Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9163546b-f1f1-44e8-ac67-1902f052ee56","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Francia Polinézia Kamaka nevű szigetén az összes patkányt ki kellett irtani, miután az emberek által odahurcolt állat igencsak elszaporodott. A következmény: újra megjelent a területen egy madárfaj, amit egy évszázada nem láttak arrafelé.","shortLead":"Francia Polinézia Kamaka nevű szigetén az összes patkányt ki kellett irtani, miután az emberek által odahurcolt állat...","id":"20250105_termeszetvedelem-kamaka-polineziai-viharfecske-madar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9163546b-f1f1-44e8-ac67-1902f052ee56.jpg","index":0,"item":"95d36b67-3694-4387-8393-177650b7b355","keywords":null,"link":"/tudomany/20250105_termeszetvedelem-kamaka-polineziai-viharfecske-madar","timestamp":"2025. január. 05. 14:03","title":"Óriási természetvédelmi siker: 100 év után visszatértek a kihalás szélén álló viharfecskék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59d104fc-4d18-4e82-951b-0a632b3644d9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A biturbó V6-os Praga Bohema ára adók nélkül is 600 millió forint magasságában mozog.","shortLead":"A biturbó V6-os Praga Bohema ára adók nélkül is 600 millió forint magasságában mozog.","id":"20250105_a-csehek-tenyleg-megcsinaltak-meregdraga-szuperautojukat-praga-bohema","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59d104fc-4d18-4e82-951b-0a632b3644d9.jpg","index":0,"item":"fe1c408b-8d1f-49c8-a16e-4efd3a09a8bf","keywords":null,"link":"/cegauto/20250105_a-csehek-tenyleg-megcsinaltak-meregdraga-szuperautojukat-praga-bohema","timestamp":"2025. január. 05. 07:21","title":"A csehek tényleg megcsinálták méregdrága szuperautójukat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6dcad429-62f6-4f81-b341-5efebc929354","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Galériánkban megmutatjuk, milyen szettekben vonultak fel a legnagyobb sztárok a vörös szőnyegen.","shortLead":"Galériánkban megmutatjuk, milyen szettekben vonultak fel a legnagyobb sztárok a vörös szőnyegen.","id":"20250106_Golden-Globe-ruhak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6dcad429-62f6-4f81-b341-5efebc929354.jpg","index":0,"item":"98bdeba6-c3ec-4e5f-a0c3-be493489f1d2","keywords":null,"link":"/elet/20250106_Golden-Globe-ruhak","timestamp":"2025. január. 06. 16:55","title":"Arany, szatén és csillogás: íme a legszebb Golden Globe-ruhák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60a70436-e7a8-43a8-9a04-7bafb81c9191","c_author":"Németh András","category":"360","description":"A rendszerváltást hozó bársonyos forradalom, majd a közös állam felbomlása óta eltelt idő fő tanulsága, hogy a cseh paternalizmustól megszabadult Szlovákia bebizonyította, annak ellenére képes az önálló létre, hogy Csehország továbbra is stabilabb és fejlettebb állam. A két nép kapcsolata a szakítás óta is szoros, most Robert Fico barátkozása Vlagyimir Putyinnal éket ver közéjük. ","shortLead":"A rendszerváltást hozó bársonyos forradalom, majd a közös állam felbomlása óta eltelt idő fő tanulsága, hogy a cseh...","id":"20250105_hvg-csehszlovakia-csehorszag-szlovakia-populizmus-oroszorszag-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60a70436-e7a8-43a8-9a04-7bafb81c9191.jpg","index":0,"item":"6159f8eb-0101-404b-b51d-0574077520e2","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-csehszlovakia-csehorszag-szlovakia-populizmus-oroszorszag-ukrajna","timestamp":"2025. január. 05. 