Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"65e7e290-7f70-4d37-b9f3-2a7ea4718df5","c_author":"L. T.","category":"360","description":"A Fidesz egy éve támadja sikertelenül Magyar Pétert különböző témákban, most viszont a korábbiakhoz képest is erőteljesebb kampányt indított: Kollár Kinga ugyanis egy olyan témakörben tett vitatható kijelentést, amit a kormánypártok évek óta kiemelten kezelnek. A következő hetekben arra kaphatunk választ, hogy eredményes lehet-e egy Magyar Péter-ellenes kampány, vagy a Tisza-szavazókat mindennél jobban összekovácsolja a kormány leváltásának ígérete. ","shortLead":"A Fidesz egy éve támadja sikertelenül Magyar Pétert különböző témákban, most viszont a korábbiakhoz képest is...","id":"20250411_Magyar-Peter-Kollar-Kinga-Tisza-Part-Orban-Viktor-Hunyadi-Bulcsu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65e7e290-7f70-4d37-b9f3-2a7ea4718df5.jpg","index":0,"item":"65167fd3-a819-4252-8aa3-15141f8dd446","keywords":null,"link":"/360/20250411_Magyar-Peter-Kollar-Kinga-Tisza-Part-Orban-Viktor-Hunyadi-Bulcsu","timestamp":"2025. április. 11. 16:21","title":"A Fidesz a teljes arzenált beveti Kollár és Magyar ellen. Ha pedig váltanak, az azt jelenti, hogy ez sem működött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"416d365d-08bc-4cfe-a6b1-b13986af8178","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Egy meredek hegyoldalban bukkantak rá a holttestére. A rendőrség szerint baleset érte.","shortLead":"Egy meredek hegyoldalban bukkantak rá a holttestére. A rendőrség szerint baleset érte.","id":"20250411_meghalt-india-eltunt-magyar-turista","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/416d365d-08bc-4cfe-a6b1-b13986af8178.jpg","index":0,"item":"23647bfb-9325-406a-a324-fa0c3b90df95","keywords":null,"link":"/vilag/20250411_meghalt-india-eltunt-magyar-turista","timestamp":"2025. április. 11. 14:29","title":"Holtan találták az Indiában eltűnt magyar turistát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7805ccf6-9da3-4a01-b322-9d6f651c4201","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Eric Dane a jövő héten kezdi meg az Eufória harmadik évadának forgatását.","shortLead":"Eric Dane a jövő héten kezdi meg az Eufória harmadik évadának forgatását.","id":"20250411_gyogyithatatlan-betegseg-eric-dane-euforia-grace-klinika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7805ccf6-9da3-4a01-b322-9d6f651c4201.jpg","index":0,"item":"2e3cc614-b179-4506-bd8b-1d7e0fd4fb20","keywords":null,"link":"/kultura/20250411_gyogyithatatlan-betegseg-eric-dane-euforia-grace-klinika","timestamp":"2025. április. 11. 16:46","title":"Gyógyíthatatlan beteg az Eufória és a Grace Klinika sztárja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dbc70f61-0d12-4a15-9a24-1908fc7378da","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Ne köpd ki az ételt! Elegem van belőled” – ordította a nő, miközben többször is nekinyomta a gyerek fejét a falnak. ","shortLead":"„Ne köpd ki az ételt! Elegem van belőled” – ordította a nő, miközben többször is nekinyomta a gyerek fejét a falnak. ","id":"20250412_Sokkolo-videon-ahogy-eroszakkal-etet-egy-gyereket-az-ovono-Spanyolorszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dbc70f61-0d12-4a15-9a24-1908fc7378da.jpg","index":0,"item":"3feee3fb-3b9f-4dc5-94c0-1d60f8ec5f60","keywords":null,"link":"/itthon/20250412_Sokkolo-videon-ahogy-eroszakkal-etet-egy-gyereket-az-ovono-Spanyolorszagban","timestamp":"2025. április. 12. 