Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"dda6328b-cf69-4d50-a08d-d47955d788d9","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Donald Trump legidősebb fia Budapestet is érinti kelet-európai utazása során, pénteken Jászai Gellérttel, a 4iG elnökével találkozik.","shortLead":"Donald Trump legidősebb fia Budapestet is érinti kelet-európai utazása során, pénteken Jászai Gellérttel, a 4iG...","id":"20250423_donald-trump-jr-budapest-jaszai-gellert-4ig","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dda6328b-cf69-4d50-a08d-d47955d788d9.jpg","index":0,"item":"bf0ca0b7-4fa0-4ba5-9754-9d715764b85b","keywords":null,"link":"/itthon/20250423_donald-trump-jr-budapest-jaszai-gellert-4ig","timestamp":"2025. április. 23. 17:50","title":"Budapestre jön, a 4iG-hoz látogat Donald Trump Jr.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86b5f2d1-0c20-4d61-a678-9fb6f103bdf3","c_author":"Sedacur forte","category":"brandchannel","description":"Egy felmérés szerint a magyarok 70 százalékánál jelentkezik valamilyen alvászavar, és az érintetteknek mintegy egyharmada folyamatosan szenved a rossz alvás, vagy éppen az álmatlanság kellemetlen tüneteitől. Az alvászavarral kapcsolatban számos tévhit tartja magát a köztudatban, amelyeket csokorba gyűjtöttünk. ","shortLead":"Egy felmérés szerint a magyarok 70 százalékánál jelentkezik valamilyen alvászavar, és az érintetteknek mintegy...","id":"20250323_alvaszavar-tevhitek-tunetek-sedacur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86b5f2d1-0c20-4d61-a678-9fb6f103bdf3.jpg","index":0,"item":"f66effe3-602c-49a5-a844-56f07582123e","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250323_alvaszavar-tevhitek-tunetek-sedacur","timestamp":"2025. április. 23. 13:30","title":"„Iszom egy pohár bort, és beájulok a tévé előtt\" – 10 tévhit az alvászavarról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Sedacur forte","c_partnerlogo":"5cf9288a-45dd-4fc7-882f-75fd6dbe4936","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"9a06003c-561d-43e1-b894-b633786efc98","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A húsvéthétfőn elhunyt egyházfő holttestét szerda reggel szállítják át a Szent Péter-bazilikába.","shortLead":"A húsvéthétfőn elhunyt egyházfő holttestét szerda reggel szállítják át a Szent Péter-bazilikába.","id":"20250422_ferenc-papa-ravatal-szimbolumok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a06003c-561d-43e1-b894-b633786efc98.jpg","index":0,"item":"8a744fa8-1efd-455e-b21e-4718c109f328","keywords":null,"link":"/elet/20250422_ferenc-papa-ravatal-szimbolumok","timestamp":"2025. április. 22. 17:51","title":"Gyűrű, háromszögek és latin nyelvű felirat – ezt jelentik a szimbólumok a felravatalozott Ferenc pápáról kiadott képeken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cba9759-aaae-4a23-8d77-2fb16416c7e8","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Miért nem beszél senki a proktológiáról? Mire kell figyelni anális szex közben? Hogyan kezelték Napóleon aranyerét? Milyen tünetekkel érdemes felkeresni egy szakorvost? Mi történik egy vizsgálaton? Hogyan lesz valakiből proktológus, miért választja ezt a területet egy orvos? Ezekről a témákról is szó esett a HVG egészségpodcastjának legújabb adásában.","shortLead":"Miért nem beszél senki a proktológiáról? Mire kell figyelni anális szex közben? Hogyan kezelték Napóleon aranyerét...","id":"20250423_Kosz-jol-proktologus-vegbel-egeszseg-orvos-novak-andras-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cba9759-aaae-4a23-8d77-2fb16416c7e8.jpg","index":0,"item":"c7ae1cca-22a0-45a1-a713-63bbd546d654","keywords":null,"link":"/elet/20250423_Kosz-jol-proktologus-vegbel-egeszseg-orvos-novak-andras-ebx","timestamp":"2025. április. 23. 15:01","title":"Kösz, jól: Végbéltünetek, amelyekkel orvoshoz kell menni – akkor is, ha tabuként kezeljük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Folytatódik az adok-kapok.","shortLead":"Folytatódik az adok-kapok.","id":"20250424_magyar-peter-tiborcz-istvan-valasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4.jpg","index":0,"item":"d901af36-316d-457b-9b67-3cd7d0253516","keywords":null,"link":"/itthon/20250424_magyar-peter-tiborcz-istvan-valasz","timestamp":"2025. április. 24. 