11:00","title":"A csehek és a szlovákok nem bánták meg országaik válását, amelyben ritka kivételként mindkét fél jól járt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"65 embert vert át, ezzel 14 millió forintot szerzett egy Hajdú-Bihar vármegyei férfi, aki a bizniszbe az élettársát és két barátját is bevonta.","shortLead":"65 embert vert át, ezzel 14 millió forintot szerzett egy Hajdú-Bihar vármegyei férfi, aki a bizniszbe az élettársát és...","id":"20250106_online-csalas-buncselekmeny-hajdu-bihar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9.jpg","index":0,"item":"26714b70-49b8-41bf-81a4-ee5e13547582","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_online-csalas-buncselekmeny-hajdu-bihar","timestamp":"2025. január. 06. 10:19","title":"Mobil garázzsal vert át embereket, számlát is adott az online csaló","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a2dbfeb-1132-45ad-bbac-e80403ba6d1f","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A fővárosban, illetve a január elsejei tömegmészárlás helyszínén is tiltakoztak vasárnap.","shortLead":"A fővárosban, illetve a január elsejei tömegmészárlás helyszínén is tiltakoztak vasárnap.","id":"20250106_Tobb-ezren-tuntettek-Montenegroban-a-belugyminiszter-lemondasat-kovetelve","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a2dbfeb-1132-45ad-bbac-e80403ba6d1f.jpg","index":0,"item":"1410a60b-6ec5-42b3-8fe7-365cf1147264","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_Tobb-ezren-tuntettek-Montenegroban-a-belugyminiszter-lemondasat-kovetelve","timestamp":"2025. január. 06. 06:26","title":"Több ezren tüntettek Montenegróban a belügyminiszter lemondását követelve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f1c09ed-7edf-438e-940f-d41af857cdcd","c_author":"Ligeti Nagy Tamás","category":"360","description":"Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.","shortLead":"Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát...","id":"20250105_hvg-nexus-harari-tortenelem-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f1c09ed-7edf-438e-940f-d41af857cdcd.jpg","index":0,"item":"931fd9c0-b3de-41ae-8842-385da5a3d4b9","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-nexus-harari-tortenelem-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. január. 05. 19:30","title":"\"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök\" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a354cb1f-3ca2-4c64-b1ec-e658f7843cd4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"De ha kell, lényegében helyben is tud ugrálni a kocsi. ","shortLead":"De ha kell, lényegében helyben is tud ugrálni a kocsi. ","id":"20250106_szoges-akadaly-BYD-1287-loeros-szupersportkocsija-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a354cb1f-3ca2-4c64-b1ec-e658f7843cd4.jpg","index":0,"item":"3b18ec63-3b88-44b8-979b-eff45c0f0fa3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_szoges-akadaly-BYD-1287-loeros-szupersportkocsija-video","timestamp":"2025. január. 06. 13:59","title":"Képes átugrani egy szöges akadályt is a BYD 1287 lóerős szupersportkocsija – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gyakorlatilag nem maradt a Postán kívül magyar cég a csomagkiszállítási szegmensben – a konszolidáció éve volt 2024 magyar a piacon, több kisebb céget is bekebeleztek a tőkeerős nemzetközi szolgáltatók. A közel hatezer automata több mint 80 százaléka két nagy szereplő kezében összpontosul.
Összesen 5992 csomagautomata üzemel Magyarországon a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) december közepén közzétett jelentése szerint. Ez továbbra is rohamos bővülést jelent a szegmensben, hiszen áprilisban a GKID piackutató cég adatai szerint még csak 5200 automata működött az országban. A telepítések üteme a közeljövőben sem lassul, a szakértők szerint 2025 nyarára a masinák száma a hétezer darabot is elérheti, a csúcson pedig akár 8-9 ezer is üzemelhet az országban.
A friss adatok alapján az összes automata 52 százaléka (3116 darab), míg a csomagpontok 42 százaléka (2000 darab) a cseh hátterű Packetához tartozik, amely júniusban jelentette be, hogy felvásárolja az addig magyar kézben lévő Foxpostot. Ezzel megszerzett több mint 1500 csomagautomatát, és magasan a legnagyobb szereplővé vált a piacon.