10:24","title":"Sokkoló videón, ahogy erőszakkal etet egy gyereket az óvónő Spanyolországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"788bf6f1-e0e2-4e1a-954b-e44aaaabc31f","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Támaszpontokat azonban nem fognak építeni egy friss megállapodás szerint.","shortLead":"Támaszpontokat azonban nem fognak építeni egy friss megállapodás szerint.","id":"20250411_Panama-engedelyezi-az-amerikai-csapatok-telepiteset-a-csatorna-kozeleben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/788bf6f1-e0e2-4e1a-954b-e44aaaabc31f.jpg","index":0,"item":"d90ff520-4446-4b70-81ba-1d595a0fcf4f","keywords":null,"link":"/vilag/20250411_Panama-engedelyezi-az-amerikai-csapatok-telepiteset-a-csatorna-kozeleben","timestamp":"2025. április. 11. 07:14","title":"Panama engedélyezi az amerikai csapatok telepítését a csatorna közelében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76e49341-23ae-43f6-bcb0-75ae9e0466c7","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A lap reagált arra, hogy Kocsis Máté az apja vagyonával kezdte el támadni a lap újságíróját. ","shortLead":"A lap reagált arra, hogy Kocsis Máté az apja vagyonával kezdte el támadni a lap újságíróját. ","id":"20250411_Telex-Kocsis-Mate-hazudni-is-hajlando-annak-erdekeben-hogy-rossz-szinben-tuntessen-fel-minket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76e49341-23ae-43f6-bcb0-75ae9e0466c7.jpg","index":0,"item":"e34e03eb-19ca-4154-b22a-f3149bf847bf","keywords":null,"link":"/kkv/20250411_Telex-Kocsis-Mate-hazudni-is-hajlando-annak-erdekeben-hogy-rossz-szinben-tuntessen-fel-minket","timestamp":"2025. április. 11. 20:19","title":"Telex: Kocsis Máté hazudni is hajlandó annak érdekében, hogy rossz színben tüntessen fel minket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06314dc3-06eb-4366-b751-77cc417c1d36","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A férfi tizenegyszer hazudott a segélyhívó központnak. ","shortLead":"A férfi tizenegyszer hazudott a segélyhívó központnak. ","id":"20250411_segelyhivo-segitsegkeres-vad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06314dc3-06eb-4366-b751-77cc417c1d36.jpg","index":0,"item":"9770765d-946d-4820-a1d5-b8f6662d2e0d","keywords":null,"link":"/itthon/20250411_segelyhivo-segitsegkeres-vad","timestamp":"2025. április. 11. 12:24","title":"Italfutárként és taxisként is használta volna a rendőröket, börtönbe is kerülhet egy férfi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f47b2bdb-7148-4ab3-a34c-1a7b84a3935f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Nem földi célpontokra, hanem műholdakra irányítanák a fegyvereket, de az eszközök megsemmisítésével kaotikus helyzetet teremtenének a földön.","shortLead":"Nem földi célpontokra, hanem műholdakra irányítanák a fegyvereket, de az eszközök megsemmisítésével kaotikus helyzetet...","id":"20250412_Aggasztja-a-NATO-t-hogy-Oroszorszag-atomfegyvert-telepithet-a-vilagurbe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f47b2bdb-7148-4ab3-a34c-1a7b84a3935f.jpg","index":0,"item":"eabc2116-4a3f-4999-8521-01e0f93e0ed2","keywords":null,"link":"/itthon/20250412_Aggasztja-a-NATO-t-hogy-Oroszorszag-atomfegyvert-telepithet-a-vilagurbe","timestamp":"2025. április. 12. 13:44","title":"Oroszország atomfegyvert telepítene a világűrbe a NATO szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Világszerte emelkedik az elektromos rollerekkel kapcsolatos balesetek száma, idén Magyarországon már ketten vesztették életüket úgy, hogy nem másik járművel ütköztek. Egy átfogó szabályozás biztonságosabbá tehetné a rolleres közlekedést, Révész Máriusz „kerékpáros államtitkár” és a főváros is régen elkészült a saját javaslataival, ám az állam lassan halad a KRESZ-módosítással.
