Munkahelyi wellneszre vált a korábbi „politikai állat”
Ne féljünk a kudarctól és az újrakezdéstől, akkor se, ha gyökeres váltás mellett döntünk, emellett barátkozzunk és lehetőleg aludjunk sokat – sarkítva körülbelül ez Arianna Huffington amerikai médiakirálynő életútjának tanulsága. Arianna a közelmúltban egy újabb nagy döntést hozott: új munkája kedvéért lemondott az általa alapított Huffington Post főszerkesztéséről.
Arianna Huffington tizenegy évvel ezelőtt hozta létre a nevét viselő The Huffington Post című internetes oldalt, akkor még más portálokon megjelenő cikkek gyűjtőoldalaként, fizetés nélkül dolgozó bloggerek munkájára építve. A gyorsan népszerűvé váló oldalból Arianna később önálló szerkesztőséget hozott létre, és a Huffington Post a digitális médiavilág jelentős orgánuma lett - a ma már tizennégy országban megjelenő lapbirodalmat hozzávetőlegesen százmillióan olvassák szerte a világban.
Az idén 66 éves Arianna Huffington tavaly júniusban új szerződést kötött az időközben eladott digitális médiabirodalom új tulajdonosával. A megállapodás értelmében eredetileg 2019-ig irányította volna elnökként a médiabirodalmat és főszerkesztőként az internetes lapot. A szerződés ugyanakkor lehetővé tette számára, hogy újabb vállalkozást indítson, és valóra váltsa régi tervét egy egészségüggyel és wellnesszel foglalkozó vállalkozással.
A közelmúltban azonban Arianna Huffington rájött: a két vállalkozást nem tudja együtt csinálni, ezért a múlt héten csütörtökön bejelentette, hogy távozik a The Huffington Posttól. Arianna új vállalkozása, a munkahelyi stressz és a kiégés visszaszorításán keresztül vállalati hatékonyságnövelést ígérő Thrive Global novemberben indul. Az új projekt tudományos alapjairól nincs mindenki meggyőződve: a Slate szerzője szerint például nagyon jó dolog odafigyelni az egészségünkre, de kíváncsi, milyen hatással fogják alkalmazni Arianna módszereit a munkahelyi hatékonyság növelésében.
A nagy újrakezdő
Arianna Sztaszinopulosz életét korábban is végigkísérték a nagy váltások. Az athéni születésű lány 16 évesen érkezett édesanyjával Nagy-Britanniába, ahol közgazdaságtant tanult a Cambridge-i Egyetemen. Húszas évei elején – saját állítása szerint – az írásai miatt zúgott bele az akkor kétszerannyi idős Bernard Levin újságíróba. Hosszú éveket töltöttek egymás mellett, mire Arianna megtudta „élete szerelméről”, hogy utódok helyett leginkább csak a macskáit szeretné maga körül látni. Erre rádöbbenve 1980-ban maga mögött hagyta szellemi mentorát és Európát, és New Yorkban kezdte másodjára újra az életét.
„Ez lett az alapja mindennek, amit azóta elértem az életben – a gyermekeim, a Huffington Post, minden annak köszönhető, hogy egy férfi nem akart elvenni. Az életben gyakran a rosszul elsülő dolgokból születik a jó”
– emlékezik vissza élete sorsfordító pillanatára Arianna Huffington. New Yorkba érkezve pillanatok alatt a helyi közösségi élet népszerű figurájává vált. Előkelő barátokat szerzett, ráadásul anélkül, hogy bármilyen címe, vagyona vagy hagyományos értelemben vett szépsége lett volna. Az intelligenciájával és a csáberejével hódított.
A pártelhagyó
Arianna Huffington váltásai politikai aktivitásán is tetten érhetők.
„Az ókori görögöknek volt egy szavuk azokra, akiket nem érdekeltek a közügyek: idióták. Én görög vagyok, és mint ilyen, politikai állat”
– mutatja be magát a médiamogul. Az eredendően konzervatív beállítottságú hölgy 1980-ban Amerikába érkezve előbb a republikánusok szekerét tolta, hol kampányemberként, hol publicistaként, hol kommentátorként. Kulcsszerepe volt férje 1992-es képviselővé választásában, az arrogáns képviselőházi elnök, Newt Gingrich kilencvenes évekbeli sikerében, és a Bill Clinton elnöki lemondását követelő médiazaj fenntartásában.
A republikánusokat egy évvel a válása előtt, 1996-ban hagyta el. Elmondása szerint a magánéleti és a politikai szakítás között nem volt összefüggés, azért váltott, mert megváltozott az elképzelése az állam szerepéről. Átállását követően ugyanolyan intenzitással gyalulta korábbi elvtársait, mint előtte azok riválisait, főként George W. Bush elnök és Dick Cheney alelnök ténykedése csípte a szemét.
Aztán 2005-ben, a konzervatív Drudge Report híraggregátor oldal ellenében, létrehozta saját, liberális vonulatú oldalát, a HuffPostot, amely – főként a 2008-as választások során elért növekedésével – meghódította Amerikát. Az Ikarosz óta legmagasabbra törő görögként jellemzett Arianna Huffington megkerülhetetlen médiaszemélyiséggé vált.
