Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"19a075bb-4b3f-4c68-b2b6-5dd62879a517","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kétszer próbálta meg a biciklis rabló elvenni a 90 éves férfi szatyrát, de egyszer sem sikerült neki, aztán megérkeztek a rendőrök.","shortLead":"Kétszer próbálta meg a biciklis rabló elvenni a 90 éves férfi szatyrát, de egyszer sem sikerült neki, aztán megérkeztek...","id":"20250509_bicikli-rablas-ceglede-birosag-itelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19a075bb-4b3f-4c68-b2b6-5dd62879a517.jpg","index":0,"item":"b64f02ff-eac9-44b1-bdff-545258e81d79","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_bicikli-rablas-ceglede-birosag-itelet","timestamp":"2025. május. 09. 10:26","title":"Bringázás közben akart kirabolni egy 90 éves férfit Cegléden, de az arra járó rendőrökre nem számított","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e2a94db-ed06-4cd0-96c0-17775c903d9c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Márciusban 11 havi csúcsra nőtt a német áruexport és 3 havi mélypontra csökkent az import.","shortLead":"Márciusban 11 havi csúcsra nőtt a német áruexport és 3 havi mélypontra csökkent az import.","id":"20250508_Beroffent-a-nemet-export-reg-nem-latott-teljesitmenyt-mutatott-marciusban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e2a94db-ed06-4cd0-96c0-17775c903d9c.jpg","index":0,"item":"68bcce3d-b90f-45a2-9229-b11ea1cfc15f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_Beroffent-a-nemet-export-reg-nem-latott-teljesitmenyt-mutatott-marciusban","timestamp":"2025. május. 08. 09:04","title":"Beröffent a német export, rég nem látott teljesítményt mutatott márciusban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"62ac4bdb-1c21-409e-9738-26b11acb1491","c_author":"Görföl Tibor","category":"360","description":"Ismét kiderült, hogy a katolikus bíborosoknak teljesen más az észjárásuk, mint azoknak, akik az elmúlt napokban folyamatosan találgatásokba bocsátkoztak az új pápa személyét illetően. Aki elődéhez, Ferenc pápához hasonlóan azt vallja, „nem bújhatunk el olyan tekintélyi eszme mögé, amelynek ma már semmi értelme”, ugyanakkor várhatóan megszelídíti az argentin pápa spontaneitását és kiszámíthatatlanságát. Vendégszerzőnk, Görföl Tibor teológus írása.","shortLead":"Ismét kiderült, hogy a katolikus bíborosoknak teljesen más az észjárásuk, mint azoknak, akik az elmúlt napokban...","id":"20250509_Robert-F-Prevost-XIV-Leo-papa-mi-varhato-diplomacia-Ferenc-megszelidit-Gorfol-Tibor-teologus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62ac4bdb-1c21-409e-9738-26b11acb1491.jpg","index":0,"item":"bbea7136-0df8-42c6-8b11-cecf70cc80d3","keywords":null,"link":"/360/20250509_Robert-F-Prevost-XIV-Leo-papa-mi-varhato-diplomacia-Ferenc-megszelidit-Gorfol-Tibor-teologus","timestamp":"2025. május. 09. 10:58","title":"XIV. Leó „szelíd Ferencként”, de határozottan fog fellépni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da8cdc94-230e-463a-b1ab-133467da2d22","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A színésznek nagy fájdalmai vannak.","shortLead":"A színésznek nagy fájdalmai vannak.","id":"20250508_Kerekesszekbe-kerult-David-Hasselhof","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da8cdc94-230e-463a-b1ab-133467da2d22.jpg","index":0,"item":"1a856cd1-dcec-4513-8404-b66da67f5774","keywords":null,"link":"/elet/20250508_Kerekesszekbe-kerult-David-Hasselhof","timestamp":"2025. május. 08. 