13:52","title":"„Hallod-e te Tiborcz Pista” – visszaszólt Magyar Péter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cd2ebe23-4930-4e6f-8e5c-b179ce439b43","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az őszibaracknál is hasonlóan rossz a helyzet.","shortLead":"Az őszibaracknál is hasonlóan rossz a helyzet.","id":"20250422_aprilis-eleji-fagyok-gyumolcsosok-fagykarok-FruitVeb-felmeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cd2ebe23-4930-4e6f-8e5c-b179ce439b43.jpg","index":0,"item":"2efab87b-59ee-4173-9091-5b0f87b35c01","keywords":null,"link":"/kkv/20250422_aprilis-eleji-fagyok-gyumolcsosok-fagykarok-FruitVeb-felmeres","timestamp":"2025. április. 22. 14:51","title":"A kajszikezdemények 60 százalékát elvitték az április eleji fagyok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd78f17d-ef13-4136-b929-b0c24d75c174","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A két zenész háborúja évtizedekre nyúlik vissza.","shortLead":"A két zenész háborúja évtizedekre nyúlik vissza.","id":"20250424_Dopeman-Nekem-koszonheti-Majka-hogy-rapper-lett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd78f17d-ef13-4136-b929-b0c24d75c174.jpg","index":0,"item":"56aa7112-2b84-44a9-9b3a-c407caf835f5","keywords":null,"link":"/elet/20250424_Dopeman-Nekem-koszonheti-Majka-hogy-rapper-lett","timestamp":"2025. április. 24. 12:15","title":"Dopeman: Nekem köszönheti Majka, hogy rapper lett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b7fa4eb-d728-4441-a02e-0becc12ac315","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Kádár L. Gellért elmesélte, miért látta szükségesnek a terápiás segítséget.","shortLead":"Kádár L. Gellért elmesélte, miért látta szükségesnek a terápiás segítséget.","id":"20250423_Hunyadi-alakitoja-terapiaba-jar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b7fa4eb-d728-4441-a02e-0becc12ac315.jpg","index":0,"item":"4414d9a0-b92e-4e77-9b3e-69715a15e295","keywords":null,"link":"/elet/20250423_Hunyadi-alakitoja-terapiaba-jar","timestamp":"2025. április. 23. 08:56","title":"Hunyadi alakítója terápiára jár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Néhány napja a világ autóiparának szakértői meglepő bejelentéssel...
Néhány napja a világ autóiparának szakértői meglepő bejelentéssel találkoztak. Története során először jelentett be a Toyota kapacitás csökkentést és létszám leépítést. Az előzményekhez persze hozzá tartozik az is, hogy a Toyota 2008. utolsó negyedévében kénytelen volt már termelését csökkenteni. Bevételei is zuhantak. Profitja pedig elpárolgott. Válságban van-e a Toyota és a termelési rendszere vagy pedig ez csak a világgazdasági válság kedvezőtlen hatásának tulajdonítható jelenség?
A júniussal zárult első negyedben a társaságnak 77,8 milliárd jenes vesztesége keletkezett adó után. Egy évvel korábban 353,7 milliárd jen adózott eredménye volt a csoportnak. Ez volt egyvégtében a harmadik negyedéves vesztesége. A bevétel 3,836 billió jen volt, 38 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbi 6,215 billiónál. A csoporttal kapcsolatos negatív híreknek azonban ezzel még nem volt vége. Az Egyesült Államokban majdnem 100 ezer autót kényszerül visszahívni a fékrendszer feltételezhető jegesedése és az ebből származó esetleges meghibásodások veszélye miatt. A gyár Forma-1 csapatának háza táján sincsen minden rendben. Bezárta első amerikai gyárát a kaliforniai NUMMIT, amit korábban a General Motorssal közösen üzemeltettek. De a partner csődje miatt a Toyota már nem kívánta tovább az üzemet működtetni. Japán a 2010 márciusában kezdődő üzleti évben a Takaokában lévő évi 220 ezer jármű gyártására alkalmas üzemet fogják bezárni. Globálisan, mintegy 700 ezer és 1 millió közöttire becsülik a várható kapacitás csökkentés nagyságát. Az egymásnak ellentmondó híradások szerint a cég jövőre csak 6,2-6,4 millió járművet kíván gyártani, hogy a költségeiket csökkentsék és a vállalat részvényeinek az értékét ismét növeljék.
A hír igaz, csak a pontos valóságot nem fedi. A 6,2 millió darab ugyanis csak a személygépkocsikra vonatkozik. A cég által gyártott haszon gépjárművek száma az elmúlt években folyamatosan nőtt 2007-ben 1,3 millió, 2008-ban 1,45 millió volt. Ezeknek a száma nincsen benne a 6,2 millióban.. A gyártott személygépkocsik száma 2006-ban 6,8 millió, 2007-ben 7,2 millió, 2008-ban 7,8 millió volt. A Takaokában lévő üzem pedig egyébként is az egyik legrégebbi üzeme volt a Toyotának, bezárása vagy teljes felújítása már elkerülhetetlen volt.
