Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b9b462bc-73d1-451d-8d60-060ab1df99c8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Scott Kelly és testvére, Mark Kelly szerint ha Elon Musk végre összeszedné a bátorságát, hogy beüljön egy űrhajóba, megbeszélhetnék a dolgaikat a világűrben.","shortLead":"Scott Kelly és testvére, Mark Kelly szerint ha Elon Musk végre összeszedné a bátorságát, hogy beüljön egy űrhajóba...","id":"20250227_elon-musk-scott-kelly-mark-kelly-andreas-morgensen-urhajos-nemzetkozi-urallomas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9b462bc-73d1-451d-8d60-060ab1df99c8.jpg","index":0,"item":"73587186-07d9-4fa4-8a84-fe7b33b6c442","keywords":null,"link":"/tudomany/20250227_elon-musk-scott-kelly-mark-kelly-andreas-morgensen-urhajos-nemzetkozi-urallomas","timestamp":"2025. február. 27. 12:03","title":"Beleszállt Elon Muskba a rekorder amerikai űrhajós","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"65a4e859-b76e-4440-b564-8c5c7398ebc5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Minden bizonnyal erre a kitételre alapozzák majd a Pride betiltását. Erre Gulyás Gergely is utalt, aki szerint „a belvároson átmasírozó Pride nem szolgálja a gyermekek védelmét”.","shortLead":"Minden bizonnyal erre a kitételre alapozzák majd a Pride betiltását. Erre Gulyás Gergely is utalt, aki szerint „a...","id":"20250227_Kormanyinfo-alaptorveny-modositas-pride-gyermekvedelem-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65a4e859-b76e-4440-b564-8c5c7398ebc5.jpg","index":0,"item":"fce931b4-5512-4de9-a503-84155ce3a1e4","keywords":null,"link":"/itthon/20250227_Kormanyinfo-alaptorveny-modositas-pride-gyermekvedelem-ebx","timestamp":"2025. február. 27. 10:50","title":"Bekerül az Alaptörvénybe, hogy a gyermek testi-lelki fejlődéshez való joga minden törvény fölött áll","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f940cbbb-0c4c-4ba3-b4a7-125aef58e306","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"A Mistral szemben az amerikai ChatGPT-vel és a kínai DeepSeekkel: miért érdemes az európai mesterségesintelligencia-asszisztenssel próbát tenni?","shortLead":"A Mistral szemben az amerikai ChatGPT-vel és a kínai DeepSeekkel: miért érdemes az európai...","id":"20250226_MistralAI-LeChat-europai-MI-alternativa-chatbot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f940cbbb-0c4c-4ba3-b4a7-125aef58e306.jpg","index":0,"item":"8431d29a-31ea-4ff8-88ab-a510c06596f4","keywords":null,"link":"/360/20250226_MistralAI-LeChat-europai-MI-alternativa-chatbot","timestamp":"2025. február. 26. 16:15","title":"Cicás cukiság vagy európai MI-alternatíva? Egy kis francia cég felvette a kesztyűt az óriásokkal szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4be421d4-c34f-484b-acfb-9a89c9afaa6e","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Az amerikai elnök propagandavideója a Gázai-övezetről önmagában aggályos, a szakállas hastáncosnőket alighanem egy jó humorú mesterséges intelligencia csempészte bele.","shortLead":"Az amerikai elnök propagandavideója a Gázai-övezetről önmagában aggályos, a szakállas hastáncosnőket alighanem egy jó...","id":"20250226_Szakallas-hastancosnok-es-orias-arany-Trump-szobor-ez-var-a-Gazai-ovezetre-Trump-szerint-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4be421d4-c34f-484b-acfb-9a89c9afaa6e.jpg","index":0,"item":"050f38d8-780f-46c4-8c01-787836e133bf","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250226_Szakallas-hastancosnok-es-orias-arany-Trump-szobor-ez-var-a-Gazai-ovezetre-Trump-szerint-ebx","timestamp":"2025. február. 26. 09:23","title":"Szakállas hastáncosnők és óriás arany Trump-szobor – ez vár a Gázai-övezetre egy friss Trump-videó szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da918ef8-aa42-4c95-a2f4-afab9a407744","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A vatikáni sajtóiroda tájékoztatása szerint a pápa jól aludt, az orvosok azonban továbbra is óvatosak a prognózissal. ","shortLead":"A vatikáni sajtóiroda tájékoztatása szerint a pápa jól aludt, az orvosok azonban továbbra is óvatosak a prognózissal. ","id":"20250227_ferenc-papa-veseelegtelenseg-tudogyulladas-javul-az-allapota","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da918ef8-aa42-4c95-a2f4-afab9a407744.jpg","index":0,"item":"4b3b21df-1d1f-44c2-87a7-2db51c937e7c","keywords":null,"link":"/elet/20250227_ferenc-papa-veseelegtelenseg-tudogyulladas-javul-az-allapota","timestamp":"2025. február. 