Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9327c6eb-ac03-4a81-8cbd-95685337eeee","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Alaphelyzetben egy meglepően komfortos és egész tágas sportkupé a 6 hengeres szívű Mercedes-AMG CLE 53, mely igény szerint bármikor megvadítható és élvezetes kanyarvadászatra fogható. Teszten a magyar kéz által rajzolt CLE csúcsmodellje.","shortLead":"Alaphelyzetben egy meglepően komfortos és egész tágas sportkupé a 6 hengeres szívű Mercedes-AMG CLE 53, mely igény...","id":"20250510_skizofren-elmenygep-mercedes-amg-cle-53-sportkupe-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9327c6eb-ac03-4a81-8cbd-95685337eeee.jpg","index":0,"item":"c5a7d56f-721d-4d41-a64b-673922f38690","keywords":null,"link":"/cegauto/20250510_skizofren-elmenygep-mercedes-amg-cle-53-sportkupe-teszt-velemeny","timestamp":"2025. május. 10. 07:21","title":"Skizofrén élménygép: teszten a finoman kemény Mercedes-AMG CLE 53 sportkupé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ab9e6d8-959e-4a05-a889-e9d967c12be5","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"Greg Abel örökli meg Warren Buffet székét a Berkshire Hathaway élén. Honnan jött, mit tett le eddig az asztalra, és mekkora feladatot kapott most a nyakába? Portré.","shortLead":"Greg Abel örökli meg Warren Buffet székét a Berkshire Hathaway élén. Honnan jött, mit tett le eddig az asztalra, és...","id":"20250510_Greg-Abel-portre-Warren-Buffett-Berkshire-Hathaway-jeghoki-350-milliard-dollar-keszpenz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ab9e6d8-959e-4a05-a889-e9d967c12be5.jpg","index":0,"item":"cc660dab-3be4-4da9-bdd9-fb9f762eb449","keywords":null,"link":"/360/20250510_Greg-Abel-portre-Warren-Buffett-Berkshire-Hathaway-jeghoki-350-milliard-dollar-keszpenz","timestamp":"2025. május. 10. 16:30","title":"Az átlagos, dolgos jéghokirajongó apuka, akire most rászakadt 350 milliárd dollár készpénz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fd7ff39-3728-4d0b-bf7c-443c404a7fe2","c_author":"Földes András","category":"360","description":"Az amerikai film nagyon átalakult az utóbbi évtizedekben. Észrevette, hogy egyre kevesebb a pozitív hős? Megmutatjuk, miért volt kellemes a mozi a világháború után, és hogyan tűnt el a határ a hazugság és a valóság közül. Földes András az amerikai film meglepő evolúciójáról.","shortLead":"Az amerikai film nagyon átalakult az utóbbi évtizedekben. Észrevette, hogy egyre kevesebb a pozitív hős? Megmutatjuk...","id":"20250510_Hogyan-josolhatta-meg-Hollywood-Trump-eljovetelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fd7ff39-3728-4d0b-bf7c-443c404a7fe2.jpg","index":0,"item":"1c98bbff-292a-419d-a878-3ac6df2c69b4","keywords":null,"link":"/360/20250510_Hogyan-josolhatta-meg-Hollywood-Trump-eljovetelet","timestamp":"2025. május. 10. 18:00","title":"Hogyan jósolhatta meg Hollywood Trump eljövetelét?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5dbd4cc-4ba2-45b3-b3bf-b76442db0a25","c_author":"Kovács Bálint","category":"kultura","description":"Magyar Péterék valahogy megszerezték az email-címét, most nem győzi törölni a leveleiket, hiszen se a korábbi, se a mostani kormányzattal nem állt szóba. Miért épp vele állna? Balogh Rodrigó húsz éve készít színházi előadásokat a cigányság témáiban, roma társulatot vezet és cigány színházi fesztivált szervez. Interjú.","shortLead":"Magyar Péterék valahogy megszerezték az email-címét, most nem győzi törölni a leveleiket, hiszen se a korábbi, se...","id":"20250510_balogh-rodrigo-interju-cigany-szinhaz-roma-tarsulat-fuggetlen-szinhaz-roma-hosok-fesztival","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5dbd4cc-4ba2-45b3-b3bf-b76442db0a25.jpg","index":0,"item":"e0c518b4-a809-4834-9cda-ef6a512084b8","keywords":null,"link":"/kultura/20250510_balogh-rodrigo-interju-cigany-szinhaz-roma-tarsulat-fuggetlen-szinhaz-roma-hosok-fesztival","timestamp":"2025. május. 10. 