08:07","title":"Kerekesszékbe került David Hasselhoff","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f1b5917-729d-425d-9485-6b83dab42665","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hamarosan eltűnhet az Energy Star-jelölés az elektronikai eszközök dobozairól, mely segített az energiatakarékos termékek választásában.","shortLead":"Hamarosan eltűnhet az Energy Star-jelölés az elektronikai eszközök dobozairól, mely segített az energiatakarékos...","id":"20250507_energy-star-program-tanusitvany-felszamolas-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f1b5917-729d-425d-9485-6b83dab42665.jpg","index":0,"item":"54a698ac-a3c6-4abf-b440-d5161104e8a1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250507_energy-star-program-tanusitvany-felszamolas-donald-trump","timestamp":"2025. május. 07. 17:03","title":"500 milliárd dollárt spóroltak vele az emberek, Donald Trump most felszámolhatja a programot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7877c7d-492b-429d-99bb-0b46c71e8886","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A minden előzmény nélküli Hyundai Elexio egy középkategóriás szabadidő-autó.","shortLead":"A minden előzmény nélküli Hyundai Elexio egy középkategóriás szabadidő-autó.","id":"20250508_700-kilometeres-hatotavu-vadonatuj-hyundai-elexio-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7877c7d-492b-429d-99bb-0b46c71e8886.jpg","index":0,"item":"d542abd8-e00b-4df0-ba2d-13964ee6a554","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_700-kilometeres-hatotavu-vadonatuj-hyundai-elexio-villanyauto","timestamp":"2025. május. 08. 07:21","title":"700 kilométeres hatótávú vadonatúj Hyundai villanyautó érkezett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e4b4f3e-6c61-40d9-98a9-2dd34140b28f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szinte csoda, hogy nem történt katasztrófa az amerikai Newark nemzetközi repülőtéren, amikor nemrégiben másfél percre teljesen megszakadt a kapcsolat a légiirányítás és a repülőgépek között. Ugyan ez nem tűnik sok időnek, de egy ilyen komplex területen végzetes lehet. Most kiderült, mi zajlott a háttérben.","shortLead":"Szinte csoda, hogy nem történt katasztrófa az amerikai Newark nemzetközi repülőtéren, amikor nemrégiben másfél percre...","id":"20250507_newark-liberty-nemzetkozi-repuloter-osszeomlas-legiiranyitas-elavult-technologia-vezetek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e4b4f3e-6c61-40d9-98a9-2dd34140b28f.jpg","index":0,"item":"0db13fb3-2aff-4e6d-a495-4dff903efcfd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250507_newark-liberty-nemzetkozi-repuloter-osszeomlas-legiiranyitas-elavult-technologia-vezetek","timestamp":"2025. május. 07. 15:47","title":"Se kép, se hang – egy elavult vezeték miatt teljesen összeomlott Amerika egyik legforgalmasabb reptere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4b67137-d753-4c12-95c3-915d5c122f4f","c_author":"Crystal Group","category":"brandchannel","description":"Tévhitek, városi legendák keringenek a külföldi jövedelmek utáni adózásról, az adóilletőségről, alábbi cikkünkben ezek eloszlatásához kívánunk szakértő segítségét igénybe véve hozzájárulni.","shortLead":"Tévhitek, városi legendák keringenek a külföldi jövedelmek utáni adózásról, az adóilletőségről, alábbi cikkünkben ezek...","id":"20250507_hatarido-kulfoldi-befektetesek-bevallas-crystal-worldwide","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4b67137-d753-4c12-95c3-915d5c122f4f.jpg","index":0,"item":"4589391d-64c8-4f0a-87a5-1bf45fe48674","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250507_hatarido-kulfoldi-befektetesek-bevallas-crystal-worldwide","timestamp":"2025. május. 09. 07:30","title":"Egyre közelebb a bűvös határidő: Ön már mindent tud a külföldi befektetések bevallásáról?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Crystal Worldwide Group","c_partnerlogo":"69277d6e-5ab7-4502-a807-c6177aed924b","c_partnertag":""}]
Budapest hőségriadó idején: 36 fok kint, 40 fok a BKV buszain
szerző:
Kaufmann Balázs - Serdült Viktória
Tetszett a cikk?