Igaz, a terjeszkedési terveket nem sikerült teljes mértékben tartani: a Packeta augusztusi közleményében még az szerepelt, hogy a hálózat az év végére meghaladja az ötezer átvételi pontot és a háromezer automatát.
A társaság még a piaci dominanciája mellett sem tudta tartani azt a tempót, amit a kínai Temu diktált neki, miután leszerződött a filléres termékeket áruló online piactérrel. A Packeta maga is elismerte, hogy a hálózata nem bírja azt a terhelést, amit a magyar vásárlók rendelései támasztottak. Bár a cég nem kizárólagos szállítója a temus termékeknek, sőt messze nem is a legnagyobb, a kitettségét viszont növeli, hogy több csomagot szállít automatákba, mint a versenytársak, ami ad egy bizonyos fokú rugalmatlanságot – írtuk akkor.
Optimális esetben ugyanis a feladó partnerek előre megmondják, hogy egy adott héten milyen mennyiségű csomagot terveznek átadni, így a szolgáltató előre tud tervezni. A problémát az jelenti, hogy minél távolabbi és minél globálisabb partnerről van szó, annál rugalmasabban kezelik a cégek a volumeneket. Már csak azért is, mert egy Temuhoz hasonló cég esetében nem nagyon van szankcionálási lehetőség, ha a megbeszéltnél több csomag érkezik – írtuk ezzel foglalkozó októberi cikkünkben. A Packeta a fennakadás után komoly kapacitásbővítésbe kezdett, többek között bejelentették, hogy növelik az érintett automatáik kapacitását, és bővítik a csomagponthálózatukat is, illetve a cég jelenleg keres munkatársakat, főként csomagkezelőket.
Budapesti Foxpost csomagautomata.
Reviczky Zsolt
A második legnagyobb szereplő a piacon a GLS, amely az NMHH adatai szerint 1758 automatával (ez az összes 29,3 százaléka) rendelkezett, emellett 1100 csomagponttal (22,9 százalék), azaz olyan üzlethelyiséggel szerződött le, amelyek díjért cserébe vállalják a csomagok átadását az ügyfelek számára. Az Európában és Észak-Amerikában vezető csomaglogisztikai szolgáltató, a GLS-csoport júliusban jelentette be, hogy felvásárolta az e-kereskedelemre szakosodott teljes körű webáruházi raktárlogisztikai szolgáltatást nyújtó, 2023-ban 2,4 milliárdos árbevételt elérő magyar iLogistic vállalatot. Az akvizíció értékét nem közölték. A cég 2023-ban több mint 1 millió megrendelést teljesített alvállalkozó partnerei, köztük a GLS közreműködésével, és jelenleg mintegy 300 e-kereskedelmi vállalat áruforgalmát kezeli napi szinten – állt a GLS júliusi közleményében.
A Magyar Posta 608 csomagautomatát üzemeltetett 2024 végén, és 237 szerződött partner szolgált átvevőpontként az állami vállalaton keresztül feladott küldemények számára – noha a cég júniusban a HVG kérdésére úgy nyilatkozott, hogy év végére az automaták száma el fogja érni a 700 darabot.
A Postát az állam azzal próbálta helyzetbe hozni (beavatkozva ezzel a normális piaci folyamatokba), hogy egy indoklás nélküli rendelettel februárban kötelezővé tette az e-kereskedőknek, hogy a kiszállítási opciók között szerepeltessék a Magyar Posta logisztikai üzletágának szolgáltatásait is. A vásárlók körében ugyanakkor nem éppen népszerű a szolgáltatás, a problémákat pedig tetézi, hogy a karácsony előtti, zsúfolt időszakban
a Posta „leleményes” megoldást választott: ha a küldemény nem fért be az automatába, a legközelebbi postára vitték, a vásárlóknak pedig ott kellett átvenniük,
ami miatt az ezzel foglalkozó fórumokon komoly népharag zúdult a vállalatra.