Idén két halálos rollerbalesetről is beszámolt a sajtó, mindkét eset éjszaka történt. Márciusban Nyúlon vesztette életét egy 41 éves férfi, aki a rendőrség akkori közlése szerint tisztázatlan körülmények között elesett, és olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a mentők már nem tudták megmenteni az életét. Szeptember elején egy 37 éves nő vesztette életét hasonló körülmények között: céges buliról tartott haza, amikor Budapesten, a Frankel Leó úton elesett. Ő a kórházban halt bele a koponyasérüléseibe.
Tavaly az Egyesült Királyságban megháromszorozódott a halálos kimenetelű e-rolleres balesetek száma: tucatnyian haltak meg így, a súlyos sérültek száma pedig az előző évi 228-ról 429-re emelkedett. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács idei jelentésében pedig az szerepel, hogy csak Németországban 2020-ban körülbelül 2100 balesetet regisztráltak elektromos rollerrel összefüggésben, s a szám 2021-re 5500-ra emelkedett. Tavaly nagyjából 7600 ember sérült meg, illetve októberben 11-en vesztették életüket.
Képünk illusztráció
Veres Viktor
Évek óta mondogatják
„Elfogadhatjuk-e, hogy közlekedési balesetben Magyarországon arányaiban kétszer többen halnak meg, mint Dániában? Elfogadhatjuk-e, hogy nagyobb városainkban a gyalogosok kétszer, háromszor vagy húszszor nagyobb eséllyel szenvednek halálos közlekedési balesetet, mint Nyugat-Európa nagyvárosaiban?” – ezekkel a kérdésekkel vezette fel Révész Máriusz 2020-ban a KRESZ módosításának sürgetését, akkor még kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztosként. A fideszes politikus továbbá úgy fogalmazott: ha sikerülne elfogadni az új KRESZT-t, akkor „évente 150-200 ember életét tudnánk ennek köszönhetően megmenteni”.
Teltek-múltak az évek, időközben Révészt a Miniszterelnökség Aktív Magyarországért felelős államtitkárává nevezték ki. Idén márciusban bejelentette, hogy elkészültek a javaslatok, ő készen áll, de az idei év elejére tervezett KRESZ-módosítás, amely elvileg tisztázná az elektromos rollerek besorolását és az arra vonatkozó közlekedési szabályokat, még mindig nincs sehol.
A Lázár János alá tartozó Építési és Közlekedési Minisztérium szakmai és civil szervezetekkel közösen dolgozik már egy ideje az új KRESZ-szabályozáson, ám még mindig nem tudni, mikorra várható a végleges módosító. Az illetékes tárca megkeresésünkre egyelőre nem reagált, a Budapesti Közlekedési Központtól (BKK) viszont úgy tudjuk, hogy tavaly a minisztérium javaslatokat kért tőlük az átalakításhoz.
MTI / MTVA / Bizományosi: Róka László
„A BKK 2023. január 16-ig a Fővárosi Önkormányzat és intézményei (a BFFH, a BKV Zrt. és a Budapest Közút Zrt.) bevonásával elkészítette és elküldte közös javaslatcsomagját a KRESZ módosításához. Ennek része volt a 2017 és 2021 között zajló szakértői bizottsági műhelymunka alapján megszületett, a minisztérium szakemberei által is elfogadott, az elektromos rollerekre vonatkozó szabályozást is tartalmazó rendelettervezet. Ez rögzíti például, hogy a kis teljesítményű motoros roller legfeljebb 350 W teljesítményű motorral meghajtott, sík úton önerejéből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes jármű” – írta a hvg.hu-nak a BKK. A cég a javaslatokat március 14-én a minisztérium kérésére változatlan formában ismét elküldte, de azokról vagy az egyeztetési folyamat további lépéseiről azóta sem kaptak visszajelzést.
