Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"75786e2f-c994-4fa4-bf3d-6144f44edc02","c_author":"Tóta W. Árpád","category":"360","description":"Igen, ez a pártház most el fog esni, és akik lövetnek bentről, azoknak cudar sorsuk lesz. Ők pár száz milliárdért emelnek kezet a népükre. De te miért tennéd? Csak a szégyenért?","shortLead":"Igen, ez a pártház most el fog esni, és akik lövetnek bentről, azoknak cudar sorsuk lesz. Ők pár száz milliárdért...","id":"20250601_Tota-W-Arpad-Allitsatok-meg-a-Fideszt-Gulyas-Gergo-ki-akar-szallni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75786e2f-c994-4fa4-bf3d-6144f44edc02.jpg","index":0,"item":"be69f276-7003-4a7d-b56a-8ac091e4b48c","keywords":null,"link":"/360/20250601_Tota-W-Arpad-Allitsatok-meg-a-Fideszt-Gulyas-Gergo-ki-akar-szallni","timestamp":"2025. június. 01. 09:39","title":"Tóta W. Árpád: Állítsátok meg a Fideszt, Gulyás Gergő ki akar szállni!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06823f21-08f2-49fc-bd95-f327c2ea0c10","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A hagyományos módszereknél sokkal gyorsabban képes katonai kérdéseket átgondolni és döntést hozni az a kínai rendszer, amelynek alapját a DeepSeek mesterséges intelligenciája adja.","shortLead":"A hagyományos módszereknél sokkal gyorsabban képes katonai kérdéseket átgondolni és döntést hozni az a kínai rendszer...","id":"20250601_kina-deepseek-mesterseges-intelligencia-katonai-dontesek-merlegelese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06823f21-08f2-49fc-bd95-f327c2ea0c10.jpg","index":0,"item":"6535ed02-fc50-4aec-9022-5ce4292e70f5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250601_kina-deepseek-mesterseges-intelligencia-katonai-dontesek-merlegelese","timestamp":"2025. június. 01. 10:03","title":"Az eddig 48 óra alatt meghozott katonai döntéseket 48 mp alatt lépi meg DeepSeek parancsnok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f4eae65-839c-49d6-8628-bc480d508fdd","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Országos Dohányboltellátó Kft.-ből így 2015-ös alapítása óta már több mint 50 milliárd forintot vettek ki a tulajdonosok.","shortLead":"Az Országos Dohányboltellátó Kft.-ből így 2015-ös alapítása óta már több mint 50 milliárd forintot vettek ki...","id":"20250531_orszagos-dohanyboltellato-eredmeny-beszamolo-profit-osztalek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f4eae65-839c-49d6-8628-bc480d508fdd.jpg","index":0,"item":"7ff1db3a-4486-4299-8be8-2c19eec5a290","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_orszagos-dohanyboltellato-eredmeny-beszamolo-profit-osztalek","timestamp":"2025. május. 31. 15:40","title":"Újabb 10 milliárdos osztalékot fizetett a Nemzeti Dohányboltokat ellátó cég","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1cfb4b8-ac01-4d26-a95b-bef8dc95b8b2","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Azt egyelőre nem tudni, a két eset között van-e összefüggés.","shortLead":"Azt egyelőre nem tudni, a két eset között van-e összefüggés.","id":"20250601_Ket-vasuti-hid-omlott-ossze-Oroszorszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1cfb4b8-ac01-4d26-a95b-bef8dc95b8b2.jpg","index":0,"item":"9d73085b-227b-4eca-9138-2a6eb097afec","keywords":null,"link":"/vilag/20250601_Ket-vasuti-hid-omlott-ossze-Oroszorszagban","timestamp":"2025. június. 01. 08:37","title":"Két vasúti híd omlott össze Oroszországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de305db9-27fc-46ad-9ac6-86e0b8462ad0","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"19 magyar nyelvű sajtótermékről – köztük a HVG-ről – próbálta bebizonyítani a Nézőpont Intézet múlt héten megjelent „kutatása”, hogy ukrán propagandát terjeszt. Sorra vettük a ránk vonatkozó állításokat, amelyek egy koncepciós per vádiratára emlékeztetnek.","shortLead":"19 magyar nyelvű sajtótermékről – köztük a HVG-ről – próbálta bebizonyítani a Nézőpont Intézet múlt héten megjelent...","id":"20250531_hvg-nezopont-hvg-ukran-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de305db9-27fc-46ad-9ac6-86e0b8462ad0.jpg","index":0,"item":"db342fb4-79eb-4c37-aed9-4d26c0bec2e2","keywords":null,"link":"/360/20250531_hvg-nezopont-hvg-ukran-propaganda","timestamp":"2025. május. 