Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"eb8d5592-abfb-4386-851c-bfd4f59e603c","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A Jet Set nevű szórakozóhelyen több százan buliztak, amikor beszakadt a teteje.","shortLead":"A Jet Set nevű szórakozóhelyen több százan buliztak, amikor beszakadt a teteje.","id":"20250410_dominika-diszkobaleset-jet-set-beszakadt-teto-halalos-aldozatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb8d5592-abfb-4386-851c-bfd4f59e603c.jpg","index":0,"item":"9443a9cb-f075-4a63-8752-b9231870b802","keywords":null,"link":"/vilag/20250410_dominika-diszkobaleset-jet-set-beszakadt-teto-halalos-aldozatok","timestamp":"2025. április. 10. 06:21","title":"Már 184 halálos áldozatról tudnak a dominikai diszkóbaleset után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b3c539e-b2ef-4f95-98cf-8e3684f8b365","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Cambridge-i kutatók mesterséges intelligencia alapú időjárás-előrejelző rendszere egy asztali számítógépen futva is felülmúlja a szuperszámítógépek pontosságát mind a globális, mind a helyi előrejelzésekben.","shortLead":"Cambridge-i kutatók mesterséges intelligencia alapú időjárás-előrejelző rendszere egy asztali számítógépen futva is...","id":"20250411_aardvark-weather-idojaras-elorejelzes-pc-mesterseges-intelligencia-adatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b3c539e-b2ef-4f95-98cf-8e3684f8b365.jpg","index":0,"item":"b5d36332-ea4b-446c-8f77-bcccdc9000f0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250411_aardvark-weather-idojaras-elorejelzes-pc-mesterseges-intelligencia-adatok","timestamp":"2025. április. 11. 08:03","title":"Elég egy sima számítógép, és 8 napra előre tűpontos időjárás-előrejelzés adható","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b7f8ea6-324b-4b5f-9d42-70ac28f3db29","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Miután Trump arra buzdította az embereket, hogy vegyenek médiacége részvényeiből, olyan bejelentést tett, ami szárnyakat adott az árfolyamnak.","shortLead":"Miután Trump arra buzdította az embereket, hogy vegyenek médiacége részvényeiből, olyan bejelentést tett, ami...","id":"20250410_trump-vamhaboru-bennfentes-kereskedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b7f8ea6-324b-4b5f-9d42-70ac28f3db29.jpg","index":0,"item":"0fc570fe-85e5-4485-a7e8-49c0ed6bdc85","keywords":null,"link":"/kkv/20250410_trump-vamhaboru-bennfentes-kereskedelem","timestamp":"2025. április. 10. 12:00","title":"Gyanús, hogy Trump a vámjojózás közben bennfentes kereskedés bűnrészese lett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24e8f663-5d6e-4540-99e2-5124eba6a2e4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Néhány napja pedig egy fiáker bóklászott az egyik bécsi sztrádán, mert a kocsis részeg volt. ","shortLead":"Néhány napja pedig egy fiáker bóklászott az egyik bécsi sztrádán, mert a kocsis részeg volt. ","id":"20250410_Feltevedt-az-autopalyara-funyirojaval-Ausztriaban-egy-nyugdijas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24e8f663-5d6e-4540-99e2-5124eba6a2e4.jpg","index":0,"item":"b81fde68-fff4-4812-8202-c2fb8a4d3676","keywords":null,"link":"/cegauto/20250410_Feltevedt-az-autopalyara-funyirojaval-Ausztriaban-egy-nyugdijas","timestamp":"2025. április. 10. 16:49","title":"Feltévedt a fűnyírójával az autópályára egy linzi nyugdíjas","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"549f89c4-fb53-40a1-b34d-44a606d8eb0b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy korábbi, önkéntes kilépési ajánlatot követően százas nagyságrendben mondott fel munkavállalóinak a Google.","shortLead":"Egy korábbi, önkéntes kilépési ajánlatot követően százas nagyságrendben mondott fel munkavállalóinak a Google.","id":"20250411_google-elbocsatas-chrome-android-pixel-platformok-eszkozok-reszleg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/549f89c4-fb53-40a1-b34d-44a606d8eb0b.jpg","index":0,"item":"3478502f-acb5-45b9-a96c-cf795ccb401a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250411_google-elbocsatas-chrome-android-pixel-platformok-eszkozok-reszleg","timestamp":"2025. április. 11. 