14:00","title":"Balogh Rodrigó: Addig jó, amíg nincs közünk ezekhez a srácokhoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0622f15d-ce36-41bf-9d29-c76063bdccad","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Sajnos még manapság is sokszor előfordul, hogy ha valamilyen testi panaszt vagy tünetet veszünk észre magunkon, hajlamosak vagyunk azt bagatellizálni egészen addig, amíg az már jelentősen rontja az életminőségünket. Különösen igaz ez a férfiakra, akiknél a prosztataproblémák eleinte kellemetlen, később pedig kezelés híján nagyon súlyos tüneteket és jelentős fájdalmat okozhatnak. Az alábbiakban két házaspár történetét meséljük el, akik ugyanazt a problémát eltérő módon kezelték és oldották meg.","shortLead":"Sajnos még manapság is sokszor előfordul, hogy ha valamilyen testi panaszt vagy tünetet veszünk észre magunkon...","id":"20250327_figyeljunk-a-testunk-jelzeseire-prosztata-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0622f15d-ce36-41bf-9d29-c76063bdccad.jpg","index":0,"item":"12bf91b9-1275-4841-9949-5bd77c6073f9","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250327_figyeljunk-a-testunk-jelzeseire-prosztata-proxelan","timestamp":"2025. május. 10. 14:30","title":"Egy probléma, két történet: ezért fontos, hogy figyeljünk a testünk jelzéseire","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"ae93caa0-bc7f-449c-8a18-40b58b83a352","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Egy ember megsérült a főváros közelében, az orosz határhoz közeli Szumi megyét pedig komolyabb károk érték.","shortLead":"Egy ember megsérült a főváros közelében, az orosz határhoz közeli Szumi megyét pedig komolyabb károk érték.","id":"20250511_Orosz-beketorekves-szaz-dronnal-tamadtak-Ukrajnat-vasarnap-hajnalban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae93caa0-bc7f-449c-8a18-40b58b83a352.jpg","index":0,"item":"5a50456c-83d0-47ce-bb48-d6a14a58f2fc","keywords":null,"link":"/vilag/20250511_Orosz-beketorekves-szaz-dronnal-tamadtak-Ukrajnat-vasarnap-hajnalban","timestamp":"2025. május. 11. 15:35","title":"Ilyen az orosz béketörekvés: több mint száz drónnal támadták Ukrajnát vasárnap hajnalban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc7c4931-9edf-40e9-a8ca-17cf069d4c70","c_author":"Szentirmai Áron","category":"360","description":"Az elmúlt években drasztikusan visszaszorult a sportolás közben bekövetkező szívhalál, miközben évtizedek óta stagnál a hirtelen szívleállás gyakorisága. Minek köszönhető ez a fordulat? Mekkora terhelést jelent a sportolás a szívnek, edzhetjük-e a vért pumpáló szervet, és miért gyakoribb a hirtelen szívleállás az amatőr sportolók körében? Hogyan sportoljunk, ha szívproblémáink vannak, kockázatos-e kávét inni edzés előtt? Három kardiológussal beszélgettünk.","shortLead":"Az elmúlt években drasztikusan visszaszorult a sportolás közben bekövetkező szívhalál, miközben évtizedek óta stagnál...","id":"20250510_Sport-terheles-hirtelen-szivhalal-szivproblemak-sportsziv-tomegsport-maraton-futas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc7c4931-9edf-40e9-a8ca-17cf069d4c70.jpg","index":0,"item":"f70fbb22-89a4-4989-8e9f-cf99fc6699db","keywords":null,"link":"/360/20250510_Sport-terheles-hirtelen-szivhalal-szivproblemak-sportsziv-tomegsport-maraton-futas","timestamp":"2025. május. 10. 10:00","title":"Lesből támadó halál – megedzhetjük-e a szívünket, amikor sportolunk?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43b598d7-bf13-478f-a3f8-77ed16a0b8b8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több mint fél évszázad után tért vissza a Földre.","shortLead":"Több mint fél évszázad után tért vissza a Földre.","id":"20250510_Koszmosz-482-urszonda-becsapodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43b598d7-bf13-478f-a3f8-77ed16a0b8b8.jpg","index":0,"item":"d34d68b2-a55c-4334-91c8-6e66fba5cb0d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250510_Koszmosz-482-urszonda-becsapodas","timestamp":"2025. május. 10. 14:13","title":"Becsapódhatott a szovjet Koszmosz-482 űrszonda, egyelőre nem tudni, hol ért földet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A végén már harmadáron kínálta a magyar buszgyártás bástyájának szánt, kínos körülmények közt csődbe ment Ikarus Egyedi félkész csuklós buszait a felszámoló. A járművek konstrukciója ugyan hagy kívánnivalót maga után, a BKV mégis megvenné a csomagot, de még a leértékelt árura sincs pénze.