31. 15:00","title":"Mint egy koncepciós per – megnéztük, mi alapján mondja a Nézőpont, hogy ukrán propagandát terjeszt a HVG","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d15bf5c-0877-47e4-98db-a0cccf1b2be9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hónapokkal ezelőtt fel kellett állnia a Sonos vezérigazgatói székéből a cég első emberének egy katasztrofálisnak minősített alkalmazás-bevezetés után. Utódja most magyarázni próbálja, mi is történt valójában.","shortLead":"Hónapokkal ezelőtt fel kellett állnia a Sonos vezérigazgatói székéből a cég első emberének egy katasztrofálisnak...","id":"20250531_sonos-ceo-app-frissites-tom-conrad-magyarazat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d15bf5c-0877-47e4-98db-a0cccf1b2be9.jpg","index":0,"item":"f037ad89-1481-42e2-85e5-d6e5e9e67341","keywords":null,"link":"/tudomany/20250531_sonos-ceo-app-frissites-tom-conrad-magyarazat","timestamp":"2025. május. 31. 06:03","title":"Az új vezérigazgató magyarázza a hibát, amiért a régi távozott: nem értette meg a cég, hogyan működik a való világ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c36c6a6-94dc-40f9-9874-8d487fd69e73","c_author":"Nemes Nikolett","category":"360","description":"Számos vezető még mindig abban hisz, hogy inkább a félelem ereje motivál, holott a pszichológiai biztonság az, amivel fokozható a teljesítmény a munkahelyeken, sőt ez a tartós üzleti siker alapja – állítja Amy C. Edmondson, a Harvard Üzleti Iskolájának professzora. Mi az a pszichológiai biztonság, hogyan teremthető meg, és mennyire van jelen a magyar munkahelyeken?","shortLead":"Számos vezető még mindig abban hisz, hogy inkább a félelem ereje motivál, holott a pszichológiai biztonság az, amivel...","id":"20250530_Pszichologiai-biztonsag-a-munkahelyen-hibazas-kerdezes-teljesitmeny-bizalom-Amy-C-Edmondson","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c36c6a6-94dc-40f9-9874-8d487fd69e73.jpg","index":0,"item":"4838e9fc-0577-45c3-8fa9-223912a5e0b3","keywords":null,"link":"/360/20250530_Pszichologiai-biztonsag-a-munkahelyen-hibazas-kerdezes-teljesitmeny-bizalom-Amy-C-Edmondson","timestamp":"2025. május. 30. 19:06","title":"„Nem akarjuk, hogy tudatlannak higgyenek? Ne kérdezzünk!” – kiégés ellen a hibázás kultúrájára lenne szükség a magyar munkahelyeken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"614714d0-15c3-4567-9742-be278ffd0d78","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Az amerikai és európai szankciók részbeni feloldása esélyt adhat Szíriának az újjáépítésre, de kérdés, meddig jutnak az enyhítések, és tud-e élni velük a szír kormány.","shortLead":"Az amerikai és európai szankciók részbeni feloldása esélyt adhat Szíriának az újjáépítésre, de kérdés, meddig jutnak...","id":"20250601_amerikai-konnyitesek-szirianak-gazdasagi-letkerdes-szankciok-az-atvaltozas-utja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/614714d0-15c3-4567-9742-be278ffd0d78.jpg","index":0,"item":"012f4eb5-bcb6-4d99-af56-8583508d818b","keywords":null,"link":"/360/20250601_amerikai-konnyitesek-szirianak-gazdasagi-letkerdes-szankciok-az-atvaltozas-utja","timestamp":"2025. június. 01. 15:30","title":"Olyan gyorsan oldják fel a szankciókat, hogy Szíria nehezen alkalmazkodik hozzá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Budapest hőségriadó idején: 36 fok kint, 40 fok a BKV buszain
szerző:
Kaufmann Balázs - Serdült Viktória
Tetszett a cikk?