27. 09:18","title":"Javul Ferenc pápa állapota","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6785297f-bf4f-4c10-a201-4aad9789f705","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Orbán Viktor tákolmánya mézesmadzaggal és korbáccsal, Rogán Antal vigaszága, Eurózsika, sztahanovisták és a Fehér Lótusz gazdagjai. Ajánlónk a HVG e heti számából.","shortLead":"Orbán Viktor tákolmánya mézesmadzaggal és korbáccsal, Rogán Antal vigaszága, Eurózsika, sztahanovisták és a Fehér...","id":"20250227_hvg-Nagy-Gabor-Furfangosek-fulszoveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6785297f-bf4f-4c10-a201-4aad9789f705.jpg","index":0,"item":"ba0ce983-3fac-4e3d-a3b0-69e38be48350","keywords":null,"link":"/360/20250227_hvg-Nagy-Gabor-Furfangosek-fulszoveg","timestamp":"2025. február. 27. 08:00","title":"Nagy Gábor: Furfangosék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"82accb94-4471-4099-a9c0-6770d3c630b8","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Átlagfizetéssel és 50 négyzetméteres ingatlan árával számolva. Persze közben a kiadásainkkal is számolni kell, és ha valaki a nettó átlagkereset 30 százalékát tudja félretenni, akkor 20-30 évig kell spórolnia.","shortLead":"Átlagfizetéssel és 50 négyzetméteres ingatlan árával számolva. Persze közben a kiadásainkkal is számolni kell, és ha...","id":"20250227_lakasvasarlas-netto-atlagkereset-sporolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/82accb94-4471-4099-a9c0-6770d3c630b8.jpg","index":0,"item":"2329dda9-f7c5-4a02-9cf2-a0a8c573195b","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250227_lakasvasarlas-netto-atlagkereset-sporolas","timestamp":"2025. február. 27. 08:09","title":"Budapesten 10 évig kell gürizni, hogy összejöjjön egy használt lakás ára, de Debrecenben még ennél is tovább","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"afb5350b-460d-4395-8647-1186a6d086f3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A milliárdos laptulajdonos szerint elég, hogy az interneten meg lehet találni minden nézőpontot.","shortLead":"A milliárdos laptulajdonos szerint elég, hogy az interneten meg lehet találni minden nézőpontot.","id":"20250226_jeff-bezos-washington-post-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afb5350b-460d-4395-8647-1186a6d086f3.jpg","index":0,"item":"511040a1-f41f-4723-8790-4b8648813f68","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250226_jeff-bezos-washington-post-velemeny","timestamp":"2025. február. 26. 18:18","title":"Felmondott a Washington Post rovatvezetője, miután Jeff Bezos korlátozta, hogy milyen vélemények jelenhetnek meg a lapban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Metrót, HÉV-et, vasutat is kaphat Budapest, feltéve, hogy kormánykézen marad
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Valószínűleg jóval kevesebb uniós forrást kap Magyarország 2021-től, mint a mostani ciklusban, ám várhatóan így is mintegy 1100 milliárd forintot költhetünk majd közlekedésre. A korábbiakkal ellentétben sokan szeretnék, hogy most Budapest legyen a fejlesztések fókusza – legalábbis ha megtartja a fővárost az októberi választásokon a kormány, az építőipar viszont a nyíltvonali vasútépítésben érdekelt. Összeszedtük, mit építenének uniós pénzből.
Szeptembertől kerül a tagországok elé az új uniós költségvetés, amelynek a tétje az, mennyi pénzt osszanak ki a következő, 2021-27-es uniós pénzügyi ciklusban a tagállamok között. Magyarország várhatóan jóval kevesebb forrást költhet majd el, mint a most végéhez közeledő hétéves időszakban. Így is mintegy 700 milliárd juthat városi kötöttpályás és nagyvasúti fejlesztésekre a kohéziós és strukturális alapokból, illetve törzsvasúti infrastruktúránkra további 400 milliárd a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) forrásból.
Meg is indult a lobbizás itthon az egyes területek politikusai és az egyes kormányzati és állami szereplők között, hogy mely projektek kapjanak támogatást – tudtuk meg több a hvg.hu-nak név nélkül nyilatkozó, a folyamatra rálátó közlekedési szakértőtől is.
