta, meglátása szerint előbbi, tehát hozzá nem értés, ami érdektelenséggel párosul. „Jól látszik más területeken is, hogy ezt a kormányzatot egyáltalán nem érdeki az oktatás, az első számú prioritás a saját hatalmuk és önmaguk gyarapítása. Ha vannak is társadalompolitikai prioritásai, azok rászűkülnek arra, amit a kormányzat néhány képviselője keresztény középosztálynak hív – azt most hagyjuk, hogy van-e egyáltalán ilyesmi. Akik kívül vannak ezen a középosztályi eliten, azok tulajdonképpen nem érdeklik a kormányt.”

Akik ma az oktatásért felelnek, nem hisznek semmiben. Cinikus módon generálnak politikai háttérzajt, ami a néphülyítésen túl csak arra jó, hogy legitimációs mázat vonjon azokra a szörnyűségekre, amiket csinálnak.

A tanárok ellenállásáról úgy véli, csak most jöttek rá, hogy az a hajó elment, bár valójában már 2011-ben elment, amikor simán átment az új köznevelési törvény.

A NAT-tervezetről is elmondta Radó a véleményét, szerinte az egyáltalán nem érdekes, mint mondja, „egy központi sillabusz nem tud működni, mert az előíró tantervek képtelenek alkalmazkodni a gyerekek sokféleségéhez. Nem is érdekes tehát, hogy mi van az új NAT-ban.”

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!