Huszonöt fok felett már kötelező bekapcsolni a légkondit a BKV-s buszokon, ehhez képest előfordul, hogy az utastérben melegebb van, mint a belvárosi aszfalton. A szakszervezet becslései szerint a legmelegebb napokon csak a buszok 20 százaléka üzemel előírás szerint, a sofőrök pedig gyakran 8-9 órát ülnek a felforrósodott fülkében. Nekiindultunk a városnak, és videón is megörökítettük, milyen az év egyik legmelegebb napján tömegközlekedni a fővárosban.
Míg odakint 34 fok volt, az egyik 4-es, 6-os villamospótló buszon 40 fokot mértünk, mikor a Közlekedő Tömeg elnökségi tagjával, Gyöngyösi Mátéval teszteltük, mit mutat a hőmérő a másodfokú hőségriadó alatt.
Az eredmény megdöbbentőnek tűnik, de egyáltalán nem szokatlan: a Közlekedő Tömeg az elmúlt napokban több buszjáraton is 34-38 fokot mért az utastérben. A repülőtéri 200E járaton délután 3/4 5-kor 38,4 fok volt, negyedórával később pedig 38,2 fokot mértek.
Márpedig ilyen hőségben az uniós jogszabályok szerint szarvasmarhákat sem lenne szabad szállítani, nemhogy embereket.
A klíma nem opció
A BKK és a BKV között 2014-ben kötött közszolgálati szerződés előírása szerint 25 fokos külső hőmérséklet esetén kötelező működtetni a klímát. Ha kint hűvösebb van, mint 35 fok, akkor a megfogalmazás szerint akkor megfelelő a belső hőmérséklet, ha a külső hőmérséklet "felénél legalább 9°C-kal, de legfeljebb 11°C-kal magasabb". Azaz egy 34 fokos nyári napon akkor működik jól a klíma, ha bent 26-28 fokban utazhatunk. Ha 35 foknál melegebb van az utcán, akkor az elvárás az, hogy a buszban 6-8 fokkal legyen hűvösebb, mint odakint.
A Közlekedő Tömeg szerint az utasok legtöbbször az 5-ös, 7-es, 9-es, 4-es, 6-os, 200E, 136E, 194M, 223M, 32-es és 21-es vonalakon közlekedő buszokra panaszkodtak. A jelzéseket továbbítják a BKV-nak, az egyesület szerint azonban nem kezeli a problémát: rendre ugyanazokra a járatokra panaszkodnak az utasok. A legtöbb baj a Volvo és a Van Hool buszokkal van, amelyeket 10 évesen szerzett be a BKV.
A Közlekedő Tömeg saját méréseikre, illetve a Tudatos Közlekedő chatalkalmazásra érkező jelzések alapján azt állítja, több mint 300 BKV-buszon nem működik a klíma. A BKV flottájában 1046 busz van, ebből 861-be szereltek légkondicionálást, ezek közül nem működik háromszáznál is több járművön a berendezés.
Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) vezetője szerint még ennél is rosszabb a helyzet. Naszályi Gábor a hvg.hu-nak azt mondta: normál nyári körülmények között, azaz 25-30 fokban elképzelhető, hogy „csak” 300 buszon nem működik a légkondicionáló, a maihoz hasonló hőségriadó alatt azonban reálisabb, hogy a BKV-buszok körülbelül 75 százaléka nem felel meg a szabályoknak.
Pótolják, de miből?
Korábban abból volt botrány, hogy míg az utasok izzadtak a buszon, addig a légkondis járművek a garázsban parkoltak. Tarlós István főpolgármesternek kellett közbeavatkoznia, hogy a helyzet változzon – most viszont ez nem így van: a Közlekedő Tömeg szerint a villamos- és a metrópótlás miatt teljesen csúcsra van járatva a rendszer, így kérdés, hogy ha valamelyik buszon elromlik a klíma, akkor hogyan tudják kiállítani a forgalomból, és lecserélni egy másikra. A BKV korábban ugyanis ezt állította, és azt, hogy
a klímaberendezések napközben romlanak el, ezért van hőség az autóbuszokon.
