Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f421cf14-9f89-4790-b887-6e52b9349b6b","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Leginkább Gyula környékén fizettek az emberek SZÉP-kártyával, de a legtöbbet a balatoni szálláskiadók kaszáltak.","shortLead":"Leginkább Gyula környékén fizettek az emberek SZÉP-kártyával, de a legtöbbet a balatoni szálláskiadók kaszáltak.","id":"20250504_szep-kartya-balaton-koltes-szallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f421cf14-9f89-4790-b887-6e52b9349b6b.jpg","index":0,"item":"f985bd36-1b61-4382-834a-89d2c60a1b3d","keywords":null,"link":"/kkv/20250504_szep-kartya-balaton-koltes-szallas","timestamp":"2025. május. 04. 11:23","title":"Idén többet költöttünk SZÉP-kártyáról, mint tavaly és ennek a Balatonnál örülhetnek a legjobban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c376c6e-7103-485f-b1f5-bfb683639a90","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A nő stabil állapotban van, és jó úton halad a rehabilitáció felé.","shortLead":"A nő stabil állapotban van, és jó úton halad a rehabilitáció felé.","id":"20250505_szerbia-ujvideki-tragedia-tulelo-teodora-stabil-allapot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c376c6e-7103-485f-b1f5-bfb683639a90.jpg","index":0,"item":"50400ba4-8cb0-410c-a4aa-958e95ed1890","keywords":null,"link":"/vilag/20250505_szerbia-ujvideki-tragedia-tulelo-teodora-stabil-allapot","timestamp":"2025. május. 05. 11:00","title":"Mindkét lábát és a csípője egy részét is elveszítette az újvidéki tragédia egyetlen túlélője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b23bff7-7c45-458e-8143-78dcccaee135","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A járművet 2014-es szentföldi látogatásán használta a katolikus egyházfő.","shortLead":"A járművet 2014-es szentföldi látogatásán használta a katolikus egyházfő.","id":"20250505_vatikan-gazai-ovezet-ferenc-papa-papamobil-mobil-klinika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b23bff7-7c45-458e-8143-78dcccaee135.jpg","index":0,"item":"8697e463-6cba-498b-bfc8-fce0551dae73","keywords":null,"link":"/elet/20250505_vatikan-gazai-ovezet-ferenc-papa-papamobil-mobil-klinika","timestamp":"2025. május. 05. 11:27","title":"Mobil klinikává alakítják Ferenc pápa egyik pápamobilját a Gázai övezetben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"acd8c3d3-5eb1-4266-b496-fbcc22b7cc38","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Veszélyesebb a figyelmetlenség, mint a gyorshajtás? A számok ezt mutatják.","shortLead":"Veszélyesebb a figyelmetlenség, mint a gyorshajtás? A számok ezt mutatják.","id":"20250506_Mar-nem-gyorshajtas-okozza-a-legtobb-baleset-a-magyar-utakon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/acd8c3d3-5eb1-4266-b496-fbcc22b7cc38.jpg","index":0,"item":"dcfa77d1-a278-4231-85eb-b9f64806c45e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250506_Mar-nem-gyorshajtas-okozza-a-legtobb-baleset-a-magyar-utakon","timestamp":"2025. május. 06. 08:38","title":"Átíródott a baleseti toplista: már nem a gyorshajtás a legfőbb baleseti ok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22a20973-3c2a-4d7e-9fa7-573ff0ea0e50","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Régi Városházára akartak felhúzni a momentumosok egy szivárványos zászlót, amikor egy ellentüntető akcióba lépett.","shortLead":"A Régi Városházára akartak felhúzni a momentumosok egy szivárványos zászlót, amikor egy ellentüntető akcióba lépett.","id":"20250504_tompos-marton-megserult-debrecen-szivarvanyos-zaszlo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22a20973-3c2a-4d7e-9fa7-573ff0ea0e50.jpg","index":0,"item":"27ba6184-82e0-4827-b951-f09991ec0df4","keywords":null,"link":"/itthon/20250504_tompos-marton-megserult-debrecen-szivarvanyos-zaszlo","timestamp":"2025. május. 