Az Emag-csoporthoz tartozó Sameday összesen 416 Easybox-csomagautomatát és 514 csomagpontot üzemeltet. A cég az év folyamán vásárolta fel a Sprinter futárszolgálatot is működtető Pactic Groupot, akkor a vezérigazgató még úgy nyilatkozott: „A tranzakció véglegesítése után a Sameday ügyfelei olyan teljes körű szállítási szolgáltatásokhoz jutnak hozzá, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy az egész régióban kimagasló feltételek mellett küldhessenek és fogadhassanak csomagokat.”
Ehhez képest a vállalat rendszere – a Packetához hasonlóan – októberben „letérdelt”, több ezer dühös felhasználó panasza árasztotta el a Sameday Facebook-oldalát, mert hetekig nem kapták meg a csomagjaikat. A vállalat saját bevallása szerint az „ideiglenes nehézségek” a kiszállítás és az ügyfélszolgálat területén „az őszi, a szezonra nem jellemző kedvezmények által okozott csomagdömping és a korábbi akvizíciók miatt jelenleg is zajló konszolidációs folyamatok” okozták. Itt tehát a felhasználók a „kimagasló feltételek” helyett egy átmenetileg összeomló rendszert kaptak.
A további szereplők, mint a DPD, a DHL és az Express One a csomagautomata-piacon nem számítanak jelentősnek, ezek a cégek inkább a házhoz szállításra fókuszálnak továbbra is, bár a DPD 800 átvevőponttal szerződött le az NMHH adatai szerint, míg az Express One-nak 44 automatája van, és 154 csomagponttal áll partneri kapcsolatban.
Sameday csomagautomata.
Sameday.hu
A konszolidáció éve volt
2024 a nagy átrendeződések éve volt mind az e-kereskedelem, mind a főként ezeket kiszolgáló csomagkiszállítás piacán. Ez utóbbi folyamatnak a része az is, hogy a nemzetközi, főként régiós vagy nyugat-európai szereplők kiszorították a magyar befektetőket. A Wallis és a Trueway júniusban adott túl a Foxposton, és a Sameday – a Sprinter felvásárlása mellett – szintén ekkoriban szerzett 80 százalékos részesedést a Fürgefutár.hu-ban.
Az akvizíciók eredményeként gyakorlatilag nem maradt a Postán kívül magyar cég a csomagkiszállítási szegmensben: a GLS angol, az Alzabox és a Packeta cseh hátterű, míg az ExpressOne tulajdonosa az osztrák, a DPD-é pedig a francia állami posta. A szakértők szerint a piaci konszolidáció viszont az idei bejelentésekkel véget is ért, hiszen nincsen már eladó szereplő Magyarországon.
Az online rendelt csomagok nagy részét továbbra is házhoz kérik a vásárlók (2015-ben a rendelések felét, 2023-ban már 71 százalékát), viszont az automaták és csomagpontok gyors terjedésével párhuzamosan ez a kiszállítási megoldás is egyre népszerűbb: 2023-ban a küldemények 21 százalékát ezekre a helyekre kérték.
Temus csomag.
Nikos Pekiaridis / NurPhoto / NurPhoto via AFP
Ez azért sem véletlen, mert a futárcégek számára jóval tervezhetőbb és áramvonalasabb működést tesz lehetővé az automaták használata. A rekeszeket feltöltő futárok naponta 800-1000 csomagot tudnak kézbesíteni, szemben a házhoz szállításra dolgozó sofőrök napi 100-120 címével. Ezzel nemcsak az egy árura jutó fajlagos költség, hanem a járművek károsanyag-kibocsátása is érdemben csökkenthető.
Sok vállalat a profitja csökkentésével próbálja megoldani, hogy ne kelljen túlságosan emelnie az árakat, de a költségeik egyre nőnek és most már aggasztóan nagy áremelkedést várnak 2025 elejére.