Kamu szűrővizsgálatokra nyergeltek át a nyugdíjasokat bepalizó cégek

Kamu szűrővizsgálatokra nyergeltek át a nyugdíjasokat bepalizó cégek

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Alig tartanak már a nyugdíjasok megkopasztását célzó utazással egybekötött termékbemutatókat, annál inkább terjednek a kamu szűrővizsgálatok és az étrendkiegészítős előfizetési csapdák. A fogyasztóvédelem elmondja, mire kell figyelni.

Lényegében eltűntek Magyarországról az utazással és ebéddel egybekötött hagyományos termékbemutatók az Információs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlése szerint. A tárca szerint ez főként az ügyben 2015-ben történt törvénymódosításnak, illetve a népegészségügy és a rendőrség folyamatos fogyasztóvédelmi ellenőrzéseinek köszönhető.

Míg öt éve havonta átlagosan 43, idén már mindössze havi két megkeresést kapott a hatóság hasonló ügyekben

– írták, de jelezték, hogy továbbra is fokozottan figyelnek, mert az ilyen cégek új módszerekkel igyekeznek bepalizni az idős embereket: ingyenesnek mondott szűrővizsgálatokkal, illetve telefonon kicsikart előfizetési csapdákkal.

Álorvosok a szűrővizsgálaton

Telefonon ajánlanak ingyenes szűrővizsgálatot főként nyugdíjasoknak, akiket orvosi rendelőnek tűnő helyiségben fogadnak, majd a „vizsgálat” eredményeként súlyosabb szövődmények megelőzésére állítólag alkalmas termékeket tukmálnak rájuk.

A tárca figyelmeztet, hogy a vizsgáló álorvosoknak/értékesítőknek semmiféle egészségügyi végzettségük nincs, nem állíthatnak fel érvényes diagnózist. Sőt tevékenységük nem csak anyagilag károsíthatja meg az ügyfeleket, hanem egészségügyi kockázatot is jelent, hogy

nem ismerik a vásárlók tényleges egészségi állapotát, és az általuk ajánlott termékek szedése – például más, rendszeresen szedett gyógyszerrel együtt alkalmazva – veszélyes lehet.

Étrendkiegészítők előfizetési csapdával

Ugyancsak telefonon veszik rá a gyanútlan ügyfeleket, hogy egészségmegőrzőnek mondott étrend-kiegészítőket rendeljenek. A csali, hogy az első csomagot ingyenesen, csak a szállítási költség kifizetésére igényt tartva küldik. Csakhogy ezután bizonyos időközönként – többnyire havonta – automatikusan újraküldik a terméket, és ekkor már csekket is mellékelnek a vételár kifizetésére. Arra pedig, aki nem fizet, egyszeri felszólítás után behajtócéget küldenek, a vételáron kívül egyéb költségeket és késedelmi kamatot is követelve. A fogyasztóvédelem figyelmeztet, hogy

az előfizetési csapdát ki lehet kerülni, mivel a vásárlót az efféle esetekben is megilleti a 14 napos elállási jog.

Az ilyen bepalizós cégeket súlyos büntetéssel sújthatja a fogyasztóvédelmi hatóság: árubemutatóval vagy telefonos értékesítéssel kapcsolatos jogszabálysértés esetén 15 ezer forinttól akár a nettó árbevétel 5 százalékáig terjedő bírságot is kiszabhatnak. Egy wellness eszközöket 700-800 ezer forintért áruló cégnek például 10 milliós bírságot kellett fizetnie, miután hamis leleteket állított ki, majd méregdrága, de igazoltan hatástalan eszközöket kínált eladásra.

„Arra kérjük a fogyasztókat, hogy feltétlenül jelezzék a kormányhivataloknál, ha megtévesztő, visszaélésszerű gyakorlattal találkoznak, mert ezzel nagyban megkönnyíthetik a munkánkat” – idézték az ITM közleményében Cseresnyés Péter kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkárt.

Hozzászólások