04. 15:42","title":"Tompos Márton keze megsérült, amikor Debrecenben rájuk rontott egy férfi egy szivárványos zászló miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4711ad29-e236-4183-8c93-942477f8e11f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Apple a következő években Slimre cserélheti az iPhone Plust, igaz, utóbbi – méretét tekintve – még visszatérhet.","shortLead":"Az Apple a következő években Slimre cserélheti az iPhone Plust, igaz, utóbbi – méretét tekintve – még visszatérhet.","id":"20250505_apple-iphone-17-slim-iphone-plus-okostelefon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4711ad29-e236-4183-8c93-942477f8e11f.jpg","index":0,"item":"857806f3-029e-448e-8d44-66bc1a3e5fdf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250505_apple-iphone-17-slim-iphone-plus-okostelefon","timestamp":"2025. május. 05. 17:03","title":"Elbúcsúzhat az Apple az iPhone Plustól, a Slim veheti majd át a helyét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9710cf1d-e4bc-4c73-a15d-ad630dcd553d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Húsz másodpercen át sikerült 12 LED izzót üzemeltetni vízcseppek segítségével. A megoldás a különböző szabadtéri szenzorok használatánál lehet kifejezetten hasznos.","shortLead":"Húsz másodpercen át sikerült 12 LED izzót üzemeltetni vízcseppek segítségével. A megoldás a különböző szabadtéri...","id":"20250506_esoelem-csapadek-esocsepp-viz-elektromos-aram-generalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9710cf1d-e4bc-4c73-a15d-ad630dcd553d.jpg","index":0,"item":"513920e6-675d-44b8-acfa-10851ec3712b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250506_esoelem-csapadek-esocsepp-viz-elektromos-aram-generalas","timestamp":"2025. május. 06. 08:03","title":"Kitalálták az esőelemet, ami esőcseppekből generál elektromos áramot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"180ddfc9-4894-4e0c-b632-f4094b86bddb","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Minden harmadik gyermek túlsúlyos, és ennek döntően életmódbeli oka van. Sok felnőtt hormonbetegnek képzeli magát pusztán azért, mert felszedett néhány kilót – mondta el a HVG-nek adott interjúban Luczay Andrea endokrinológus, gyermekgyógyász, a Magyar Endokrinológiai és Anyagcsere Társaság vezetőségi tagja","shortLead":"Minden harmadik gyermek túlsúlyos, és ennek döntően életmódbeli oka van. Sok felnőtt hormonbetegnek képzeli magát...","id":"20250506_hvg-luczay-andrea-endokrinologus-cukorbetegseg-hormonbetegseg-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/180ddfc9-4894-4e0c-b632-f4094b86bddb.jpg","index":0,"item":"8dfdcf0f-1bf8-4e58-be95-ec33d121a8ca","keywords":null,"link":"/360/20250506_hvg-luczay-andrea-endokrinologus-cukorbetegseg-hormonbetegseg-interju","timestamp":"2025. május. 06. 09:30","title":"Nem biztos, hogy hormonbetegek vagyunk, ha felszedtünk pár kilót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Se aprópénzre, se parkolóórákra nem lenne szükség, ha bevezetnék egész Budapesten a kizárólagos online parkolási díjfizetést – ezt javasolja Vitézy Dávid. A korrupció így megszűnne, és a kerületek is örülnének, mert több maradna nekik a bevételből. Viszont a parkolóőröket kirúgnák és néhány cég jól fizető megbízástól esne el.
Egy év türelmi időt hagyva, 2026 január elsejétől lépne életbe Budapesten az egységes és kizárólagos online fizetőparkolási rendszer – erre tesz javaslatot a Fővárosi Közgyűlés november végi ülésére Vitézy Dávid. A Podmaniczky-frakció vezetője a HVG-nek azt mondta, javaslata hatalmas előrelépés, hiszen az online vásárolható autópálya matricák elvén működő digitális parkolási díjfizetés kényelmesebb és olcsóbban fenntartható parkolási rendszert hozna, megszüntetve a korrupciót is.
