szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az nem lehet, hogy egy szektorális különadóval a kormány a cégek tönkretételére törekedjék – állítja Kolosi Péter. Az RTL programigazgatója szerint egy ilyen nagy mértékű elvonás, mint a tervezett reklámadó az elmúlt években szinte biztosan vesztességbe taszította volna a legnézettebb tévéadót. Kolosi Rogán Antal bejelentésére reagált.

Nem érti a zsarolásra való utalást, hiszen a reklámadóval szembeni médiabojkotthoz „politikai színezettől függetlenül” szinte mindenki csatlakozott – reagált Rogán Antal csütörtöki bejelentésére Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója. (A tévék, online lapok többsége cikkünk megjelenése előtt sötétült el - a szerk.)

A Fidesz frakcióvezetője az MTI-nek csütörtökön azt mondta, L. Simon László képviselői indítványát a párt képviselőcsoportja támogatja. A reklámadóról szóló tervezetet a fideszes parlamenti képviselő hétfőn nyújtotta be. A tervezet szerint a reklámadót már idén kivetnék, és augusztus 20-ig kellene bevallani, majd november 20-ig két egyenlő részben kellene megfizetni. Tavaly ősszel viszont a nemzetgazdasági miniszter, Varga Mihály még azt nyilatkozta, hogy 2014-ben biztosan nem vetik ki az új – 2013-ban már belengetett – adót.

Rogán csütörtökön a bojkottról – melyhez a hvg.hu és a HVG is csatlakozott – azt nyilatkozta: „mindenkinek megvan a joga a véleménynyilvánításhoz, de ezt nyomásgyakorlásnak, a politikai szereplők zsarolásának” tartja, amire „nem lesznek tekintettel”. Szerdán hasonlóan nyilatkozott Lázár János, a Miniszterelnökség miniszterjelöltje is, aki kifejezetten az RTL-t említette, mely csatorna szerinte „zsarolja a magyar politikát”.

Vesztességbe tolják az RTL-t?

Reakciójában Kolosi arra utalt, hogy a Magyar Reklámszövetség felhívásához többek között a Lánchíd Rádió, a Class FM, a Magyar Nemzet, illetve online kiadása, az mno.hu és a Hír Tv is csatlakozott, továbbá részt vesz benne az RTL vetélytársa, a TV2 is. A televíziós csatornák csütörtökön elsötétítéssel, a rádiók a tiltakozás szövegének beolvasásával, a nyomtatott sajtó fehér lappal, az online felületek szintén elsötétítéssel fejezik ki a reklámadó bevezetése elleni tiltakozásukat.

Túry Gergely

„Az RTL különböző jogcímeken már most több adóval járul hozzá a közteherviseléshez, mint amennyi médiaszektor teljes reklámadója lenne a tervezet szerint” – mondta a hvg.hu-nak Kolosi, aki szerint a kormánynak ezért sem lehet érdeke a cégek tönkretétele. A programigazgató szerint, ha lett volna ilyen mértékű különadó az elmúlt 17 évben, akkor az RTL egyetlen alkalommal sem lett volna nyereséges. „Mi rengeteget invesztáltunk a magyar piacba, saját tartalmakat gyártunk. Ehhez a pénzt a reklámokból teremtjük elő, nem állami támogatásból, ráadásul a mi műsorainkat szeretik is nézek, a kiugró nézettségi adataink minket igazolnak” – mondta Kolosi.

Rogán csütörtökön az MTI-nek azt mondta, „az áprilisi országgyűlési választáson az emberek ítéletet mondtak arról, hogy a közteherviselést ki kell terjeszteni azokra a szektorokra, ahol jelentős nyereségek keletkeznek, márpedig a reklámpiac szereplői közül sokan nagy nyereséget könyvelnek el”. „Ezt azért nem értem, mert a pártok programjában nem láttam a reklámadót, tehát erről a választók nem mondhattak véleményt, viszont a műsorainkról nap mint nap megteszik azzal, hogy nézik őket” – reagált Kolosi.

A napi.hu hétfőn kiszámolta: három cég fogja fizetni a várható 10 milliárdos adóbevétel bő 74 százalékát. A 40 százalékos kulcs egyetlen hazai céget érint, az RTL-csoportot üzemeltető M-RTL Zrt.-t, a cég által fizetett adó elérheti a 4,5 milliárd forintot. A TV2-t üzemeltetője már csak 1,9 milliárd forintos elvonás elé néz, a harmadik pedig a kábel tévés és internet-szolgáltatást nyújtó Chello Central Europe Zrt.

A reklámadó bevezetése ellen hétfőn az RTL Klub, a TV2 és a szakmai szövetségek is tiltakoztak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Itthon

Simicska Class FM-je is megszólalt a reklámadó miatt

A Simicska Lajos tulajdonában lévő Class FM vezérigazgatója is megszólalt a reklámadó bevezetésével kapcsolatban, mint mondta, ez azt jelentené, hogy nem lesz pénz saját gyártású műsorokra, ezért olcsóbb, alsó kategóriás külföldi műsorokkal kellene pótolni.

MLF Vállalkozás

A reklámadó a kezdet, jöhet a második csapás

A reklámadó bevezetése csak az első lépés a médiapiac felforgatásában. A hvg.hu több forrásból is úgy értesült, rövidesen újabb törvény kerülhet a parlament elé, amely a piac független szereplőit hozhatja súlyos helyzetbe. Akárcsak a reklámadó, ez a tervezet is főleg az RTL Klubot érintené. A reklámadó a Fidesz-közeli médiabirodalomnak is kellemetlen, ám az új törvényre forrásaink szerint már felkészültek a cégcsoport vezetői.

hvg.hu Itthon

Borókainak van jobb ötlete a reklámadó helyett

A reklámadó rossz eszköz a bajok reparálására – írja Borókai Gábor, a Heti Válasz főszerkesztője a lap csütörtöki számában, szerinte a mások által előállított tartalomból hasznot húzókat kellene megadóztatni.