Tetszett a cikk?

A nemzetközi nagyvállalatok fúziója, stratégiaváltása a "végeken" is előbb-utóbb a cégek, termékek átnevezésével jár együtt. A Deutsche Telekom-csoport magyar tagjai most veszítik el korábbi, jól bevezetett márkaneveiket, de a globális egységesítés előnyeit más cégek is igyekeznek kihasználni.

Aligha lőhet bakot a minden idők legnagyobb magyarországi átmárkázásával a napokban Magyar Telekommá keresztelt Matáv Magyar Távközlési Rt. fő tulajdonosa, a Deutsche Telekom AG (DT). Reklámszakértők szerint ugyanis a gyorsan megújuló, fejlett technológiát megjelenítő termékek - például autók, műszaki cikkek vagy éppen távközlési szolgáltatások - átkeresztelésének minimális a kockázata, szemben például az élelmiszerekével. Ha a világ legértékesebb, csaknem 70 milliárd dollárt érő márkáját, a Coca-Cola üdítőt hirtelen egy eddig ismeretlen néven kezdenék árusítani, visszaesne a kereslet iránta; ám ez aligha fordulhat elő a Matáv-csoport napokban T-márkásított termékeivel, szolgáltatásaival (HVG, 2005. május 7.).

A Matáv pirosát rózsaszínre - hivatalosan magentára - átfestő hadművelet főpróbája tavaly a mobil leány Westel Távközlési Rt. átformálása volt, amelyre a DT 5,92 milliárd forintot költött. Az éppen egy éve kezdődött akció eredményeképpen novemberre az új márkanév ismertsége 100 százalékos lett. Ehhez másfél hónap alatt az ország szinte valamennyi Westel-feliratát T-Mobile-ra cserélték, a nyári hónapokban - a TNS Media Intelligence Kft. adatai szerint, listaáron - csaknem 2 milliárd forintot költöttek hirdetésre, és legyártottak 100 ezer olyan műanyag röptányért (frizbit), amely a reklámfilmekben szerepelt.

Bár az egységes globális megjelenés érdekében a DT korábban már más, többé-kevésbé jól menő mobilcégeket is átkeresztelt, a helyi piacon olyan elismerttel, mint Magyarországon a Westel, még nem kísérletezett. A régi elnevezés "kiiktatását" a Matáv 2004-ben értékcsökkenésként könyvelte el, ennek nagysága az éves jelentés szerint körülbelül 4,4 milliárd forint volt. Ennél azonban egy nagyságrenddel többre becsülték a Westel nevet, amikor felértékelték - ismerte el a HVG-nek Langsteiner Marianne, a társaság marketingért felelős igazgatója. A korábbi márkaépítés sikerét elismertetve a Westelnek a többi DT-leány mobilcéghez képest sikerült kicsikarnia némi engedményt: egyedül Magyarországon ejtik például a cég nevét "tímobájl" helyett "témobil"-nak, csak itt van anyanyelvi szlogen (még Németországban és Ausztriában is az angol "For a better world for you" járja), valamint továbbra is használhatja a Domino és - a hűségprogramra - a Kapcsolat elnevezéseket.

A most T-Online-ra váltó, hajdanán a MatávNet nevet viselő, világhálós Matáv-vállalkozás szinte napra pontosan négy esztendővel ezelőtt lett Axelero Internet Rt. "A széles sávú szolgáltatások kezdetekor az internet és a telefónia külön utakon fejlődött, most viszont egyre több a közös megoldás" - ismerte el a névegységesítő törekvés jogosságát a HVG-nek Simó György, a T-Online Rt. vezérigazgatója. Az axelero.hu helyét is átveszi majd a t-online.hu, a hírportál neve azonban változatlanul Origo marad.

Tulajdonosváltás miatt kényszerült újramárkázásra a Matáv fő riválisa. "A Vivendi-Invitel névcserét valamivel több mint 200 millió forintból oldottuk meg" - mondta a HVG-nek Somogyi Ildikó, az Invitel Távközlési Rt. kommunikációs igazgatója. A francia tulajdonos 2003 májusában adta el a Vivendi Telecom Hungary Rt.-t az AIG-GMT Partners konszernnek (HVG, 2003. október 25.), a 2000-ben csaknem 1 milliárd forintért bevezetett Vivendi márkanév használatát pedig csak 2003 végéig engedélyezte. Az Invitel bevezetésére fordított összeg fele az arculati elemek cseréjére - például az üzletek átfestésére vagy új levélpapírok nyomtatására - ment el, a többit az Invitel szolgáltatási területén a helyi médiumokban költötték el hirdetésekre, de televíziós reklámra már nem jutott belőle. Ennek ellenére egy év elteltével a társaság szolgáltatási területén már a lakosság 90 százaléka ismerte az új nevet.

