Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"38f521ac-5e9d-495b-8ed4-cece317b5ec9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Suzuki Swift előző generációjának legsportosabb változatából egy limitált szériás búcsúzó változat tűnt fel a színen.","shortLead":"A Suzuki Swift előző generációjának legsportosabb változatából egy limitált szériás búcsúzó változat tűnt fel a színen.","id":"20241223_stilusos-formaban-bucsuzik-a-kis-meregzsak-suzuki-swift-sport-zc22s-final-edition","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38f521ac-5e9d-495b-8ed4-cece317b5ec9.jpg","index":0,"item":"570024cd-18cf-4cf2-b557-c4afbca1fdb4","keywords":null,"link":"/cegauto/20241223_stilusos-formaban-bucsuzik-a-kis-meregzsak-suzuki-swift-sport-zc22s-final-edition","timestamp":"2024. december. 23. 06:41","title":"Stílusos formában búcsúzik a kis méregzsák Suzuki Swift Sport","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71a507be-bb08-480d-a4a2-f81eff9f5ad2","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"Az utolsó pillanatban született kompromisszum.","shortLead":"Az utolsó pillanatban született kompromisszum.","id":"20241221_egyesult-allamok-szovetsegi-koltsegvetes-elfogadas-trump-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71a507be-bb08-480d-a4a2-f81eff9f5ad2.jpg","index":0,"item":"9641cb63-378f-4a15-993b-180410916a08","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241221_egyesult-allamok-szovetsegi-koltsegvetes-elfogadas-trump-musk","timestamp":"2024. december. 21. 12:26","title":"Hiába akarta „megölni” a törvényjavaslatot Trump, elfogadták a képviselők a szövetségi költségvetést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d46405a-31f5-4bb0-a3d8-cd9d53da408a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egy bárka tolatmánya ütközött egy kikötőnek, ahol két másik hajó állt.","shortLead":"Egy bárka tolatmánya ütközött egy kikötőnek, ahol két másik hajó állt.","id":"20241223_duna-margit-hid-hajobaleset-rendorseg-buntetoeljaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d46405a-31f5-4bb0-a3d8-cd9d53da408a.jpg","index":0,"item":"4a7068f5-561a-46d1-b428-7106b2a385e6","keywords":null,"link":"/itthon/20241223_duna-margit-hid-hajobaleset-rendorseg-buntetoeljaras","timestamp":"2024. december. 23. 08:46","title":"Büntetőeljárást indított a rendőrség a Margit hídnál történt hajóbaleset miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d171c39a-3cd8-49ca-889f-c220269ca0e7","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"A kormány úgy döntött, hogy a miniszterekhez hasonlóan Biró Marcell is gyakorolhat tulajdonosi jogokat.","shortLead":"A kormány úgy döntött, hogy a miniszterekhez hasonlóan Biró Marcell is gyakorolhat tulajdonosi jogokat.","id":"20241221_nemzetbiztonsagi-fotanacsado-felugyelet-kormanykozeli-gazdasagkutato-intezet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d171c39a-3cd8-49ca-889f-c220269ca0e7.jpg","index":0,"item":"9bfca34a-942f-4c60-81be-d0643b1f9013","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_nemzetbiztonsagi-fotanacsado-felugyelet-kormanykozeli-gazdasagkutato-intezet","timestamp":"2024. december. 21. 