Az optimista
A siker akadályai |
Huffington úgy véli, az érvényesülés két legnagyobb akadálya a kételkedés önmagunkban és a többi ember rosszallása – ami különösen igaz a nők esetében. „Túlságosan nagy jelentőséget tulajdonítunk annak, hogy elfogadjanak bennünket, emiatt aztán nem szívesen vállalunk kockázatot. Mélyen belénk ivódott a félelem, hogy ha valóban erősek vagyunk, kíméletlennek, törtetőnek vagy erőszakosnak tekintenek majd bennünket, vagyis olyan jelzőket aggatnak ránk, amelyek éppen nőiességünkben sértenek minket” – idézi Ariannát Sir Ken Robinson Az alkotó elem című könyvében. |
A texasi olajmilliomos Michael Huffingtonnal tehetős barátnője közbenjárásának köszönhetően ismerkedett össze, 1986-ban kötött frigyükből két gyermeke született. Tizenegy éven át tartó házasságuk alatt Ariannának alkalma nyílt belekóstolni az amerikai nagypolitikába. Kampányemberként előbb képviselői helyhez segítette férjét, majd Michael 1994-ben egy szenátori széket is megcélzott, ezt a harcot azonban elbukták.
Kudarccal végződött Arianna 2003-as önálló próbálkozása is, amikor – már elvált asszonyként – Kalifornia állam kormányzói székéért vetette be magát, többek között Arnold Schwarzenegger ellenében. Kettejük csörtéje egy tévés vitában csúcsosodott ki, amiben a magát hibrid autóként jellemző Arianna képmutatással vádolta meg a Hummerként lefestett ex-színészt, aki cserébe adóügyeskedést kiáltott riválisáról. A Terminátort már nem lehetett megállítani, és az előzetes felméréseket látva Arianna visszalépett.
A vereség nem vette el a kedvét. Vallja ugyanis, és ezt lépten-nyomon hirdeti saját élettörténetével illusztrálva, hogy a kudarc és a siker közötti különbség sokszor csupán a kitartás. Akárhányszor elbukhatunk, ha utána képesek vagyunk felállni. Optimista világlátását édesanyjától eredezteti, aki világossá tette számára, hogy bármekkorát bukik is, attól még ugyanúgy a lánya marad.
A kapcsolatépítő
Ariannával a híres hatlépésnyi távolság kettőre zsugorodik – mesélik róla ismerősei (a hatlépéses elmélet szerint öt közvetítő segítségével bárkit elérhetünk a világon). A linkekkel teli emberi bloghoz hasonlított, a small talk tudományát profi szinten űző, kapcsolatait és információit remekül használó internetmogul mindenkit ismer. Az emberekből olyan természetes módon húzza ki az infókat, hogy néha észre sem veszik, vagy jóval többet mondanak, mint szeretnének. Ráadásul e képessége nem csupán valamelyik nagy csomóponton belül – New Yorkban, Los Angelesben vagy Washingtonban – érvényesül, hanem várostól függetlenül, mindenhol.
Politikai veresége után Arianna újra teljes erőbedobással fordult a sajtó felé. Újító üzleti modellre épített oldala, a civil újságírók és bloggerek közössége által gyártott tartalmakra támaszkodó Huffington Post néhány év alatt nagy népszerűségre tett szert. A politikai és celebtartalomban erős, fura címekkel operáló, nem ritkán szatirikus hangvételű oldal 2011-re nézettségben lekörözte a patinás sajtóorgánumokat.
A több tíz milliós havi nézőszám az AOL médiaóriás figyelmét is felkeltette, és 2011-ben 315 millió dollárt fizetett a HuffPostért. Arianna pedig tovább erősödött: ő lett az új, más oldalakkal is kiegészített portál arca és első embere.
Az alvás nagykövete
Anyja halála után újfent elgondolkodott az életén, és rájött, milyen messzire került felmenői idő nélküli életfelfogásától. S bár a spiritualitás módozatai sosem álltak messze tőle, az utóbbi években egyre inkább anyja világlátását próbálta vegyíteni hektikus üzletasszonyi életével.
Saját példáján – egy alkalommal elájult a fáradtságtól, és az asztalra borulva az arcát törte – az alvás fontosságát hirdeti, ahol csak teheti. Vallja, hogy az alvás nemcsak kaput nyit ötletek milliárdjaihoz, hanem a produktívabb, kreatívabb és örömökkel teli életnek is titka. Egy előadásában arra buzdította női hallgatóságát, hogy fedezzék fel az alvás erejét, majd mutassák meg a férfiaknak is – és a világ jobb hely lesz.
Blogján, Facebook-, Twitter- és LinkedIn-oldalán életviteli tippek, tanácsok tucatjai pörögnek óráról órára. Van, hogy online fogadóórát tart, amin megkérdezi, ki mit tesz a feltöltődéséért, majd megosztja saját praktikáit is. Válaszaiból megtudjuk, hogy e-könyvolvasóját papír könyvre cserélte, rendszeresen jógázik, és – ami nem annyira illik iparága normáihoz – gyűlöl „multitaskingolni”, azaz figyelem megosztása révén egyszerre több dolgot csinálni. Meg van győződve arról, hogy ha időnként félredobjuk a kütyüinket, nemcsak egészségesebbek és boldogabbak lehetünk, hanem hatékonyabbak is a munkában.
Tényleg elbutít minket a folyamatos internetezés?
Az internet megváltoztatta információszerzésünk módját, és ezzel együtt agyunkat is. Egyesek szerint semmi különös nincs abban, hogy elménk alkalmazkodik a megváltozott körülményekhez, mások szerint viszont pótolhatatlan emberi képességeinket áldozzuk fel.
A fenti cikk a HVG Business Extra anyagának felhasználásával készült. A magazin legfrissebb száma a hatékonyság, az időgazdálkodás és a fókuszálás témáját járja körbe. Keresse az újságárusoknál vagy rendelje meg – akár a régebbi számokat is – a kiadónál! Ha tetszett a cikk, lájkolja a HVG Extra Business facebookos oldalát is.