Második oldal - Érdekházasságok (Oldaltörés)

Az amerikai Hewlett-Packard (HP) és a Compaq 2001-ben történt egyesülését (HVG, 2001. október 20.) követően a magyar leányvállalatok sorsát hónapokig bizonytalanság övezte. A HP akkor a világ 14. legértékesebb márkájaként nem egészen 18 milliárd dollárt ért, de a Compaqot is több mint 12 milliárdra becsülték. Mivel a fúzió során, két év alatt 2 milliárd dolláros költségcsökkentést terveztek a cégnél, mindkét márka fenntartása aligha fért volna bele a büdzsébe. A főmárkaként továbbélő HP tavaly már 21 milliárd dollárt ért, a Compaq azóta csak egyes számítógépeken és notebookokon szerepel, almárkaként feltüntetve. Nem ez volt a Compaq első érdekházassága; 1998-ban felvásárolta a főleg nagy teljesítményű számítógépeket gyártó Digitalt, amely nyomtalanul beolvadt az erősebb cégbe. "Amikor digitalosokból compaqosok lettünk, az ügyfelek azt hitték, kávét árulunk" - emlékszik vissza az új márka honosításának nehézségeire Beck György, a HP (korábban Compaq) Magyarország Kft. vezérigazgatója, utalva rá, hogy akkoriban a Compack Douwe Egbertstől kellett markánsan megkülönböztetniük magukat. Alighogy felépítették a magyar piacon a Compaq márkát, jött a HP és az újabb névcsere.

A sorozatos névváltást Beck szerint a munkatársak alaposan megszenvedték. Míg a legtöbb cég kap néhány hónapot arra, hogy a dolgozókkal elfogadtassa az új nevet, a magyarországi digitalos, compaqos, HP-s vezetők - tőzsdei cégekről lévén szó - semmit sem tudhattak hamarabb a változásról, mint a részvényesek. Ráadásul a HP-Compaq adásvétel bejelentése és a versenyhivatali áldás között kilenc hónap telt el, addig a két cég ádáz konkurenciaharcot vívott egymással. "Rettenetesen megviselte az üzletkötőket, hogy hitelesnek kellett látszaniuk, holott egyik nap még a versenytárs termékeinek gyenge pontjaira koncentráltak, míg másnap már ugyanazt a terméket a sajátjukként kellett magasztalniuk" - hoz példát Beck a skizofrén helyzetre.

A Z+ zenei televíziós csatorna Vivára keresztelését az új tulajdonos, a német Viva Media AG kezdeményezte 2001-ben, amikor megvásárolta a Z+ Műsorszolgáltató Rt.-t. A magyar menedzsment pedig nem sokáig kérette magát, ugyanis a csatorna műsorvezetői akkoriban idehaza nehezen férhettek volna Britney Spears és más világsztárok közelébe. "Azért vettük föl a Viva+, majd a Viva nevet, hogy az anyacég hálózatának előnyeit élvezhessük, exkluzív anyagokat kapjunk" - magyarázta a HVG-nek a névcsere okát Málnay B. Levente vezérigazgató, hozzátéve, hogy az új névvel maximálisan elégedettek. Így történhetett, hogy a tavaly nyári újabb tulajdonosváltás után - amikor a Music Television (MTV) tulajdonosa, a Viacom International Inc. megvásárolta a Viva Media AG-t - kacsának bizonyult a több médiumban is megjelent hír, hogy a magyar Viva hamarosan MTV Hungary néven jelentkezik. "Ha lesz is magyar MTV, nem a Viva helyett, hanem a mellett indítjuk el" - kommentálta a pletykákat Málnay.

Gyakori tulajdonos- és vele járó névváltás jellemzi a magyar biztosítási piacot. Az Állami Biztosító ma Aegon néven fut, a Hungária Biztosító Allianz lett, a Colonia pedig előbb Axa, majd Uniqa. A Nationale Nederlanden ING-vé, az Európa Biztosító Groupamává változott. "A biztosító átnevezését az azonos nevű francia tulajdonos döntötte el, hogy megerősítse a cégcsoport magyarországi jelenlétét" - indokolta a HVG-nek Francois Maresquier, a Groupama Biztosító Rt. vezérigazgatója. De más érv is szólhatott a gyors váltás mellett: tavaly az Európának meggyűlt a baja a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletével, a hatóság 2004 májusában pénzügyi szükséghelyzetet állapított meg nála (HVG, 2004. június 19.), ami sokat ártott a cég hírnevének. Nem kizárt, hogy a tulajdonos Groupama S. A.-t ez is motiválta, amikor a közel 1,8 milliárd forintos, kényszerű tőkeemelést követően a könnyen megjegyezhető Európa nevet tavaly októberben a magyar piacon sokkal nehézkesebbre cserélte, az átkeresztelésre 100 millió forintot fordítván.