11:06","title":"A nemzetbiztonsági főtanácsadó felügyelete alá kerül egy kormányközeli gazdaságkutató intézet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7a23b01-7536-4a39-9389-dad2044a651f","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Meglepő és csak részben mulatságos korrupciós ügyeket gyűjtött össze Ceglédi Zoltán. Megtudhatjuk, hogyan kell luxusverdával kiszállítani a szociális ebédet. Kiderül, miként juthatna menő fővárosi garzonhoz egy falusi bölcsőde minden kis lakója. Fény derül a milánói világkiállítás híres-hírhedt „sámándobjának” sorsára. Valamint az ügyben is okosodhatunk, mi az a görcsónak, és hogyan kell egy száraz csónakázó tavon szakszerűen közlekedni.","shortLead":"Meglepő és csak részben mulatságos korrupciós ügyeket gyűjtött össze Ceglédi Zoltán. Megtudhatjuk, hogyan kell...","id":"20241221_duma-aktual-korrupcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7a23b01-7536-4a39-9389-dad2044a651f.jpg","index":0,"item":"887ccbf8-de0b-4956-abbb-c7c85e241c80","keywords":null,"link":"/360/20241221_duma-aktual-korrupcio","timestamp":"2024. december. 21. 19:30","title":"Száraz tónak nedves partján milliomos bölcsisek – korrupciós besztof a Duma Aktuálban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5676aec9-b5d9-48b5-a036-19ca276b6602","c_author":"HVG","category":"360","description":"Rövidebb képzési idővel, de egyre inkább felértékelődik a munkaerőpiacon a közgazdászok mesterképzése, ami a korábbi időszakra nem volt jellemző. A jövő pedig az interdiszciplináris tudományoké és az adatelemzésé – mondja a Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Karának dékánja, Veresné Somosi Mariann.","shortLead":"Rövidebb képzési idővel, de egyre inkább felértékelődik a munkaerőpiacon a közgazdászok mesterképzése, ami a korábbi...","id":"20241223_hvg-diploma-2025-veresne-somosi-mariann-dekan-miskolci-egyetem-gazdasagtudomanyi-kar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5676aec9-b5d9-48b5-a036-19ca276b6602.jpg","index":0,"item":"583ecf35-e854-4d5a-8b26-8f4fe6cd81f9","keywords":null,"link":"/360/20241223_hvg-diploma-2025-veresne-somosi-mariann-dekan-miskolci-egyetem-gazdasagtudomanyi-kar","timestamp":"2024. december. 23. 09:30","title":"„A gazdaságtudományi képzéseken végzettek 92 százaléka fél éven belül elhelyezkedik”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"26fe2dd9-2cee-4c7e-be68-255a8607f036","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20241222_vodafone-onetv-frissites-hdmi-2-2-samsung-tv-uj-funkciok-openai-balaji-halala-chatgpt-search","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26fe2dd9-2cee-4c7e-be68-255a8607f036.jpg","index":0,"item":"53fe4920-183c-40cf-99c9-12360839fb86","keywords":null,"link":"/tudomany/20241222_vodafone-onetv-frissites-hdmi-2-2-samsung-tv-uj-funkciok-openai-balaji-halala-chatgpt-search","timestamp":"2024. december. 22. 12:00","title":"Ez történt: A Vodafone lecserélte a TV-szolgáltatást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"767e8288-95f8-4525-8415-7d96deb99734","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Belügyminisztérium szerint az egyesület, amelynek a nevében adományozott a Tisza Párt, még mindig nem írta alá a szerződést.","shortLead":"A Belügyminisztérium szerint az egyesület, amelynek a nevében adományozott a Tisza Párt, még mindig nem írta alá...","id":"20241221_magyar-peter-gyermekotthon-ajandek-szocialis-es-gyermekvedelmi-foigazgatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/767e8288-95f8-4525-8415-7d96deb99734.jpg","index":0,"item":"75868b7f-67b9-48d1-b3b8-142554fdf0ac","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_magyar-peter-gyermekotthon-ajandek-szocialis-es-gyermekvedelmi-foigazgatosag","timestamp":"2024. december. 21. 18:05","title":"A gyermekvédelmi főigazgatóság központjába vitték Magyar Péterék adományait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Se aprópénzre, se parkolóórákra nem lenne szükség, ha bevezetnék egész Budapesten a kizárólagos online parkolási díjfizetést – ezt javasolja Vitézy Dávid. A korrupció így megszűnne, és a kerületek is örülnének, mert több maradna nekik a bevételből. Viszont a parkolóőröket kirúgnák és néhány cég jól fizető megbízástól esne el.