Rendszám nélküli, hiányos, illetve Volánbusz-sárga Modulo 168d csuklós buszokról készült fényképeket osztott meg Facebook-oldalán az Omnibusz buszos szakblog a BKV kelenföldi telephelyéről. A típust a 2018-ban csődbe ment Ikarus Egyedi gyártotta, amely jelenleg felszámolás alatt áll. A BKV-nál tíz ilyen jármű teljesít szolgálatot, de a képeken olyan buszok láthatók, amelyeket nem állítottak forgalomba – hiszen nincs rendszámuk, burkolati elemek, légkondicionáló berendezés hiányoznak róluk, arról nem beszélve, hogy a BKV színe a kék, nem pedig a sárga.
A BKV megvenné, de nincs miből
„Valóban kilátásba helyeztük a szóban forgó autóbuszok beszerzését, de jelenleg azokra nincs folyamatban eljárás” – közölte némileg rejtélyesen a közlekedési társaság a hvg.hu-val. Majd ezt annyival egészítették ki, hogy a buszok „egyelőre kizárólag tárolás céljából állnak” a telephelyen.
Az biztos, hogy az Ikarus Egyedi felszámolója 2019 közepe óta próbál megszabadulni 11 darab „különböző készültségi fokú” Modulótól, illetve további buszok „gyártásához rendelkezésre álló” készlettől – vagyis alkatrészektől. A gyártáshoz szükséges tervek nem voltak eladóak. A 11 félkész busz értékét bruttó 962,7 millió forintra taksálták, az alkatrészekét 1,94 milliárd forintra, az egészet egy csomagban akarták eladni. Ez többszöri nekifutásra sem sikerült, legutóbb 2020 áprilisában hirdették meg a 2,9 milliárd forint értékű pakkot egymilliárd forintos minimáláron. Ajánlatokat május 5-ig lehetett tenni.
A Modulo 168d Budapesten 2016. április 27-én
MTI / Máthé Zoltán
A felszámoló a folyamatban lévő eljárásról nem adhat tájékoztatást, a hvg.hu iparági forrásoktól úgy értesült, a csomagot a H1 Systems Kft. vette meg, amely korábban az államnak készített egészségügyi szűrőbuszokat Modulo-alapra. (A szűrőbuszoké külön érdekes történet, mivel az Egyedi csődje miatt azok sem készültek el időre.) Állítólag a BKV szeretné megvenni a 11 félkész buszt és az alkatrészeket, majd maga befejezni az összeszerelést, csak épp a közlekedési vállalatnak jelenleg nincs forrása erre. A félkész járműveket a hírek szerint a H1 Systems is szívesen továbbadná a BKV-nak – ha a BKV ki tudná fizetni azokat.
A kormány stadionra ad pénzt, buszra nem
A közlekedési vállalatnak emberemlékezet óta sosincs elég pénze buszt venni. Ennek eredményeképp járműparkja elöregedett, illetve szedett-vedett, sok gyártó sok típusából áll össze, mivel jellemzően egy-egy alkalommal csak néhány darab járművet tudnak venni. Jellemzően használtan, külföldi nagyvárosokból.
A Fidesznek amúgy régóta heppje a buszágazat, a kormány nagyon szeretett volna és szeretne nagy, erős magyar buszgyártót látni. Az egyik kiszemelt az Ikarus Egyedi volt, amely minden elképzelhető állami segítséget megkapott a nagy megrendelésektől kezdve az ad hoc jogszabálymódosításig, amikor erre hivatkozva csúszhatott a rendelt mennyiség leszállításával – amíg csúfos körülmények közt csődbe nem ment. A kormány most épp a magyar települések tömegközlekedésének környezetbaráttá tételét, a villanybuszosítást, illetve a magyar villanybuszgyártás felfuttatását tűzte zászlajára. Utóbbi elektromos buszt sorozatgyártani képes magyar cég híján egyelőre nem reális. Előbbiből Budapestet aligha lehet kihagyni. A kormány elvileg nem is akarja, de azért beszédes, hogy az innovációs minisztérium által május 12-én, a „városi közlekedés zöldítésében érdekelt vállalatok és intézmények vezetőivel” tartott egyeztetésen se a fővárosi önkormányzat, se a fővárosi közlekedés szervezője, a BKK, se a legnagyobb fővárosi közlekedési cég, a BKV képviselője nem vett részt. Ott volt viszont Vitézy Dávid, az agglomerációs közlekedésért felelős állami cég vezetője.