"Az év húzásának" nevezte a Daewoo-Chevrolet emblémaváltást a Young & Rubicam (Y&R) reklámügynökség. A különböző európai országokban 2004 végén és 2005 elején lecserélt logójú kisautókból 2005 első három hónapjában 57,5 ezret adtak el, 33,6 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. "Az új Chevrolet-ra keresztelt Daewook presztízsét mutatja, hogy a régi Daewoo-tulajdonosok közül sokan érdeklődnek, hol lehetne beszerezni az új emblémát" - mondta a HVG-nek Dános András, a Chevrolet Southeast Europe Autóforgalmazó Kft. píárigazgatója. Az átmárkázás azonban több bonyodalommal járt. Bár az amerikai General Motors (GM) 2002-ben többségi részesedést szerzett a csődbe ment dél-koreai Daewoo Motorban (HVG, 2002. május 11.), a Daewoo márkanév csak részben lett az övé, a korábbi tulajdonos továbbra is használja híradás-technikai cikkekre, amelyek minőségébe és imázsába a GM nem szólhat bele. Ráadásul a Lengyelországban és Romániában működő Daewoo-autógyárak nem kerültek a GM tulajdonába. Ezért a GM vezérkara úgy döntött, átlagautóit világszerte Chevrolet-ra kereszteli; Dél-Amerikában például az idehaza Opelként ismert Corsát, Astrát és Vectrát is Chevynek becézik. Ám a marketingstratégiának vannak sajátos árnyalatai: a Chevrolet luxus sportkocsiját, a Corvette-et Magyarországon nem a Daewookkal együtt árusítják majd, hanem a nyáron megnyíló - a GM-márkacsalád "előkelőségeire" szakosodó - Cadillac-szalonban.

HERMAN BERNADETT

MTI Gazdaság

Zöld út a Matáv névváltásának

A Matáv Rt. neve Magyar Telekom Távközlési Rt.-re változik, az erről szóló igazgatósági előterjesztést a távközlési cég rendkívüli közgyűlése kedden hagyta jóvá.

hvg.hu Gazdaság

A norvégok cáfolják a Pannon GSM névváltását

Hírek szerint a France Telecom tulajdonában lévő Orange márkanév válthatja fel a Pannon nevet, és a második legnagyobb magyar mobilcéget norvég tulajdonosa, a Telenor el is adhatja a francia vállalatnak. A hvg.hu kérdésére a Telenor központjában azonban cáfolták a híreket.

hvg.hu Gazdaság

Bivalyerős a Magyarország-brand, de a leveskockák is jól futnak

Melyek a Magyarországon legmegbecsültebb hazai és külföldi márkák? Mely fogalmakat kapcsolják a külföldiek Magyarországhoz, s miként látjuk mi magunkat? Erről is szó esett azon a Young & Rubicam által csütörtökön rendezett sajtótájékoztatón, amelyen a BrandAsset Valuator (Márkaméter) nevű brand-értékelő modellt mutatták be.

hvg.hu Média

Tarolnak a sajátmárkás termékek

A megkérdezettek többsége bevásárláskor szinte minden hetedik forintot – megközelítően 300 milliárd forintot - sajátmárkás, azaz a kiskereskedelmi lánc saját logójával ellátott termékre költik. Az olyan termékek körében hódítanak a sajátmárkás termékek, amelyek vásárlásához nem fűződik érzelem - derül ki a GfK Hungária legfrissebb jelentéséből.

MTI Gazdaság

Újabb klasszikus termékmárka tűnik el

Kilencven éves működés után az idei év végén bezárják a Schott Jenaer Glas csoport háztartási üvegtermékeket gyártó részlegét, s ezzel befejeződik a jénai termékek gyártása.

MTI Gazdaság

Gazdát cserél egy régi magyar márka

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa tárgyaláson kívül hozott határozatában engedélyezte, hogy a Henkel Magyarország Kft. megvásárolja az Unilever Magyarország Kft. Biopon Üzletágát.

Kijött Harry hercegék új netflixes sorozatának előzetese, és máris utálják az emberek

Kijött Harry hercegék új netflixes sorozatának előzetese, és máris utálják az emberek

Debrecennél és Székesfehérvárnál is gázolt a vonat

Debrecennél és Székesfehérvárnál is gázolt a vonat

Szőnyeg szélére állítanák az EP-ben a TikTok-vezért a román elnökválasztás miatt

Szőnyeg szélére állítanák az EP-ben a TikTok-vezért a román elnökválasztás miatt

Marabu Féknyúz: Nem kell az unió pénze

Marabu Féknyúz: Nem kell az unió pénze