A főváros 2022-ben már lépett egyet előre azzal, hogy a korábbi 27 parkolási és díjfizetési zónatípus egységesítésével összesen csupán 4, könnyen átlátható és értelmezhető zónát – hivatalos nevén várakozási övezetet – hozott létre a hozzájuk tartozó díjtételekkel. Ezek jelenleg munkanapokon ilyen óradíjakkal működnek: A 600 Ft (8-22h), B 450 Ft (8-20h), C 300 Ft (8-18h), D 200 Ft (8-18h). Az viszont nem változott, hogy a kerületek külön-külön üzemeltetik a parkolási rendszereiket.
Jelenleg négyféle várakozási zóna van Budapesten – különböző óradíjakkal
Márpedig a parkolás-üzemeltetés az egyik legköltségesebb önkormányzati feladat, és éppen emiatt a közhiedelemmel ellentétben nem is túl jövedelmező. A parkolóórák telepítése – a zónák kiterjesztésével újabbak kihelyezése –, modernizálása, cseréje és főképp az üzemeltetésük, szoftverfrissítésük, az ürítésük és a pénzszállítás sokba kerül. Mindezekre a kerületek saját cégüket alkalmazzák, vagy külsős vállalkozást bíznak meg. Tetemes költség a jogosultság-ellenőrzés, vagyis a parkolóőrök alkalmazása is.
Vitézy Dávid szerint az általa javasolt online fizetőparkolási rendszer mindezeket a kiadásokat feleslegessé teszi. Nem lenne ugyanis szükség többé a meglévő parkolóautomatákra, ezeket ezres nagyságrendben le is lehet szerelni Budapest-szerte. Újakat sem kell kitenni, ha növelnék a várakozási övezetek határát, csak néhány, ezt jelző táblát kell elhelyezni. A legtöbbet pedig a kerületek az automaták karbantartására és üzemeltetésére kötött szerződéseiken spórolhatnák meg.
A hatályos szabályok szerint amúgy a fizetős zónákban 250 méterenként el kell helyezni egy parkolóórát, amelynél a készpénzes vagy bankkártyás fizetés lehetőségét is biztosítani kell. Ezek üzemeltetése költséges, egyes városrészekben a parkolási társaságok ráfordításainak akár 30-50 százalékát is kiteheti. Ráadásul a külsőbb városrészekben telepített órák kihasználtsága – így az azokból származó bevétel is – csekély, de ezeket is rendszeresen kell üríteni, karbantartani, ami fix költség.
Kerületenként eltérő gyakorlat és szerződések
MTI/Balogh Zoltán
Az ugyanakkor kérdés, hogy mivel ezeket a szerződéseket a kerületek általában több évre kötik, az idő előtti felbontásuk lehetséges-e, vagy emiatt nem kellene-e sokmilliós kötbért fizetni az adott cégnek, vagy kártérítési perekkel szembenézni. Vitézy erre a HVG-nek azt mondta, mivel nem lesz szükség az automatákra és azokat leszerelik, így nem is lenne mit üzemeltetni, a kerületek szerinte jogszerűen hivatkozhatnak „érdekmúlásra” annak indokaként, hogy elállnak a szerződéstől.
Amivel még sokat spórolhatnak az új rendszerben a kerületek, az a jogosultság-ellenőrzés automatizálása. A parkolójegyet vagy a jelenleg is létező online díjfizetést ellenőrző parkolóőrökre nem lenne többé szükség. Ők ennek biztosan nem örülnek, mert munkanélküliek lesznek, márpedig a becslések szerint mintegy ezren lehetnek a fővárosban. Pontosabban közülük néhány tucatnyian akár találhatnának is új munkát, mert az automatizált ellenőrzés is igényelne némi élőerőt.
