HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A kreatív alkotói folyamatba sokféleképpen beavatkozhatunk, hogy hatékonyabbá és gyümölcsözőbbé tegyük – vallja a modern zene legendás és befolyásos alkotója, Brian Eno, aki rendhagyó módszereit a legnagyobbakon tesztelte.

Wikipédia

A 69 éves angol zenész, producer munkásságát a kreatív kísérletezés jellemzi. Hírnevét az ambient zene megteremtőjeként alapozta meg, később szólólemezeket is kiadott. Producerként együtt dolgozott többek között David Bowie-val, a U2-val, Paul Simonnal és a Coldplayjel. Ő az atyja a Windows 95 beköszöntő dallamának is, amit ironikus módon Mac segítségével komponált. Cikkünkben az ő kreativitásösztönző módszerei közül mutatunk be néhányat.

1. Tervezett véletlenek

Amikor a hetvenes évek közepén Brian Eno – közelebbről meg nem nevezett tanácsadói minőségében – David Bowie-nak segített kikecmeregni alkotói válságából, több kísérleti módszerét is bevetette. Egy alkalommal például a gitáros Carlos Alomart a dobok mögé ültette, egy másik, épp beugrott gitárosnak pedig egy soha nem hallott számhoz kellett élesben szólót rögtönöznie. A zenészek a váratlan változtatásokat nem nagyon szerették, az improvizációra kényszerített Adrian Belew például Eno kérését ahhoz hasonlította, mintha a feje felett elhúzó vonatra kellett volna menet közben felkapaszkodnia. Eno szerint erre a stratégiára azért volt szükség, hogy a megszokás egyhangúságát felváltsa a változás varázsa. „Az alkotómunka legfőbb ellensége az unalom, legjobb barátja pedig az éberség” – vallja a producer, aki szerint az embert azok a helyzetek teszik éberré, amelyeket nem tud irányítani. És bár Eno utólag Tim Harford újságírónak arról beszélt, hogy ma már talán nem vállalná a zenészeket felkavaró kísérleteit, módszerei mégis emlékezetes albumokat szültek.

2. Listázott irányelvek

Mivel a hetvenes évek elején nem volt olcsó a stúdióbérlet, a zenészeknek ottlétük minden percében koncentráltnak és tudatosnak kellett lenniük. Ennek érdekében Brian Eno olyan irányelveket dolgozott ki, amelyekhez aztán társaival a felvétel során tartaniuk kellett magukat. Ezek egyike volt például az az üzleti körökben ma is divatos alapvetés, amely a hibázás elfogadására hívta fel a figyelmet („Hibáidat tiszteld palástolt szándékodként”), egy másik pedig a részletek fontosságára emlékeztette a zenészeket. Ez a stúdióban is kitett lista idővel olyan hosszú lett, hogy használhatatlanná vált. Eno szerint adta ugyanis magát, hogy a nehezen betartható irányelveket átugorják, és önfegyelmezési igényüket néhány egyszerűbb pont betartásával elégítsék ki. Ezért aztán Eno az egyes gondolatokat felvezette egy-egy kártyalapra, és a zenészeknek az így létrejött pakliból kellett húzniuk, majd az azon található utasításokat követniük.

3. Szemléletváltó asszociációk

A konkrét utasításokat tartalmazó kártyákon kívül olyan lapok is kerültek a pakliba, amelyeken csupán egyetlen szó – például a víz – szerepelt. Egy ilyen egyszerű felirat Eno szerint mindenkiből mást hoz ki. Ezt olvasva az alkotók talán épp megszomjaznak, és pihenőt tartanak, de az is lehet, hogy eszükbe jut, hogy a zenéjük túl merev, és folyékonyabbá kellene tenniük. Vagy épp ellenkezőleg: a víz ráébreszti őket, hogy amin dolgoznak, unalmas és pocsolyaszerű. A lényeg, hogy a kártya szemléletváltást eredményez, aminek hatására az együttműködő felek képessé válnak új szemmel nézni addigi munkájukra. „Ezekben a kártyalapokban az a pláne, hogy zűrös helyzetekbe kevernek bennünket” – idézi Enót Tim Harford. Zűrös helyzetekben pedig – mint azt a korábbi példák is mutatták – az ember mindent megtesz, hogy úrra legyen zavarán. Ami nemritkán a legjobbat hozza ki belőle.