17:03","title":"Elbocsátások a Google-nél, érintettek a Chrome és az Android fejlesztői is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6eddaf19-4bbb-46c3-808e-4948bf089904","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Heindl Péter azt írta a CÖF plakátjára, hogy tilos a pártpolitika iskola területén, egyoldalú állami támogatásból. A bíróság szerint ez falfirkálással elkövetett rongálás.","shortLead":"Heindl Péter azt írta a CÖF plakátjára, hogy tilos a pártpolitika iskola területén, egyoldalú állami támogatásból...","id":"20250410_itelet-pecsi-aktivista-cof-plakat-heindl-peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6eddaf19-4bbb-46c3-808e-4948bf089904.jpg","index":0,"item":"2e60167c-97ae-41e1-9688-b5e471b0ff24","keywords":null,"link":"/itthon/20250410_itelet-pecsi-aktivista-cof-plakat-heindl-peter","timestamp":"2025. április. 10. 15:39","title":"Elítéltek egy pécsi aktivistát, aki átfestette a CÖF plakátját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09bacbab-973c-43ca-b60b-d11b7010ecdb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy áramellátási megszakító meghibásodása okozott zárlatot, emiatt kábeleket kellett kicserélni.","shortLead":"Egy áramellátási megszakító meghibásodása okozott zárlatot, emiatt kábeleket kellett kicserélni.","id":"20250410_2es-metro-meghibasodas-kabelcsere-zarlat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09bacbab-973c-43ca-b60b-d11b7010ecdb.jpg","index":0,"item":"5660c1e1-240d-459a-a2b4-9ec358ce39bf","keywords":null,"link":"/itthon/20250410_2es-metro-meghibasodas-kabelcsere-zarlat","timestamp":"2025. április. 10. 05:21","title":"Elhárították a hibát, újra a teljes vonalon jár a 2-es metró","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ab1c38d-79da-4018-b14e-4065089e5557","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Nagy Ervin reméli, hogy Fábry Sándor élete utolsó részében kimondja, hogy ami itt zajlik, az tarthatatlan.","shortLead":"Nagy Ervin reméli, hogy Fábry Sándor élete utolsó részében kimondja, hogy ami itt zajlik, az tarthatatlan.","id":"20250410_nagy-ervin-fabry-sandorrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ab1c38d-79da-4018-b14e-4065089e5557.jpg","index":0,"item":"549e5d3d-2b99-4313-a961-20d8e75a9ca9","keywords":null,"link":"/elet/20250410_nagy-ervin-fabry-sandorrol","timestamp":"2025. április. 10. 19:24","title":"Nagy Ervin szerint Fábry Sándor felismerte, hogy nem kellett volna befeküdnie a hatalomnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Válságos évek elé nézhet a világ autóipara, több nagy cég az egyesülésben látja a menekülési útvonalat. Az egyik legnagyobb fúziót most erősítették meg.
A világ negyedik legnagyobb autógyártó vállalata jöhet létre a Fiat Chrysler Automobiles és a PSA egyesülésével – legalábbis ha a cég 41 milliárd eurós tőzsdei értékét nézzük. Ha az eladott autók száma (8,7 millió) vagy az árbevétel (189 milliárd euró) alapján rangsoroljuk a gyártókat, akkor dobogós az új vállalat, csak a Toyota és a Volkswagen van tőle egyelőre elérhetetlen távolságra.
Szerdán a The Wall Street Journal még csak nem megerősített információként írt arról, hogy sikeres lett a tárgyalás a két autóipari óriáscég között, csütörtök reggelre a dpa hírügynökségnek már meg is erősítették, hogy igaz a hír. Ami a részleteket illeti: az FCA és a PSA eddigi tulajdonosai 50-50 százalékos arányban birtokolják majd az új autógyártót, és a pozíciókat is úgy osztják le, hogy egyenlő legyen a két összeolvadó cég súlya. A piacon azért van némi különbség a két vállalat között: ha 2018-ban már egy cégről lett volna szó, akkor az eladott járművek számában 55, árbevételben 61 százalékot adott volna a közösbe az FCA. De az így is egyértelmű, hogy mindkét vállalat jól jár a fúzióval.
Kevés iparág van ma a világon, ahol annyira nem okoz meglepetést a nagy cégek fúziója, mint az autóiparban. Ennek az üzleti stratégiának az egyik leglelkesebb híve a tavaly elhunyt Sergio Marchionne volt, aki 14 éven át vezette a Fiatot. Ő vezényelte le az egyesülést a Chryslerrel, és nem véletlen, hogy a PSA elnöke, Carlos Tavares is őt idézte, amikor még márciusban pletykálni kezdtek a most bejelentett FCA-PSA fúzióról. Marchionne úgy gondolta, el fog jönni az az idő, amikor öt vagy hat nagy autógyártó marad az egész világpiacon.