A KRESZ módosításának várható idejéről a Miniszterelnökséget vezető minisztert is kérdezték a legutóbbi kormányinfón. Gulyás Gergely szerint még mindig számos vitás kérdés van, amelyekről az illetékeseknek nem sikerült döntésre jutniuk. A javaslatok között szerepel a kárfelelősség kérdése, és az is, hogy legyen-e rendszámuk az elektromos rollereknek. Amint a vita lezárul, a javaslatokat a politikus szerint társadalmi egyeztetésre küldik.
Ittasan pattannak rá
A rolleres balesetek száma világszerte növekvő tendenciát mutat, ám Magyarországon alapvetően nem készül erről statisztika. A Manninger Jenő Baleseti Központ szakemberei is csak egy adott időszakban vezették, hogy a sürgősségi ügyeletükre hányan érkeztek kerékpár-, roller, illetve elektromosroller-baleset után. Az adatok szerint akkor a legtöbb, 1115 sérült kerékpározott, 296 e-rollerezett, 142 pedig mechanikus rollert hajtott. Tehát minden ötödik érintett volt e-rolleres.
Ezeknél a baleseteknél gyakori az arc-, a kulcscsont-, a boka- és a kéztörés, ami nem is csoda, tekintve, hogy a rollerrel közlekedők általában nem viselnek védőfelszerelést, bukósisakot, teljesen védtelenek egy esésnél. A balesetek egy része nem csak amitt történik, hogy a közlekedő nem elég körültekintő, vagy nem ismeri a KRESZ-t: az esések oka például az is lehet, hogy a rollerek kisebb méretű kerekei könnyedén elakadhatnak egy-egy úthibában, villamossínen vagy macsakakőben.
Reviczky Zsolt
Az említett baleseti statisztikában azt is vizsgálták, hogy az esetek a nap mely szakaszában történtek, illetve, hogy ittas volt-e a páciens. Az adatok szerint a kerékpárosoknak 4, a rollereseknek 6, az elektromos rollereseknek pedig 27 százaléka fogyasztott alkoholt, mielőtt kórházba került volna. Az esések jó része pedig az éjszakai órákban történt, nagyon úgy tűnik tehát, hogy a rollereket „bulijárműként” használják – legalábbis azok, akik aztán összetörik magukat vele.
Emlékezetes: 2019-ben Pintér Sándor belügyminiszter annak ellenére jelentette ki, hogy az e-rollerek segédmotoros kerékpárnak minősülnek, hogy ez bármilyen jogszabályi definícióban szerepelt volna. Pintér pontosan a rendelkezés hiányával magyarázta a meghatározást, szerinte „az elektromos rollert a hatályos szabályozás alapján, külön eltérő rendelkezés hiányában csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni”.
A jogi helyzet tisztázatlanságából azóta már alkotmánybírósági ügy is lett: egy férfi fordult a testülethez, aki ellen eljárást indított a rendőrség, mert 2021 nyarán ittasan e-rollerezett. Debrecenben a bíróság megállapította a felelősségét ittas állapotban elkövetett járművezetés vétségében, és 150 ezer forint pénzbüntetést szabott ki rá, tíz hónapra pedig eltiltotta a járművezetéstől. A férfi ezután fordult alkotmányjogi panasszal az Alkotmánybíróssághoz; azzal érvelt, hogy a büntetőjogi felelősségre vonása olyan bűncselekmény miatt történt, amelynek elkövetési eszközéről, az elektromos rollerről a jogszabályok az eset idején nem rendelkeztek. Az Ab végül érdemi vizsgálat nélkül visszautasította a panaszt, mondván, az nem alkotmányossági kérdésekre vonatkozik, hanem az eljáró bíróságok tényállás-megállapításának, bizonyítékértékelésének, valamint jogértelmezésének és jogalkalmazásának helytállóságát vitatja. A testület többsége szerint a Kúria 2022. október 5-én kelt jogértelmezésével megszüntette az elektromos roller valamely járműkategóriába való besorolásának hiányából eredő jogbizonytalanságot. Ez kimondta:
a következetes bírói gyakorlat szerint gépi meghajtásúnak kell tekinteni azokat a közúti járműveket, amelyeket beépített erőgép hajt. Az elektromos roller tehát jármű, vagyis a közúton ittas állapotban közlekedő vádlott megvalósította a járművezetés ittas állapotban vétségét.