Huszonöt fok felett már kötelező bekapcsolni a légkondit a BKV-s buszokon, ehhez képest előfordul, hogy az utastérben melegebb van, mint a belvárosi aszfalton. A szakszervezet becslései szerint a legmelegebb napokon csak a buszok 20 százaléka üzemel előírás szerint, a sofőrök pedig gyakran 8-9 órát ülnek a felforrósodott fülkében. Nekiindultunk a városnak, és videón is megörökítettük, milyen az év egyik legmelegebb napján tömegközlekedni a fővárosban.
Míg odakint 34 fok volt, az egyik 4-es, 6-os villamospótló buszon 40 fokot mértünk, mikor a Közlekedő Tömeg elnökségi tagjával, Gyöngyösi Mátéval teszteltük, mit mutat a hőmérő a másodfokú hőségriadó alatt.
Az eredmény megdöbbentőnek tűnik, de egyáltalán nem szokatlan: a Közlekedő Tömeg az elmúlt napokban több buszjáraton is 34-38 fokot mért az utastérben. A repülőtéri 200E járaton délután 3/4 5-kor 38,4 fok volt, negyedórával később pedig 38,2 fokot mértek.
Márpedig ilyen hőségben az uniós jogszabályok szerint szarvasmarhákat sem lenne szabad szállítani, nemhogy embereket.
A klíma nem opció
A BKK és a BKV között 2014-ben kötött közszolgálati szerződés előírása szerint 25 fokos külső hőmérséklet esetén kötelező működtetni a klímát. Ha kint hűvösebb van, mint 35 fok, akkor a megfogalmazás szerint akkor megfelelő a belső hőmérséklet, ha a külső hőmérséklet "felénél legalább 9°C-kal, de legfeljebb 11°C-kal magasabb". Azaz egy 34 fokos nyári napon akkor működik jól a klíma, ha bent 26-28 fokban utazhatunk. Ha 35 foknál melegebb van az utcán, akkor az elvárás az, hogy a buszban 6-8 fokkal legyen hűvösebb, mint odakint.
A Közlekedő Tömeg szerint az utasok legtöbbször az 5-ös, 7-es, 9-es, 4-es, 6-os, 200E, 136E, 194M, 223M, 32-es és 21-es vonalakon közlekedő buszokra panaszkodtak. A jelzéseket továbbítják a BKV-nak, az egyesület szerint azonban nem kezeli a problémát: rendre ugyanazokra a járatokra panaszkodnak az utasok. A legtöbb baj a Volvo és a Van Hool buszokkal van, amelyeket 10 évesen szerzett be a BKV.
A Közlekedő Tömeg saját méréseikre, illetve a Tudatos Közlekedő chatalkalmazásra érkező jelzések alapján azt állítja, több mint 300 BKV-buszon nem működik a klíma. A BKV flottájában 1046 busz van, ebből 861-be szereltek légkondicionálást, ezek közül nem működik háromszáznál is több járművön a berendezés.
Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) vezetője szerint még ennél is rosszabb a helyzet. Naszályi Gábor a hvg.hu-nak azt mondta: normál nyári körülmények között, azaz 25-30 fokban elképzelhető, hogy „csak” 300 buszon nem működik a légkondicionáló, a maihoz hasonló hőségriadó alatt azonban reálisabb, hogy a BKV-buszok körülbelül 75 százaléka nem felel meg a szabályoknak.
Pótolják, de miből?
Korábban abból volt botrány, hogy míg az utasok izzadtak a buszon, addig a légkondis járművek a garázsban parkoltak. Tarlós István főpolgármesternek kellett közbeavatkoznia, hogy a helyzet változzon – most viszont ez nem így van: a Közlekedő Tömeg szerint a villamos- és a metrópótlás miatt teljesen csúcsra van járatva a rendszer, így kérdés, hogy ha valamelyik buszon elromlik a klíma, akkor hogyan tudják kiállítani a forgalomból, és lecserélni egy másikra. A BKV korábban ugyanis ezt állította, és azt, hogy
a klímaberendezések napközben romlanak el, ezért van hőség az autóbuszokon.