De hogy is nézne ki Vitézy szerint az automatizált ellenőrzés? Például úgy, ahogy a Budapesttel azonos lélekszámú Varsóban, ahol mindössze 15, kamerával ellátott jármű elvégzi a több száz parkolóőr munkáját. A modell itthon is alkalmazható lenne: a Google jól ismert kamerás autóihoz hasonló járművek a tetejükre szerelt, körbe forgatható kamerával pásztázzák a fizetős zónákat, rendszámfelismerő rendszerük pedig azonosítja a járművet, és persze azt is, hogy fizettek-e utána parkolási díjat.
Parkolási jogosultságot ellenőrző mobil kamerás autó Amszterdamban
Vitézy Dávid
Az autópálya-matricák ellenőrzése egyébként már Magyarországon is kamerák és rendszámfelismerő programok segítségével történik, a jogosultság csak a rendszámhoz kötött online módon szerezhető meg, mint ahogy az esetleges bírságok kiküldése is automatizált. Ugyanez lenne a módszer Budapesten, a parkolás terén is. Ráadásul – hívta fel a figyelmet Vitézy – a felhasználók több mint 80 százaléka már ma is telefonon, SMS-ben vagy applikáció segítségével váltja meg parkolójegyét.
A javaslat, amely alapelvét tekintve már Vitézy Dávid főpolgármester-jelölti programjában is megjelent, a mostani közgyűlési előterjesztési formájában mást is kínál. Például a P+R parkolókat használó, a külső kerületekből és az agglomerációs településekről gépkocsival érkező ingázók számára bevezetné a szintén online vásárolható P+R bérletet. Ennek havi 5000 forintos díja ráadásul kedvezőbb, mint a jelenlegi, a napi egy vonaljeggyel megegyező díj.
Az online parkolási díjfizetés a javaslat szerint továbbra is elérhető lenne az erre most is használható, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. működtette applikáción, és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által üzemeltetett, jelenleg jegy- és bérletvásárlásra alkalmas BudapestGO alkalmazásban is. Utóbbin alapból nem kellene „kényelmi díjat” fizetni, míg az előbbi platformon ezért felszámolt 50 forintos tranzakciós díjat Vitézy a főváros „felterjesztési jogát” használva kérné eltöröltetni a kormánnyal. Mint mondta,
azért, mert kizárólagos online fizetési rendszer mellett különösen indokolatlan a felhasználókat mindinkább irritáló kényelmi díj fenntartása.
A Podmaniczky-frakció vezetője a HVG kérdésére, hogy mi lesz azokkal, akik online nem tudják vagy nem akarják megvenni a parkolójegyet, azt mondta, a közgyűlési előterjesztésében szerepel az is: a köztes egy évben vizsgálják meg, hogy az ugyanúgy rendszámhoz rendelt, de készpénzes parkolási jogosultság vásárlás feltételei megteremthetők-e kiskereskedelmi egységekben, például benzinkutakon. Vitézy összességében úgy látja, javaslata mögött megteremthető a közgyűlési többség.
Vitézy Dávid
Szondy Dalma
A 2026-tól tervezett új rendszerről tehát elmondható, hogy az autós felhasználóknak és az önkormányzatoknak is jó lenne, amiért kényelmesebb, egyszerűbb, átláthatóbb és olcsóbb. Rosszul járnának viszont azok a cégek, akik a rendszer külsős haszonélvezői, például az automaták szoftverének üzemeltetése, a parkolóórák karbantartása vagy ürítése okán. Ezektől a jelentős és hosszú távon kiszámítható összegektől elesnének.
Az sem mellékes, hogy az új rendszer a mellékszereplők kiesése okán kizárja a korrupció lehetőségét és a már beszedett pénzekkel való elszámolásnál a visszaélését is. Ez nem kis eredmény lenne azután, hogy a budapesti parkolási rendszert évtizede körbelengi a korrupció gyanúja, a korábbi zuglói és újbudai parkolás-üzemeltetési szerződések miatt most is folyik eljárás, és ennek részeként vádat emeltek több korábbi önkormányzati és parlamenti politikus ellen is.