A vitában részt vett a MÁV, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt., a Fürjes Balázs-féle Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkárság, az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a főváros is, és különböző kormányzathoz köthető építőipari lobbicsoportok. A vitát az önkormányzati választások lezárultáig felfüggesztették, de az alapján, hogy mely beruházások tervezése jelent meg az uniós közbeszerzési értesítőben, látható, mely projektekre szeretnénk jelenleg uniós támogatást.
Reviczky Zsolt
A HÉV-ek lehetnek a nagy nyertesek
Míg a 2007-13-as uniós ciklusban látványosan sok pénzt kapott Budapest (lásd 4-es metró), addig a 2014-20-as uniós ciklusban kevés forrás került a fővároshoz, a pénzek többségét országos nagyvasúti korridorok nyerték el.
a vitázó felek között szinte teljes konszenzus volt abban, hogy a budapesti HÉV-hálózat felújítása és járműcseréje kapja a források jelentős részét.
Egy novemberi kormányhatározat szerint a ráckevei és a csepeli HÉV-et teljeskörűen felújítanák, valamint alagútban meghosszabbítanák a Kálvin térig. A szentendrei HÉV vonalát is felújítanák, a gödöllői HÉV-et pedig a 2-es metróval kötnék össze. Mindemellett teljes körű HÉV-járműcserét is ígérnek.
Máté Péter
Vagy az 1-es, vagy a 3-as metró örülhet még
Budapesten a HÉV-eken kívül – ami ugye nem önkormányzati hatáskör – a szándékok és a rendelkezésre álló források ismeretében kettő beruházás jöhet a jövőben: a 3-as metró káposztásmegyeri meghosszabbítása és a kisföldalatti felújítása, esetleges meghosszabbítással a Vigadó térre, új megállóval a Hungária körútnál.
A kisföldalatti a kormánynak lehet fontos, hiszen a vonala mentén több kormányzati nagyprojektet is zajlik, vagy tervben van: ilyen a Liget-projekt, illetve az Andrássy út fejlesztése is.
MTI / Máthé Zoltán
A 3-as metró káposztásmegyeri hosszabbítását forrásaink szerint Tarlós István szeretné, noha a főpolgármester részéről még semmilyen kampánybejelentés nem volt. Az újpesti polgármester, Wintermantel Zsolt viszont – érthető módon – már többször kifejezte, hogy szeretné a metrót Káposztásmegyeren látni. Egyébként ez a projekt az összes közül az egyik legelőrehaladottabb, már a kiviteli tervek készülnek.
Sok múlik azon, ki lesz a főpolgármester
Nem kis tétje lesz azonban annak is, hogy milyen eredményeket hoznak az önkormányzati választások, elsősorban Budapesten – hívta fel a figyelmet több forrásunk is. A kormány ugyanis jelenleg azzal számol, hogy a főváros és a kerületek többsége is fideszes marad.
Ha azonban ellenzéki főpolgármestere lenne Budapestnek, vagy a kerületek többségében is az ellenzék nyerne – amivel a közgyűlésben is elveszne a fideszes többség –, könnyen lehet, hogy Budapest nem kapna semmit sem, azaz
a 3-as metró és a kisföldalatti meghosszabbítása biztosan ugrana, de lehet, hogy a HÉV-ek megújítása is, helyette inkább a MÁV kapna több pénzt.
Több brüsszelezés, kevesebb pénz?
Az EU a jelenleginél alacsonyabb uniós és magasabb nemzeti társfinanszírozási rátát szeretne –, mondta el a hvg.hu-nak Ujhelyi István, az MSZP európai parlamenti képviselője, az EP Közlekedési és Turisztikai Bizottságának alelnöke. Ez Magyarország esetében azt jelentené, hogy a mostani 85 százalékos uniós finanszírozási hányadot a rosszabbul teljesítő régiók esetében is 70 százalékra csökkentenék – az ország 8 régiójából 6 biztosan ebbe a kategóriába esik –, de a fejlettebb régiók esetében – ilyen a Pest megyétől különváló Budapest – a támogatási arány a legrosszabb forgatókönyvek szerint akár 40 százalékra is leeshet, ami szintén nem a fővárosi projektek megvalósulásának kedvez.
Mindezt a beindult magyar gazdasági növekedéssel indokolják, magyarázza Ujhelyi, de szerinte a kormány és Brüsszel megromlott viszonya miatt veszítünk pénzt:
Orbán a belpolitikai győzelemért feláldozta a jó uniós kapcsolatrendszert. Azonnali politikaváltás kell, különben a hosszú távú érdekeink sérülnek – mondta az MSZP-s politikus.