4. Termékeny semmittevés

Brian Eno szerint hajlamosak vagyunk bűntudattal gondolni azokra a pillanatokra, amikor épp nem csinálunk semmit, pedig ezekből a kikapcsolódásokból rengeteget profitálhatunk. Ilyenkor ugyanis – hasonlóan az alváshoz – feldolgozzuk és rendszerezzük a gondolatainkat, amit a folytonos munka közben képtelenek vagyunk megtenni. „Kifejezetten fontosnak tartom a munka közbeni szüneteket, mert ilyenkor hagyom, hogy egy-egy konkrét feladat lendülete alábbhagyjon, így teret adok egy másik gondolatmenet beindulásának” – idézi Brian Enót a Tartsuk kézben a hétköznapjainkat című könyv egyik szerzője, Scott McDowell. A pihenés nem utolsósorban az új kapcsolódások kialakulásának is kedvez, ami révén a kreatív folyamat még termékenyebbé, a végeredmény pedig eredetibbé válhat. A távolító kikapcsolódás egyik legismertebb képviselője talán az a Stefan Sagmeister, aki dizájneri munkájába hétévente egyéves alkotói szabadságot iktat be.

Így cselezzük ki agyunkat a siker érdekében!

Dizájnerként Stefan Sagmeister újszerű módon közelíti a kreativitás kérdését. A Tartsuk kézben hétköznapjainkat! című könyv szerzőinek adott interjúban arról beszél, hogy agyunk meghackelése miként vezethet nagy felismerésekhez.

5. Segítő korlátok, termékeny csapongók

A zenei producer egyik híres mondása szerint az elektromos gitár azért lett a XX. század meghatározó hangszere, mert annyira keveset tud. Amire azonban képes, azt nagyon jól tudja, így lehetővé teszi, hogy az ember elmenjen a lehetőségei határáig. Maga Brian Eno egyébként annyira kalandozó típus, hogy saját bevallása szerint képtelen koncentrálni például olyan étteremben, ahol zene szól. Ezért aztán – ha teheti – interjúit hangszigetelt nyugat-londoni stúdiójába szervezi, ahol nem érik zavaró hanghatások.

A csapongó figyelem azonban – még ha esetenként olyan kényszeres cselekedeteket szül is, mint az elmenekülés hangszigetelt stúdióba – előnnyel is járhat. Egy harvardi vizsgálat szerint a Brian Enóhoz hasonló kalandozó agyúak sikeresebbek a kreativitást igénylő pályákon. Egy másik amerikai kutatásból pedig az derült ki, hogy a megfigyelt alanyok közül a leginkább csapongók voltak azok, akik már túl voltak első albummegjelenésükön, lehozta versüket a The New Yorker, vagy játszotta darabjukat valamelyik színház. Tehát még ha sokszor átok is a koncentrációs képesség hiánya, a kalandozó agyban ott rejlik az időnkénti elrugaszkodás képessége – mutat rá Tim Harford.

A fenti cikk eredetileg a HVG Extra Business 2017/3-as számában jelent meg.

A téli lapszám középpontjában a tudásmegosztás és a mentorálás témája áll. Interjúkkal, portrécikkekkel, szakértői anyagokkal próbáljuk bemutatni az életen át tartó tanulás egyik módját, amely megkülönböztethető képességeket kölcsönözhet nekünk. Arról is szót ejtünk, hogy a tudásmegosztás és a mentorálás a minőségi emberi kapcsolatok kialakításában is rendkívüli jelentőséggel bír.

Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg kedvezménnyel! Ha pedig érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

A csokoládégyártást is elérte a szigorú környezetvédelmi szabályozás

A csokoládégyártást is elérte a szigorú környezetvédelmi szabályozás

A német gazdaság és politika káoszban, az sem biztos, hogy az előrehozott választás segít

A német gazdaság és politika káoszban, az sem biztos, hogy az előrehozott választás segít

Megvolt az év utolsó lottóhúzása

Megvolt az év utolsó lottóhúzása

Ezt mondta Woody Allen, Salman Rushdie és Jonathan Franzen 2024-ben a HVG-nek

Ezt mondta Woody Allen, Salman Rushdie és Jonathan Franzen 2024-ben a HVG-nek