Mit jelent a Takaokában lévő üzem bezárása? A világ gépjárműgyártásának (2008-ban 70 millió darab világszerte) 13%-át adja a Toyota. A cég az általa gyártott összes jármű 53%-át még mindig hazai Földön gyártja. 2000-ben még 68%-ot. De közben a hazai termelés is nőtt 22%-kal. A Toyota Japánban gyártott járműveinek pedig 4,5%-át állították elő Takaokában. Az üzem bezárása ilyen értelemben abszolút nem tragikus a Toyota számára. Azt csak csendben tesszük hozzá, hogy a Mercedes fele ennyi autó gyártására tervezett kecskeméti beruházása az évtized beruházásának minősül.
A Toyota nem válságban van csak egy kicsit megfázott a meglehetősen zorddá váló világgazdaságban. Köszöni szépen jól van. Csak egy kis kiigazításra van szüksége, hiszen a második legnagyobb piacán az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában a hitelpiaci válság megnyírbálta a hitelből autót vásárolók számát. Az Egyesült Államokban 2000-ben még 919 ezer darab járművet gyártottak, 2007-ben már 1,334 milliót. Ez a szám csökkent 2008-ra a 1,117 millióra. Bár 2009 első hét hónapjában a Toyota Egyesült Államokbeli termelése az egy évvel korábbi időszakhoz képest 42%-kal esett vissza, de a teljes amerikai termelés 48%-os, vagy a GM, Ford, Chrysler együttes 55%-os visszaeséséhez képest, még viszonylag kedvező pozícióban várja a piac jobbra fordulását. Az eddig 700 ezer autót érintő amerikai roncsautó program első számú haszonélvezője lett a Toyota, hiszen a program keretében lebonyolított cserékben 20%-os részesedést ért el. Ez a Toyota jellemzően 10-12%os amerikai piaci részesedése felett van messze. Hasonló bár kisebb méretű termelés csökkenésnek lehettünk tanúi a cég kanadai, brit és francia üzemeiben is 2006-2007-től kezdődően. Gyártósorok, de nem teljes üzemek bezárására még ezekben az országokban kerülhet sor, a helyi gyártókapacitások 10-15%-nak mértékéig.
Merre tovább Toyota?
A Toyota rugalmas termelési rendszere – just-in-time, TPS, kanban – mint rendszer nincsen válságban. Világszerte egyre több helyen követik és alkalmazzák. A Toyota japán, amerikai, kanadai, brit és francia gyárbezárásokkal, termeléscsökkentéssel nem tesz egyebet, mint a helyi piac méretének változásához igazítja a termelési kapacitásait.
A feltörekvő piacokon, ott ahol az infrastrukturális feltételek megteremthetők a just-in-time rendszerek bevezetéséhez a Toyota továbbra is agresszíven terjeszkedik. Japán és az Egyesült Államok után 2000-óta Thaiföld lépett elő a harmadik legfontosabb gyártási helyszínné – ahol elsősorban a haszonjármű gyártás jelentős – a negyedik helyen lévő Kínát is megelőzve. De a cég térképén egyre fontosabb helyet foglal el Indonézia, Törökország és Csehország is. Csehországban a PSA Peugeot Citroennel közösen működtetnek egy 500 ezer darab autó összeszerelésére alkalmas üzemet Kolinban. Itt a Toyota évi 105 ezer darab Aygo-t gyárt. Törökországban két üzemben gyártanak Corollákat, Avensis-ket. Bár a termelés évi 170 és 130 ezer darab között ingadozott eddig a tervezett kapacitások évi 400 ezer darab termelését tették volna lehetővé. Nagy kérdés, hogy ezek a beruházások megvalósulnak vagy sem. De a Toyota már 2002-óta motorokat gyárt Lengyelországban. Oroszországban Szentpéterváron Camry-k gyártása indul.
De ez az a cég, amelyik nem fejtette el, hogy honnan indult Japán a második világháború után. A cég előszeretettel fektet be és gyárt a harmadik világ országaiban – Malaysiában, Dél-Afrikában, Indiában, Brazíliában, Argentinában, Mexikóban, Vietnamban . Piaci részesedése nem véletlenül a harmadik világ országaiban a legmagasabb. Ha termelését növeli és új gyártó kapacitásokat épít, akkor ezek az országok a legesélyesebbek rá.
De - és ez személyes vélemény – ha Magyarország tudatosan készül, ha tudatos befektetési stratégiát dolgozna ki és folytatna, nem lenne esélytelen, hogy a Toyota egy üzemét is idehozza! Csak meg kell ismernünk ténylegesen.
Európa-szerte egyre népszerűbbek a szélsőjobboldali pártok, ám rajtuk kívül is van egy aktív, politikával nem foglalkozó underground szcéna, ahol a radikálisok kivárnak. De nem mindenki.