Leginkább a BKV tud mit kezdeni a Modulo-pakkal
A BKV részéről nem lenne irracionális döntés megvenni a csomagot egymilliárd forintért, vagy akár többért. A cég már üzemelteti a típust, vagyis a szerelőknek, sofőröknek van vele tapasztalatuk. A pakkban 11 félkész busz van – a BKV anno 86 milliós darabáron vette a nála most működő járműveket. A sok alkatrészből pedig biztosan kijön jópár darab, de ezeket még össze kellene szerelni, ráadásul a tervek nélkül. Azért ez valószínűleg megoldható, hiszen a BKV-nak van tapasztalata a típussal. Az alkatrészek egy részét nyilván lenne hova tenni, a működő példányokat lehetne velük szervizelni.
A helyzetet nyilván megkönnyítené, ha a csomagban a tervek is benne lennének – még a csődeljárás kezdetekor úgy értesültünk, Mészáros Csaba tulajdonos, volt cégvezető akkor és korábban rengeteg vagyonelemet kiszervezett a vállalatból, beleértve a szellemi tulajdonjogokat. Mivel ezek nincsenek a felszámolás alatt álló vállalat birtokában, a felszámoló elárverezni sem tudja őket, így jelentősen csökken az eladásra kínált vas értéke. A BKV értelmezhető mennyiségben üzemelteti a típust, képes buszokat összeszerelni, vagyis praktikusan ők tudnának legjobban élni a Modulo-csomaggal.
Pocsék konstrukció, de most akciós
A Modulók ellen szól, hogy pocsék konstrukcióról van szó – ezt állítják még a BKV-s sofőrök is. Egy magánszemély 2018 közepén tett feljelentést a rendőrségen a buszok miatt. A feljelentő azt vélelmezte, hogy a járművek konstrukcióhibásak, nem biztonságosak, és meg kellene vizsgálni, hogyan kaphattak egyáltalán típusengedélyt. Az Egyedi ugyanis a prototípushoz képest (ami eredetileg megkapta az engedélyt) rövidebbre vette a szériagyártott járműveket és egyéb változtatásokat hajtott végre, ezáltal drasztikusan megváltoztak a menettulajdonságaik. Szakmabeli forrásaink szerint kisebb változtatások is az engedélyezési eljárás újbóli lefolytatását szokták maguk után vonni.
A BKV-nál mindenesetre a náluk üzemelő darabok csuklója fölé egy légrugós csillagkapcsolást építettek be, hogy az tompítsa a függőleges irányú kilengést (a busz hullámzását). De valószínűleg nem a Modulo lenne a cégvezetés első választása, ha minőségi alapon tudnának buszt vásárolni, nem pedig az lenne a legfontosabb tényező, hogy mire futja.
Az Egyedi sok-sok milliárddal tartozik
Ami az Ikarus Egyedi felszámolását illeti, a csuklós Modulók csomagja volt a legnagyobb tétel. A felszámoló még 4 félkész elektromos midibuszt kínált eladásra, alkatrészekkel csomagban végül már 227 millió forintos minimáláron (a becsérték 70 százalékáért). A BKV ezt a típust is üzemelteti, de úgy tudjuk, nem ők vették meg a csomagot, hanem Mészáros Csaba egy másik érdekeltsége. Az biztos, hogy a felszámoló ezt a pakkot 2020 áprilisában már nem kínálta megvételre. Ahogy azt a 108 millió forintra taksált egyéb eszközt sem, aminek a minimálára végül már 75 millió forint volt.
Úgy tudjuk, vannak még értékesítésre váró, kisebb vagyonelemek, de az nem látszik, hogy a befolyt összegből ki lehetne fizetni az Egyedi összes tartozását. A cég legnagyobb hitelezője az MKB bank a maga 5,9 milliárdos követelésével – ennek értékében zálogjoga volt a Modulo-csomagon.
Az Egyedi bedőlését elsősorban az okozta, hogy a Volánbusz rendelt tőle 150-et a csuklós Modulókból (ezért maradhattak még a felszámolásra Volán-sárga buszok, amik a BKV telephelyére kerültek), a BKV pedig 30-at. Az Egyedi azonban nem teljesített időben, csak a BKV kapott pár darabot, jórészt késve. Amint a szerződés lehetővé tette, mindkét cég elállt a megrendeléstől. A szerződések alapján kalkulálva a Volán nagyjából 2,6 milliárd forint nemteljesítési kötbért követelhet, a BKV 344 millió forintot. Mészáros Csaba a két cég követelését nem ismerte el, így azok nem szavazhattak a csődegyezségi tárgyaláson. Az MKB mindenesetre nem fogadta el az Egyedi ajánlatát, így a csődeljárás végül felszámolásba fordult, a Volánbusz és a BKV pedig jogi útra terelte a kérdést.
„BKV Zrt. által indított eljárások befejeződtek, az eljárások társaságunkra nézve kedvezően alakultak” – közölte most a BKV a hvg.hu-val. A felszámolás alatt álló cégtől 370 millió forintot követelnek.