MTI / MTVA / Bizományosi: Róka László
Révész Máriusz az idei év elején úgy nyilatkozott, hogy a készülő tervezet szerint azokra az elektromos rollerekre – és elektromos kerékpárokra is –, amelyek maximum 25 kilométer/h-s sebességre képesek, ugyanazok a szabályok vonatkoznak majd, mint a kerékpárokra. Ám ha a jármű végsebessége meghaladja az óránkénti 25 kilométert, segédmotoros kerékpárnak fog minősülni.
Egyéni megküzdési stratégiák
Központi szabályozás híján az önkormányzatok évek óta saját hatáskörben próbálják szabályozni a rolleres közlekedést – amennyire tudják. Amikor 2019-ben megjelentek a bérelhető rollerek Budapesten, elsősorban az okozott nagy problémát, hogy a használók szanaszét hagyták őket a járdán, ami esztétikai és közlekedésbiztonsági szempontból sem volt ideális. Erzsébetváros 2020-ban talált tárgyként kezdte kezelni a közterületen hagyott rollereket, és begyűjtötte azokat. Terézváros még ugyanabban az évben közterület-használati engedélyhez kötötte a járművek utcai tárolását, az engedély nélkül parkoló e-rollerek után pedig bírságolni kezdett.
Tavaly tavasszal aztán az V. kerület olyan megállapodást kötött a Lime rollerkölcsönző céggel, amelynek értelmében a 18 évesnél fiatalabbak nem használhatják a rollereiket, azokkal tilos a járdán haladni, valamint a sebességük a gyalogos zónákban, sétálóutcákban fokozatosan csökken, majd az eszköz leáll, és az utazás csak az adott zóna elhagyása után válik újra lehetővé.
Ugyancsak 2022 tavaszán a Fővárosi Közgyűlés is elfogadott egy átfogó rendeletet a rolleres közlekedésről. Ebben egyebek mellett az is szerepel, hogy területhasználati díjat vezetnek be a rolleres cégek számára, a nem kijelölt helyeken leparkolt járművek után pedig bírságot kell fizetni. Azt is előírták, hogy a szolgáltatók az eszközökön három helyen egyedi azonosítót kötelesek feltüntetni, ami a szabálysértések felderítését segítheti elő.
Veres Viktor
Külföldi vasszigor
A budapesti szabályozás egészen enyhének tűnik egyes külföldi példákhoz képest, hiszen Párizs például idén szeptember elsejétől helyi népszavazás útján betiltotta az elektromos rollerek kölcsönzését, miután jelentősen nőtt a sérülések és a halálesetek száma az ilyen járművekkel közlekedők között. A rendelkezés nem vonatkozik a saját tulajdonú e-rollerekre. Máltán októberben tiltották be a bérelt elektromos rollerek használatát, miután a közlekedési tárca megelégelte, hogy a használók véletlenszerűen parkolják le azokat.
Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) pedig idén tavasszal egységes szabályokat javasolt az elektromos rollerekre, egyebek között gyárilag beépített 20 kilométer/h-s sebességkorlátozást és nagyobb, legalább 30,5 centiméter átmerőjű kerekeket. A rollerek használóinak pedig bukósisak kötelező viselését írná elő. Az is a javaslataik között szerepel, hogy az elektromos rollert csak a 16. évüket betöltöttek használhassák, és betiltanák az e-rollerezést a gyalogutakon, az ittas rollerezés pedig szabálysértésnek minősülne.