Kilenc óra a fülkében
A 35-40 fokos hőség nem csak az utasoknak, a sofőröknek sem jó: az egyesület szerint a buszvezetők is komoly veszélynek vannak kitéve, hiszen nekik gyakran egész nap elviselhetetlen melegben kell dolgozniuk. Ez csökkent koncentrációhoz, a figyelem tompulásához, és akár balesetveszélyes helyzetekhez is vezethet. Gyöngyösi Máté azt mesélte, mikor ők készítették a felvételeket, több sofőr is odament hozzájuk, hogy mérjék meg a vezetőfülkében is a hőmérsékletet.
Kaufmann Balázs
Naszályi Gábor szakszervezeti elnök azt mondja, a buszvezetők sokszor tíz órát is dolgoznak, amiből akár kilencet is a kormány mögött töltenek el. Márpedig rajtuk csak a nyitott ablak segít, mivel elenyésző azoknak a járműveknek a száma, amelyeken a sofőrfülkét külön lehet hűteni. Az is gyakran előfordul, hogy az utastérben megy a légkondicionálás, a buszvezetőnél viszont nem.
„Hallottunk már olyan esetet, hogy az utas azt kérdezgette a sofőrtől, ő hogyan bírja ki ezt a meleget” – mesélte a szakszervezeti vezető.
Probléma az is, hogy a járatok túlterheltsége miatt a sofőröknek mosdóba alig van idejük kirohanni, nemhogy lehűlni egy kicsit két forduló között. Naszályi szerint hat órát meghaladó műszak esetén 20 perc a pihenőidő, kilenc óra felett pedig ehhez jön még hozzá 25 perc. Ha tehát valaki tíz órát vezet, és nincs ideje a fordulók között kiállni, akkor előfordulhat, hogy ebből mindössze 45 percet tölthet pihenéssel.
Az EKSZ már régóta küzd a megoldásért, 2017-ben például a menetrend időszakos felfüggesztését és az első ajtózás átmeneti szüneteltetését is kérték a kánikulában. A BKV akkor annyit reagált, hogy a végállomási tartózkodókban hűtőitalt biztosítanak, valamint úgynevezett „hőleváltási” rendszerrel végzik a dolgozók ellátását, illetve szükség esetén leváltását. Ez azt jelenti, hogy a hőségriasztás ideje alatt a sofőrök részére biztosítják a félreállás, leváltás lehetőségét.
Kaufmann Balázs
A szakszervezet szerint azonban ez a rendszer nem megfelelő, és régóta szorgalmazzák az átalakítását. Az ügyben legutóbb július 12-én tartottak konzultációt a vezetéssel, az első valós eredmény pedig az lett, hogy a 7-es és a 11-es busz vonalán is új menetrendet vezettek be augusztus elsejétől, ami annyit jelent, hogy egy busszal több közlekedik. Ez a többletjármű annyiban segít, hogy amíg az közlekedik, a másik jármű vezetője ki tud szállni.
Naszályi Gábor szerint azonban ezzel csak annyi történt, hogy visszatették a forgalomba azt az egy buszt, amit a nyári menetrend idejére korábban kivettek a forgalomból.
A szakszervezet vezetője szerint hosszú távon csak az segíthetne a problémán, ha a „BKV vezérigazgatója és a főváros vezetése is komolyan venné, hogy közszolgáltatást nyújtanak, és felelősségük van abban, hogy milyen körülmények között utaznak és dolgoznak az emberek a járműveken.
„Rá kellene már jönniük, hogy a buszokat emberek vezetik, nem pedig alkatrészek” – mondta.
Amíg azonban nincs elég pénz megfelelő, új járművek beszerzésére, addig csodát sem szabad várni. A technológia ugyanis elérhető, hiszen Európa számos más városában kifogástalanul tudják hűteni a tömegközlekedési eszközöket – tette hozzá a szakszervezet vezetője.
A klímaváltozás súlyos hatásaira figyelmeztetnek izraeli kutatók, akik szerint a közel-keleti országban az évszázad végére légkondicionálás nélkül szinte nem is lehet majd túlélni a hőhullámokat - jelentette a Háárec című újság honlapja szombaton.
Egy hét alatt százötvenen jeleztétek a főpolgármesternek az elviselhetetlen meleget az orosz metrókon. De nem lesz légkondi, maximum nagyobb teljesítményű légkeverő berendezés – írja a szakmai szervezet.