Egy év türelmi időt hagyva, 2026 január elsejétől lépne életbe Budapesten az egységes és kizárólagos online fizetőparkolási rendszer – erre tesz javaslatot a Fővárosi Közgyűlés november végi ülésére Vitézy Dávid. A Podmaniczky-frakció vezetője a HVG-nek azt mondta, javaslata hatalmas előrelépés, hiszen az online vásárolható autópálya matricák elvén működő digitális parkolási díjfizetés kényelmesebb és olcsóbban fenntartható parkolási rendszert hozna, megszüntetve a korrupciót is.
A főváros 2022-ben már lépett egyet előre azzal, hogy a korábbi 27 parkolási és díjfizetési zónatípus egységesítésével összesen csupán 4, könnyen átlátható és értelmezhető zónát – hivatalos nevén várakozási övezetet – hozott létre a hozzájuk tartozó díjtételekkel. Ezek jelenleg munkanapokon ilyen óradíjakkal működnek: A 600 Ft (8-22h), B 450 Ft (8-20h), C 300 Ft (8-18h), D 200 Ft (8-18h). Az viszont nem változott, hogy a kerületek külön-külön üzemeltetik a parkolási rendszereiket.
Jelenleg négyféle várakozási zóna van Budapesten – különböző óradíjakkal
Márpedig a parkolás-üzemeltetés az egyik legköltségesebb önkormányzati feladat, és éppen emiatt a közhiedelemmel ellentétben nem is túl jövedelmező. A parkolóórák telepítése – a zónák kiterjesztésével újabbak kihelyezése –, modernizálása, cseréje és főképp az üzemeltetésük, szoftverfrissítésük, az ürítésük és a pénzszállítás sokba kerül. Mindezekre a kerületek saját cégüket alkalmazzák, vagy külsős vállalkozást bíznak meg. Tetemes költség a jogosultság-ellenőrzés, vagyis a parkolóőrök alkalmazása is.
Vitézy Dávid szerint az általa javasolt online fizetőparkolási rendszer mindezeket a kiadásokat feleslegessé teszi. Nem lenne ugyanis szükség többé a meglévő parkolóautomatákra, ezeket ezres nagyságrendben le is lehet szerelni Budapest-szerte. Újakat sem kell kitenni, ha növelnék a várakozási övezetek határát, csak néhány, ezt jelző táblát kell elhelyezni. A legtöbbet pedig a kerületek az automaták karbantartására és üzemeltetésére kötött szerződéseiken spórolhatnák meg.
A hatályos szabályok szerint amúgy a fizetős zónákban 250 méterenként el kell helyezni egy parkolóórát, amelynél a készpénzes vagy bankkártyás fizetés lehetőségét is biztosítani kell. Ezek üzemeltetése költséges, egyes városrészekben a parkolási társaságok ráfordításainak akár 30-50 százalékát is kiteheti. Ráadásul a külsőbb városrészekben telepített órák kihasználtsága – így az azokból származó bevétel is – csekély, de ezeket is rendszeresen kell üríteni, karbantartani, ami fix költség.
Kerületenként eltérő gyakorlat és szerződések
MTI/Balogh Zoltán
Az ugyanakkor kérdés, hogy mivel ezeket a szerződéseket a kerületek általában több évre kötik, az idő előtti felbontásuk lehetséges-e, vagy emiatt nem kellene-e sokmilliós kötbért fizetni az adott cégnek, vagy kártérítési perekkel szembenézni. Vitézy erre a HVG-nek azt mondta, mivel nem lesz szükség az automatákra és azokat leszerelik, így nem is lenne mit üzemeltetni, a kerületek szerinte jogszerűen hivatkozhatnak „érdekmúlásra” annak indokaként, hogy elállnak a szerződéstől.
Amivel még sokat spórolhatnak az új rendszerben a kerületek, az a jogosultság-ellenőrzés automatizálása. A parkolójegyet vagy a jelenleg is létező online díjfizetést ellenőrző parkolóőrökre nem lenne többé szükség. Ők ennek biztosan nem örülnek, mert munkanélküliek lesznek, márpedig a becslések szerint mintegy ezren lehetnek a fővárosban. Pontosabban közülük néhány tucatnyian akár találhatnának is új munkát, mert az automatizált ellenőrzés is igényelne némi élőerőt.