Kilenc óra a fülkében
A 35-40 fokos hőség nem csak az utasoknak, a sofőröknek sem jó: az egyesület szerint a buszvezetők is komoly veszélynek vannak kitéve, hiszen nekik gyakran egész nap elviselhetetlen melegben kell dolgozniuk. Ez csökkent koncentrációhoz, a figyelem tompulásához, és akár balesetveszélyes helyzetekhez is vezethet. Gyöngyösi Máté azt mesélte, mikor ők készítették a felvételeket, több sofőr is odament hozzájuk, hogy mérjék meg a vezetőfülkében is a hőmérsékletet.
Kaufmann Balázs
Naszályi Gábor szakszervezeti elnök azt mondja, a buszvezetők sokszor tíz órát is dolgoznak, amiből akár kilencet is a kormány mögött töltenek el. Márpedig rajtuk csak a nyitott ablak segít, mivel elenyésző azoknak a járműveknek a száma, amelyeken a sofőrfülkét külön lehet hűteni. Az is gyakran előfordul, hogy az utastérben megy a légkondicionálás, a buszvezetőnél viszont nem.
„Hallottunk már olyan esetet, hogy az utas azt kérdezgette a sofőrtől, ő hogyan bírja ki ezt a meleget” – mesélte a szakszervezeti vezető.
Probléma az is, hogy a járatok túlterheltsége miatt a sofőröknek mosdóba alig van idejük kirohanni, nemhogy lehűlni egy kicsit két forduló között. Naszályi szerint hat órát meghaladó műszak esetén 20 perc a pihenőidő, kilenc óra felett pedig ehhez jön még hozzá 25 perc. Ha tehát valaki tíz órát vezet, és nincs ideje a fordulók között kiállni, akkor előfordulhat, hogy ebből mindössze 45 percet tölthet pihenéssel.
Az EKSZ már régóta küzd a megoldásért, 2017-ben például a menetrend időszakos felfüggesztését és az első ajtózás átmeneti szüneteltetését is kérték a kánikulában. A BKV akkor annyit reagált, hogy a végállomási tartózkodókban hűtőitalt biztosítanak, valamint úgynevezett „hőleváltási” rendszerrel végzik a dolgozók ellátását, illetve szükség esetén leváltását. Ez azt jelenti, hogy a hőségriasztás ideje alatt a sofőrök részére biztosítják a félreállás, leváltás lehetőségét.
Kaufmann Balázs
A szakszervezet szerint azonban ez a rendszer nem megfelelő, és régóta szorgalmazzák az átalakítását. Az ügyben legutóbb július 12-én tartottak konzultációt a vezetéssel, az első valós eredmény pedig az lett, hogy a 7-es és a 11-es busz vonalán is új menetrendet vezettek be augusztus elsejétől, ami annyit jelent, hogy egy busszal több közlekedik. Ez a többletjármű annyiban segít, hogy amíg az közlekedik, a másik jármű vezetője ki tud szállni.
Naszályi Gábor szerint azonban ezzel csak annyi történt, hogy visszatették a forgalomba azt az egy buszt, amit a nyári menetrend idejére korábban kivettek a forgalomból.
A szakszervezet vezetője szerint hosszú távon csak az segíthetne a problémán, ha a „BKV vezérigazgatója és a főváros vezetése is komolyan venné, hogy közszolgáltatást nyújtanak, és felelősségük van abban, hogy milyen körülmények között utaznak és dolgoznak az emberek a járműveken.
„Rá kellene már jönniük, hogy a buszokat emberek vezetik, nem pedig alkatrészek” – mondta.
Amíg azonban nincs elég pénz megfelelő, új járművek beszerzésére, addig csodát sem szabad várni. A technológia ugyanis elérhető, hiszen Európa számos más városában kifogástalanul tudják hűteni a tömegközlekedési eszközöket – tette hozzá a szakszervezet vezetője.
A klímaváltozás súlyos hatásaira figyelmeztetnek izraeli kutatók, akik szerint a közel-keleti országban az évszázad végére légkondicionálás nélkül szinte nem is lehet majd túlélni a hőhullámokat - jelentette a Háárec című újság honlapja szombaton.
Egy hét alatt százötvenen jeleztétek a főpolgármesternek az elviselhetetlen meleget az orosz metrókon. De nem lesz légkondi, maximum nagyobb teljesítményű légkeverő berendezés – írja a szakmai szervezet.