AFP / MARCO BERTORELLO
Ez azért még messze van, de az FCA és a PSA története is egyesülések sorozatával van tele. Az amerikai Chrysler még 1998-ban fuzionált a német Daimler-Benzzel (amely szintén egy fúzió eredménye, bár a Daimler és a Benz még 1928-ban egyesült), kilenc évig DaimlerChrysler néven futott, majd már a 2007-ben leváló Daimler nélkül, Chrylser LLC-ként 2009-re a teljes összeomlás szélére jutott. A vezetői csődvédelmet kértek, végül az amerikai és a kanadai kormány, illetve a Fiat segítségével menekült meg a vállalat. A Fiat persze nem jóindulatból szállt be az üzletbe: már a csődvédelem kérése előtt szó volt arról, hogy összeolvadhat a két cég, és végül több lépcsőfokban 2014-ig megvalósult a fúzió, Ekkortól nevezik a céget Fiat Chrysler Automobiles-nak.
Az összeolvadások és felvásárlások igazi nagymestere azonban a PSA. A történet még 1974-ben kezdődött, amikor a Peugeot megvásárolta a Citroen részvényeinek 38 százalékát. Ebben a francia kormánynak is nagy szerepe volt: komoly nyomást gyakoroltak a két cégre, nehogy az olajválságnak az legyen a vége, hogy egyszerre két nagy francia autógyár omlik össze. Két éven belül már a Citroen 89,9 százaléka volt a nagy riválisé, így 1976-ban hivatalosan is létrejött a PSA Peugeot Citroen (a PSA betűszó a Peugeot Société Anonyme, azaz Peugeot Részvénytársaság rövidítése). A Chryslerrel már akkor üzleteltek: az amerikai cég összeomlást hozó európai leányvállalatát, a Chrylser Europe-ot 1979-ben jelképes egy dollárért megvásárolták.
AFP / Thomas Samson
A 2008-as világválság utáni útkeresésben úgy gondolták, hogy a legjobb módszer a túlélésre és a fejlődésre a felvásárlás. Ennek egészen mostanáig a legnagyobb lépése az volt, amikor 2017-ben 2,2 milliárd euróért megvették a General Motorstól a veszteséges Opelt és a Vauxhallt. Az Opel több évtized után így ért el 2018-ban először profitot.
Az FCA eközben európai partner után nézett. A vállalat idén májusban gyakorlatilag felajánlotta magát a Renault-nak, egy olyan közös céget hoztak volna létre, mint amely most a PSA-val összejöhet. (A Renault, a Nissan és a Mitsubishi egy bonyolult körbetulajdonlás révén összekapcsolódik, de hivatalosan három különálló cégről van szó.) Csakhogy a 35 milliárd dolláros egyesülési ajánlatot hetekkel később visszavonták. A francia kormány ugyanis, amelynek 15 százalékos részesedése van a Renault-ban, azt kérte, hogy halasszák el a döntést, mert a szakszervezetek ellenzik a megállapodást. Miután ez a terv befuccsolt, a PSA felé fordult a figyelmük.
De mégis miért?
A legfontosabb válasz arra a kérdésre, hogy miért éri meg a cégeknek a fúzió: költséghatékonyság. A két cég hivatalos kommunikációja szerint úgy számolnak, hogy ha teljes lesz az integráció, akkor évente 3,7 milliárd eurót spórolnak meg azzal, hogy két helyen nem végzik ugyanazt az egy munkát – ez majdnem másfélszer annyi, mint a PSA tavalyi teljes profitja. Az FCA számára az lehet még különösen csábító, hogy a PSA autói sokkal környezetkímélőbbek, így aztán ha egybe kell számítani a járművek károsanyag-kibocsátását, sokkal kevesebb büntetést kell fizetnie Európában, mint ha önálló lenne. A PSA így logikusan rosszabbul jár a környezetszennyezés után fizetendő pénzekkel, de őket ezért kárpótolná az, hogy sokkal olcsóbban válthatnák valóra a régi álmot: 1991 után visszatérni az észak-amerikai piacra.
De az, ami történik, egyébként is leginkább előremenekülésnek tűnik. Az autóiparban egyre nagyobb a baj: ahogy azt már összefoglaltuk, az elektromos autók gyártásához kevesebb emberre van szükség, az autómegosztás fenyegeti az autóeladásokat, de a Brexit-káosz és Donald Trump vámháborús fenyegetései is csak növelik a bizonytalanságot. Ráadásul az EU-ban jövőre le kell csökkenteni az eladásra kínált autók 95 százalékánál a szén-dioxid-kibocsátást kilométerenként 120,5-ről 95 grammra, 2021-től minden új autónál ennyi lehet a maximum, 2030-ra pedig további 37,5 százalékos csökkentést kell elérni. A német autógyárak megszorításokkal próbálják kibekkelni a nehéz időket. A BMW-nél több ezres leépítéseket várnak az év végére tervezett költséghatékonysági projekttől, de magyarországi projektjük a hírek szerint halad előre. Magyarországon is érezhetjük azonban a nehézségeket: a Daimler felfüggesztette kecskeméti gyára bővítését. Az Audi ugyan bővít, győri gyárában azonban 1200 fős létszámcsökkentést vezényelnek le.