De hogy is nézne ki Vitézy szerint az automatizált ellenőrzés? Például úgy, ahogy a Budapesttel azonos lélekszámú Varsóban, ahol mindössze 15, kamerával ellátott jármű elvégzi a több száz parkolóőr munkáját. A modell itthon is alkalmazható lenne: a Google jól ismert kamerás autóihoz hasonló járművek a tetejükre szerelt, körbe forgatható kamerával pásztázzák a fizetős zónákat, rendszámfelismerő rendszerük pedig azonosítja a járművet, és persze azt is, hogy fizettek-e utána parkolási díjat.
Parkolási jogosultságot ellenőrző mobil kamerás autó Amszterdamban
Vitézy Dávid
Az autópálya-matricák ellenőrzése egyébként már Magyarországon is kamerák és rendszámfelismerő programok segítségével történik, a jogosultság csak a rendszámhoz kötött online módon szerezhető meg, mint ahogy az esetleges bírságok kiküldése is automatizált. Ugyanez lenne a módszer Budapesten, a parkolás terén is. Ráadásul – hívta fel a figyelmet Vitézy – a felhasználók több mint 80 százaléka már ma is telefonon, SMS-ben vagy applikáció segítségével váltja meg parkolójegyét.
A javaslat, amely alapelvét tekintve már Vitézy Dávid főpolgármester-jelölti programjában is megjelent, a mostani közgyűlési előterjesztési formájában mást is kínál. Például a P+R parkolókat használó, a külső kerületekből és az agglomerációs településekről gépkocsival érkező ingázók számára bevezetné a szintén online vásárolható P+R bérletet. Ennek havi 5000 forintos díja ráadásul kedvezőbb, mint a jelenlegi, a napi egy vonaljeggyel megegyező díj.
Az online parkolási díjfizetés a javaslat szerint továbbra is elérhető lenne az erre most is használható, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. működtette applikáción, és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által üzemeltetett, jelenleg jegy- és bérletvásárlásra alkalmas BudapestGO alkalmazásban is. Utóbbin alapból nem kellene „kényelmi díjat” fizetni, míg az előbbi platformon ezért felszámolt 50 forintos tranzakciós díjat Vitézy a főváros „felterjesztési jogát” használva kérné eltöröltetni a kormánnyal. Mint mondta,
azért, mert kizárólagos online fizetési rendszer mellett különösen indokolatlan a felhasználókat mindinkább irritáló kényelmi díj fenntartása.
A Podmaniczky-frakció vezetője a HVG kérdésére, hogy mi lesz azokkal, akik online nem tudják vagy nem akarják megvenni a parkolójegyet, azt mondta, a közgyűlési előterjesztésében szerepel az is: a köztes egy évben vizsgálják meg, hogy az ugyanúgy rendszámhoz rendelt, de készpénzes parkolási jogosultság vásárlás feltételei megteremthetők-e kiskereskedelmi egységekben, például benzinkutakon. Vitézy összességében úgy látja, javaslata mögött megteremthető a közgyűlési többség.
Vitézy Dávid
Szondy Dalma
A 2026-tól tervezett új rendszerről tehát elmondható, hogy az autós felhasználóknak és az önkormányzatoknak is jó lenne, amiért kényelmesebb, egyszerűbb, átláthatóbb és olcsóbb. Rosszul járnának viszont azok a cégek, akik a rendszer külsős haszonélvezői, például az automaták szoftverének üzemeltetése, a parkolóórák karbantartása vagy ürítése okán. Ezektől a jelentős és hosszú távon kiszámítható összegektől elesnének.
Az sem mellékes, hogy az új rendszer a mellékszereplők kiesése okán kizárja a korrupció lehetőségét és a már beszedett pénzekkel való elszámolásnál a visszaélését is. Ez nem kis eredmény lenne azután, hogy a budapesti parkolási rendszert évtizede körbelengi a korrupció gyanúja, a korábbi zuglói és újbudai parkolás-üzemeltetési szerződések miatt most is folyik eljárás, és ennek részeként vádat emeltek több korábbi önkormányzati és parlamenti politikus ellen is.