Rejtélyes, miért nem épül a reptéri vasút
Már 2016 novemberében döntés született arról, hogy vasút épüljön a a Nyugati pályaudvarról a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre, majd onnan tovább Monorra. Ebben viszonylagos konszenzus van szakmai körökben, a projektre a CEF forrásra pályáznánk, amelyet jó eséllyel el is nyernénk rá.
Homolya Róbert MÁV elnök-vezérigazgató egy júniusi sajtó-háttérbeszélgetésen egy harmadik elképzelésről is beszélt a reptéri vasút ügyében. Eszerint a vasút szintén a reptér és a Keleti között járna, azonban azt a MÁV üzemeltetné. Homolya azt is mondta, hogy a Keletiben végállomásozó reptéri vasúthoz kapcsolódóan tudná elképzelni, hogy a Keleti pályaudvar komolyabb felújítást kaphasson.
Jöhetnének a budapesti S-Bahn-ok
A másik nagy budapesti vasúti beruházást is a CEF forrásból finanszíroznánk, ez azt tenné lehetővé, hogy a mostaninál sokkal több vonat közlekedhessen Kelenföld és Kőbánya-Kispest között. A projekt első üteme, a Déli összekötő vasúti híd háromvágányúsítása már folyamatban van, a következő ütemben Ferencváros állomás kapacitását növelnék meg (ez ma egy szűk keresztmetszet a vonatok számára), illetve új megállók épülnének a Közvágóhídnál, az Ecseri útnál, és az Infoparknál (ahol Garancsiék építik a MOL-tornyot, és a Budapart lakóparkot).
Ennek köszönhetően lényegében a berlini S-Bahnhoz hasonló sűrűségű városi vasútvonal jöhetne itt létre, komoly átszállási kapcsolatokkal, aminek köszönhetően akár Debrecenből a Balatonra is járhatnának egész évben közvetlen vonatok.
Fazekas Isván
Az építőipar szeretne még több vasúti korridort
Ebben az uniós ciklusban is folytatódhatnak a vasúti pályafelújítások országszerte, az alábbi projektek mind megjelentek az uniós közbeszerzési értesítőben, ami komoly szándékot feltételez a döntéshozók részéről a megvalósítás irányában.
Két helyen is hozzányúlnának az országban jelenleg egyedüliként 140-160 km/órára is képes Budapest–Győr–Hegyeshalom-vasútvonalhoz, ennek már folyamatban van a tervezése. Az Almásfüzitő–Komárom- és Kelenföld–Budaörs-szakaszokon végeznének felújítást.
A Budapest–Újszász–Szolnok-vasútvonalnak a Nagykáta–Újszász-szakaszát újítanák fel, a sebességet 120 km/órára emelnék.
Végre a szegedi vasútvonal is kaphatna komolyabb felújítást, a Kiskunfélegyháza–Szeged-szakaszon előbb 120, majd 160 km/h órás sebességet tennének lehetővé, ennek is halad már a tervezése.
Úgy tűnik továbbá, hogy a Lázár János szívének kedves Békéscsaba–Hódmezővásárhely–Szeged–Szabadka–Baja-vasútvonal felújítása is zöld utat kaphat.
Úgy hírlik, hogy az építőipari lobbi kardoskodik amellett, hogy a fenti projektek közül minél több valósuljon meg, hiszen a legjobb pénz a nyíltvonali vasútépítésben van.
Mészáros Lőrincnek van vasútépítő géplánca, annak pedig munkát kell adni,
egyik forrásunk csak ennyivel kommentálta a nagyvasúti projekteket.
Ami viszont biztosan lemarad az uniós listáról: a Budapest–Vác–Szob-, az ország legforgalmasabb elővárosi vasútvonalának felújítása – elsősorban a budapesti szakasznak lenne szüksége beavatkozásra –, de az agglomerációban legrosszabb állapotú veresegyház–váci és lajosmizsei vonalak modernizálása sincs tervben.
Omladoznak az állomások, beáznak a pályaudvarok, csúcsra jár a teljes budapesti vasúthálózat. Százmilliárdokra lenne szükség a fővárosi vasúti infrastruktúra modernizálására, tervekből nincs is hiány, pénz viszont nincs erre.
Könnyebb lesz lejutni a Balatonra, jöhetnek az emeletes vonatok és Hódmezővásárhely több villamost kap, mint Budapest, ha Brüsszel rábólint a legfrissebb közlekedésfejlesztési tervezetünkre.